Volvisté a jejich letadla/létání :-)
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 14413
- Registrován: 15 roků 8 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
x 1
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
www.novinky.cz/clanek/zahranicni-petatricetileteho-muze-na-letisti-v-bergamu-nasal-motor-airbusu-40529392
Otázka pro Lachtana: Co se stane s tím motorem? Je na odpis?
Otázka pro Lachtana: Co se stane s tím motorem? Je na odpis?
_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Příspěvky: 5933
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Rakovník
- Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Můj lajcký koment je, že to vyplachnou wapkou a jede se dál.
Ne, ted vážně. Vím, že tyto motory jsou stavěné na nasátí ptáka, ale více kostí asi podrtí lopatky, no a vibrace dokonají své.
Ne, ted vážně. Vím, že tyto motory jsou stavěné na nasátí ptáka, ale více kostí asi podrtí lopatky, no a vibrace dokonají své.
-
Online
- Příspěvky: 708
- Registrován: 5 roků 4 měsíce
- Bydliště: Popovice
- Vůz: S80 II 2008, M66, 2.5T Stage 2 170kW
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Nechtěl bych, aby mi ten motor nasál ptáka 

_________________
Zlaťák S80 II, 2.5T D5T5 Stage 2, 170kW, 2008
Bylo:
Stříbrňák V40 I, 1.9DI 85kW 2004
Černej S80 II, D5 136kW 2007
Zlaťák S80 II, 2.5T D5T5 Stage 2, 170kW, 2008
Bylo:
Stříbrňák V40 I, 1.9DI 85kW 2004
Černej S80 II, D5 136kW 2007
-
Online
- Příspěvky: 220
- Registrován: 13 roků 8 měsíců
- Bydliště: Tachov
- Vůz: V850 T5
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Motor je KO. To je vcelku jasne....
Přidáno za 1 minuta 19 sekund:
Otazka na Lachtana, jaky motor mas v planu si poridit? A vrtuli?
Přidáno za 1 minuta 19 sekund:
Otazka na Lachtana, jaky motor mas v planu si poridit? A vrtuli?
_________________
VOLVO 850 T5
VOLVO 850 T5
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Nikdy jsem se s tím nesetkal a pevně doufám, že ani nesetkám, ale předpokládám, že motor je kompletně na odpis...raolsa píše: 08 črc 2025 15:45 www.novinky.cz/clanek/zahranicni-petatricetileteho-muze-na-letisti-v-bergamu-nasal-motor-airbusu-40529392
Otázka pro Lachtana: Co se stane s tím motorem? Je na odpis?
Nějakého špačka ten motor sní relativně bez následků (akorát se v kabině pak cestující marně těší na grilovaný steak, jak jim to tam zavoní), ale cokoliv většího už je problém s následnou kontrolou lopatek a případnou rozborkou a opravou.
Tohle je něco na co žádný motor není stavěný a po takovémhle obřím soustu dojde k jeho destrukci.
Plus ještě vyčistit/vyměnit trubky přívodu vzduchu do kabiny - dá se očekávat, že se tam nějaké zbytky toho nebožáka též dostaly..
2- homberdavid - budu tam dávat Rotax 912 ULS (100hp). Létalo by to i s 80hp, ale čím více hp tím více zábavy

Ačkoliv nejsem úplně příznivec Rotaxů, tak v tomto případě mám víceméně od začátku zcela jasno.
Ten motor byl v tomhle letadle již od výroby, letadlo jsem sice koupil bez motoru, ale s motorovým ložem pro Rotax a + jsem k tomu dostal hromadu dílů na Rotax (komplet výfuk, olejový chladič vč. držáku, olejovou nádrž a hromadu drobností včetně el. předehřevu). Mám k tomu kapoty na motor, které jsou též upravené na použití Rotaxu.
Takže i kdybych tam chtěl dát jiný motor, tak by to znamenalo docela hodně úprav a pořizování jiných dílů.
A co si budeme povídat, Rotax v místních končinách má opravdu dobrý servis/zastoupení na dodávání náhradních dílů a když jeden den cokoliv objednám tak nejpozději do dvou dnů to mám, což je dokonalé a oproti třeba Jabiru nebo čemukoliv podobnému zcela bezkonkurenční

Půjdu cestou koupě nějakého staršího motoru a po kontrole půjde do letadla. Na nový motor nemám. (upřímně - momentálně nemám ani na ten starý, teď budu rád, že dám dohromady prachy na lakovnu a pak se uvidí.

Vrtuli jsem zatím moc neřešil, ale jsem předběžně domluvený ve Woodcompu, že mi něco doporučí, zapůjčí a když budu spokojený tak jí koupím a když ne tak zkusím jinou až najdu najdu něco z jejich produkce co mi bude vyhovovat.
Ale stejně se nejprve budu dívat a zjišťovat co kdo v těchto letadlech už má a jak je spokojený a podle toho budu vybírat.
Ať tak nebo tak, bude tam pevná vrtule (na zemi stavitelná). Nevylučuji, že tam časem třeba nebude i elektrická stavitelná vrtule (pro jistotu jsem nechal i potřebný prostor na palubce pro ovládání), ale nejprve se s tím letadle budu chtít pořádně rozlétat/sžít a pak se rozhodnu, zda to bude mít smysl či nikoliv.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Online
- Příspěvky: 220
- Registrován: 13 roků 8 měsíců
- Bydliště: Tachov
- Vůz: V850 T5
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
ahoj, klasika Rotax, dobra volba. V nemecku se da nekdy koupit kus co ztratil certifikaci diky nalitanym 2K hodinam co byvaji v Katanach. Vydel jsem kusy i za 2K eur. Vrtuli mam taky Woodkompu a nevim o ni, coz je jedine dobre...
_________________
VOLVO 850 T5
VOLVO 850 T5
-
Offline
- Příspěvky: 5703
- Registrován: 11 roků 7 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Nevím, jestli to není nějaký blaf, ale někde jsem slyšel, nebo četl, že test motoru musí přežít průlet zmrzlým kuřetem 

-
Online
- Příspěvky: 220
- Registrován: 13 roků 8 měsíců
- Bydliště: Tachov
- Vůz: V850 T5
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Romulusw , zmrzle kure strileli proti sklu na kokpitu stihacky, nejakeho migu.Jako zkouska odolnosti.Kdysi jsem to videl v TV. Jediny motor, ktery udajne dal nejakeho ptaka a bezel dal byl nejaky stary rusky proudovy motor. Aspon podle vykladu pana Tarantika, ktery ma letecke muzeum pod sirym nebem kousek od Plzne. V kazdem pripade pokud vezmes pri vzletu nejakeho ptaka , tak jdes zpet na zem.
_________________
VOLVO 850 T5
VOLVO 850 T5
-
Offline
- Příspěvky: 5703
- Registrován: 11 roků 7 měsíců
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Jo, tak to asi bylo ono
Ve Zruči jsem taky byl, musel jsem na vlastní oči vidět nejkrásnější stihačku na světě, co byla vyrobená, F-104 Starfighter (z dílny Magistra Kellyho)

Ve Zruči jsem taky byl, musel jsem na vlastní oči vidět nejkrásnější stihačku na světě, co byla vyrobená, F-104 Starfighter (z dílny Magistra Kellyho)
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Já pokukuju po Itálii, tam se občas také dá sehnat motor vcelku za rozumné peníze a hlavně i s doložitelnou historií.hombredavid píše: 09 črc 2025 11:28 ahoj, klasika Rotax, dobra volba. V nemecku se da nekdy koupit kus co ztratil certifikaci diky nalitanym 2K hodinam co byvaji v Katanach. Vydel jsem kusy i za 2K eur. Vrtuli mam taky Woodkompu a nevim o ni, coz je jedine dobre...
Co máš za vrtuli?
Zmrzlé kuře neskousne žádný proudový motor, ani ruský - tím jsem si vcelku jistRomulusw píše: 09 črc 2025 11:59 Nevím, jestli to není nějaký blaf, ale někde jsem slyšel, nebo četl, že test motoru musí přežít průlet zmrzlým kuřetem![]()

Nějakého vrabčáka nebo kosa motor schroupne, ale stačí pár racků a v lepším případě se koupeš v Hudsonu.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Online
- Příspěvky: 220
- Registrován: 13 roků 8 měsíců
- Bydliště: Tachov
- Vůz: V850 T5
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Mam taky Woodcomp na zemi stavitelnou. Mam ji generalkovanou protoze loni jsem chytil za kus dreva a rosekal ji. Ale vse zle je k necemu dobre, jednak byla vic jak 14let a uz vim ze byla i rozvazena. Zbyl z ni stred, takze dali nove listy podle zbytku starych trefili uhel a vyvazili ji i s kuzelem. Namontoval jsem a byl to rozdil. A prakticky ji jenom cistim od hmyzu a letam.....
_________________
VOLVO 850 T5
VOLVO 850 T5
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Našel jsem video kde je vidět jak to celé proběhlo, je tam vidět, že motor toho dotyčného nasál, ale následně jej vyhodil zase ven (pro mě překvapivé - viděl jsem videa kde motor dotyčného opravdu celého procedil skrz) - takže je docela možné, že v tomto konkrétním případě velká část motoru bude opět použitelná (samozřejmě po celkové kontrole jednotlivých dílů)raolsa píše: 08 črc 2025 15:45 www.novinky.cz/clanek/zahranicni-petatricetileteho-muze-na-letisti-v-bergamu-nasal-motor-airbusu-40529392
Otázka pro Lachtana: Co se stane s tím motorem? Je na odpis?
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 14413
- Registrován: 15 roků 8 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4i 135 kw
x 1
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Na tom videu to vypadá, jako by ten chlap tam spíše skočil a lopatky ho odrazily a zase vyhodily ven.
Běžel motor jenom "na volnoběh"?
Kdyby měl větší otáčky, tak by chlap asi proletěl skrz.
No asi se to nedozvíme.
Běžel motor jenom "na volnoběh"?
Kdyby měl větší otáčky, tak by chlap asi proletěl skrz.
No asi se to nedozvíme.
_________________
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4i 135 kw '06, Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Bylo: Volvo V70II 2.4T AWD LPG '00
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Na každý řádek bych odpověděl "ano" 

_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 2246
- Registrován: 6 roků 3 měsíce
- Bydliště: Praha 12
- Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Jako snahu se vyřadit z evolučního řetězce fakt měl, s tímhle nic neuděláš.
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Baterie do letadla - už jsem to nakousl ve vedlejším topiku, ale budu s tím pokračovat zde a tím pádem i dotaz pro další létající co mají ve svých strojích Rotax 912 - co tam máte za baterku?
Když jsem koupil ten svůj vrak, tak tam žádná baterie nebyla, ale podle rozměrů kastlíku na baterku bych to odhadoval, že tam byla Odyssey Extreme (nebo nějaký její rozměrový ekvivalent), což o Pb provedení je tak 6-7 kg.
Přemýšlím, že bych to nahradil nějakou LiFePO4 a ušetřil tak minimálně 5 kg na hmotnosti.
S prostorem (resp. rozměry baterie) nemám problém, stejně bude umístěná až za sedačkami (na firewall se už nevejde nic), ale ta hmotnost mě trápí víc.
Podle výrobce by měla být prázdná hmotnost 264 kg (což je ale asi ideál v naprosto minimalistickém provedení), na mém letadle je ještě štítek z posledního vážení a tam je údaj 304 kg, ale i se záchranným systémem (na ten se počítá cca 25 kg pokud se nepletu) a letadlo bylo i se stavitelnou vrtulí. Záchranný systém jsem vyhodil (resp. jeho zbytky), vrtule bude pevná (takže zase nějaké kilo dolů), ale zase jsem tam něco přidal vybavením, mám tam oproti původnímu stavu více kabeláže a veškeré opravy a zesílení které jsem byl nucen provést také něco na hmotnosti přidaly...
takže přemýšlím kde ušetřit na hmotnosti a jediné co mě napadá je baterka.
Rád by jsem se dostal s prázdnou hmotností na 280 kg max.
Když jsem koupil ten svůj vrak, tak tam žádná baterie nebyla, ale podle rozměrů kastlíku na baterku bych to odhadoval, že tam byla Odyssey Extreme (nebo nějaký její rozměrový ekvivalent), což o Pb provedení je tak 6-7 kg.
Přemýšlím, že bych to nahradil nějakou LiFePO4 a ušetřil tak minimálně 5 kg na hmotnosti.
S prostorem (resp. rozměry baterie) nemám problém, stejně bude umístěná až za sedačkami (na firewall se už nevejde nic), ale ta hmotnost mě trápí víc.
Podle výrobce by měla být prázdná hmotnost 264 kg (což je ale asi ideál v naprosto minimalistickém provedení), na mém letadle je ještě štítek z posledního vážení a tam je údaj 304 kg, ale i se záchranným systémem (na ten se počítá cca 25 kg pokud se nepletu) a letadlo bylo i se stavitelnou vrtulí. Záchranný systém jsem vyhodil (resp. jeho zbytky), vrtule bude pevná (takže zase nějaké kilo dolů), ale zase jsem tam něco přidal vybavením, mám tam oproti původnímu stavu více kabeláže a veškeré opravy a zesílení které jsem byl nucen provést také něco na hmotnosti přidaly...
takže přemýšlím kde ušetřit na hmotnosti a jediné co mě napadá je baterka.
Rád by jsem se dostal s prázdnou hmotností na 280 kg max.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 691
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Brno - Hodonín
- Vůz: XC70 D5 AWD 2003
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Nevím, nevím...
Možná čtu, nebo počítám špatně...
Vidím Pb 6-7kg
Chci uspořit minimálně 5kg, proto dám LiFePO4... to na baterku už moc nezbude.
Kolik žere startér?
gůgl se brání podat info...
Trochu OT: dělal jsem startovací baterii pro "poněkud" větší motor než Rotax, taky pro letadlo a použil jsem články LiFe (bez PO4). Ty mají trochu lepší vlastnosti, co se týče zatížitelnosti:
Konkrétně LiFe A123 2500mAh
pro 12V baterku 4 články váží cca 300g
dají proud 75A trvale a 150A špičkově
snesou hrozný věci, mechanicky i elektricky...
Možná čtu, nebo počítám špatně...
Vidím Pb 6-7kg
Chci uspořit minimálně 5kg, proto dám LiFePO4... to na baterku už moc nezbude.
Kolik žere startér?
gůgl se brání podat info...
Trochu OT: dělal jsem startovací baterii pro "poněkud" větší motor než Rotax, taky pro letadlo a použil jsem články LiFe (bez PO4). Ty mají trochu lepší vlastnosti, co se týče zatížitelnosti:
Konkrétně LiFe A123 2500mAh
pro 12V baterku 4 články váží cca 300g
dají proud 75A trvale a 150A špičkově
snesou hrozný věci, mechanicky i elektricky...
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Startér má 900W, podle manuálu od Rotaxe by tam měla být hlavní (celková) pojistka 60A.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 691
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Brno - Hodonín
- Vůz: XC70 D5 AWD 2003
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Baterka z A123 v uspořádání 4s2p by to zvládla nastartovat. Bylo by třeba vyřešit nabíjení a BMS. Pochopitelně je třeba brát v úvahu i potřebnou kapacitu pro napájení palubní sítě v případě poruchy nabíjení. Rovněž je třeba vzít v úvahu zda bude vyhovovat teplotní rozsah v kterém články spolehlivě fungují, proto stále vede "olovo" i přes nevýhody rozměrů a hmotnosti.
Navrhoval jsem použití takové baterie jednomu výrobci ULL. K nasazení nedošlo, protože neměl zájem řešit právě ty výše zmíněné komplikace.
Baterie o které jsem se zmínil výše byla externí startovací zdroj a tam nebyly požadavky na bezpečnost a obecně i podmínky provozu tak vysoké jako u palubní. Fungovala skvěle, nahradila dvě Pb baterie v sérii. Váhově a rozměrově úplně jiný level. Navzdory hodně velkému zatížení, pocitově byla lepší jak Pb. Počáteční odběr (z jednoho článku) byl 125A, po roztočení startéru pak 50A.
Navrhoval jsem použití takové baterie jednomu výrobci ULL. K nasazení nedošlo, protože neměl zájem řešit právě ty výše zmíněné komplikace.
Baterie o které jsem se zmínil výše byla externí startovací zdroj a tam nebyly požadavky na bezpečnost a obecně i podmínky provozu tak vysoké jako u palubní. Fungovala skvěle, nahradila dvě Pb baterie v sérii. Váhově a rozměrově úplně jiný level. Navzdory hodně velkému zatížení, pocitově byla lepší jak Pb. Počáteční odběr (z jednoho článku) byl 125A, po roztočení startéru pak 50A.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003
-
Offline
- Příspěvky: 165
- Registrován: 18 roků 4 měsíce
- Bydliště: Kutná Hora
- Vůz: Volvo XC60 D5 '14
x 1
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Ve Skylarku zastavěn Rotax 912 80k, za letu stavitelná 3-listá vrtule Woodcomp, akumulátor klasický motocyklový - tuším že 12 nebo 14 Ah. On by stačil i slabší, ale jde o to, kolik elektroniky je na palubě a aby to chvíli vydrželo při vysazení a následných pokusech o nastartování.
Jinak v této motorizaci jsou vlastně dva cestovní režimy - let po okruhu v- lehká vrtule - to je 120 km/hod při cca 4500 ot., při běžném letu 190-200 km/hod otáčky 4700, plnící tlak 26, samosebou nahrubovaná vrtule.
Constatspeed regulátor byl, ale teď je to jen na manuál.
Jinak v této motorizaci jsou vlastně dva cestovní režimy - let po okruhu v- lehká vrtule - to je 120 km/hod při cca 4500 ot., při běžném letu 190-200 km/hod otáčky 4700, plnící tlak 26, samosebou nahrubovaná vrtule.
Constatspeed regulátor byl, ale teď je to jen na manuál.
_________________
Volvo XC60 D5 Summum (MY2014, automat, poladěno od D5T5 na 184 kW)
Mazda MX-30 (BEV)
Volvo 940 B230FB 1990 sedan
Volvo XC60 D5 Summum (MY2014, automat, poladěno od D5T5 na 184 kW)
Mazda MX-30 (BEV)
Volvo 940 B230FB 1990 sedan
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Ten teplotní rozsah použitelnosti mě také už napadl, nerad bych abych v zimě nenastartoval - motor předehřeju, ale baterku ne...Jarda.JM píše: 21 črc 2025 07:49 Baterka z A123 v uspořádání 4s2p by to zvládla nastartovat. Bylo by třeba vyřešit nabíjení a BMS. Pochopitelně je třeba brát v úvahu i potřebnou kapacitu pro napájení palubní sítě v případě poruchy nabíjení. Rovněž je třeba vzít v úvahu zda bude vyhovovat teplotní rozsah v kterém články spolehlivě fungují, proto stále vede "olovo" i přes nevýhody rozměrů a hmotnosti....
Nápad s LiFePO4 mě zaujal kvůli hmotnosti (každé uspořené kilo je fajn), ale není to podmínka nezbytně nutná, spolehlivost a bezpečnost má přednost.
Nechci řešit úpravy dobíjení, chci aby to bylo pokud možno jednoduché.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 778
- Registrován: 10 roků 6 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: Volvo 945 D24TIC
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Lachtan: v tom případě na 99,5% skončíš u olova. Řešil jsem z hlediska spolehlivosti mnohem méně kritickou aplikaci: jak kvůli váze nahradit vyšlehanou startovací baterku v roli trakčního aku/malý trakční aku na malé odběry pro krmení modelářské nabíječky, autochladničky, astro montáže...
A nemá to řešení. Něco bych ušetřil na váze, ale okolo elektronika pro monitorování aspoň jednotlivých sérií (kontrola jednotlivých článků ručně), chtělo by to způsob odpojování článků pro případ že se jeden rozhodne stávkovat, abych nedovlekl 10 km do hor baterku, tam s ní někde blbě praštil a byl úplně bez elektriky... Výsledná úspora hmotnosti je pak menší než se zdá a množství věcí, které se můžou potento, roste naprosto exponenciálně.
V letadle bych předpokládal že chceš, aby to dokázalo 10 minut krmit všechny přístroje na maximálním odběru plus asi minutu točit motorem, kdyby někdy došlo na nějakou nepříjemnost typu částečný vapor lock a tak. Elektronika na hlídání a nabíjení takové sestavy 18650/A123 v potřebné robustnosti a spolehlivosti-nevím nevím
Vykašlal jsem se na to i pro pozemní civilní použití.
A nemá to řešení. Něco bych ušetřil na váze, ale okolo elektronika pro monitorování aspoň jednotlivých sérií (kontrola jednotlivých článků ručně), chtělo by to způsob odpojování článků pro případ že se jeden rozhodne stávkovat, abych nedovlekl 10 km do hor baterku, tam s ní někde blbě praštil a byl úplně bez elektriky... Výsledná úspora hmotnosti je pak menší než se zdá a množství věcí, které se můžou potento, roste naprosto exponenciálně.
V letadle bych předpokládal že chceš, aby to dokázalo 10 minut krmit všechny přístroje na maximálním odběru plus asi minutu točit motorem, kdyby někdy došlo na nějakou nepříjemnost typu částečný vapor lock a tak. Elektronika na hlídání a nabíjení takové sestavy 18650/A123 v potřebné robustnosti a spolehlivosti-nevím nevím

_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s (587k) 640k na podvozku a (247k) 300k na motoru
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Je to tak - zůstávám u olova.
V průběhu posledních dvou týdnů jsem obvolával a tahal rozumy a zkušenosti ze svých létajících přátel, a naprostá většina z nich létá s olovem a nemá v plánu to měnit.
Dneska jsem dostal tip na jeden obchod s baterkami (Motobatt), tak jdu vybírat co se mi bude nejvíce líbit.
Potřebuju to co nejdříve, protože musím podle toho co vyberu upravit držák na baterii a namontovat jej do letadla dříve než půjde trup do lakovny a rád bych ho měl nastříkaný do konce prázdnin zpět v hangáru.
Teď ještě dodělávám poslední drobnosti na elektroinstalaci, dolepit tepelnou a hlukovou izolaci na firewall, natahat všechny bowdeny a táhla co povedou k motoru a topení a finálně zavřít překryt palubní desky.
A pak už jenom odvoz do lakovny
Jakmile to proběhne lakovnou tak na tom sice bude stále ještě hodně práce, ale vizuálně už to bude vypadat jako skoro hotové letadlo - už se na to těším
V průběhu posledních dvou týdnů jsem obvolával a tahal rozumy a zkušenosti ze svých létajících přátel, a naprostá většina z nich létá s olovem a nemá v plánu to měnit.
Dneska jsem dostal tip na jeden obchod s baterkami (Motobatt), tak jdu vybírat co se mi bude nejvíce líbit.
Potřebuju to co nejdříve, protože musím podle toho co vyberu upravit držák na baterii a namontovat jej do letadla dříve než půjde trup do lakovny a rád bych ho měl nastříkaný do konce prázdnin zpět v hangáru.
Teď ještě dodělávám poslední drobnosti na elektroinstalaci, dolepit tepelnou a hlukovou izolaci na firewall, natahat všechny bowdeny a táhla co povedou k motoru a topení a finálně zavřít překryt palubní desky.
A pak už jenom odvoz do lakovny

Jakmile to proběhne lakovnou tak na tom sice bude stále ještě hodně práce, ale vizuálně už to bude vypadat jako skoro hotové letadlo - už se na to těším

_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 5121
- Registrován: 19 roků 11 měsíců
- Bydliště: PRG
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Tak a kabeláž co bude za palubní deskou je konečně kompletní
Fotky původního stavu a nové

Fotky původního stavu a nové

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 13132
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8, C40
Volvisté a jejich letadla/létání :-)
Jak tohle vidim, tak se uplně vorosim z představy, že bych na tohle musel někdy sáhnout 

_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ; C40, RWD, 2024, Tramvaj ex: S40, 1.8, m3p, 1997; 764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka; 244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé