Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Kulaté velké předokolky/AWD
  • Autor
  • Zpráva
zpros
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 24
Registrován: 12 roků 3 měsíce
Bydliště: Okres Semily
Vůz: V50 2.4/125 '04 AT LPG + C70 D4 '11 AT

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od zpros »

Ahoj,
ke konci roku 2014 jsem koupil S60 MY2005 Bi-Fuel LPG. Hodně těžko se o tom shánějí informace a věnoval jsem dost času ladění plynu tak aby fungoval jak má. Myslím že je dobré moje výsledky bádání někde zveřejnit abych snad někomu dalšímu pomohl. Popisuju tady LPG verzi používanou v S60/V70 Bi-Fuel a myslím že je to stejné pro roky 2001-2008 (facelift nehraje roli, mám už plastová světla). Doplňuji že jsem měl už 3 auta na LPG.

Auto mělo najeto 190.000 a několik měsíců stálo, než mi padlo do oka (rozuměj zlevnilo) :) Byl to vlastní dovoz z německa. Mimochodem mám na to dobrého známého..

1) Specifika provedení v Bi-Fuel Volvu:
- Palivoměr na palubce je pro LPG. Měření benzinu ukazuje palubní počítač. Pokud se jede na benzin, tak se automaticky objeví na palubáku stav benzinu. Nádrž pro Benzin je 32 litrů, je na to 8 dílků po 4 literch.
- knoflík "petrol" na přepínání paliva má opačnou logiku kontrolky než dodělávané plyny: Benzin = svítí trvale, LPG/studený motor = bliká dokud nejsou splněny podmínky pro přepnutí a zatím jede na benzin, LPG = nesvítí vůbec.
- Systém LPG nemá žádnou řídící jednotku, vše je řízeno jednotkou motoru. V reduktoru kde se ohřívá plyn a ani v rozdělovači plynu není žádné teplotní čidlo a dodnes je mi záhadou jak měří že už je reduktor dost teplý...
- Používá se systém Koltec-Necam, ale pozor, je to modifikace a ne všechny díly jsou stejné s tehdy dostupnou instalací (např. v Opel autech je to standardní montáž).
- Při pátrání jsem zjistil že i v CNG verzi je použit také Koltec-Necam.

2) Nádrž:
- určitě je potřeba počítat s tím, že původní nádrž je po 10ti letech prošlá. Neměl jsem čas to zkoumat při koupi. Nádrž je atypická a lze ji koupit pouze ve Volvu za cenu skoro 33.000.- Jde o to že má multiventil a všechny připojení z boku (z čela lahve). Havel Plyn Studenec mi ale dokázal osadit dnes běžnou nádrž italskou (65L) s přípojkami na dlouhé straně (klasika u nás). Trochu se řezal krycí plast pod autem, ale bez problémů.
- další problém je s měřením. Pokud se odpojí originál měřidlo v nádrži (nelze použít s italskou nádrží) systém nepřepne na plyn, protože si myslí že v nádrži není plyn. Dočasně lze vyžešit zapojením odporu 100ohm, který také ukáže na palubce v palivoměru nějakou hodnotu. Pak systém přepíná.
- trval jsem na tom aby auto ukazovalo stav nádrže. Opět Havel plyn Studenec - dokázali upravit italský měřící budík (ten co je na nádrži na magnet) pro rozsah 0-300ohm, stálo to 1500kč a auto ukazuje dobře. Je tam samozřejme nelineární průběh meření (palivo ubývá různě rychle), ale to je dané konstrukcí plováku a znám to z dodělávaných instalací (nevadí mi).

3) Rozdělovač plynu:

- U plynaře mě hned vyděsili tím, že je často problém s rozdělovačem plynu (vede do něj 5 hadic od válců a je za větrákem sahary přidělán na motoru), je v tom krokový motorek, který časem zlobí.... (tato informace mě později stála dost peněz). A celkově o tom systému mluvili jako o starém..
- Měl jsem problémy s tím že auto chcípalo na plyn a byla díra při přechodu z volnoběhu do otáček a vlastně se na to nedalo pořádně jezdit - při dojíždění na křižovatku často neudrželo volnoběh a chcíplo (čištěním klapky jsem začal - pomohlo na benzin ale ne na plyn). První jsem tedy začal čistit rozdělovač. Během doby jsem se už solidně zdokonalil ve vyndavání krokového motorku a dále v celém systému... Moc jsem o to nestál, ale nebylo zbytí. Takže jsem čistil rozdělovač - nic extra špinavého nebo plného takového toho "LPG slizu" se tam neobjevilo.. Problémy stále stejné.
- jako další krok jsem objednal sadu pro repasi rozdělovače i reduktoru, bylo to originál. Udělal jsem repasi rozdělovače a opět žádný pokrok.
- Dokonce jsem přeložil návod z holandštiny pro pracovní postup, protože jen podle obrázků to bylo na mě moc silná káva :) Za něj jsem pak jako stálý zákazník dostal slevu 100 zlotých na další nákupy :)
- Dále jsem objednal nový krokový motorek s představou že to musí být ono.. Tenhle krokáč stojí ve volvu 18000kč. Sehnal jsem to nějak přes 10000 v originálním provedení v Polsku (kontakty níže). Alternativy se nedělají, protože Volvo osazuje silnější motorky než byly tehdy běžné... Nepomohl...
- Poslední co zbylo byla keramika ve které běhá pístek co reguluje tlak. To se dá koupit ve fedor auto. Měl jsem ji lehce poškrábanou a tak jsem si vsugeroval že to musí být ono :) Nebylo..
- hezky jsem se naučil rozebírání a skládání a začal se věnovat reduktoru. Poslední části systému, která zbyla:

4) Reduktor / výparník LPG:

- je tam typ Necam Mega bez otvoru pro teploměr.
- nejlepší vyndání je s celou konzolí na které drží, vyndá se hezky i s elektroventilem pro kapalnou fázi a malým filtříkem. Vše jsem si objednal v Polsku (repasní sada + filtřík + filtr plynné fáze).
- Začal jsem podle návodu a sešlo se mi jich více.. Občas se lišily.. a jednu podstatnou část ani jeden neobsahoval - můžeme pokud bude zájem rozebrat níže..
- Repase byla prvním posunem vpřed a měl jsem u ní začít.. Ale chybami se člověk učí. Staré membrány byly úplně tvrdé a hlavně oblast kde přitéká kapalný plyn byla dost "zadehtovaná". Vše jsem vyčistil a sesadil a od té doby auto už nechcípalo při dojezdu na křižovatku.
- Pořád ale byla díra v tahu z volnoběhu do otáček a to i na tempomat.
- Už se s tím ale dalo jet se spotřebou kolem 9l a to mě potěšilo - stejně brala V40/1.8 85kw s moderním LPG systémem.

5) Seřízení reduktoru:
- tomuhle je potřeba věnovat velkou pozornost. Pokud budete chtít být taky "Koltec gold specialist" jako já, musíte koupit vhodný tlakoměr a vybastlit připojení. Je to jednoduché - tlakoměr na kterém změříte tlak 1.4-1.5 Bar a taky 0,95 Bar. Stál asi 400.- ve speciálce na hydrauliku. k němu hadice z železářství a pro připojení lze použít s úspěchem výpušťák brzd(nebo spojky?) na škodovku (asi favorit/felicia) o závitu M6 (na klíč 7) - koupil jsem za 20kč v autodílně. Vím, přeplatil jsem ale měl pro mě cenu zlata..
- návody říkají, že je potřeba ohřátý motor přepnout na plyn (s odpojenou hadičkou podtlaku) a počkat 20 vteřin než se ustálí chod... Nojo ale naše milá Volví jednotka to po 30 vteřinách hodí spátky na benzin a hodí žlutou poruchu motoru... Takže je potřeba pracovat rychle a aspoň na hrubo tlak nastavit i na několik nahození motoru.. Když už motor tolik nekolísá, tak lze ladit tlak na přesno. Skutečně je potřeba ladit co nejpřesněji a dát tomu čas. Toto jsem při prvním seřizování nedodržel a pak neměl seřízeno přesně.. Ale nakonec jsem se díry v tahu zbavil (!) :D

6) Ostatní:
- jediné v čem jsem se nevrtal je měděné vedení pod autem. Vůbec netuším jeho stav. Jinak vše ostatní lze pořešit v motoru a klasická mýdlová voda pomůže odhalit kde plyn utíká. Není potřeba se toho nijak moc bát.

7) Kontakty bez kterých se "Koltec gold specialist" neobejde:
http://www.holenderskielpg-sklep.pl/
Zásadní zdroj dílů. Je to v Jelení Hoře, takže je možné si i dojet osobně. Obchod provozuje Marek Skwarek :) Díly dodá ale moc neporadí s opravou. emailovat se s ním dá anglicky a doporučuju holé věty..

http://www.fedorauto.cz/koltec-necam-teleflex-gfi
Český prodejce, vše o něco dražší než v Polsku. Mají tam keramiku do rozdělovače, tu jsem jinde nenašel.

http://sklep-lpg.com/clientcatalogue/tree.aspx?id=1&level=3&c0=000005&c1=000006&c2=000032&c3=0000000041
Tenhle obchod jsem nepoužil.

http://koltec.implesite.pl/
http://www.kuk.biz.pl/
p. Kubiec si přivydělává prodejem informací o opravách. Od něj pochází informace že krokové motorky nejsou záměnné s běžným ( a o mnoho levnějším) typem.

http://havel-plyn.cz/
Servis kde mi osadili běžnou nádrž místo originální a upravili měření tak aby odpovídalo ukazateli v palubce.

http://gera.cz/
Servis kde se specializují na holanďany, ale s Volvem jsem tam nebyl. Přisli mi velmi drazí. Kdybych ale měl doporučit někomu kam s Bi-Fuelem, tak bych odkazoval tam. Ne kazdý se v tom chce hrabat půl roku metodou pokus omyl... :)


Závěrem:
- Nervů to stálo dost a peněz taky. Kdybych to celé nechal na začátku vyhodit a namontaovat nějaký systém s 5ti vstřikovači a jednotkou, asi by to bylo lepší. Ale takhle zas funguje měření v palubce a originál knoflík.
- Je to moje druhé auto s továrním plynem a obě byly problematické (první byl Citroen Xantia 98). Příště bych už nechal dát nový plyn.
- Po všech opravách to teď jede pěkně, výkon nepoznám BA/LPG, spotřeba kolem těch 9 litrů (nejsem pirát silnic) mi na takový velký motor vyhovuje.
- Neumím říct jestli je lepší koupit takto ojeté auto s motorem na plyn (B5244 SG2) nebo obyčejné benzínové a osadit současný LPG systém (B5244). Uklidňuju se tím že můj motor je na plyn stavěný a měl by vydržet celkový nájezd kolem 500tis km, tak jako to umí benzíny s provozem jen na benzin.

Dokumenty k opravám mohu poslat na požádání. Pro fórum jsou soubory moc velké.
Tak hodně štěstí!
Z.
Naposledy upravil(a) zpros dne 23 čer 2015 14:54, celkem upraveno 1 x.
_________________
Je: V50, 2.4/125, AT, 2004, LPG
Je: C70, D4/130, AT, 2011
Bylo: C70, D5/132, AT, 2007
Bylo: S60, 2.4/103 Bi-Fuel LPG, MY2005
Bylo: V40, 1.8/85kW, LPG, 1999

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 12093
Registrován: 13 roků 6 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od Urvanej »

Krásná práce, tak ať slouží ku spokojenosti. :good:
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

hajnej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Sponzor fóra
Příspěvky: 9870
Registrován: 15 roků 8 měsíců
Bydliště: Dubí
Vůz: XC70 P3 S80 P3

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od hajnej »

Ty jsi spisovatel. Diky za cenne informace.
_________________
XC70 D5 151kw AWD, 2011, TF-80SC, +300tis km
S80 D5 151kw, 2011, TF-80SC, +410tis km
ex. V70 D5 120kw, S60 2.4i LPG, V70 D5 136kW AWD

zpros
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 24
Registrován: 12 roků 3 měsíce
Bydliště: Okres Semily
Vůz: V50 2.4/125 '04 AT LPG + C70 D4 '11 AT

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od zpros »

Díky za pochvaly.. :) Nechtěl jsem to všechno zapomenout, tak snad to někomu pomůže. Každopádně mam i nějaký materiál k improvizaci pokus/omyl. Zřeba zrovna ten krokovej motorek by se mohl někomu hodit, myslím totiž že mu nic nebude.

Takže kdyžtak pište SZ tady přes forum.
_________________
Je: V50, 2.4/125, AT, 2004, LPG
Je: C70, D4/130, AT, 2011
Bylo: C70, D5/132, AT, 2007
Bylo: S60, 2.4/103 Bi-Fuel LPG, MY2005
Bylo: V40, 1.8/85kW, LPG, 1999

raolsa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 13168
Registrován: 14 roků 6 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
Participant x 1

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od raolsa »

Pěkný popis. :good:
O těch membránách je to známo, že prostě stárnou. Na svém jsem již membrány taky měnil. Údajně by se měly měnit po dvou až třech letech (info od plynaře). U citroena mi výměna membrán taky pomohla na nedržící volnoběh.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920

michal_0077
Ověřený
Offline
Příspěvky: 624
Registrován: 13 roků 10 měsíců
Bydliště: Olomouc
Vůz: V70 II

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od michal_0077 »

Bod 5: To to nema nekde tlakove cidlo?

zajimalo by me co jde o tom vsechno vicist ve VIDE, jake hodnoty to umi nacist pozorovat za jizdy... Vetsinou tyhle originalni zastavby jsou z pohledu nastaveni docela tragedie. Vsechno je to zamkle, schovane, napevno... zadna moznost zaplatovat problemy...
_________________
[s]V70 II 2,5T AT5 + LPG[/s] - porucha automatu --> ekologická likvidace
V70 II 2,5T + LPG - manuál
Saffron V70 R AWD '98 (AT4) 2.3T 20V
XC90 D5 AT6 AWD
XC60 D4 AWD R-design polestar

zpros
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 24
Registrován: 12 roků 3 měsíce
Bydliště: Okres Semily
Vůz: V50 2.4/125 '04 AT LPG + C70 D4 '11 AT

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od zpros »

Mista pro pripojeni tlakomeru jsou tam dve, tlakomer se pripoji jako pripravek. Zadne cidla vedouci k jednotce nejsou. Kdyz byly tyhle instalace montovany jako "dostavby" tak to melo diagnostiku tim ze u prepinani LPG/Benzin se propojil nejaky drat s jinym a pak to blikalo diodou ruzne kody.

Na diagnostice jsem byl u Raolsa, ale nic zvlastniho se tam nedelo. Ale detailne jsme se na informace z plynove casti jednotky nedivali, hledal jsem neco spojeneho s klapkou a nebo plynovym pedalem - to bylo to cukání při přechodu z volnoběhu do tahu.

Celkově je tahle instalace hodně "pasivní", není tam žádné čidlo, které by cokoli hlásilo zpět jednotce a to jak na reduktoru tak na rozdělovači plynu. Vstřikovače nejsou elektronické, je to asi spíš jen zakončení hadice s nějakou membránou. Kabely žádné - to řeší rozdělovač. Asi se využívají běžná čidla v soustavě motoru. V běžné instalaci Koltec Necam ale minimálně teplotní senzor je - v reduktoru. A myslím že tlakový na plyn jsem taky v jednom z eshopů viděl... Ale to nevím, neměl jsem to v ruce.
_________________
Je: V50, 2.4/125, AT, 2004, LPG
Je: C70, D4/130, AT, 2011
Bylo: C70, D5/132, AT, 2007
Bylo: S60, 2.4/103 Bi-Fuel LPG, MY2005
Bylo: V40, 1.8/85kW, LPG, 1999

michal_0077
Ověřený
Offline
Příspěvky: 624
Registrován: 13 roků 10 měsíců
Bydliště: Olomouc
Vůz: V70 II

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od michal_0077 »

co popisujes z toho si vubec neumim predstavit jak probiha vypocet davky plynu... Kdyz to nema zadne cidlo teploty LPG v plynem stavu, kdyz to nema zadny elektronicky vstrikovac kterej se otevre jak je potreba v radu milisekund. Ze by to bylo davkovany jen podtlakem v sani??? U plynu se objem plynu hodne meni s teplotou coz je pro vypocet casu hodne zasadni... Tlak na reduktoru pri nekvalitnim LPG taky muze klesnous klidne z 0,2 Bar.

Nedokazu si to predstavit ze by tam meli jen nejakou mapu na tvrdo a par algoritmu jen podle cidel motoru. To by lambda regulace asi mela hodne prace to udrzet na uzde. Sice je pravda ze to volvo ladilo jen na jedno auto, ale ze by to slo az tak jednoduse. Docela rad bych nekdy BI-Fuela videl. Projel a koukal codelaj EOBD korekce pri jizde na plyn a na benzin.

Znam jen tovarni zastavbu LPG v octavce tam je to od Landi stejny system jak dodatecne montaze. Akorat to ma v jednotce vsechno zamkle a na diagnostice clovek vidi jen tlak reduktoru a vstrikovace.
_________________
[s]V70 II 2,5T AT5 + LPG[/s] - porucha automatu --> ekologická likvidace
V70 II 2,5T + LPG - manuál
Saffron V70 R AWD '98 (AT4) 2.3T 20V
XC90 D5 AT6 AWD
XC60 D4 AWD R-design polestar

zpros
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 24
Registrován: 12 roků 3 měsíce
Bydliště: Okres Semily
Vůz: V50 2.4/125 '04 AT LPG + C70 D4 '11 AT

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od zpros »

Michale, taky mi to není jasné. Ale jak jsem to měl snad 1000 krát rozebrané, tak jsem si jist tím že:
- do reduktoru nevede vůbec žádný drát. Pouze 2x voda, 1x kapalný plyn, 1x výstup plynu.
- elektroventil na kapalné fázi je hned u reduktoru, ale je jen 2-drátový, takže taky bez čidla. Je v něm malý filtr kapalné fáze.
- další filtr plynné je na hadici k rozdělovači plynu, tato hadice je většího průměru než je dnes běžné (myslim 16 nebo 18 mm)
- v rozdělovači je dole 1x elektroventil, opět 2 dráty, zavírá vstup paliva, je to poslední prvek blokující plyn na cestě do válce
- v rozdělovači je ještě shora krokový motor, který otevírá 5 (resp. 6) štěrbin směrem k válcům. Všechny se otevřou stejně. Tento motorek má sice 4 dráty, ale předpokládám že všechny jsou pro pohyb pístku. I když nějaký integrovaný tlakoměr vyloučit nelze.
- pak už jen hadice ke "vstřikům", které jsou pasivní.

Je pravda že teplá voda se do výparníku dostává velmi rychle, s tímto autem se přepíná na plyn podstatně dříve než s V40+novodobý LPG systém.

Přikládám řez rozdělovačem, to se sem snad vejde...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Je: V50, 2.4/125, AT, 2004, LPG
Je: C70, D4/130, AT, 2011
Bylo: C70, D5/132, AT, 2007
Bylo: S60, 2.4/103 Bi-Fuel LPG, MY2005
Bylo: V40, 1.8/85kW, LPG, 1999

zpros
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 24
Registrován: 12 roků 3 měsíce
Bydliště: Okres Semily
Vůz: V50 2.4/125 '04 AT LPG + C70 D4 '11 AT

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od zpros »

Koukám do těch error kódů od běžné instalace Koltec Necam (error vyblikává ledka u přepínače - u Volva to podle mě ale nejde) a tady bychom možná dovodili kde to má jaké čidlo...:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Je: V50, 2.4/125, AT, 2004, LPG
Je: C70, D4/130, AT, 2011
Bylo: C70, D5/132, AT, 2007
Bylo: S60, 2.4/103 Bi-Fuel LPG, MY2005
Bylo: V40, 1.8/85kW, LPG, 1999

pavelvit
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 14
Registrován: 12 roků 11 měsíců
Bydliště: Harrachov
Vůz: S 60 2,5T 2005 154kw LPG
Bydliště: Harrachov

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od pavelvit »

Já to vyřešil že jsem do 2,5t 154kw nechal zabudovat kompletně nový plyn od právě zmíněného p. Havla Plyn Studenec a nic dalšího krom ročních revizí jsem zatím neřešil! Tohoto plynaře mohu 100% doporučit! Kvalita a super ceny! :)

zpros
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 24
Registrován: 12 roků 3 měsíce
Bydliště: Okres Semily
Vůz: V50 2.4/125 '04 AT LPG + C70 D4 '11 AT

Velké info o S60 Bi-Fuel LPG (motor B5244 SG2) MY 2005

Příspěvek od zpros »

Mimochodem, kdyby někdo měl zájem o některé nedostatkové díly na tento LPG systém, tak se ozvěte (tady na foru přes soukromou zprávu), něco tu najdu..

EDIT: Už nic nemám. Jen budík na měření tlaku pro seřízení...
_________________
Je: V50, 2.4/125, AT, 2004, LPG
Je: C70, D4/130, AT, 2011
Bylo: C70, D5/132, AT, 2007
Bylo: S60, 2.4/103 Bi-Fuel LPG, MY2005
Bylo: V40, 1.8/85kW, LPG, 1999

Zpět na „S60, V / XC70 II (-07), S80 (-06), XC90“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé