BezVolvovec píše:
No ta komprese se ztrati uz presne v tom momente, kdy unika zapalena smes nebo vyfukovane spaliny jinam nez maji.
Na ten stav by chytrejsi OBD melo zareagovat daleko driv nez dojde ke kritickemu pozkozeni.
Proto zactavam laicky nazor, ze "kontroly vuli" jsou nadbytecny.
Diagnostika nepozná, že se vůle zmenšují, protože na to nemá nástroj. Stejné je to s kompresí (i když tam možná pozná jisté nesrovnalosti ve spalinách, když to začne foukat, ale to je už pozdě).
Proto se kontrolují vůle ventilů.
U aut s hydraulickými zdvihátky se vůle tvoří automaticky, maximálně při poškození se zvětší, protože olej nedrží v hydroštelu (ventily začnou "cvakat").
Když motor déle stojí a hydroštely nedrží, tak po nastartování ventily "cvakají" (velká vůle), než se naplní olejem a dále mají vůli, jakou mají mít, nebo o málo větší.
U šroubovacích nastavitelných vahadel je to stejné jako u pevných podložek. Co se tam nastaví (ať šroubováním, nebo správně tlustou podložkou) to tam prostě je a může se to změnit jen opotřebením styčných ploch (mezi vačkou a vahadlem, nebo vačkou a zdvihátkem) do plusu (větší vůle), nebo "zaklepáním ventilu" do mínusu (menší vůle).
Zaklepání je v současné době při použití současných materiálů nepravděpodobné.
Největší nebezpečí spočívá v opotřebení styčných ploch ventilu a jeho sedla nevhodným nastavením spalované směsi.
Když je směs "chudá", hoří ještě po opuštění válce ve výfukovém potrubí a nadměrně tepelně namáhá tělo ventilu, které po jisté době začne ubývat a dojde ke zmenšení vůle až do chvíle, kdy to začne při kompresi a zážehu foukat. Pak již to jde velice rychle a dopadne to jako ventil na obrázku.
Proto je správné nastavení směsi (a je úplně jedno jestli benzínu, nebo propanu) tak důležité.
U benzínu se o to stará ECU (když je vše vpořádku) u LPG se o to stará řídící jednotka plynu, kterou musí někdo nastavit.
Ten někdo je v celém procesu nejdůležitější osobou.
Je to tak správně?
![Cool 8)](./images/smilies/dirol.gif)