Tak som experimentoval som zapojením svetlometov H7+H7 a dospel som k dokonalejšej úprave elektroinštalácie ako zapojiť svetlá. Touto úpravou odlahčíte elektroinštaláciu vo vozidle a hlavne prepínač svetiel a páčku stretávacie/diaľkové svetlá (niekedy zvyknú horieť) a bude nimi tiecť prúd max. do 1A namiesto pôvodných 10A. Ďalšou výhodou zapojenia je, že sa nemusí vyviesť káblik pre obrysové svetlo zo svetlometu cez odvetrávací otvor svetlometu, alebo nie je potrebná redukcia na 5 pinový konektor.
Výhody zapojenia:
- odlahčenie elektorinštalácie vo vozidle
- svetlá budú svietiť silnejšie (nebudú skoro žiadne úbytky napätia)
- nemusí sa vyviesť káblik pre obrysové svetlo zo svetlometu cez odvetrávací otvor svetlometu, alebo nie je potrebná redukcia na 5 pinový konektor
Nevýhody zapojenia:
- zásah do elektroinštalácie vozidla
- rýchlejšie sa budú vypalovať žiarovky
Takže k samotnej úprave:
1. Popis zapojenia jednotlivých pinov konektora pre H4 žiarovku a pre obrysové svetlo
H4 svetlomet v S/V 40 nemá konektor, ale vodiče idú priamo cez gumennú prechodku priamo do svetlometu, kde na ich konci je priamo konektor na H4 žiarovku a konektor pre obrysovú žiarovku.
H4.JPG
2. Úprava elektroinštalácie
Postupujte podľa schémy (viď nižšie). Je potrebné si nachystať lankové vodiče prierezu 1,5mm2 a 2,5mm2. Najideálnejšie je v rôznych farbách aby nedošlo k zámene vodičov. Na konce týchto vodičov nakrimpovať (nalisovať) neizolované Faston* konektory veľkosti 6,3mm a nasadiť na tieto konektory teplom zmrštovateľné bužírky. Potom nasadiť takto pripravené vodiče na piny relé. Ďalej je potrebné napojiť poistky 15A v puzdre odolnými voči vode s vodičmi prierezu 2,5mm2 na svorku (+) pólu batérie pomocou nakrimpovaných očiek M6 na koncoch vodičov. Prestrihnite vodiče vedúce k svetlometom podľa schémy, najlepšie pri ľavom svetlomete a napojte ich na nachystané vodiče k relé pomocou neizolovaných spájacích lisovacích CU dutiniek** na vodiče. Potom je potrebné tieto spoje prekryť teplom zmrštovateľnými bužírkami, ktoré je potrebné nasunúť na vodiče ešte pred ich spojením. Čierne vodiče napojte na existujúce ukostrenie vozidla pomocou nakrimpovaných očiek na koncoch vodičov. Relé vhodne umiestnite na ľavej strane pri batérii a zaistite voči pohybu.
3. Popis jednotlivých pinov konektora H7+H7 svetlometu (platí pre ľavý aj pravý svetlomet):
H7.JPG
4. Pripojenie káblového zväzku ku konektoru svetlometu pomocou originálneho konektora na káblový zväzok k svetlometu (je potrebné odstrihnúť pôvodný H4 konektor a konektor pre obrysové svetlá)
a to buď pomocou použitého konektora vystrihnutého z káblového zväzku z vozidla na vrakovisku, alebo pomocou nového originálneho konektora. Pri použitom konektore je potrebné pospájať vodiče vychádzajúce z konektora s vodičmi vo vozidle pomocou neizolovaných lisovacích spájacích CU dutiniek**. Potom prekryť tieto spoje teplom zmrštovateľnými bužírkami, ktoré je potrebné nasunúť na vodiče ešte pred ich spojením. Pri nových konektoroch je potrebné postupovať podľa návodu výrobcu.
5. Pripojenie káblového zväzku ku konektoru svetlometu bez originálneho konektora na káblový zväzok k svetlometu (je potrebné odstrihnúť pôvodný H4 konektor a konektor pre obrysové svetlá)
je možné pripojiť vodiče k jednotlivým pinom konektora svetlometu pomocou neizolovaných Faston* konektorov veľkosti 2,8mm. Potom je potrebné tieto faston konektory prekryť teplom zmrštovateľnými bužírkami a potom ich nasunúť na jednotlivé piny konektora. Po nasunutí všetkých vodičov je možné tento konektor zaliať hmotou odolnou voči poveternostným podmienkam a vode. Je možné použiť silikónový tmel, alebo podobný elastický tmel, aby sa dal v budúcnosti konektor rozobrať. Neodporúčame použiť rôzne epoxidy resp. neelastické lepidlá, ktoré by sa nedali jednoducho odstrániť z konektora.
6. Pozn.:
* Faston konektory je potrebné lisovať na vodiče pomocou špeciálnych krimpovacích klieští. Popri veľkosti konektorov je potrebné voliť aj správny prierez, ktorý sa dá nalisovať na konektor podľa prierezu vodiča, na ktorý budete lisovať konektor.
** Neizolované spájacie lisovacie CU dutinky je potrebné nalisovať na vodiče pomocou špeciálnych lisovacích klieští. Veľkosť dutinky je potrebné voliť podľa prierezu vodičov, ktoré idete spájať.
7. Upzornenie
Úpravu elektroinštalácie by mala vykonať kvalifikovaná osoba. Tento návod popisuje neschválený zásah do elektroinštalácie vozidla a preto tento zásah môže mať za následok odobratie technického preukazu resp. označenie vozidla za technicky nespôsobilé pri technickej kontrole. Návod má len čisto informatívny a teoretický charakter, a preto nezodpovedáme za prípadné materiálne škody, alebo zranenie osôb spôsobené týmto návodom. Úpravu prevádzate na vlastné nebezpečie!!! Pri prácach na elektroinštalácii vozidla je potrebné odpojiť záporný (-) pól batérie.
Tento návod vznikol pre: VolvoDiely.sk
tu je si možné zakúpiť H7+H7 svetlomety značky HELLA, TYC.
logo volvodiely.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.