Základ je, najít si, co to mam vlastně za alternátor. Už jsem ho jednou vyndaval s tím, že se na něj podívám. Poté co jsem shodil zadní kryt jsem ho zase v klidu zavřel a vrátil, byl totiž totálně vyběhaný snímací kroužek, který jen tak snadno neopravíte. V mém případě Bosch 0 123 500 005. Podle toho jsem zakoupil u Janoty za 220Kč snímací kroužek, uhlíky do regulátoru (80Kč) a 60Kč pošta. V pátek jsem to objednal, v pondělí bylo doma.
Altík jsem tedy vyndal a začal rozebírat. Horní dekl drží na třech šroubech a třech západkách, krásná prace, šup a byl dole.
Příště až to budu dělat, tak si povolim řemenici ještě na nasazenym altíku v autě, protože jinak se to dělá saaakra blbě a kdyby nebyla v okolí rázovka, taxem ho kvůli tomu musel montovat zpátky.
Sundáme regulátor, je to ta bílá potvora s černou čepičkou

Třetina za náma: Všechno opíglovat kartáčkem na zuby nebo čimkoliv co máte rádi. Ředidla moc nebrat, je tam spousta drátů izolovanejch jen vrstvou laku, kterej ředidla rozpustí a pak může bejt veselo...
Volný drátky na rotoru do kroužku si pocínujeme, ušetří nám to potom trápení. Opatrně naklepnout novej kroužek (pozor na pozici, musí jít zoubek na něm na zoubek ve větráku). Při naklepávání opatrně na konci, abychom si správně zavedli drátky do kroužku. Dorazíme a drátky přiletujeme. (Já to samozřejmě pocínovaný neměl, to bylo sprostejch slov.) No a pak už nasadit ložiska, a v podstatě stejně jako sem, půjdeme zpátky. Jelikož jsem si nic neznačil a hlava nic nepamatuje, tak jsem při montáži páchal značné násilí na skupině drátů, která se nechtěla smířit s novou pozicí zadní půlky altíku proti úchytum.
Po namontování jen ověřit, že při otočení klíčkem svítí kontrolka dobíjení, a po nastartování leze správné napětí. Vřele doporučuji baterii před vloženim repasovaného alternátoru řádně nabít externí nabíječkou, aby se altík zabíhal na malý výkon a nedělaly se hnedka pecky na uhlíkách. Zajetí ložisek a uhlíků doporučuju tak 10 minut na volnoběh a pak to šetřit jak výkonově (nezapínat víc spotřebičů než je nutný) tak otáčkově. Během toho běhu na volnoběh poslouchat ložiska a vůbec všechno, zda se to chová správně a nehučí.
Potřebný materiál, který se může lišit u každého soudruha, ale pokud je cena přiměřená, nemá smysl laborovat:
ložiska 1x 6303 a 1x 6203 oboje 2RS(krytí gumou), je třeba přesnost C3 (vělké vůle) kvůli teplotním změnám, kdy normální ložiska by po zahřátí vůli ztratily uplně a upekly, zadřely by se. Je třeba mít na paměti, že altík je podle pozice vystaven teplotám -20 - 150°C. Nelekněte se, že se nová ložiska točí hůř než stará, je to tim, že guma těsní a natvrdo dolejhá, musí se chvíli oběhat.(cena SKF Explorer celkem 400Kč) Tady se dá nejvíc ušetřit, když tam prdnete ložiska za 50Kč kus, ale to je podle mě kravina. Taky se nechaji vyčistit v benzínu a znovu namazat, ALE nemám s tim dobré zkušenosti, protože odkrytovat to pořádně nejde a při čištění si zanesete dovnitř bordel, kterej byl původně na povrchu. Takže buď na ně vůbec nesahat a vrátit zpět, nebo nový!
snímací kroužek
uhlíky
4ks šroubky M4x20 se zápustnou hlavou (25 Kč, zloději v OBI)
Celkem 800 Kč.
Odhadovaný čas práce, cca 3h, podruhý bych to za hodinu měl

Myslim, že většina alternátorů bude dost podobná. Odchylky decentní, ale u ložisek asi budou každý jiný. Dá se na nettu dohledat, kterej altík má jaký. Nutno dodržet třídu C3. Neřikám, že by to na normální neběželo, ale proč si zadělávat na problém.
Pokud po odkrytí (kryt tam taky nemusí vůbec být) uvidíte, že je kroužek v pořádku a ložiska taky nehučí, tak stačí jen vyměnit regulátor, nebo jen uhlíky v něm.
Fotky z mobilu nejsou nic moc, spíš nic než moc, ale funkci trochu plní.
Mnoho zdaru.
EDIT: pro vyhledávání, páč tuten topik najít je hrozný a to vim, že existuje: repase alternátoru, altík rozborka, domácí oprava altíku.