PŘED NÁKUPEM:
1) Auto jsem si vyhlédl na https://www.mobile.de
2) Napsal jsem email s dotazy na prodejce (já kupoval u tohoto http://www.vandamautos.nl/) - prodejce reagoval vždy do hodiny
3) Po emailu jsem si potvrdil, že:
- a. auto nebylo bourané
b. je po nekuřákovi
c. má danou výbav
d. zda je součástí i zimní sada pneu s disky (nebyla v inzerátu)
e. není potřeba na něm nic opravovat
f. zjistil jsem si VIN
g. nechal si poslat servisku
h. ověřil jsem si emailem základní opravy a „nebouranost“ v servise (rozvody, datum první registrace, brzdy, AWD, tluimiče…) - autorizák v NL byl velmi ochotný a reagoval do 1 dne
i. dotázal jsem se, zda mi prodejce pomůže vyřídit převozky a pojištění + jaká je jejich cena
j. nakonec jsem usmlouval z 6 300 EUR cenu na 6 000 EUR + zdarma pojistku + převozky (takže celkově cca 450 EUR dolů)
k. domluvil si termín příjezdu, prohlídku auta, testovací jízdu, prohlídku na zvedáku a termín odjezdu (rezervaci mi prodejce držel cca týden)
SAMOTNÝ NÁKUP:
4) v daný termín jsem dorazil do bazaru, auto i se zimními pneu stálo připravené na parkovišti, vše vyčištěné (interiér, exteriér)
5) provedl jsem prohlídku (bez asistence prodejce – dobré, že Vám nikdo nic netlačí a nehlídá Vás, co vše zkoumáte)
6) udělal testovací jízdu – prodejce mi dal klíče a mohl jsem si jet kam jsem chtěl a na jako dlouho jsem chtěl, prodejce se mnou nejel
7) nechal jsem si zvednout auto, dostal jsem baterku a potřebné nástroje
8 ) uzavřeli jsme obchod, při čemž dostanete nebo si musíte vyžádat:
- a. fakturu (Invoice) – dostanete automaticky, já si ji nechal ještě podepsat a orazítkovat
b. převozky + pojištění – prodejce vyřídil pojištění na místě přes internet a vytiskl zelenou kartu, převozky vypadají tak, že má prodejce k dispozici prázdnou tabulku SPZ na kterou nalepí černá čísla, dle předchozí nizozemské značky a opatří zelenou nálepkou (pojištění) – značka vypadá trochu podezřele, ale vše je ok
c. smlouvu – tu jsem si vyžádal s tím, že ji potřebuji pro registraci v ČR, návrh jsem si připravil v EN jazyce a prodejce neměl žádný problém, 2x jsme vytiskli, podepsali a prodejce ještě orazil
d. kopii zrušeného nizozemského VTP – ten se ruší, když si majitel žádá o vrácení silniční daně BPM – kopii jsem dostal automaticky
e. kopii platné nizozemské STK – dostal jsem automaticky
f. vedenou servisku – dostal jsem automaticky
g. nový německý VTP – ten se vystavuje, protože se ruší ten nizozemský VTP – já si jej vyzvedl v městě Apledoorn u společnosti Cargo Export http://www.cargo-export.eu. Vřízení tohoto dokumentu trvá přes noc, prodejce potřebuje odeslat žádost do cca 13:00 hod a k vyzvednutí je kolem 11:00 hod druhý den
REGISTRACE V ČR:
10) uzavřít povinné ručení
11) zajet na STK a požádat o evidenční kontrolu (300 Kč)
12) zajet na registr vozidel a nechat si vystavit doklad o technické způsobilosti vozidla k provozu v ČR (1 500 Kč)
13) vrátit se na STK na provedení STK a emisí (cca 1 200 Kč)
14) vrátit se na registr vozidel a zapsat auto do registru vozidel, vyberete si SPZ (800 Kč)
15) SPZ bude k dispozici až za cca 2 dny, do té doby jezdíte na převozkách
Pokud nechcete ušetřit 1 000 Kč, tak stačí jet rovnou na STK, nechat si udělat evidenčku, dovozovou STK a emise (2 500 Kč) a pak jet na registr vozidel pro osvědčení o technické způsobilosti vozidla (1500 Kč), zapsat auto do registru a vybrat si SPZ (800 Kč)
Ze zkušenosti mohu říci:
- to co prodejce sdělí do emailu, to také platí (jen místo elektrické sedačky byla manuální, ale to jsem překousnul – tady prodejce napsal milnou informaci, sedačka nebyla na fotkách a omluvil se mi)
- žádné vady se na autě neobjevily
- naopak auto mělo navíc nezávislé topení a subwoofer, o čem ani prodejce nevěděl
Výhody nákupu v NL:
- seriózní jednání, nic na Vás nezkouší, klid pro prověření auta
- to na čem se emailem domluvíte, to platí
- kvalita a zachovalost aut (auta nejsou odřená, vylítaná – důvodem je, že v NL všichni jezdí plynule a max 120 po dálnici, 80 na okresce, dávají si všude přednost a mají kvalitní cesty bez bordelu typu kamenní, sůl, bláto…)
- cestou nazpět poznáte, zda je auto ok či ne
Nevýhody nákupu v NL:
- je to kus cesty (1 200 km tam 1 200 km zpět) – odjezd z ČR ve středu v 20:00, příjezd do NL ve čtvrtek v 10:00, odjezd z NL v pátek ve 12:00, příjezd do ČR v pátek ve 24:00
- nutné zůstat přes noc
- cestovní a ubytovací náklady u mne činili 8 500 CZK (bez převozek a pojištění, které jsem dostal zdarma)
- podstatně vyšší poplatky za registraci v ČR (4 000 CZK oproti 800 CZK)
- nutná znalost EN či DE jazyka
Tak třeba to bude pro někoho přínosné