Já jsem ho do podpisu doplnil teprve nedávno, proto se o něm dřív nevědělo. Přišli jsme k němu kousek po přelomu tisíciletí, zachránil se před kovošrotem. Naši hasiči ho nejdřív chtěli, pak ho zase nechtěli a nemohli se ho zbavit. To bylo období že obec neměla moc peněz, Avie nastartovala, jen když na tyči za družstevním traktorem projeli celou obcí a hasiči chtěli něco, co startuje samo a co má čerpadlo v sobě. Čs. stroje byly cenově nedostupné, tak někde velitel jednotky sehnal Zila. Jenže to bylo na přelomu tisíciletí, kdy sovětská technika byla nežádoucí a špatná jen proto že byla sovětská a tak se postupně rozmysleli že ho vlastně nechtějí. Jenže ho v té době nechtěl nikdo a když hrozili kovošrotem, tak jsme nakonec ukecali tátu ať ho veme a tak skončil u nás. Dva nebo tři roky stál na dvoře na dešti, pak se pro něj našlo místo ve stodole. Obci se vrátilo VRZ (původní úzké sovětské majáky nám zůstaly), značky šly do depozitu a ošetřila se nejhorší povrchová liška na kabině. To mohlo být někdy okolo roku 2004. Zaparkoval se ani ne tak aby moc nepřekážel, jako spíš tak ať se tam s ním zajede co nejsnáze. Délkou se přesně vešel mezi štít a průjezd (8m). Ani se pořádně nevědělo co s tím, jestli ho opravit, nebo jestli ho prodat, na opravu ani nebyl čas, ten žralo hospodářství... Ve stodole sice překážel, ale zas ne tolik, aby se vyřkl ortel co tedy s ním.
------------------
Během covidu 2020 se to zlomilo. Nebylo do čeho píchnout, vše bylo poprvé zavřené, doma byla ponorková nemoc a Zil fakt překážel kvůli mému dalšímu neVolvo projektu (projekt kolejiště, něco na tenhle způsob --> kdy reálné vyřazené zabezpečovací zařízení pořád plní svůj účel). Zároveň bylo zrovna to čtvrtletní "okno", kdy se s ním dalo vymanévrovat (v protější ⅓ stodoly nepřekáželo už skrmené seno) a dobytek se už v té době silně zredukoval, takže i čas byl. Postupně se odbordelilo okolí, dofoukla se kola, naplnil chladič a šlo se startovat. Byl to třídenní boj, bylo nutno opravit podávací čerpadlo, rozebrat, vyčistit a seřídit karburátor a očistit zapalování. Ještě se musel sát benzin z kanystru na nárazníku, v nádrži byl strašný humus ze směsi šestnáctiletého benzinu a rzi. Nakonec chytl a pak už to bylo dobré. Ihned tlakoval brzdy, hydraulické i vzduchové hadice, byť zpuchřelé, nepraskly a Zil vyjel ven, aby byl otočen a zaparkován lépe.
Tím vzniklo více místa, vytrhlo mi to trn z paty ohledně místa a na další ¾ rok jsem mohl pod Zilem uschovat ústřední přístroj, do doby než jsem pro něj dokázal přebudovat finální prostor.
Zároveň jsme si ujasnili že si Zila necháme, ta vé osma i celé auto má prostě něco do sebe a chytlo nás to. Je to vlastně obdoba nějaké ameriky, jen vzácnější a za mne osobně i hezčí Takže se do něj chceme s tátou v dalších letech pustit (až zprovozním Šedou a Bubláka a stavebně dokončím modelářskou "klubovnu") i přes to že je na něm moře práce.
Pokud to letos stihneme "do období sena", opět se podívá ze stodoly ven. Pokud to nestihneme, bude si muset rok počkat.
Technický stav: motor má podpálené ventily na dvou válcích, převodovka je poškozená nešetrným přístupem (při brždění motorem vyskakuje čtvrtý kvalt), požární čerpadlo má zalomený jeden ventil (nacouvali snad někam do stromu), je poškozená pravá stupačka, zničený odpojovač baterie, na nástavbě chybí trubkové držáky savic, požární nádrž má v sobě několik velkých děr - bodová rez, zbytek kastle je dobrý, je demontováno pomocné chlazení motoru hasící vodou, je trvale odpojeno vyhřívání prostoru čerpadla výfukovými plyny, ale radiátor tam zůstal, jsou ukradené oba bufíky (motoru i kabiny), nádrž na benzin potřebuje vyspravit, všechny hadice jsou zpuchřelé a celkově má auto relativně slabou povrchovou "lišku". Hloubková rez není téměř nikde. Z provozu má zvětšenou požární nádrž vyřazením prostoru pro pěnidlo.
Najeto má asi 11 000 km.
A tolik asi odbočka k sovětské technice. Pojízdný je, péče bude chtít hodně, ale do budoucna z něj bude pěkný veterán - hodlám ho zachovat spolu s PRV. A protože jsme se ho definitivně rozhodli postupně opravit a ne prodat, tak jsem si ho i přidal do podpisu.