
Trocha teorie, AW71 (a jeji sestra AW71L - lisi se zamkem menice a mozkem) je nastupkyne AW70, resp. AW70L. V obojim pripade jde o ctyrstupnovy automat, AW71 je "heavy duty" verze AW70. Predchudce AW70 je AW55 ktera pochazi z BW35 a BW55, coz jsou vsechno tristupnove automaty jejichz koreny sahaji nekam do padesatych let minuleho stoleti - u Volva se davaly do modelu 120, 1800, 140/160 a 240/260. Vyrobu puvodne zajistoval BorgWagner (=BW) nasledne v roce 1987 prejmenovany na AisinWarner (=AW). Ctyrstupnove automaty se od tristupnovych temer nelisi, jen maji pridany dalsi stupen. Diky tomu je vetsina dilu pro prvni tri kvalty pro vsechny shodna (lamely, tesneni atd).
V mem pripade se jednalo o repasi AW71, kterou jsem sehnal jetou, mela cca 300tkm a radila dobre (thx Doktore1). Puvodni plan byl pouze vymenit lamely, ale nakonec to skoncilo totalni repasi - behem skladani jsem poskodil jedno z tesneni, ktere nejdou objednat samostatne, ale pouze jako soucast cca 200-dilneho kitu. Jeste stesti - ale o tom pozdeji.
Co tedy pro repasi AW71 potrebujete:
1) lamely - jeden kus od Volva prijde po sleve na cca 450kc, origo od BorgWagnera cca 120kc. Distributorem pro BorgWagnera je treba ap servis - Ostrava, lamely si tam naklikate jak rohliky v libovolnem mnozstvi. Neni o cem premyslet. Lamely jsou pekne uvedeny treba v >tomhle< katalogu, mimo jine je z nadpisu videt pro kolik prevodovek jsou dily spolecne.
Pocet potrebnych lamel (v zavorce uvadim hodnotu tloustky nove/menene/minimalni v mm)
5x BW55.FRP01 (2.3/2.15/2.1)
5x BW55.FRP02 (2/1.9/1,8)
3x A130.FRP02 (1.7/1.6/1.5)
8x A43.FRP01 (2.3/2.2/2.1)
Tady je nadherne videt, ze zkusenost ze zahranicnich for zkutecne nelzou - tyhle prevodovky pri standartnim vykonu motoru neodchazeji na sjete lamely. Prevodovka mela najeto pres 300tkm a lamely byly zhruba v polovine zivotnosti. Schvalne jsem zkoumal i povrch lamel, jestli nema tendenci tvorit supinky a odlamovat se z kovoveho podkladu (kamarad mel neco podobneho na Mercedesu - mammut) a tady vubec nic - drzelo to jak cert. Kompletni kit lamel i s dopravou cca 3000kc.
2) tesneni. Opet jsem bral z AP servisu, tentokrat jde o kit A43.OHK02, cena 3109kc. Obsahuje kompletni sadu o-krouzku na pritlacne pistky, plastove distancni podlozky, vsechny gufera, kovova tesneni se zameckama, prepousteci kulicky, plus papirova tesneni rozvadece ktera nepouzivejte, viz dale. Kulicky byly take naprosto minimalne opotrebovane (jsou plastove, pripadne kovove). Plastove z 5.5mm na 5.4mm, resp. 6.3mm na 6.2mm. Mozek jsem pitval spis z duvodu nutnosti vymeny velkych plosnych papirovych tesneni, pri rozebirani se olamaly a nebylo mozne je znova pouzit - papir byl prilis zkrehly.
3) tesneni hydraulickeho rozvadece ("mozku"). Nekupujte druhovyrobu, delaji to z moc tenkeho papiru a nebude to tesnit. Navic sehnat ten spravny neni vubec sranda, lisi se diry. Jistota je jit do originalu, Volvo jej vede pod cislem 271292, cena cca 1200kc. V baleni jsou tesneni rozvadece, korkove tesneni vany a papirove tesneni zadniho rozsireni (to v cem je drzena priruba pro kardan).
Pri rozebirani a naslednem skladani se prace celkem prirozene rozdeli na praci v "dutine" tela prevodovky, a na praci z boku na rozvadeci. Pro praci je !!!naprosto!!! nezbytne mit po ruce manual TP30578/1 sehnatelny na webu, kde je kompletni rozlozeni i slozeni popsani krok po kroku.
Na co bych jmenovite upozornil:
- lamely musi po zajisteni do daneho bloku byt vzdy volne natolik, aby je bylo mozne volne protacet sroubovakem. Nikdy se nesmi stat aby po zajisteni s lamelou neslo hnout nebo aby to slo s odporem.
- kovove segmenty se vzdy skladaji tak, aby vnejsi drazky licovaly jak spolu, tak s drazkou v tele prevodovky
- uzke zajistovaci krouzky se vzdy davaji tak, aby mezirka v nich byla uprostred protilehle steny
- tluste zajistovaci krouzky se davaji tak, aby mezirka licovala s drazkou v tele prevodovky (proudi tudy olej)
- pri skladani ocenite ze v manualu je nekolik udaju, jak vysoko maji byt streva vuci obalu. Diky tomu jste si jisti ze vam zapadly opravdy vsechny zuby do sebe.
- lamely se pred montazi nechaji lezet aspon hodinu v novem ATF. Zabrani se tim jejich spaleni po nainstalovani.
- jakakoliv montaz cehokoliv v automatce !!!musi!!! jit bez nasili. Vsechno je naprosto precizni a presne, a zapada do sebe jako hodinky. Staci ale trochu zvysit silu, a zk*rvite to (jako ja poprve).
- nezbytnost je pri skladani momentovy klic
- pozor na jednotku overdrivu, v manualu je uvedeno odlisne poradi slozeni lamel nez jsem mel ja. V manualu je to takto

ale spravne poradi je: pruzinovy kovovy disk -> tenka kovova spojka -> treci spojka (2.3mm) -> tenky zajistovaci krouzek okolo treci spojky -> kovova spojka s nastavbou -> siroky zajistovaci krouzek.
- fotte, fotte, fotte. Konkretne u rozvadece tuplem, aby jste vedeli kam dat kulicky (existuji ruzne verze, v nekterych letech se davaly kulicky sem a v jinych zase jinam, dale se lisi taky podle verze s/bez zamku menice).
Kdyz uz jsem byl v procesu totalni rozborky, udelal jsem i upravu zdvihu olejovych akumulatoru ktere se pouzivaji pri prerazovani. Uprava spociva ve vlozeni ocelovych hridelek o delce o neco mensi nez je delka pruzin pod pisty akumulatoru. Docili se tim podstatne rychlejsiho razeni rychlosti, tim padem mensi "mareni" vykonu a delsi zivotnost lamel - tak dlouho se o sebe netrou. Detailni popis >zde<. Jezdim s tim druhy den, pri bezne jizde na pul plynu to nejde poznat, pri plnem plynu je poznat ze sila se zacne prenaset o dost rychleji.
Vzato kolem a kolem, vetsina dilu bylo uplne v pohode, jedine co bylo v haji byly kovove tesnici krouzky se zameckama (ale za to dost - jeden uz chybel temer cely, dalsich dvacet bylo silne ojetych). Krom toho jsem zadne slabe misto nenasel, coz je prijemne prekvapeni. Na druhou stranu, prevodovka co se z meho auta vyndavala (340tkm) je take AW71, a chova se uz dost zbesile - pri stani na D piska, kope po ohrati a to hodne, a pri jizde rychlosti nad 80kmh zacne po chvili bzucet a prokluzovat (otacky jdou nahoru, rychlost porad stejna), takze ta bude asi uz taky zrala na repasi. Az se k tomu dostanu, doplnim info jak na tom byla.
Timto dekuji marrovi a krtkovi za montaz prevodovky do auta a forcesovi za perfektni spolupraci pri dovozu dilu ze Svedska. Kdyby se nekdo chystal na podobnou akci, jsem mu k dispozici s radama, zatim to mam vsechno v hlave tak toho vyuzijte

Jeste nejake obrazky...
B3 brzda a zpatecka

Dalsi kus...

Brzdove oblozeni...

...a zajisteno (vsimnete si spatne pozice mezery v zajistovacim krouzku - opraveno pozdeji)

Sroubovice nasunuta...

Centralni support nasazen

Zadni sada lamel

Predni sada lamel

Zakladna overdrive

Overdrive nasazen

Predni rozsireni (4.kvalt)

a nejaka nahodna fota - centralni support ze strany...

...zepredu...

...zezadu

stare lamely...

...a v detailu

koupani novych lamel...

starenky na odpocinku...

nove vs. stare

a dalsi...

gruppen party...

Zakladna overdrivu

sroubovice

rozvadec - vyndani

spodni cast zezadu

osazeno novymi kulickami

horni zadni a predni cast se starym tesnenim...

...tesneni pryc

nove kulicky a tesneni nainstalovano

horni zadni cast nainstalovana

horni predni cast nainstalovana

pripraveno na reinstalaci

nainstalovano

tesneni rozvadece #1

tesneni rozvadece #2

tesneni rozvadece #3
