Virive klapky u D5

850 a novější modely řad C/S/V/XC
  • Autor
  • Zpráva
powl
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 692
Registrován: 3 roky 10 měsíců
Bydliště: Pardubice
Vůz: V70 II D5 136kw

Virive klapky u D5

Příspěvek od powl »

ja to delam tak ze je navliknu na ohnutej hrebik, plamenem ohreju az svitej a pak je strcim do vody
_________________
V70 P2 D5 136kw MY2007 - Pet valcu staci kdyz ti turbo tlaci

nebel
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Člen VK
Příspěvky: 914
Registrován: 6 roků 6 měsíců
Bydliště: Ivančice
Vůz: 760 B280F + AW71 '89
Participant x 1

Virive klapky u D5

Příspěvek od nebel »

Není náhodou ohřátí a zchlazení ve vodě/oleji kalení? 8)
Nahřátí a samovolné zchlazení, to je žíhání.
(-->žíhání)
_________________
760 GLE, B280F + AW71, 105kW, 1989 (Šedivák)
760 GLE, B28A + M46, 95kW, 1983 (Andrej)
264 GLE, B27E + BW55, 109 kW, 1980 (Bublák)
Zil 130 CAS, 110kW, 1969

Majkl1
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 328
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Ždírec nad Doubravou
Vůz: XC70 D5 AWD AT 2008

Virive klapky u D5

Příspěvek od Majkl1 »

_________________
XC70 D5 136kw AWD AT 2008

powl
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 692
Registrován: 3 roky 10 měsíců
Bydliště: Pardubice
Vůz: V70 II D5 136kw

Virive klapky u D5

Příspěvek od powl »

med neni ocel, kdyz mne neverite tak si to zkuste ;)

edit: pridany odkazy

https://www.elotechnik.cz/medene-hydraulicke-podlozky/
http://www.litomysky.cz/mat/cu.htm
Naposledy upravil(a) powl dne 01 bře 2023 20:23, celkem upraveno 2 x.
_________________
V70 P2 D5 136kw MY2007 - Pet valcu staci kdyz ti turbo tlaci

nebel
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Člen VK
Příspěvky: 914
Registrován: 6 roků 6 měsíců
Bydliště: Ivančice
Vůz: 760 B280F + AW71 '89
Participant x 1

Virive klapky u D5

Příspěvek od nebel »

To není, ale měděné podložky jsem vždy žíhal. Nikdy nebyly netěsné.
_________________
760 GLE, B280F + AW71, 105kW, 1989 (Šedivák)
760 GLE, B28A + M46, 95kW, 1983 (Andrej)
264 GLE, B27E + BW55, 109 kW, 1980 (Bublák)
Zil 130 CAS, 110kW, 1969

jirkaTDI
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 658
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Uhříněves
Vůz: V70 II D5 120kw 2004

Virive klapky u D5

Příspěvek od jirkaTDI »

Já jsem zase měděné podložky pod vstřiky nikdy nežíhal a taky mi nikdy nepodfoukl vstřik :D takže tady asi není moc co pokazit. Větší problém je netěsnost palivových trubek po opakované demontáži.

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 12101
Registrován: 13 roků 6 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

Virive klapky u D5

Příspěvek od Urvanej »

U mědi nefunguje kalení, nevytvoří se "martenzitická" struktura, jako u některých ocelí. Například AISI304 taky nejde zakalit, litina taky ne atd.
Takže následně zchladit na měkko je jedno jak uděláš.
Proč ta podložka tvrdne je způsobeno opracováním, tzn. máš surovou měď, kterou vyválcuješ na tloušťku a pak vyrazíš podložku. Obě ty mechanické operace způsobí zvýšení tvrdosti toho měděnýho výrobku. Proto se taky mají měděné podložky na šroubech vany měnit, protože prvním dotažením ztvrdnou a už následně nemusí těsnit, protože síla na jejich další deformaci/utěsnění je výrazně vyšší. A protože žíhání je poměrně energeticky náročné, tak to nikdo nedělá a musíš si to doma udělat sám, protože by přece nikdo nedal za podložku o 50hal. víc, že...
No a samotným žíháním se struktura mědi změní a znovu změkne. A ani nemusí svítit, teplota u oceli je cca 750°C, na měď stačí cca 400°C. Koho to zajímá, tak ten termín je "žíhání na měkko" a pod tím se dá vygooglit leccos.
A stejně jako některé oceli nejdou zakalit, tak některé zase nejdou vyžíhat. :-D
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

powl
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 692
Registrován: 3 roky 10 měsíců
Bydliště: Pardubice
Vůz: V70 II D5 136kw

Virive klapky u D5

Příspěvek od powl »

U: a neni to spis tak, ze med tvdne sama casem, takze kdyby nekdo vyzihal podlozku ve vyrobe, pri prodeji uz by byla zase tvrda - takze to ani nedelaj?
_________________
V70 P2 D5 136kw MY2007 - Pet valcu staci kdyz ti turbo tlaci

raolsa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 13178
Registrován: 14 roků 6 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
Participant x 1

Virive klapky u D5

Příspěvek od raolsa »

Ne, ztvrdne až pohybem.
Krásně je to vidět na měděných trubičkách. Nahřeješ ji, schladíš a jde pěkně ohnout, ale kdyby jsi ji chtěl ohnout zpátky, tak už to nejde.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920

Tod2
Ověřený
Offline
Příspěvky: 3014
Registrován: 8 roků 11 měsíců
Bydliště: Kroměříž
Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06

Virive klapky u D5

Příspěvek od Tod2 »

no, taky si myslím, že sama časem zase ztvrdne
wiki
Jestliže měď rozžhavíme a prudce ochladíme ve vodě, změkne. Časem opět sama ztvrdne. Této vlastnosti využívali například mědikovci. Automechanici si takové nýty dávali do ledničky, aby déle vydržely měkké.
_________________
D5T5 ST2, egr off + dongle
Obrázek VIN YV1TS796961433633

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 12101
Registrován: 13 roků 6 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

Virive klapky u D5

Příspěvek od Urvanej »

Hele to tvrdnutí s časem nedává smysl... možná u nějaký speciálních slitin...
Vytvrzování tvářením je běžný jev a někdy stačí dost málo k tomu, aby si to musel znova popustit. Stačí ti měděnej drát třeba z kabelu, ohni ho a když ho budeš narovnávat, tak ho ohneš jinde. Děkuji to i některý hřebíky.
Kovotepci to spíš měli kvůli tomu, že se plátek, když je studený, tak snadno neohne a tím neztvrdne.
Ale praxe je něco jinýho, než teorie, kterou tu šířim já :-D
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Ares
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 431
Registrován: 14 roků 4 měsíce
Bydliště: Petržalka
Vůz: S80II C30
Bydliště: Bratislava

Virive klapky u D5

Příspěvek od Ares »

No ver tomu ze tvrdne. Elektrikari by ti vedeli rozpravat. Cerstvy drat medeny mozes ohybat a krutit a vydrzi toho fakt hodne. Zober drat co bol vyrobeny pred dajme tomu 20-60 rokmi a uvidis jak je krehky a po 2 ohyboch sa zlomi. A pritom je stale krasne ruzova ta med, len je tvrda.
_________________
S80 D5244T4 Executive MY2009; C30 B4184S11 Summum MY2008
Obrázek;Obrázek
bolo: S80 D5 Momentum MY2008 136kW/185k [01/2010 - 10/2013]

Jarda S40
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1476
Registrován: 19 roků 3 měsíce
Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
Bydliště: Praha 9

Virive klapky u D5

Příspěvek od Jarda S40 »

Kdysi jsme montovali u T603 chladiče oleje a těsnící měděné podložky jsem vždy museli vyžíhat. Jinak byly tvrdé a netěsnily. To samé s brzdovým měděným potrubím. Tenkrát jsme si museli vyrábět všechny trubky sami z mědi 5mm a nebo 6mm. Trubka se ohřála plamenem na změnu barvy (těžko pospat, raději ukázat) a pak ochladit ve vodě. Takto vyžíhaná trubka se dala ohýbat, v případě špatného ohybu šel tento narovnat a ohnout kousek vedle. Později jsem ještě žíhal Cu podložky pod vstřiky a jiná těsnění. Dnes občas v případě potřeby žíhám měděné potrubí u ÚT. Ale to spíš vyjímečně.
V obou případech vyžíhání vydrželo jenom nějaký čas. V práci jsem si vyžíhal trubku, stočil ji do klubíčka, odnesl domu a třeba po roce jsem si chtěl udělat potrubi k brzdám. Trubka ale již byla tvrdá. Podložky to samé. Proč tomu tak je netuším. Tipnul bych si na nějakou změnu krystalické struktury.
Těsnění pod zátku vany se mění vždy proto, že je již deformované. Nová deformace by musel překrýt tu starou, takže by se muselo těsnění dotáhnout značně větším momentem. To platí u mědi, která se dnes snad již ani nepoužívá, stejně jako u hliníku, z kterého jsou těsnění pod zátku u všech starších motorů Volv.
S Cu vodiči je to také pravda, staré vodiče jsou tvrdší. I když tam netuším, jaké je to s čistotou tehdejší a dnešní mědi.

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 12101
Registrován: 13 roků 6 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

Virive klapky u D5

Příspěvek od Urvanej »

Jak jsem psal, praxe je nejvíc...
Každopádně hliníku by se to týkat nemělo, ten by se neměl zpevňovat deformačně, teda ten na těsnění.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

powl
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 692
Registrován: 3 roky 10 měsíců
Bydliště: Pardubice
Vůz: V70 II D5 136kw

Virive klapky u D5

Příspěvek od powl »

...jeste lepsi je aluminium ;)
_________________
V70 P2 D5 136kw MY2007 - Pet valcu staci kdyz ti turbo tlaci

Zpět na „850 / 60 / 70 / 80 / 90 / XC - opravy“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Warcz