Pokud se začnou linout roztodivné zvuky, tak je v háji nějaký ložisko a je třeba výměna. Já se budu zaobírat jen tím případem, kdy je v hájí kladka. Pokud odejde alternátor, tak se pro něj leze od PP kola a postup je jinak skoro stejnej.
Proč se s tim patlat jak tu popisuju a nedat to do autorizáku, kde tomu nejvíc rozumí a nejvíc vědí a znají? Protože v originále napínák stojí 7000,-, kladka á 1700,-, aspoň řemen je v pohodě, za 500,-. V náhradě se to nedělá, páč se toho prodává málo anžto je to na V8 specifický. (občas se nechá na něco narazit, ale cenovka neni o moc jiná)
Co budu potřebovat? Je toho hodně, ale všechno se podřizuje minimu místa, který tam je. Takže všechno krátký a mělký, včetně ořechů 12, 14, 17 a 19. Skončil jsem tím, že jsem některý brousil flexou. Nejvíc se mi osvědčila redukce z ráčnovýho klíče na golu. Je to nejmělčí nástroj, do kterýho lze upnout oříšek. Ještě byl celkem opruz šroub, co drží napínák. Ten jsem povolil klasickým 10mm imbusem a na vytočení jsem si udělal redukci pomocí šroubu a několika 10mm matek,aby to šlo vytočit ráčnovou desítkou.
Nebylo třeba žádný hadice odpojovat, jen jsem si je chytal gumicukem k různejm stranám, podle toho, kterej šroub jsem dělal.
Zbytek je o trpělivosti.
Práce už pak je jen o sprostejch nadávkách, vztekání a několika kýblů trpělivosti.
Toto je napínák, který je na motoru přesně v pozici jako na foto. Zde je to narafičený jen pro foto, páč je tam ložisko jen položený a už je tam "novej" šroub.
Velkou dírou je chycen k bloku, 10mm imbus.
To co vypadá jako matka je na 19mm a lze tím opatrně hýbat celým napínákem v napruženém stavu. Já za to povolil napínák a svlíkl z něho řemen.
A to nejhlavnější z celý montáže, kvůli čemuž jsem musel ten napínám vůbec sundavat, na ložisku (17mm ořech) je LEVEJ ZÁVIT!!! Takže musel dolu a bylo třeba vyrobit 6ti hranou hlavu na normálnim šroubu, protože ta hlava je tam zapuštěná, viz poslední foto.
No a proč to vůbec píšu? Protože všechny tři ložiska jsou standardní 6203 2RS (40mm vnější x 17mm vniřní x 12mm hloubka) a lze je vyměnit. A pokud by si někdo netroufal na lisování ložisek, protože na to musíte vofafrně, netlouct do toho a lisovat za vnější kroužek, tak jsou všechny tři kladky stejný. Takže pokud ten napínák nezničíte, nemusíte kupovat novej za 7k, ale "jen" kladku za 1700. Pro ty, co to zvládnou. cena toho ložiska v nejvyšší kvalitě je cca 110Kč ks.
Jak dlouho to trvalo? No zatim mam všechno venku a jsem na 6h, kvůli tomu levýmu závitu, kterej nešel, překvapivě, ničim povolit dokud jsem ho neurval a nezjistil, že je levej.
Jakej bych volil postup, až to budu dělat příště (s mym nájezdem někdy v důchodu):
nový ložiska do mrazáku,
povolit LEVOTOČIVOU matku na kladce napínáku,
uvolnit napínákem řemen a svlíknout ho z napínáku
uvolnit oko na motoru, pod kterym je 1. kladka a sudnat jí
povolit a vyndat druhou kladku
jít zapnout troubu
vytočit tu levou matku na napínáku a sundat kladku, EDIT: udržet napínák v napruženém stavu, jinak se rozpadne a bude muset ven
vytlouct ložiska z kladek
kladky očistit, vyblejskat a vrazit do trouby
oběd, kafe, doutník, zkrátka cokoliv, než se kladky ohřejou
vyndat ložisko, vyndat kladku a spojit, mělo by to jít rukou, pokud ne, tak nalisovat přes 30 ořech - to celý 3x
a dle návodu jet od konce zase na začátek.
PS: Zajimavý je, že ten kdo se v tom hrabal přede mnou taky jen vyměnil ložiska, ovšem dal tam ty nejlevnější co byly na trhu, protože na nich neni nikde ani písmenko
