Zdar
nejdřív to fórum pro saabisty -
http://www.saabinfo.net, kluci poradí, najdeš tam ověřené mechaniky a pod. Já v Praze jezdím do RS Motorsport, ale je jich tady tak 3-4 s kterými neuděláš chybu. Často i sami nabízejí nějaké ojetiny, nebo je přímo vozí z Reichu, ze Švédska, a hlavně strašně rádi "tuní". Takže přijedeš na výměnu oleje, daš se do nezávazného rozhovoru, a odjíždíš se sportovním podvozkem, načipovaným motorem a frajerskými spojlery. Takže bacha
Benziňáky se do 9-5 dávali následovné:
2.0t LPT - 110kW
2.3t LPT - 125kW
2.3T HPT - různé verze tuším od cca 150kW po 191kW v posledním Aeru
pak ještě 3.0V6 turbo, ale těch je jak šafránu
nafta 1.9TiD kterou vzpomíná kolega výše se dávala až po velkém F/L, tj. do "brejlovce" od roku 2005, kterého jak píšeš nechceš. Jinak ten motor je zatím nejlepší nafta, kterou Saab nabízel. Do tvého výběru by spadal nic moc oplácký 2.2TiD, nebo katastrofální Isuzu 3.0TID V6... takže raději skutečně benzin
Model 9-5 byl uveden na trh v roce 1997, první menší F/L v roce 2000, další v roce 2002, a pak velký F/L v roce 2005, což je právě brejlovec. Zaměřil bych se na vozy po roce 2002, kde hlavně na podvozku provedly změny k delší životnosti, a celkově vychytali (nebo aspoň se snažili) problémy s chlazením oleje a pod.
Zapalovací kazeta skutečně nemá nekonečnou životnost, ale těch 150-200tis přežije. Pak za 8.tis koupíš novou a jezdíš dál.
Co se týče Aera, je to takové polo-Rko - takže např. používá speciální svíčky, jezdí jen na N98 (oficiálně), spousta dílů v motoru, na podvozku a pod. je jiných proti běžné produkci, takže samozřejmě dražší. No a málokdo s tím jezdí klobouka, takže jsou nejvíc vylítané a sehnat dobrý kousek je na delší hledání.
2.Ot má turbo Garrett, ostatní Mitsubishi. Prý je míň spolehlivé, ale nejvíc zaleží na tom, jak se k tomu člověk chová. Moje má 270tis a je původní.
Rozvody jsou řešené řetězem, takže doživotní. Neboli po 200-250 tis začnou řachtat, a doporučuje se výměna, zejména u automatů. Je to teda dražší špás, kolem 15-20tis, protože se musí vybrat celý motor.
Určitě bych se zaměřil na auto s kazetou Trionic 7, kde se jednoduchou úpravou SW dá instalovat tzv. BioPower nastavení, které umožňuje jezdit na E85 a jakoukoliv kombinaci N95/E85. Starší typ kazety Trionic 5 umožnuje jen buď benzin, nebo etanol. Taky ti to přidá pár koníků, u 2.0t ofiko ze 150k na cca 170k.
Jinak samozřejmě bych při výběru postupoval podobně jakou u Volva - preferoval prodejce specialisty, vyžadoval servisní historii, zajel/vzal na prohlídku znalce.
Můj osobní typ je 2.3LPT, kterých je docela dost, v nějaké vyšší výbavě bude skoro na úrovni Aera, ale určitě míň zhumplované, a výkon se dodělat dá relativně jednoduše.