Volvisté a jejich letadla/létání :-)
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Člen VK
- Příspěvky: 993
- Registrován: 13 roků 11 měsíců
- Bydliště: Buštěhrad
- Vůz: 945 D24TIC 94
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
A nepomohla by aladinova lampa? Nebo ta právě funguje jen na to Plexi?
_________________
945, D24TIC, rv. 1994 1995
360 GLS, B200K, rv. 1985
945, D24TIC, rv. 1994 1995
360 GLS, B200K, rv. 1985
-
Offline
- Příspěvky: 2325
- Registrován: 6 roků 7 měsíců
- Bydliště: Praha 12
- Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
To ohýbání bylo s ohřevem?Lachtan píše: 17 zář 2025 19:15 Blbě![]()
![]()
![]()
Ohyb stropní/přední části jsem udělal na ohýbačce (s lištou s velkým rádiusem) to bylo o +/- 30° a zbytek jen tak rukou za pomoci hromady svorek a dvou kamarádů![]()
A jakmile to bylo naohýbané tak jak jsem měl v plánu (a zafixováno svorkami), tak svrtání na původní díry byla už sranda![]()
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Bez ohřevu
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Tak v pátek jsem konečně odvezl Phoenixe do lakovny - teda zatím jenom trup, ale i to se počítá 
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Tak už to trošičku začíná vypadat k světu 
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
A mám Phoenixe zpět v hangáru 
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 5868
- Registrován: 11 roků 11 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/antonov-an-22-rusko-havarie-uvodskoje-ivanovo.A251209_110800_zahranicni_bro
Jedno z ikonických letadel, která už z blízka neuvidím
Jedinkrát jsem jej viděl ( a hlavně slyšel) v devadesátkách nad Modřanami
Jedno z ikonických letadel, která už z blízka neuvidím
Jedinkrát jsem jej viděl ( a hlavně slyšel) v devadesátkách nad Modřanami
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Škoda je každého hezkého letadla
Myslím, že jsem jej kdysi dávno viděl ve Kbelích na nějaké air show, ale úplně jistý si nejsem..
Myslím, že jsem jej kdysi dávno viděl ve Kbelích na nějaké air show, ale úplně jistý si nejsem..
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 276
- Registrován: 11 roků 5 měsíců
- Bydliště: Votice
- Vůz: 960 II 3.0
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Uvidíš, jedno je třeba ve Špýru v museu.
_________________
Belmondo (Peugeot 308 SW, 2015, 1.6 BlueHDI)
Bylo: Fred (Volvo 960 II, 1995, B6304S), Pierre Richard (Peugeot 205, 1993, 1.1), Fík (Ford Fusion, 2007, 1.4)
Belmondo (Peugeot 308 SW, 2015, 1.6 BlueHDI)
Bylo: Fred (Volvo 960 II, 1995, B6304S), Pierre Richard (Peugeot 205, 1993, 1.1), Fík (Ford Fusion, 2007, 1.4)
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Práce na letadle sice neustále pokračují, ale pomalu, neb je v tom nevytápěném hangáru jak v eskymácké tělocvičně a mě to v té zimě moc nebaví...
Ale snažím se, už to trošičku začíná vypadat zase jako letadlo
Opravený stabilizátor a výškovka už jsou finálně usazené - opruz s nivelací, ale sedí to přesně.
Vymýšlím kraviny, kožený blbinec na překryt palubní desky, ofuk předního okna, osvětlení palubní desky, podsvícení přístrojů (vč. kompasu) a tak dále, ale už jsem to alespoň částečně oživil a mám radost, že po x-letech v tom zase jde šťáva
Do vánoc bych chtěl ještě odvézt do lakovny křídla, sloty a vzpěry (to by mělo být po Novém roce hotové) a do března by to snad už mohlo být kompletně smontované.
Ale snažím se, už to trošičku začíná vypadat zase jako letadlo
Opravený stabilizátor a výškovka už jsou finálně usazené - opruz s nivelací, ale sedí to přesně.
Vymýšlím kraviny, kožený blbinec na překryt palubní desky, ofuk předního okna, osvětlení palubní desky, podsvícení přístrojů (vč. kompasu) a tak dále, ale už jsem to alespoň částečně oživil a mám radost, že po x-letech v tom zase jde šťáva
Do vánoc bych chtěl ještě odvézt do lakovny křídla, sloty a vzpěry (to by mělo být po Novém roce hotové) a do března by to snad už mohlo být kompletně smontované.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 775
- Registrován: 10 roků 10 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Na tom koženém blbinci už chybí jenom takový celkem profláklý vzor se čtyřcípými hvězdičkami a kolečkem
Podsvícení celé palubky-koukám že LED páskem. Jenom zelená, nebo možnost přepnout i na červenou? Jasně, s UL se nemá/nesmí lítat za tmy, ale pod šikovně olověnou oblohou chvíli před soumrakem to není velký rozdíl...
Podsvícení celé palubky-koukám že LED páskem. Jenom zelená, nebo možnost přepnout i na červenou? Jasně, s UL se nemá/nesmí lítat za tmy, ale pod šikovně olověnou oblohou chvíli před soumrakem to není velký rozdíl...
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Příspěvky: 1003
- Registrován: 19 roků 3 měsíce
- Bydliště: Praha západ
- Vůz: V60 2018 T3
- Bydliště: Praha západ
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Pro zajimavost jsem dohledal zacatek projektu pred tremi a pul lety:)
Lachtan píše: 16 črc 2022 03:00 Můj odhad je cca 400 hodin práce (a samozřejmě spousta peněz, musím koupit motor, vrtuli, pár dalších drobných dílů), ale jako projekt je to realizovatelné.
Letadlo je po kraksně (zaparkované/ukotvené jej nazdvihnul silný vítr a převrátil na záda), a je po částečné opravě. Tu prováděl polský majitel, který to jako zbořeninu koupil od prvního majitele a začal to opravovat pro své létání. Nakonec to vzdal a nadchl se pro jiný projekt a tohle dal do prodeje a mě to zaujalo, protože tenhle typ letadla jsem prostě chtěl už léta. Tak jsme se domluvili a dnes mi to přivezli a já jsem nový majitel![]()
Dnes se na něj byl podívat kamarád (celý svůj produktivní život se živil jako letecký mechanik/klepmíř) a konstatoval, že oprava sice není dokonalá (znám jej a je to opravdu sakra šikovný puntičkář ze staré generace), i když to není esteticky hezky provedené, tak že z hlediska pevnosti a bezpečnosti proti tomu nemá námitek. A že by to už nepředělával.
Sám jsem byl podobného názoru, když jsem si jej byl prohlédnout v Polsku a nyní jsem rád, že můj pocit a dojem potvrdil i někdo, jehož názoru si velice vážím a respektuji.
Pár dílů si budu muset vyrobit nových (mám tady k dispozici ty staré poškozené, takže je použiji jako "mustr"), něco dokoupím nebo zadám výrobu těm kamarádům, kteří se tím živí dnes a denně.
Avioniku si na tom udělám celou sám (to umím sakra dobře) a rovnou to připravím/upravím k obrazu svému i s ohledem na budoucnost. když už to mám takhle rozebrané, tak si po celém letadle rovnou roztahám kabeláže pro případné další upgrade.
Motor - mám k dispozici kompletní zástavbu/přípravu na ROTAX 912 (chci 100Hp), včetně el. instalace předehřevu oleje a vody![]()
![]()
a tyhle motory umím servisovat, takže tam půjde tohle (ačkoliv Continental O-200 by se mi tam slušel více, resp. mám ty motory raději...), ale předělávat to nebudu...
Vrtule - to bude výzkum a metoda pokus-omyl než se dohrabu k něčemu co mi bude vyhovovat (a bude to v rozumné cenové relaci). Chvilku si budu nějaké půjčovat a pak se pro nějakou definitivně rozhodnu (stejně to skončí nějakou WoodComp nebo Helix, na za letu stavitelnou nebudou peníze...možná časem...
No a v průběhu prací budu řešit také lakovnu - základovka, zevnitř antikorozní nástřik a násleně venkovní.
Vzhledem o provedeným opravám to stejně skončí u matového povrchu a pravděpodobně to asi hodím do nějaké kamufláže, aby jsem zakryl nedokonalosti oprav.
Moje oblíbený letadlo je Cessna-337 Skymaster, tak asi půjdu do nějakého zbarvení v kterém tyto letadla létaly ve Vietnamu.
_________________
V60 MY18 112kW man, V70I 1999 2.5TDI 103kW man
V60 MY18 112kW man, V70I 1999 2.5TDI 103kW man
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
2- ms231 - to jsem byl ještě naivní a nadšený a s úplně jinou vizí
Ne, vážně - neskutečným způsobem jsem si při koupi tohohle stroje naběhl a ten polský prodejce na mě zahrál pěknýho betla...
Původní představa byla, že budu pokračovat v započaté opravě předchozím majitelem. Realita byla nakonec taková, že všechno co předchozí majitel na tomto letadle spáchal, jsem kompletně předělával a plus všechno co bylo poškozené a co mi zatajil (myslím, že pár jeho zvěrstev jsem zde i ukázal).
Prakticky dva roky jsem nedělal pomalu nic jiného, než že jsem opravoval věci které byly podle jeho slov opravené a v pořádku.
No a v průběhu těchto oprav jsem se i rozhodl to vzít naprosto zgruntu a zároveň to i o dost vylepšit oproti i původnímu továrnímu stavu a upravit k obrazu mému a mým potřebám a prioritám. (a i vkusu)
Úplně někde na začátku byla i představa, že to relativně rychle s co možná nejnižšími náklady uvedu do plně letuschopného a provozuschopného stavu, a pak to třeba prodat a za získané peníze koupit novou stavebnici a postavit si fungl nové vysněné letadlo které by mi vydrželo až do leteckého důchodu.
Ale s postupem prací na všech těch opravách jsem názor změnil a rozhodl se, že když nebudu litovat námahy a času, tak dokážu udělat své vysněné letadlo podle svých potřeba představ i z tohohle vraku
No a další bylo, že původně jsme se měli na tomhle projektu finančně a pracovně podílet 3 lidé. Ale nakonec to vlastně hned od začátku dopadlo to tak, že jsem na to na všechno zůstal sám...
Takže se to časově protáhlo i z toho důvodu, že jsem občas nestíhal (a stále nestíhám) vydělávat všechny peníze potřebné pro tento projekt.
myslím, že se tady najde hodně lidí, kteří mají zkušenost s tím, že původně jednoduchá oprava se změnila něco úplně jiného, časově i finančně náročnějšího
Jsem před nějakou dobou dohodil jednomu čalouníkovi dobrý kšeft, tak mi tohle vyrobil grátis (možná to našel ve zbytkách, ale to mi je jedno)
Ačkoliv ještě bylo před západem slunce, tak obloha byla natolik zatažená a temná, že při pokusu o přistání v Bubovicích se na finále rozhodli, že vzhledem k tomu, že nevidí pořádně na runway, že nebudou riskovat kraksnu a vykašlou se na to.
Takže udělali akorát průlet a protože jim bylo hned jasné, že na jiném než osvětleném letišti již nepřistanou, tak volali na Ruzyň a ohlásili stav nouze.
A udělali to jediné správné rozhodnutí jaké mohli
Proběhla komunikace s dispečerem, ten je nechal vyčkávat v oblasti Rudné (než jim udělal prostor aby se mohli přiblížit a přistát) a mezitím se úplně setmělo, naprostá tma.
A posádce nastal problém, protože neviděli na přístroje, nakonec jeden svítil mobilem na palubku, aby alespoň viděli jak rychle a jakým kurzem letí, ale oba to pak popisovali, že to vůbec nebyl příjemný zážitek...
Nicméně dopadlo to dobře, přistáli se svým ULL v noci na Ruzyni, nechali to tam a druhý den s tím za světla odletěli domů.
Stálo je to akorát o něco času navíc a + přistávací a parkovací poplatky (řádově tisícikoruny)
Tak jsem usoudil, že tohle chci mít raději posychrované, člověk nikdy neví, kdy se dostane do jaké situace, tak proč nebýt připraven (ač pevně doufám, že to nikdy nebudu potřebovat)
1- Na spodní straně kšiltu je LED pásek, jenom zelená, ale s možností měnit intenzitu.
2- všechny budíky včetně kompasu mají ještě své vlastní osvětlení - samostatný okruh nezávislý na LED pásku.
Ne, vážně - neskutečným způsobem jsem si při koupi tohohle stroje naběhl a ten polský prodejce na mě zahrál pěknýho betla...
Původní představa byla, že budu pokračovat v započaté opravě předchozím majitelem. Realita byla nakonec taková, že všechno co předchozí majitel na tomto letadle spáchal, jsem kompletně předělával a plus všechno co bylo poškozené a co mi zatajil (myslím, že pár jeho zvěrstev jsem zde i ukázal).
Prakticky dva roky jsem nedělal pomalu nic jiného, než že jsem opravoval věci které byly podle jeho slov opravené a v pořádku.
No a v průběhu těchto oprav jsem se i rozhodl to vzít naprosto zgruntu a zároveň to i o dost vylepšit oproti i původnímu továrnímu stavu a upravit k obrazu mému a mým potřebám a prioritám. (a i vkusu)
Úplně někde na začátku byla i představa, že to relativně rychle s co možná nejnižšími náklady uvedu do plně letuschopného a provozuschopného stavu, a pak to třeba prodat a za získané peníze koupit novou stavebnici a postavit si fungl nové vysněné letadlo které by mi vydrželo až do leteckého důchodu.
Ale s postupem prací na všech těch opravách jsem názor změnil a rozhodl se, že když nebudu litovat námahy a času, tak dokážu udělat své vysněné letadlo podle svých potřeba představ i z tohohle vraku
No a další bylo, že původně jsme se měli na tomhle projektu finančně a pracovně podílet 3 lidé. Ale nakonec to vlastně hned od začátku dopadlo to tak, že jsem na to na všechno zůstal sám...
Takže se to časově protáhlo i z toho důvodu, že jsem občas nestíhal (a stále nestíhám) vydělávat všechny peníze potřebné pro tento projekt.
myslím, že se tady najde hodně lidí, kteří mají zkušenost s tím, že původně jednoduchá oprava se změnila něco úplně jiného, časově i finančně náročnějšího
No jo - no...FrantaB píše: 12 pro 2025 07:42 Na tom koženém blbinci už chybí jenom takový celkem profláklý vzor se čtyřcípými hvězdičkami a kolečkem![]()
...
Jsem před nějakou dobou dohodil jednomu čalouníkovi dobrý kšeft, tak mi tohle vyrobil grátis (možná to našel ve zbytkách, ale to mi je jedno)
K podsvícení palubky mě inspiroval příběh mých kamarádů, kteří se jednou vraceli odněkud z Německa. Měli to jen tak tak aby to stihli do Bubovic pře západem slunce, ještě u Příbrami to bylo úplně na pohodu, ale pak přeletěli Brdy a jak píšeš - "pod šikovně olověnou oblohou chvíli před soumrakem..." nastal problém.FrantaB píše: 12 pro 2025 07:42 Podsvícení celé palubky-koukám že LED páskem. Jenom zelená, nebo možnost přepnout i na červenou? Jasně, s UL se nemá/nesmí lítat za tmy, ale pod šikovně olověnou oblohou chvíli před soumrakem to není velký rozdíl...
Ačkoliv ještě bylo před západem slunce, tak obloha byla natolik zatažená a temná, že při pokusu o přistání v Bubovicích se na finále rozhodli, že vzhledem k tomu, že nevidí pořádně na runway, že nebudou riskovat kraksnu a vykašlou se na to.
Takže udělali akorát průlet a protože jim bylo hned jasné, že na jiném než osvětleném letišti již nepřistanou, tak volali na Ruzyň a ohlásili stav nouze.
A udělali to jediné správné rozhodnutí jaké mohli
Proběhla komunikace s dispečerem, ten je nechal vyčkávat v oblasti Rudné (než jim udělal prostor aby se mohli přiblížit a přistát) a mezitím se úplně setmělo, naprostá tma.
A posádce nastal problém, protože neviděli na přístroje, nakonec jeden svítil mobilem na palubku, aby alespoň viděli jak rychle a jakým kurzem letí, ale oba to pak popisovali, že to vůbec nebyl příjemný zážitek...
Nicméně dopadlo to dobře, přistáli se svým ULL v noci na Ruzyni, nechali to tam a druhý den s tím za světla odletěli domů.
Stálo je to akorát o něco času navíc a + přistávací a parkovací poplatky (řádově tisícikoruny)
Tak jsem usoudil, že tohle chci mít raději posychrované, člověk nikdy neví, kdy se dostane do jaké situace, tak proč nebýt připraven (ač pevně doufám, že to nikdy nebudu potřebovat)
1- Na spodní straně kšiltu je LED pásek, jenom zelená, ale s možností měnit intenzitu.
2- všechny budíky včetně kompasu mají ještě své vlastní osvětlení - samostatný okruh nezávislý na LED pásku.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 775
- Registrován: 10 roků 10 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Že ten kup byl pořádný o---b bylo z tvých postů zjevné po půlroce. Pustil jsi se do toho pak fakt důkladně, bude to lepší než z fabriky...
Kdo může říct, že si střihnul noční VFR přistání ve večerní špičce mezinárodního letiště? To za těch pár palackých stojí
Zážitek to musel být dost nepříjemný, hlavně kvůli tomu svícení na palubku mobilem. Mně stačí, když mi někdo v autě v noci pošle jas z obrazovky o čelní sklo... Bubovický hupík je sice nic proti třeba původní Točné, ale na kraksnu z posledního metru bohatě stačí. Nějak neznám nic z oboru ULL/EXP/GA co by mělo podvozk dimenzovaný na přistání na letadlovce
"Dobrá" tlustá oblačnost dokáže světelné podmínky i v poledne posunout prakticky na západ slunce+15-20 minut. Nebo dobrá bouřka-třeba jako ta v říjnu, jak na pardubicku padlo pár střech. Odpoledne jsem koukal jak se to převaluje přes Krušné, na přelomu soumraku jsem jel z Varů, vyjel jsem na rovinu u Bochova a jenom zíral-blesky "od země" až po vrch čelního skla devítky. Pak jsem zjistil, že oblačnost končila nad 15 km a v tu chvíli byla ta buřina u Nymburka. A 150 km západně tma jak v ranci střídaná celoplošným modro-bílo-růžovým difuzním osvětlením a šlehanci, že jsem neviděl do svých dálkových. Přitom tam kde jsem byl byly první mraky v asi 4500 AGL a ani nefoukalo.
Proč tolik keců-zkus si za tmy na svoje oči zelenou i červenou, resp. červeno-oranžovou. 80+ let stará WWII moudrost říká, že většině lidí nejvíc vyhovuje červené podsvícení a zelené rafičky, ale někdo to má opačně. Lidi s očima s vysokou citlivostí (a rozlišovací schopností) na červenou pak červené podsvícení a tmavooranžové rafičky.
Jasně, nestavíš palubku pro 617. peruť, (asi) nebudeš předělávat vnitřní osvětlení přístrojů, ale ta zelená tě může v takovém počasí a zvlášť s bílým světlem v přístrojích docela doběhnout, protože budeš potřebovat (prostorově) vnímat šednoucí zelenou lesa kolem a trávy na dráze a tahle jasná zelená ti solidně přesytí recepci zelených vlnových délek a přijdeš o (minimálně část) prostorového vjemu při střídání přístroje-terén.
Když už to děláš z gruntu a pro sebe, tak si to udělej co nejkomfortnější.
Ty individuální posuny ve spektrální citlivosti, zvlášť za šera, jsou překvapivě velké a v ergonomii neřešené. Já si toho všímám proto, že sám mám oči hodně mimo průměr a řeším s lidmi optiku-co v ní kdo vidí a nevidí a jak-takže mám za ty roky docela slušný vzorek. Proto mi připadá užitečné na to upozornit...
Kdo může říct, že si střihnul noční VFR přistání ve večerní špičce mezinárodního letiště? To za těch pár palackých stojí
Zážitek to musel být dost nepříjemný, hlavně kvůli tomu svícení na palubku mobilem. Mně stačí, když mi někdo v autě v noci pošle jas z obrazovky o čelní sklo... Bubovický hupík je sice nic proti třeba původní Točné, ale na kraksnu z posledního metru bohatě stačí. Nějak neznám nic z oboru ULL/EXP/GA co by mělo podvozk dimenzovaný na přistání na letadlovce
"Dobrá" tlustá oblačnost dokáže světelné podmínky i v poledne posunout prakticky na západ slunce+15-20 minut. Nebo dobrá bouřka-třeba jako ta v říjnu, jak na pardubicku padlo pár střech. Odpoledne jsem koukal jak se to převaluje přes Krušné, na přelomu soumraku jsem jel z Varů, vyjel jsem na rovinu u Bochova a jenom zíral-blesky "od země" až po vrch čelního skla devítky. Pak jsem zjistil, že oblačnost končila nad 15 km a v tu chvíli byla ta buřina u Nymburka. A 150 km západně tma jak v ranci střídaná celoplošným modro-bílo-růžovým difuzním osvětlením a šlehanci, že jsem neviděl do svých dálkových. Přitom tam kde jsem byl byly první mraky v asi 4500 AGL a ani nefoukalo.
Proč tolik keců-zkus si za tmy na svoje oči zelenou i červenou, resp. červeno-oranžovou. 80+ let stará WWII moudrost říká, že většině lidí nejvíc vyhovuje červené podsvícení a zelené rafičky, ale někdo to má opačně. Lidi s očima s vysokou citlivostí (a rozlišovací schopností) na červenou pak červené podsvícení a tmavooranžové rafičky.
Jasně, nestavíš palubku pro 617. peruť, (asi) nebudeš předělávat vnitřní osvětlení přístrojů, ale ta zelená tě může v takovém počasí a zvlášť s bílým světlem v přístrojích docela doběhnout, protože budeš potřebovat (prostorově) vnímat šednoucí zelenou lesa kolem a trávy na dráze a tahle jasná zelená ti solidně přesytí recepci zelených vlnových délek a přijdeš o (minimálně část) prostorového vjemu při střídání přístroje-terén.
Když už to děláš z gruntu a pro sebe, tak si to udělej co nejkomfortnější.
Ty individuální posuny ve spektrální citlivosti, zvlášť za šera, jsou překvapivě velké a v ergonomii neřešené. Já si toho všímám proto, že sám mám oči hodně mimo průměr a řeším s lidmi optiku-co v ní kdo vidí a nevidí a jak-takže mám za ty roky docela slušný vzorek. Proto mi připadá užitečné na to upozornit...
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Příspěvky: 236
- Registrován: 14 roků
- Bydliště: Tachov
- Vůz: V850 T5
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Ja jsem taky pro cervenou, u jednoho era jsem videl i malou cervenou lampicku nad hlavou. A v noci se podrovnava kdyz vidis runway v odlescich pozicnich svetel. Otazka je ji trefit. Taky jsem kdysi zazil ze ti drahu osvetlovali kolegove auty.
_________________
VOLVO 850 T5
VOLVO 850 T5
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
A co takhle? 
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 775
- Registrován: 10 roků 10 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
To si musíš rozhodnout Ty
Jednak to není v noci (plachta nepomůže, bo spektrální složení světla), jednak je to doprasené kombinací foťák-upload-můj monitor a koukají na to moje oči.
Dej si vedle letadla pár zelených, žlutých a červených vzorků barevnosti, počkej si na šero deset minut po soumraku, pak na (takřka) totální tmu, dej si 10-15 minut na adaptaci, koukej a zkoušej. Klidně ve více dnech, v různém stavu (ne)najedenosti a cukrového a kofeinového přebytku či deficitu. Tyhle tři věci do vnímání světla a barev prokazatelně kecají a reálně je nejvíc řeší amatérští astronomové-vizuálisti.
A vyber si variantu, která ti bude vyhovovat nejvíc za šera a úplné tmy. Jen doporučuju vyhnout se jakékoliv modré, proože ta oko rozhází úplně.
Nevím jestli jsem ideální konzultant, protože jsem ve spoustě věcí zarytý analogový dinosaurus, každá věc má mít diskrétní ovládací prvek i když je v běžném provozu s něčím spřažená a počítačem ovládaná-prostě má to mít totální manuální override a možnost ovládání v nepředpokládaných režimech totálního shitstormu, kdy na běžné postupy není kdy a máš na to půl oka a jednu ruku místo tří. Parní lokomotiva a oldschool Boeing můj hit. Na rádiu na modýlky mám naprogramovaných 6 letových režimů, k podstatné části proprietárí mixy a křivky-a celé se to dá vyčistit pohybem jediného třípoloháku, kdy zbudou jen naprosto základní nastavení, se kterými to dokáže letět úplně samo jako házedlo. A už párkrát se mi to dost vyplatilo.
Já osobně bych chtěl mít nasvícené spínače, aby byla vidět poloha. Dělat ke každému ještě polohové světlo (aspoň pro "zapnuto", jako u palivové pumpy a vyhřívání pitotky) je docela piplačka, práce a váha navíc.
Jednak to není v noci (plachta nepomůže, bo spektrální složení světla), jednak je to doprasené kombinací foťák-upload-můj monitor a koukají na to moje oči.
Dej si vedle letadla pár zelených, žlutých a červených vzorků barevnosti, počkej si na šero deset minut po soumraku, pak na (takřka) totální tmu, dej si 10-15 minut na adaptaci, koukej a zkoušej. Klidně ve více dnech, v různém stavu (ne)najedenosti a cukrového a kofeinového přebytku či deficitu. Tyhle tři věci do vnímání světla a barev prokazatelně kecají a reálně je nejvíc řeší amatérští astronomové-vizuálisti.
A vyber si variantu, která ti bude vyhovovat nejvíc za šera a úplné tmy. Jen doporučuju vyhnout se jakékoliv modré, proože ta oko rozhází úplně.
Nevím jestli jsem ideální konzultant, protože jsem ve spoustě věcí zarytý analogový dinosaurus, každá věc má mít diskrétní ovládací prvek i když je v běžném provozu s něčím spřažená a počítačem ovládaná-prostě má to mít totální manuální override a možnost ovládání v nepředpokládaných režimech totálního shitstormu, kdy na běžné postupy není kdy a máš na to půl oka a jednu ruku místo tří. Parní lokomotiva a oldschool Boeing můj hit. Na rádiu na modýlky mám naprogramovaných 6 letových režimů, k podstatné části proprietárí mixy a křivky-a celé se to dá vyčistit pohybem jediného třípoloháku, kdy zbudou jen naprosto základní nastavení, se kterými to dokáže letět úplně samo jako házedlo. A už párkrát se mi to dost vyplatilo.
Já osobně bych chtěl mít nasvícené spínače, aby byla vidět poloha. Dělat ke každému ještě polohové světlo (aspoň pro "zapnuto", jako u palivové pumpy a vyhřívání pitotky) je docela piplačka, práce a váha navíc.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
V první řadě díky za veškeré tvé postřehy
Já zkusím přidat pár svých postřehů/názorů a odpovědí:
- Nechci z toho dělat letadlo pro IFR nebo VFR night, je to opravdu pouze taková drobná vychytávka pro případ naprosté nouze (a věř mi, že se budu snažit dělat maximum pro to, aby jsem se nikdy do této situace nedostal)
Myslím, že už takhle je to lepší jak nouzový osvit mobilem nebo naprosto žádný osvit.
Mimochodem, zatím jsem se nesetkal s ULL, na kterém by se vůbec nějaký podsvit nebo nasvícení palubky řešilo... Tím samozřejmě nevylučuji, že takové neexistují, akorát byť jich v mém okolí pár desítek je, tak žádný to neřeší.
- co se týká barev, díky za postřehy, hodně toho jsem vůbec netušil (nebo si to akorát neuvědomoval), vycházel jsem z barev a provedení osvětlení které jsou běžně na dospělých letadlech co létají VFR night/IFR (když prohrabu složky v mém compu, tak asi najdu pár fotek nasvícených palubek od malých Cessen až po Citationy)
- "zarytý analogový dinosaurus" - tak to jsme dva
Každá věc má svůj vlastní nezávislý okruh, svoje separátní jištění a s výjimkou věcí které jsou rovnou z BATT BUSS, i svůj vlastní spínač.
Z důvodů lepší viditelnosti pozice jsem volil klasické páčkové spínače, poloha "ON" je signalizována pouze u Pitot heat a Fuel pump, víc jsem toho nedělal primárně z důvodu nedostatku místa (to je na téhle palubce úplně největší problém) a sekundárně, že jsem to nepovažoval za nutné nebo že indikace "ON/OFF"je řešena jinak (např. zatáčkoměr má indikaci "OFF" přímo na ciferníku).
A plus k tomu jsou pro případ šera/tmy nasvícené tím LED páskem (ten je zelený protože tam byl už za prvního majitele, tak jsem to akorát zrepasoval (+ předělal zapojení) a vrátil na původní místo)
- tady je ještě jedna fotka v pozdějším čase - později a za větší tmy mi to už nechtěl brát telefon a foťák jsem měl vybitý...
Já zkusím přidat pár svých postřehů/názorů a odpovědí:
- Nechci z toho dělat letadlo pro IFR nebo VFR night, je to opravdu pouze taková drobná vychytávka pro případ naprosté nouze (a věř mi, že se budu snažit dělat maximum pro to, aby jsem se nikdy do této situace nedostal)
Myslím, že už takhle je to lepší jak nouzový osvit mobilem nebo naprosto žádný osvit.
Mimochodem, zatím jsem se nesetkal s ULL, na kterém by se vůbec nějaký podsvit nebo nasvícení palubky řešilo... Tím samozřejmě nevylučuji, že takové neexistují, akorát byť jich v mém okolí pár desítek je, tak žádný to neřeší.
- co se týká barev, díky za postřehy, hodně toho jsem vůbec netušil (nebo si to akorát neuvědomoval), vycházel jsem z barev a provedení osvětlení které jsou běžně na dospělých letadlech co létají VFR night/IFR (když prohrabu složky v mém compu, tak asi najdu pár fotek nasvícených palubek od malých Cessen až po Citationy)
- "zarytý analogový dinosaurus" - tak to jsme dva
Z důvodů lepší viditelnosti pozice jsem volil klasické páčkové spínače, poloha "ON" je signalizována pouze u Pitot heat a Fuel pump, víc jsem toho nedělal primárně z důvodu nedostatku místa (to je na téhle palubce úplně největší problém) a sekundárně, že jsem to nepovažoval za nutné nebo že indikace "ON/OFF"je řešena jinak (např. zatáčkoměr má indikaci "OFF" přímo na ciferníku).
A plus k tomu jsou pro případ šera/tmy nasvícené tím LED páskem (ten je zelený protože tam byl už za prvního majitele, tak jsem to akorát zrepasoval (+ předělal zapojení) a vrátil na původní místo)
- tady je ještě jedna fotka v pozdějším čase - později a za větší tmy mi to už nechtěl brát telefon a foťák jsem měl vybitý...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 236
- Registrován: 14 roků
- Bydliště: Tachov
- Vůz: V850 T5
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Mozna jedina vec , sehnat indikator iAS v knotech, proste vzit ten standart knoty , feety, NM . Vsechno se lepe pocita. I pri komunikaci je to lepsi. Ja pri ULL VFR letani uprednostnuji jednoduchost pristroju a co nejmin kabelu a spinacu. Take aby ergonomie byla takova aby clovek pri turbulenci nezapnul nebo hlavne nevypnul neco duleziteho. Mozna bych se primluvil za jeden digitalni zdruzeny pristroj. Ja jsem dlouho odolaval ale nakonec jsem koupil jeden ceskeho vyrobce horizon 80JE a jsem spokojen. Az to budes mit v kupe zalet se podivat k nam na LKTD.
_________________
VOLVO 850 T5
VOLVO 850 T5
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Kdyby to byla stavba nového a ne tato rekonstrukce, tak by jsem nad tím možná uvažoval (resp. bych uvažoval nad nějakým sdruženým přístrojem typu G5, AV-30 nebo rovnou PFD), ale vzhledem k tomu, že jsem tohle koupil i s přístrojovým vybavením, tak jsem to akorát všechno zkontroloval, proměřil a bude to létat dál.
Rychloměr jsem tedy musel seřídit, protože v celém rozsahu ukazoval o 8-12 km/h více, ale dostal jsem jej do tolerance -2 až +1 km/h a to mi stačí.
Dokonce i nějaký knotový mám (z Cessny), ale ten bych musel rozebrat a vyčistit (má dost velké tření a s přesností to také aktuálně není žádná hitparáda), takže tam nechám ten co tam byl.
Zkrátka a jednoduše se mi nechtělo utrácet peníze za nějaký sdružený přístroj, když jsem měl k dispozici vše potřebné v analogu.
Zatím jsem akorát investoval do nové COMM a ještě přibyde XPDR-S (možná i s ADSB-OUT)
Ergonomie - v kombinaci s nedostatkem prostoru je to nekonečný souboj co a kam aby to mělo hlavu a patu, aby to bylo prakticky dostupné a bezpečné proti nechtěnému použití...
Na rovinu - to byly desítky hodin vymýšlení a konzultací než jsem celou palubku poskládal do tohoto stavu a rozložení. Opravdu hodně jsem nad tím přemýšlel, pokud možno ze všech možných pohledů a potenciálních situací, a tohle je výsledek - s tím co mám (resp. co chci) jsem to opravdu lépe už nedokázal vymyslet.
Ta palubka je opravdu malinká- šířka je 80 cm a max výška je 22 cm a do toho nahňácat tohle všechno byl opravdu boj... Knipl je centrální " Y ".
pro představu tady jsou fotky staré palubky a porovnání s novou.
Do volného prostoru ještě přijde 8" tablet na navigaci, pro XPDR je připraveno místo pod COMM a do té prázdné díry přijde MAP
Nějaký sdružená přístroj (možná to bude právě 80-JE) do budoucna možná přijde místo zatáčkoměru. Ale to až v daleké budoucnosti, teď do toho utrácet nechci.
Rychloměr jsem tedy musel seřídit, protože v celém rozsahu ukazoval o 8-12 km/h více, ale dostal jsem jej do tolerance -2 až +1 km/h a to mi stačí.
Dokonce i nějaký knotový mám (z Cessny), ale ten bych musel rozebrat a vyčistit (má dost velké tření a s přesností to také aktuálně není žádná hitparáda), takže tam nechám ten co tam byl.
Zkrátka a jednoduše se mi nechtělo utrácet peníze za nějaký sdružený přístroj, když jsem měl k dispozici vše potřebné v analogu.
Zatím jsem akorát investoval do nové COMM a ještě přibyde XPDR-S (možná i s ADSB-OUT)
Ergonomie - v kombinaci s nedostatkem prostoru je to nekonečný souboj co a kam aby to mělo hlavu a patu, aby to bylo prakticky dostupné a bezpečné proti nechtěnému použití...
Na rovinu - to byly desítky hodin vymýšlení a konzultací než jsem celou palubku poskládal do tohoto stavu a rozložení. Opravdu hodně jsem nad tím přemýšlel, pokud možno ze všech možných pohledů a potenciálních situací, a tohle je výsledek - s tím co mám (resp. co chci) jsem to opravdu lépe už nedokázal vymyslet.
Ta palubka je opravdu malinká- šířka je 80 cm a max výška je 22 cm a do toho nahňácat tohle všechno byl opravdu boj... Knipl je centrální " Y ".
pro představu tady jsou fotky staré palubky a porovnání s novou.
Do volného prostoru ještě přijde 8" tablet na navigaci, pro XPDR je připraveno místo pod COMM a do té prázdné díry přijde MAP
Nějaký sdružená přístroj (možná to bude právě 80-JE) do budoucna možná přijde místo zatáčkoměru. Ale to až v daleké budoucnosti, teď do toho utrácet nechci.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 775
- Registrován: 10 roků 10 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Že si to lidi neuvědomují je úplně normální. Proto je tolik debat na téma "starorůžová/lososová", nebo přesně z toho vznikají i mimořádně vypjaté debaty o kvalitě optiky, třeba puškohledů. Přitom je to leckdy "jen" otázka antireflexních vrstev, jejich spektrální propustnosti a optimalizace ve vztahu ke spektrální citlivosti daného jedince. Jsem v republice asi jediný kdo to takhle řeší a "aspoň někdy
) dokáže lidi dokopat k tomu, by si toho všimli.
Smyslem řešení barev do šera je, aby oko nemělo velký rozdíl ve spektrálním složení a intenzitě z vjemů venku a uvnitř a aby byly ty vnitřní vjemy jednoznačně odlišené. Proto jedna barva na ciferníky, druhá na rafičky. A dospělá letadla nic neznamenají, protože ten "standard" je teď starý asi tak 100 let a za WWII se ukázalo, že pro seriózní noční létání to prostě musí být jinak. Všechny Lancastery u 617. měly osvětlení přístrojů a palubek totálně předělané oproti sérii, protože jinak se prostě nedalo lítat to, co s tím lítali (ale kdybys mě utloukl, na zdroj si vzpomenu spíš náhodou než úmyslně).
Takže bych ten pásek doplnil druhým červným na noc-prostě proto, že takhle máš +/- červené osvětlení (bílé do žluta/červena) na všech přístrojích a najednou řach, přes to zelený závoj. Navíc z celkem řvavě zelené, úplně jiné, než budou ty podstatné šedozelené odstíny venku, což bude rozhazovat prostorové vnímání. A co vidím jako nejotravnější je kontrast zeleného rantlu palubky a červeného kompasu. Kompas nad palubkou červený-super. Ale mělo by to pokračovat dolů bez ostrého přechodu.
Zelené přisvícení ve dne pro lepší kontrast při vysoké intenzitě osvětlení a odlescích od povrchů v kabině nebo od oblačnosti je naopak dost dobrá věc, zvlášť když se vhodně sejde se spektrální propustností tmavých/polarizačních brýlí.
Červenou blíž k palubce, zelenou na den dál. A buď třípolohák (OFF/zelená/červená) a společnou regulaci, nebo pro každý zvlášť. Jo-i za cenu přepájení té zkur***é modré SMD ledky na stmívači, nebo jejího zalití lakem na nehty nebo tak něco.
ON/OFF signalizace světlem by měla být jenom u těch fakt kritických věcí-což je přesně palivová pumpa a vyhřívání pitotky (případně karbecu/sání, což ale u stříkačky obvykle odpadá), zvlášť když je na to málo místa. Osobně bych ty signalizované věci dal dál od sebe, aby bylo i koutkem oka jednoznačně rozlišitelné co svítí/zhaslo, ale třeba pro to máš vlastní důvod a zvyk.
Jasně, chápu že nemá smysl dělat nějaké harakiri když nechceš lítat ve světelně mezních podmínkách a pokud to bude ULL, tak pokud se nepletu, na VFR night to ani nejde ocertifikovat (a i VFR night pro Experimental je docela divočina).
Jen mne nadchlo že to řešíš-právě proto, že to v podstatě nikde není k nalezení.
Na druhou stranu, když už se podělá úplně všechno, tak dokud dýchám, vidím a hýbu rukama, mám být schopný řídit (letadlo, loď, auto...) a ne být vydaný na pospas nezvratnému osudu proto, že mne v tom řízení něco technicky omezuje. Navíc taková blbina jako osvětlení přístrojů, které mají šanci mne dostat na zem kterou nemám šanci vidět. (Jo, vím jak je to s pilotáží v mraku/mlze u VFR vybaveného letadla člověkem, který IFR nikdy neletěl. 30-180 vteřin života, statistické výjimky 8-12 minut.)
Přidáno za 11 minut 12 sekund:
Ha, po odeslání koukám na Lachtanův příspěvek.
Spínače-přitom že horní řada je za provozu celá ON a vlastně jen pitotka může být OFF, tak je to dobré řešení-a pro sebe bych prohodil pumpu a pitotku, aby byla pitotka na kraji a byl to standardně rack zvednutých páček s jedinou výjimkou, bez nutnosti kontrolovat kolikátát odkud to je-ale zrovna tohle může být 100 lidí, 100 chutí.
Že jsi strávil moře času nad předělávkou se nedivím, původní uspořádání je pekelné. Uprostřed palubky řádka bordelu, který je nahoru-dolů na střídačku a pár stiskacích spínačů rozhozených různě po palubce, to je noční můra.
Elektrozásuvka nad plynem, přes který se případný kabel měl mrdlat-to je vůbec blbý vtip... Kdo co sakra hulil, když ji navrhoval?
Máš to pěkný
Smyslem řešení barev do šera je, aby oko nemělo velký rozdíl ve spektrálním složení a intenzitě z vjemů venku a uvnitř a aby byly ty vnitřní vjemy jednoznačně odlišené. Proto jedna barva na ciferníky, druhá na rafičky. A dospělá letadla nic neznamenají, protože ten "standard" je teď starý asi tak 100 let a za WWII se ukázalo, že pro seriózní noční létání to prostě musí být jinak. Všechny Lancastery u 617. měly osvětlení přístrojů a palubek totálně předělané oproti sérii, protože jinak se prostě nedalo lítat to, co s tím lítali (ale kdybys mě utloukl, na zdroj si vzpomenu spíš náhodou než úmyslně).
Takže bych ten pásek doplnil druhým červným na noc-prostě proto, že takhle máš +/- červené osvětlení (bílé do žluta/červena) na všech přístrojích a najednou řach, přes to zelený závoj. Navíc z celkem řvavě zelené, úplně jiné, než budou ty podstatné šedozelené odstíny venku, což bude rozhazovat prostorové vnímání. A co vidím jako nejotravnější je kontrast zeleného rantlu palubky a červeného kompasu. Kompas nad palubkou červený-super. Ale mělo by to pokračovat dolů bez ostrého přechodu.
Zelené přisvícení ve dne pro lepší kontrast při vysoké intenzitě osvětlení a odlescích od povrchů v kabině nebo od oblačnosti je naopak dost dobrá věc, zvlášť když se vhodně sejde se spektrální propustností tmavých/polarizačních brýlí.
Červenou blíž k palubce, zelenou na den dál. A buď třípolohák (OFF/zelená/červená) a společnou regulaci, nebo pro každý zvlášť. Jo-i za cenu přepájení té zkur***é modré SMD ledky na stmívači, nebo jejího zalití lakem na nehty nebo tak něco.
ON/OFF signalizace světlem by měla být jenom u těch fakt kritických věcí-což je přesně palivová pumpa a vyhřívání pitotky (případně karbecu/sání, což ale u stříkačky obvykle odpadá), zvlášť když je na to málo místa. Osobně bych ty signalizované věci dal dál od sebe, aby bylo i koutkem oka jednoznačně rozlišitelné co svítí/zhaslo, ale třeba pro to máš vlastní důvod a zvyk.
Jasně, chápu že nemá smysl dělat nějaké harakiri když nechceš lítat ve světelně mezních podmínkách a pokud to bude ULL, tak pokud se nepletu, na VFR night to ani nejde ocertifikovat (a i VFR night pro Experimental je docela divočina).
Jen mne nadchlo že to řešíš-právě proto, že to v podstatě nikde není k nalezení.
Na druhou stranu, když už se podělá úplně všechno, tak dokud dýchám, vidím a hýbu rukama, mám být schopný řídit (letadlo, loď, auto...) a ne být vydaný na pospas nezvratnému osudu proto, že mne v tom řízení něco technicky omezuje. Navíc taková blbina jako osvětlení přístrojů, které mají šanci mne dostat na zem kterou nemám šanci vidět. (Jo, vím jak je to s pilotáží v mraku/mlze u VFR vybaveného letadla člověkem, který IFR nikdy neletěl. 30-180 vteřin života, statistické výjimky 8-12 minut.)
Přidáno za 11 minut 12 sekund:
Ha, po odeslání koukám na Lachtanův příspěvek.
Spínače-přitom že horní řada je za provozu celá ON a vlastně jen pitotka může být OFF, tak je to dobré řešení-a pro sebe bych prohodil pumpu a pitotku, aby byla pitotka na kraji a byl to standardně rack zvednutých páček s jedinou výjimkou, bez nutnosti kontrolovat kolikátát odkud to je-ale zrovna tohle může být 100 lidí, 100 chutí.
Že jsi strávil moře času nad předělávkou se nedivím, původní uspořádání je pekelné. Uprostřed palubky řádka bordelu, který je nahoru-dolů na střídačku a pár stiskacích spínačů rozhozených různě po palubce, to je noční můra.
Elektrozásuvka nad plynem, přes který se případný kabel měl mrdlat-to je vůbec blbý vtip... Kdo co sakra hulil, když ji navrhoval?
Máš to pěkný
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Příspěvky: 236
- Registrován: 14 roků
- Bydliště: Tachov
- Vůz: V850 T5
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Ma to pekny, souhlas. A ma to podle sebe. Ve zkratce podle me osvetleni stejne nikdy nepouzije, budiky ma jak ma vypinace taky. Az zacne letat sam uvidi co je fajn a co neni uplne fajn. Ve finale by mel u takoveho letadelka letat i bez pristroju , dulezite je mit ho v ruce a citit ho. Bavime se u VFR. A hlavne aby z te sve prace mel dobry pocit a radost.
_________________
VOLVO 850 T5
VOLVO 850 T5
-
Offline
- Příspěvky: 775
- Registrován: 10 roků 10 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Jsou místa a činnosti, kde bez ohledu na předpisy či zvyklosti spokojenost a vnitřní sžitost s vercajkem je to, co ovlivňuje bezpečnost nejvíc. Letadla pro radost, lezení po skalách, lezení po stromě s motorovkou, technické potápění...
Mně fakt nadchlo, že Lachtan řeší osvětlení palubky-protože na blbou čitelnost přístrojů někde vedle mraku remcá čas od času snad každý. Ale pomoct tomu osvětlením palubky, do toho se pustilo celkem jen pár lidí.
A protože mám fakt "divné" oči proti tomu co se v populaci běžně vyskytuje (plus k tomu mám pár koníčků kde se to uplatní), tak jsem tu byl chytrej jak rádio, no
Mně fakt nadchlo, že Lachtan řeší osvětlení palubky-protože na blbou čitelnost přístrojů někde vedle mraku remcá čas od času snad každý. Ale pomoct tomu osvětlením palubky, do toho se pustilo celkem jen pár lidí.
A protože mám fakt "divné" oči proti tomu co se v populaci běžně vyskytuje (plus k tomu mám pár koníčků kde se to uplatní), tak jsem tu byl chytrej jak rádio, no
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 5216
- Registrován: 20 roků 3 měsíce
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
2- hombredavid - já vím naprosto přesně kdy to osvícení palubky použiju a jak často - až zjistím, že jsem si něco zapomněl v letadle a půjdu si pro to do hangáru večer nebo v noci
Bez přístrojů jsem se naučil létat už kdysi dávno dávno v elementárce na Blaníku
Když na to přijde, tak je opravdu moc nepotřebuješ, na výškoměr maximálně občas koukneš aby jsi nenaboural strop nějakého prostoru, zbytek vidíš/odhadneš z okna, vário je opravdu tak akorát do počtu, neznám nikoho, kdo by se na něj za letu díval, zatáčkoměr je tak maximálně dobrej na naučení zatáček přesně do kurzu, když to někdo umí, tak podle něj (a kuličky) dokáže letět i v mraku, ale to já nikdy neuměl, tak se o to ani nikdy nebudu pokoušet
A příčný sklonoměr - ten člověk potřebuje jenom ze začátku, než se perfektně sžije s letadlem, pak jej nahradí jeho vlastní zadel
Jediný důležitý přístroj je fakticky pouze rychloměr
Jestli jsem opravdu po něčem nikdy netoužím, tak spadnout do vrtáku při nějaké blbárně kousek nad zemí
Motorové přístroje - mám rád klasické analogové, protože staří občasný letmý pohled či periferní vidění k tomu aby si člověk zkontroloval, že ručičky jsou tam kde mají být (v zeleném) a pokud tak tomu je, tak více vědět nepotřebuje.
Na co chci vidět je radiostanice COMM (a případně XPDR). Přeci jenom už mi není 20 a zrak odpovídá věku a tak jsem volil KRT-2S, inverzní zobrazení displeje je pro mě příjemnější a hlavně čitelnější.
Bez přístrojů jsem se naučil létat už kdysi dávno dávno v elementárce na Blaníku
Když na to přijde, tak je opravdu moc nepotřebuješ, na výškoměr maximálně občas koukneš aby jsi nenaboural strop nějakého prostoru, zbytek vidíš/odhadneš z okna, vário je opravdu tak akorát do počtu, neznám nikoho, kdo by se na něj za letu díval, zatáčkoměr je tak maximálně dobrej na naučení zatáček přesně do kurzu, když to někdo umí, tak podle něj (a kuličky) dokáže letět i v mraku, ale to já nikdy neuměl, tak se o to ani nikdy nebudu pokoušet
Jediný důležitý přístroj je fakticky pouze rychloměr
Motorové přístroje - mám rád klasické analogové, protože staří občasný letmý pohled či periferní vidění k tomu aby si člověk zkontroloval, že ručičky jsou tam kde mají být (v zeleném) a pokud tak tomu je, tak více vědět nepotřebuje.
Na co chci vidět je radiostanice COMM (a případně XPDR). Přeci jenom už mi není 20 a zrak odpovídá věku a tak jsem volil KRT-2S, inverzní zobrazení displeje je pro mě příjemnější a hlavně čitelnější.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 236
- Registrován: 14 roků
- Bydliště: Tachov
- Vůz: V850 T5
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Ja mam taky radeji analogove ukazatele ze stejneho duvodu, pokud se glasscocpitu daji prepnout udelam to. Hele ULL je hracka pro hracicky a ve finale je to proste fajn mit pri letu na co koukat. Jinak se muzes i nudit. Me se jednou prerusil kabel na cidle teploty a budik mi ukazoval maximum. V tu ranu jsem sel na pole, motor studeny tak jsem zase odstartoval a doletel na letiste. Ukazatel jsem za letu nesledoval a proto jsem nevedel ze mi skocil z niceho nic za roh. Jeste se mi to stalo nekolikrat nez jsem tu zavadu nasel a vyresil..
_________________
VOLVO 850 T5
VOLVO 850 T5
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé