Po získaní skúseností s nabíjaním akumulátorov som zhodnotil, že napätie z alternátora, ktoré som mal doposiaľ je nedostatočné na plné dobitie akumulátora. Niekoľko dní som monitoroval napätie v aute a pred jeho úpravou, aj keď s celkovo repasovaným alternátorom a novým Bosch regulátorom som mal v palubnej sieti napätie približne v rozsahu 13,8 - 14,0 V, podľa otáčiek a záťaže. Niektorí volvisti takéto hodnoty považujú za dobré, či normálne, no ja s nimi už ale nesúhlasím.



Že je takéto napätie celkovo nedostatočné pre dobíjanie akumulátora, ale hlavne v režime prevádzky auta na krátke trasy v kombinácii s častým a denným používaním nezávislého kúrenia som zistil monitorovaním napätia akumulátora v čase odstavenia auta, niekoľko hodín po poslednom použití alebo večer, alebo skoro ráno ešte pred zapnutím kúrenia. Aj s novým akumulátorom Yuasa bývalo jeho napätie na úrovni len 12,3 V čo znamená len jeho 50 % kapacitu. Inak napísané, týmto napätím sa mi ani nový akumulátor nedobíjal do 100 %.


Najprv som sa rozhodol vymeniť regulátor alternátora za lepší. Vymontoval som pôvodný regulátor z alternátora.

Zároveň som skontroloval stav krúžkov na rotore. Krúžky boli stále ok a tak som namontoval iný regulátor.

Oplatilo sa, pretože napätie alternátora hneď stúplo a držalo sa vyššie, asi o +0,2 V.

Chcel som sa ale s napätím alternátora dostať ešte vyššie, aby som na svorkách akumulátora mal 14,4 V. V zime, kľudne aj vyššie, 14,5 - 14,7 V a aby zvýšenie napätia alternátora zodpovedalo aj údajom z VIDA. Upravil som preto regulátor. Po úprave som dostal v palubnej sieti napätia v rozsahu 14,3 - 14,5 V, podľa otáčiek a záťaže.



Najnižšie napätie v palubnej sieti pri zapnutí všetkých spotrebičov ktoré som vedel zapnúť bolo na voľnobehu 14,2 V.

Podľa týchto údajov a po veľkom trápení sa s úpravou napätia som bol s týmito hodnotami spokojný. Ale čo na to povie akumulátor? Znova som sa dal na jeho monitorovanie a po niekoľkých dňoch rovnakého režimu prevádzky auta a rovnakej intenzity používania nezávislého kúrenia sa úspech úpravy dostavil. Akumulátor niekoľko hodín po odstavení auta alebo večer hlásil väčšinou 100 % stav.


Ďalšie merania a pozorovania ukázali, že akumulátor sa takto má omnoho lepšie a je v zdravšej, plnejšej kondícii. Pri takomto režime prevádzky auta a v zime sa ale aj tak celkom vždy z alternátora nedobije a je preto potrebné ho priebežne dobíjať aj dobíjačkou. S tým som však počítal ale jednoznačne sa mi ukázalo, že pre zdravosť akumulátora je napätie na jeho svorkách kľúčové. Podobne by som časom mohol prejsť aj na AGM akumulátory, ktoré by inak v našich autách bez zvýšenia hodnoty napätia na svorkách neobstáli.
Preto, aby som vedel ako na tom akumulátor ďalej bude, hlavne pri dennom používaní nezávislého kúrenia a aj to, aké bude mať zaťaženie, ako bude v chlade vybíjaný odbermi, ktoré bežia po uzamknutí vozidla a aby som vedel kedy je už potrebné jeho dobitie, aby som nemusel kontrolovať jeho stav nepresne SMSkami, zaviedol som do S80 bezdrôtový monitoring jeho napätia.
O tom však zas na budúce.