Tak jsem zavraždil housenku a vyměnil za opravnou sadu. Celá akce byla je*ačka podle očekávání, mám několik připomínek, z toho minimálně jednu myslím dost zásadní.
1) velký dík autorovi a všem, kdo zde radili - postup fakt pomohl, stejně tak přehled, jaké díly a nářadí bude třeba;
2) ramena stěračů jsem zkoušel sundat běžně dostupnými metodami, bez efektu. Někdo mi ještě radil nakapat brzdovku nebo petrolej, ale neměl jsem čas ani chuť čekat do druhého dne. Takže do AK pro stahovák za 380 Kč, nakonec zafungoval, i když u jednoho stěrače jsem musel držadlo stahováku pootočit sikovkama. Demontáž nakonec odnesla jedna krytka ramene stěrače, AK dodalo origo díl do druhého dne, cena 250, takže dobrý;
3) celá akce je podle mě minimálně na 3 hodiny pro někoho, kdo to dělá poprvé a nechce si způsobit žádnou velkou škodu, potenciál tu je pro poškození CEM, konektorů nebo rozbití čelního skla (při vyndavání mechanismu stěračů); u mě se sháněním stahováku apod. jsem byl odhadem na 5 hodinách;
4) vůbec jsem nemusel povolovat ani vyndavat CEM, vše šlo protáhnout okolo; jediný drobný problém byl u svazku, co je přichycený nahoře kousek nad CEM, ale mimo otvor hned pod karoserií, zvrchu se na něj nedá dostat, zespoda jsem ho nakonec zneškodnil sikovkama rozdrcením "zipu" původní stahovací pásky. Ještě bych zmínil, že u štípání starých pásek je opravdu potřeba postupovat mimořádně opatrně, je to všechno špatně dostupné a riziko poškození těsně stažených kabelů je poměrně velké.
Zároveň nepodcenit fixování kabelů (někde se při rozebírání rozmotala látková páska kolem svazků, tak jsem vždy nově omotal elektrokářskou páskou), pokud to někde necháte volné, obzvlášť v ohybu se to tam časem přeláme a budete pak hrát kabelovou detektivku;
5) vůbec jsem nemusel povolovat madlo otevírání kapoty a něco tam za tapecem odpojovat, žádný kabel ze svazku vedoucího nahoru pod kapotu nešel (viz foto, snad jsem zachytil vše tzn. jedno relé (černá kostk), 2x velký šedivý konektor se zajišťovací otočnou plastovou pacičkou, 1 velký černý konektor se zamačkávací kovovou pojistkou, 1x malý konektor brzda, 1x malý konektor plyn; několikrát jsem vše kontroloval, na žádný kabel jsem nezapomněl, protaženo bylo zpod kapoty vše. Ověřeno i v autě, vše funguje, palubák nehlásí žádnou chybu. (Modré/hnědé dráty a wago svorku ignorujte, ty tam mám k dodělávánému dveřní varovnému LED osvětlení.) Konektory jsem se pokusil zachytit na fotkách:
20230817_211245- 1.jpg
20230817_211305- 1.jpg
A teď to nejdůležitější:
Většinou se píše o tom, že problém se zatékáním je u určitých MY a že v případě novějšího řešení (rovná housenka a horní jednodílný kryt nebo hladká housenka a horní jednodílný kryt) nemusí vlastník auta podnikat žádné kroky.
Z oficiálního materiálu od Volva (celé v PDF příloze):
XC90 Water Ingress.pdf
Various electrical function and communication symptoms may occur in MY
2005-2006 vehicles caused by wet corrosion in the CEM connector.
The grommet that seals the harness entrance to the Plenum box may not seal properly if it
has been incorrectly assembled.
This may cause a number of different functionality symptoms and DTC's to be set.
K tomu 3 připomínky:
a) housenka je nad krytem poměrně dost vysoko, daleko pravděpodobněji problém podle mě nastane ve víku/krytu, které budou určitě vodě čelit mnohem dříve a častěji. Pokud máte v kanálku tolik vody, že dosahuje k housence, možná neparkujte auto pod svodem z okapu a vyčistěte tunu bordela, kterou tam musíte mít, aby voda nezvládala odtékat, protože je tam za tím účelem díra jak hovado.
Součástí krytu nad CEM je z výroby nějaké patrně gumové těsnění. Stačí použít selský rozum, aby bylo jasné, že to těsnění nevydrží věčně, tak jako jakákoli jiná gumová věc;
b) podívejte se na video níže, kde je P2 MY2007 se "správným" novým rovným typem housenky a víka, a stejně má orezlé piny CEM konektoru od zatečení. Podle mého názoru se tedy nedá říct, že od některých MY/chassis number toto není třeba řešit - prostě jestli máte 15-20 let staré auto a je to tam původní, určitě nebude od věci to zkontrolovat a vyměnit - i kdyby jen kvůli tomu těsnění;
https://youtu.be/HwxCu72QEdE
Pokud autor článku/moderátoři seznají, že na tom něco je, prosím o úpravu původního příspěvku, protože podle mě jinak snadno může dojít k tomu, že někdo s vyšším MY bude mít pocit "falešného bezpečí", že není třeba nic řešit a že nic nehrozí, ale ono to tak úplně není.
c) nový princip se od toho starého zas tak dramaticky neliší, kritická místa jsou stejná - kryt/těsnění nad CEM a housenka - zejména její konce tam, kde jsou nasazena na kryt CEM nebo vyústění kabelového svazku na druhém konci;
6) u mě byl kanál okolo CEM v podstatě čistý, auto mám rok, parkuje venku na ulici, většinou se snažím ne pod stromy, ale ne vždycky to vyjde. Nicméně krátce před výměnou jsem jel přívalovým deštěm a nikde žádné stopy vody. Kolem asi 3 pinů menšího šedého konektoru do CEM pod víkem byla lehoulinká oxidace, jinak všechno čisté jak slovo boží, ale podle mě za tim asi byla spíš nějaká vzdušná vlhkost; takhle si myslím, že by to nevypadalo, kdyby tam zateklo. Každopádně kryt pod stěrači už někdo v minulosti sundával, byly tam škrábance od vydloubávání příchytek a jedna z nich chyběla, takže to zřejmě někdo při té příležitosti čistil;
7) vzhledem k práci ve stísněném prostoru, obzvlášť opětovné vedení a přichytávání kabeláže, pokud to má být pořádně, je to pěkná pakárna a ke konci už jsem skoro dostával křeče do předloktí, jak si člověk láme a proplétá ruce všelijakými překážkami, utahuje a zastřihuje pásky.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.