Volvisté a jejich letadla/létání :-)

...i nemožném! ALE JEN POKUD TO SOUVISÍ S VOLVEM!!! (potažmo evt. s jinými automobily)

VYKECAT SE MŮŽETE V LAMPÁRNĚ!!!
  • Autor
  • Zpráva
Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 98
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#126 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

PetrXC70 píše: 16 črc 2022 08:18 Mě hned napadly dvě otázky, kolik vlastně stojí letadlo :D a druhá, když je to "bouraný" a opravovaný, jestli to ve vzduchu nemá třeba větší vibrace atd...
Pořizovací hodnota letadla je jedna věc a náklady spojené s provozem, údržbou, servisem jsou věc druhá.
Obecně se dá říct, že čím větší a složitější letadlo, tak tím jsou ty náklady vyšší a vyšší. V tomhle směru jsou "nejlacinější" na provoz letadla v kategorii ULL, "dospělá" letadla už podléhají systému pravidelné údržby v certifikovaných servisech a to už je většinou o jiných penězích.
Pokud se budeme bavit o ULL, tak představu o ceně letadla si můžete udělat třeba zde: https://www.aerohangar.cz/ultralight/ultralehka-letadla/-

Pokud je letadlo poškozené/nabourané, tak všechno se nechá opravit, na všechno jsou postupy jak to opravit nebo vyrobit poškozený díl. S trochou nadsázky tvrdím, že k uvedení do původního stavu po jakékoliv kraksně je potřeba pouze dvě věci - výrobní štítek a dostatek peněz :twisted: :D :D
Je pouze otázkou, zda se to ekonomicky vyplatí, aby oprava nebyla dražší než pořízení nových dílů či rovnou celého letadla.
Mockrát jsem zažil, že někdo koupil letadlo vcelku lacině, ale práce s pojené s uvedením do letového stavu byly následně vyšší jak pořizovací hodnota daného letadla.
Takový příklad (a neberte mě doslova, cifry si trošku cucám z prstu):
Cessna C-150 - opravdu pěkná s novým motorem nebo alespoň čerstvě po GO, s kompletní servisní historií, s provedenými veškerými servisními bulletiny a podobně, se bude prodávat tak za 1.500.000,-Kč.
Najdeš v nabídkách i ty samé Cessničky s cenovkou 500-600.000,-Kč, ale když se podíváš podrobněji, tak zjistíš, že motor má posledních 150 hodin do konce životnosti, vrtule osekaní od kamínků (případně zkorodovaná), magneta před GO, vakuová pumpa na výměnu, dolétané do velké prohlídky a v letadle vůle na hranici limitů ve všem co se hýbe a při procházení dokumentace zjistíš, že tě v brzké budoucnosti čeká ještě mnoho dalších věcí na kontrolu/výměnu.
Takže v průběhu brzké budoucnosti do toho člověk vrazí tolik peněz, že se ve v konečném výsledku stejně dostane zase na tu částku 1.500.000,-Kč
Všechno je to o tom, jaký provoz a s jakým ročním náletem člověk plánuje. 8)
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Romulusw
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 15
Příspěvky: 4940
Registrován: 10 roků 3 měsíce
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

#127 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Romulusw »

Zítra na Točné den otevřených dveří. Kdyby někdo zapoměl :D

Baťova Electra, ukázky akrobacie atd. Už tři dny nacvičujou. Koukám na to z okna a asi to bude pěkné.

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 13
Příspěvky: 1898
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#128 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Munga »

https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/letecky-den-cheb-nehoda-letadlo.A220814_155119_domaci_rapc
Chudák chlap a škoda k4ásného stroje. Létal mi skoro kazdý den nad zahradou a byl vidět že si to pilot užívá.
To hřmění rolse a silueta s kanony za rozbřesku či svítáni nad lesy..
Zrovna koncem týdne dělal fakt parádní nálety na Točnou. Zřejmě trénoval na cheb.
Tohle mne fakt mrzí . Ten pohled na chlapíka v kožené kukle když mi lízal komín už nebude..

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 13
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#129 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od FrantaB »

Video, kde letí přes diváky:
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/u-chebu-spadla-stihacka-z-druhe-svetove-valky-hawker-hurricane-40405723#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

I z videa v mungou odkazovaném článku to vypadá, že věděl že je všechno špatně a pracoval na tom, aby dům netrefil naplno. Zdá se, že to s prakticky neřiditelným letadlem potopil těsně před plot.
RIP pilot
(i stroj)
:cry:
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 98
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#130 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

Video z odkazu je hodně mizerné, (snad se najde brzy jiné natočené lépe), ale vypadá to, že došlo ke ztrátě vztlaku v zatáčce (klasika - velký náklon a malá rychlost a to je pak hned - stejně jako ty dvě havárie větroňů minulý týden) a pak už je to v téhle výšce neřešitelná situace...
To, že to spadlo kam to spadlo je více dílem náhody jak snahou pilota...
Co mě překvapilo, že točil nad lidi - to se na leteckých dnech nedělá (ale faktem je, že netuším, jestli se tento "kameraman" nenacházel někde mimo oficiálně vyhrazené stanoviště pro diváky).
Co jsem zaslechl, tak Hurricane je docela pěkná svině při nízkých rychlostech, což byl asi přesně tento případ...

Škoda krásného letadla a upřímnou soustrast pozůstalým... :(
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 13
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#131 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od FrantaB »

Zvlášť míň zkušeným pilotům to nadělalo problémy, většinou na přistání-Hurr prý docela dost dobře brzdí (velké listy, tlustý profil), takže když přebrzdili, buď prudkým přidáním plynu dokonali dílo zkázy, nebo v turbulenci za vrtulí a naklapkovaným křídlem ztratily kus účinnosti ocasky (hlavně při pokusu o nějaké větší výchylky), letadlo se naklonilo a vyklonilo vlevo a pak se sesypalo po křídle. V něčích vzpomínkách jsem četl názor že na spolehlivé vybrání potřebuje kolem 1200 ft. Že stačí 6-800 když se v podstatě proti logice a předpisu "plácne" klapkami (kus ven, hned zpátky-prý to pomáhalo i na Typhoonu, který měl taky hodně tlustý centroplán), prostě se kolem křídla udělá ještě větší bordel (čímž se už nedá nic zkazit), ale jak důvod pomine, pomůže to s trochou štěstí "připlácnout proudění zpátky".
Tady to bylo v co možná nejutaženější zatáčce na co nejnižší rychlosti, možná stačilo aby fouklo...
Každopádně na tom mizerném videu je vidět, že klapky jsou plně zasunuté.
Z téhle výšky- :(


Prostor pro diváky to nebyl, z videa usuzuju, že místo havárie je tady:
https://mapy.cz/turisticka?vlastni-body&x=12.4028568&y=50.0623540&z=17&l=0&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=9c6BzxXosW&ud=12%C2%B023%2753.975%22E%2050%C2%B03%2741.543%22N&base=ophoto

A točené to bylo z cesty k vlečce.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 13
Příspěvky: 1898
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#132 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Munga »

Počítám že videí bude spousta a to i v profi kvalitě a z toho se uvidí. Muselo to točit mraky lidí. To letadlo létalo skoro denně a musel na tom mít už dost nalétáno tak nečekám že by v tom byla nějaká běžná chyba pilotáže.
Tedy loping jsem ho u nás dělat neviděl, ale blbnul s tím často a vypadalo to vše precizně. Točná má na ploše hrbol a přistání vždy parádní.
Uvidíme co bude za videa.
Je to velká škoda života i stroje.

VanThomas
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1193
Registrován: 18 roků 3 měsíce
Vůz: 745 D24T M46+OD 90'
Bydliště: Praha 3

#133 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od VanThomas »

https://www.youtube.com/watch?v=bsKgBWj42do&t=80s
Zatím asi nejlepší záběr, pokud to nebyla nečekaná závada, tak to opravdu vypadá na ztrátu vztlaku...
_________________
V70 B5254T AW50 98'
bylo 745 D24T M46+OD 90'

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 98
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#134 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

Od 1:27 ta situace už nemá řešení...
Přechod z pravé zatáčky do levé (nebo co to tam prováděl) za současného stoupání, ztráta vztlaku na levém křídle a následný pád do vývrtky. Sice včas zareagoval, ale na to aby ji vybral, by potřeboval dvojnásobnou výšku...
Bohužel já to vidím jako jednoznačnou chybu pilota :(
Uvidíme co na to časem řekne UZPLN, ale myslím, že se moc nepletu...

2 Munga - to, že někdo na tom má nalétáno hodně hodin, neznamená, že nemůže udělat školáckou chybu. Kolikrát je to právě naopak, dostaví se pocit, že už to letadlo znají a poleví v pozornosti...
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Ejdou Rotacak
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 3221
Registrován: 9 roků 4 měsíce
Bydliště: Praha - Zbraslav
Vůz: V 70II T5 AWD, MY 07'HT-STAGE 3 + úpravy

#135 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

Co jsem koukal na fotky, tak motor nevykazoval známky destruktivních poškození. Jsou na netu i fotky padáku na střeše domu,
takže mimo záběr kamery ještě stihl vyhodit padák, který letadlo před nárazem trochu zbrzdil. Bohužel byl moc nízko :(

Čest jeho památce. Odpočívej v pokoji.
Bez názvu.jpg
Bez názvu.jpg (54.26 KiB) Zobrazeno 1384 x
_________________
V 70 B5244 T5, AWD, MY 07' HILTON TUNING stage 3 + úpravy
V 70 B5244 S2 2.4L, MY 01' stage 2, LPG

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 98
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#136 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

Nic nestihl vyhodit, tohle letadlo žádný záchranný systém nemá a pilotní sedačka je bez katapultu.
To co vidíš na střeše je pilotní záchranný padák, který tam po kraksně zavál vítr. Z toho si asi dovedeš udělat obrázek na kolik kousků byl asi pilot...
Ten proletěl skrz kurty a trosky porcovaly všechno co letělo skrz ně, včetně té brašny s padákem...
Motor je masivní ingot, a náraz nešel kolmo do země, ale šikmo, takže motor se "odrazil" a již bez letadla a vrtule pokračoval dál v krasojízdě ve směru poslední fáze letu.
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 13
Příspěvky: 1898
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#137 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Munga »

Pod tím padákem u domku (za domkem) je tělo. Spíš bych tipl že ho to vyhodilo a ten padák se vytrhl. Koukal jsem na místo dopadu a prakticky na strništi není ani brázda natož díra, pouze černé strniště. Šel hodně naplocho. Jo máš pravdu, chyběla výška - chtěl dělat šou pro lidi tak to vzal na krev.
Trochu vejš a mohl to vybrat, možná nechybělo mnoho.
Vypadá to že se opravdu vyhnul té skupince lidí že to strhl do prava na poslední chvilku..
image.png

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 98
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#138 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

Teď jsem viděl pár dalších videí a fotek a bylo to hodně naplocho...
S tím padákem to asi bude jak píšeš, že pilot byl "vystoupen" z letadla a cestou se mu částečně nebo úplně otevřel padák (ne že by to na věci něco měnilo, pravděpodobně zemřel v okamžiku "opuštění" letadla)... Ač bych mu moc přál aby to přežil, ta v tomhle si iluze opravdu nedělám... :(
Nejdříve za půl roku (ale spíše později) UZPLN vydá závěrečnou zprávu a rozbor této letecké nehody a pak se dozvíme vše.
Jestli se opravdu snažil vyhnout se skupince lidí a nebo jestli v zoufalé snaze se zachránit to urval do pádu na rychlosti (a následně to spadlo naštěstí tam kam to spadlo) se už asi nikdy nedozvíme... :unknown:
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 13
Příspěvky: 1898
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#139 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Munga »

Teda já si vždy myslel že takové letadlo (stíhačka z 2ww) je přemotorované a z takové situace ho jednoduše vytáhne motor na plný plyn.
Byl by nějaký rozdíl kdyby tohle potkalo něco výkonnějšího třeba spitffire z konce výroby či mustang?

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 13
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#140 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od FrantaB »

Namotorovaná jsou ta letadla slušně, ale na 3D létání to ještě není-a hlavně na to nejsou postavená, především kormidly a koneckonců i pohonnými jednotkami.
V dané situaci na minimální rychlosti je jim to tak ze dvou hlavních důvodů k ničemu: zaprvé, reakční moment vrtule. Zadruhé, vektor (zakřivení) obtékajícího proudu od vrtule kolem trupu, přes centroplán a ocasky.
Na začátek-rotační (nebo reakční) moment rotujícího předmětu roste s druhou mocninou jeho průměru.

Reakční moment-ta vrtule má celkem nezanedbatelnou hmotnost a hlavně rozměry (cca. 25-30% rozpětí). Prudké přidání plynu=vrtule se roztáčí, ale letadlo také, v opačném gardu. Vrtule doprava, letadlo doleva na záda. Od WWI to bylo natočeno i na film docela dostkrát a stálo to život dost lidí.
Na demonstraci stačí prudce nakopnout plyn u Volva s etalonem, který má na volnoběh asi 60 kg rotačních hmot, což jsou asi 3% hmotnosti auta s těžištěm těchto hmot méně než 10 cm od osy otáčení a má asi 20 kg/kW-a jak se zhoupne. Stíhačka má rotačních hmot kolem 5%, těžiště hmot leží desítky centimetrů od osy otáčení a má 3-5 kg/kW...

Vektor obtékání-tohle bude hodně zjednodušené, protože variant a jevů je docela dost a bylo by to zbytečně na dlouho.
Proud od vrtule dělá podél trupu "válec zkrouceného vzduchu", kdy zkroucenost je daná stoupáním vrtule, jejími otáčkami a dopřednou rychlostí letadla (a dalšími vlivy od pilota, letového režimu a okolí, ale to je nad rámec základní představy a zbytečné rozebírat).
1) Snížení dopředné rychlosti (sic!!!),
2) a/nebo přidání plynu (=otáček),
3) a/nebo úprava náběhu konstantspídky,
znamená "utažení stoupání" "šroubovice" toho proudění, které najednou jde méně podél letadla a má výraznější složku napříč směrem letu (což znamená vertikálně i horizontálně). U křídel to znamená, že část centroplánu je najednou ofukovaná více (až výhradně) spíš šikmo zpředu shora dolů u jednoho a zdola nahoru u druhého křídla. Popisuje to pojem "indukovaná změna náběhu" a ve výsledku to znamená, že část jednoho křídla se chová trochu jako na hodně potlačeném éru (ztratí vztlak) a druhé křídlo trochu jako na hodně nataženém (nabere vztlak)-a je to v tomtéž směru jako reakční moment od vrtule. Plus taky obě ofukované části můžou reálně vztlak úplně ztratit, pokud je indukovaný úhel náběhu v absolutní hodnotě moc velký-zjednodušeně jde proudění moc shora dolů/zdola nahoru a ne od náběžky k odtokovce, takže se proudění tzv. utrhne, vzduch se kolem nich motá jak nudle v bandě a namísto vztlaku je z toho jenom nepopsatelný a neorganizovaný bordel.
Tohle znamená, že letadlo reálně drží ve vzduchu jen vztlakové síly z konců křídel, což na minimální rychlosti samozřejmě nestačí a letadlo se naplocho propadá.

Za křídlem se zakřivený proud vzduchu potkává s ocaskami, které trpí taky na indukovanou změnu úhlu náběhu (ale u těch se s tím počítá), nicméně stejně to tlačí letadlo do zatáčky (která se hádá s reakčním momentem vrtule, což řiditelnosti nepomáhá) a zhoršuje účinnost výškovky. Plus se k tomu přidá turbulence za křivě ofukovaným křídlem (hodně brutální, zvlášť pokud to dojde tak daleko že střední část křídla ztrácí vztlak-představ si to jako probublanou vodu pod jezem kde nevíš odkud kam teče a pádlem nebo rukou ji promáchneš v podstatě bez odporu).
V tu chvíli ocasky v podstatě nebo úplně nefungují, přinejmenším mají problém udržet protiváhu ostatním silám, které na letadlo působí od reakčního momentu a od křídla.

Letadlo je v tu chvíli v situaci jako plavec ve vodě probublané tak, že se ty bubliny sice dají dýchat (s trochou plivání okolo), ale nedá se v tom plavat=člověk se nedostane na hladinu a je unášen stejně jako ty bubliny a dokud ho nedonesou někam dál kde vyšumí (=letadlo zrychlí a převládne předozadní proudění kolem něj), tak nic neudělá.
A k tomu všemu i bez přidávání plynu zesiluje vliv reakčního momentu vrtule, protože na křídle i na ocaskách chybí část sil, které jsou s ním za normálních okolností v rovnováze, takže letadlo má tendenci se otočit přes křídlo na záda.

Dává to pochopitelné nakoukání (není to náhled, je to boratovské nakoukání) do problémů, které v takovém letovém režimu vznikají?


Z videa jde vidět/tušit, kdy a jak na to pilot reaguje-naprosto famózním způsobem, jenže chybí ta výška na znovuuspořádání obtékání a získání rychlosti=vztlaku :(


Aby to bylo kompletní v nakoukání na 3D létání alá Šonka, Redbull a podobě:
Tahle letadla váží míň než čtvrtinu toho co Hurr/Spit (630 kg vs 2700-3000), mají třetinu výkonu, ovšem v motoru s vyššími otáčkami=menší rotační hmoty-a nakonec vrtule, která je v poměru k letadlu dvoutřetinová oproti hurrovi a váží-skoro nic. Takže celkem má to akrobatické letadlo možná ty 3% rotačních hmot na citelně menších průměrech a tedy s nižšími reakčními momenty.
Aerodynamicky-kromě úplně jiných profilů taky velikost a výchylky ovládacích ploch, které jsou mnohonásobkem toho co má k dispozici jakákoliv (nejen WWII) stíhačka. Konstruované vč. řízení (UI, knipl, pedíly, síly a dráhy na nich) na optimální účinnost a ovladatelnost mezi minimální a nějakou rychlostí, zatímco stíhačka je optimalizovaná na svou bojovou manévrovací rychlost (blízko maximálky) a na minimálce je řiditelnost podmíněná spoustou "pokud" a "tohle nikdy nedělej".
Extra (třeba 300) a podobně koncipovaná letadla na akrobacii a skotárny má maximálku asi 2/3 toho co Hurr, cestovní/pracovní míň než polovinu Hurrovy "bojové" rychlosti a v poměru k ploše křídla skoro třikrát (a víckrát) větší ovládací plochy na ocaskách s více než dvojnásobnými výchylkami. To podmiňuje řiditelnost na minimálce/nulové rychlosti a bez těch "plácaček" to prostě nejde a nikdy nepůjde. Hurr je nemá a mít nemůže, protože síly od tak velkých ovládacích ploch na jeho maximálce by ho rozlámaly na cucky.

Takže ne, Hurra z pádu nejde "vyrvat" na motoru jako Extru.


Edit:
Mustang nebo první Spit by to nezvládl úplně stejným způsobem. A je klidně možné (myslím, že dokonce pravděpodobné), že Spit z konce výroby (Mk. XX-XXIV) s velkým Griffonem a pětilistou vrtulí by se v téhle situaci vůbec nepodařilo udržet "břichem dolů", že by ho to otočilo na záda úplně bez ptaní.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 98
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#141 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

A mě nezbývá než konstatovat, že Franta odpověděl naprosto famózně :good: :good: :good: :Bravo: :Bravo: :Bravo:
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

VanThomas
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1193
Registrován: 18 roků 3 měsíce
Vůz: 745 D24T M46+OD 90'
Bydliště: Praha 3

#142 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od VanThomas »

Asi trochu OT, ale když to Franta takhle hezky sepsal a vysvětlil, tak mi to nedá a připomenu asi jednu z největších šíleností co kdy vznikla - Avii S-199.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Avia_S-199
Popis jako "Výkony letounů však byly problematické" je jen hodně eufemické vyjádření skutečného stavu :evil: Pohled na ty strašlivé "lopaty" na předku štíhlé stíhačky dává tušit co to asi muselo dělat...
_________________
V70 B5254T AW50 98'
bylo 745 D24T M46+OD 90'

nebel
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Člen VK
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 879
Registrován: 6 roků 5 měsíců
Bydliště: Ivančice
Vůz: 760 B280F + AW71 '89
Participant x 1

#143 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od nebel »

Letouny neměly zrovna nejlepší vlastnosti, chovaly se obzvláště při startu velmi svéhlavě, proto ona přezdívka Mezek. Na vině byl jednak již u originálu nepříliš pevný podvozek s velmi malým rozchodem, jednak nová motorová jednotka, hmotnější než původní. Motor i s vrtulí byly ponechány v nezměněné podobě. Fakt, že motor Jumo měl opačný smysl otáčení než motor DB byl jen jedním z mnoha problémů rekonstrukce. Velmi hmotná vrtule s širokými listy měla značnou setrvačnost a veliký kroutivý moment, což vedlo k tomu, že stroj měl při startu tendenci "utíkat" ze směru. Podle pamětníků nebylo vzácností, že nováček odstartoval ve směru až o 90° odlišném od směru, ve kterém se začal rozjíždět. I proto vznikla potřeba dvoumístného cvičného stroje. A protože taková verze existovala (Bf 109 G-12) a "dvoumístné" trupy byly k dispozici, využitím jich, stejně jako přestavbou několika trupů jednomístných letounů, vznikla dvoumístná cvičná verze, označovaná CS-199.

Široké vrtulové listy přinesly - kromě hmotnostních - ještě jeden problém: synchronizace trupových zbraní. Bylo velmi náročné na přesnou práci zbrojířů "strefit" se do otáček vrtule, jejíž široké listy ponechávaly podstatně menší výstřelné pole, než listy vrtule původní. Z bojů v Izraeli je dokládáno několik případů, kdy si letec ustřelil vlastní vrtuli.
Zdroj zde: https://www.valka.cz/Avia-S-199-t6996

Nemohlo k horším vlastnostem přispět i to že jak Junkers, u 109, tak Griffon u Spita se točily opačným směrem než původní motory a konstrukce letadla s tím nepočítala?
_________________
760 GLE, B280F + AW71, 105kW, 1989 (Šedivák)
760 GLE, B28A + M46, 95kW, 1983 (Andrej)
264 GLE, B27E + BW55, 109 kW, 1980 (Bublák)

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 98
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#144 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Lachtan »

Dnes jsem se o té havárii v Chebu bavil s dalšími lidmi (většina z nich se opravdu letitě živí létáním ať už jako piloti, tak i instruktoři na jedno/dvou motorových pístových letadel hromady typů) a všichni bez výjimky se shodovali na tom, že to byla pilotní chyba a ne jedna, ale celá hromada...
Tím jak se objevují další a další videa je to vidět lépe...
Dále se i podivovali nad tím co tam prováděl - v jaké rychlosti (malé) a v jaké výšce (zase malé), pár obratů dokončoval ve směru k divácké zóně (zase špatně)...

Já pilota Hurricanu neznal (ani to jméno mi nic moc neříkalo), a tak jsem se ptal kdo to vlastně byl a co měl za sebou.
Z toho, co mi bylo řečeno (jeden z těch s kterými jsem dnes mluvil se s ním znal) se to dá shrnout asi následovně:
Před revolucí a krátce poté létal v armádě (Migy), následně přešel do civilní dopravy a dlouhá léta létal coby dopravní pilot (tuším, že Airbusy).
Odtud hlavně pochází jeho mnoha a mnoha tisícový hodinový nálet.
Na malých letadlech (Cessna 150/172 + nějaké ultralighty) měl údajně pár set hodin, přičemž v posledních letech se žádný enormní nálet nekonal, spíše naopak.
Na Hurricanu měl nalétáno údajně něco přes 11 hodin (jiný tvrdí, že přes 20, ale to na věci nic nemění - je to strašně málo...).

Další drb, co jsem zaslechl - že z důvodu přehřívání motoru nešel/nesměl jít na plný výkon...

Jak dnes trefně poznamenal kamarád - začalo to pádem bez rychlosti a skončilo to pádem na rychlosti...
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

nebel
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Člen VK
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 879
Registrován: 6 roků 5 měsíců
Bydliště: Ivančice
Vůz: 760 B280F + AW71 '89
Participant x 1

#145 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od nebel »

Další drb, co jsem zaslechl - že z důvodu přehřívání motoru nešel/nesměl jít na plný výkon...
Což může být klidně pravda, tyhle letadla byly dělaný na jiný výšky i rychlosti, ne aby se šmrdlala kousek nad zemí v nízkých rychlostech při všelijakých manévrech...
_________________
760 GLE, B280F + AW71, 105kW, 1989 (Šedivák)
760 GLE, B28A + M46, 95kW, 1983 (Andrej)
264 GLE, B27E + BW55, 109 kW, 1980 (Bublák)

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 13
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#146 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od FrantaB »

:Rose:
njn, postižení...

Lachtan:
Díky za další info.
Myslel jsem, že v tom seděl někdo jiný, ale asi si pletu jména. Nevermind. Reakce od momentu kdy bylo všechno přes hranu mi z videa přišly jako naprosto včas a v pořádku, i když nějaké kvalitní jsem ještě neviděl. Jedině mi tam chybí "plácnutí" klapkami, jenže ty jsou u Hurra na pravou ruku a u téhle verze navíc na sdruženém ovladači klapky/podvozek, takže to znamená přehodit ruku na kniplu, neovládat plyn/vrtuli a muset řešit selektor a pojistku proti nechtěnému pohybu, prostě spousta práce na kterou nebyl čas a navíc to byla naprosto neoficiální praktika. V téhle výšce je asi obecně lepší držet křídlo co nejčistší.
U motoru se mi zdálo že nejde přes cca. 75-80%, ale přičítal jsem to zkreslení mikrofonů.
To dotáčení směrem k divákům a rvaní minimálních poloměrů-napadlo mne, že chtěl za každou cenu zabránit překročení minimálních vzdáleností od zástavby, protože to by byla snadno prokazatelná nekázeň a věc k vysvětlování pro něj i pořadatele, kdežto z méně standardních taškařic ve vzduchu by se v tomto případě vykecal snadno.
Kamarád to shrnul lapidárně a technicky dokonale. A stejně se mi zdá, že kdyby pokračoval snahou udržet se co nejdéle ve vzduchu, trefil by dům někde pod oknem prvního patra a udělal všechno proto, aby se to nestalo...



Avia S-199: ano, tady byl problém s tím, že se (malou, na velkou není možnost) úpravou ovládací plochy a jejího trimu i dynamického vyvažování řešil opačný směr otáčení vrtule než u původního motoru. Z toho taky bylo to, že když se mezek přivedl na přistání kousek nad přitávací rychlostí a vodorovně, tak podrovnání do polohy "na tři body" poslalo ocasky do úplavu za naklapkovaným křídlem a z toho byly ty kraksny, kdy letadlo těsně nad zemí prudce zatočilo a potopilo křídlo, zapíchlo ho do země a udělalo přes něj hvězdu na záda.
"Půlka" práce před startem byla ne s centráží, ale s honěním trimu a vyvážení směrovky úplně nadoraz. Dojem poloamatérismu, nadšenectví a neorganizovanosti vznikající ze zpráv o těch pár izreaelských scramble kdy se dvojice navzájem i ztratily jsou pak z toho, že když se ta mrcha dostala do vzduchu a zrychlovala, tak většina práce byla s tím zase to všechno ručně natočit do poloh umožňujících let v nějakém rozumném rozsahu rychlostí a pilot neměl dost rukou ani duševní kapacity obsluhovat k letadlu a hledání nepřítele ještě rádio a koneckonců ani se dívat po čemkoliv, co nepředstavovalo nebezpečí.


Spit:
Ne, v žádném případě. Griffonové Spity mají celý zadek předělaný, vč. vyosení kýlovky. To se ostatně liší i u merlinových verzí. S procenty v dalším textu mne neberte úplně za slovo, patřičnou literaturu jsem měl v ruce naposled před asi osmnácti lety.
A když se podíváte na bokorysy a půdorysy Spitů tak zjistíte, že už Mk. II a Mk. V (a zejména Mk. Vb) mají jiné ocasky-hlubší směrovku, větší výškovku.
Mk. VIII znovu-tady se v produkčním modelu poprvé objevuje kýlovka se "špičkou" namísto oblouku.
V dalších verzích roste nahoru a plocha výškovky se utěšeně rozrůstá proti prvním verzím skoro o 15%, směrovka tuším zůstala pod 8% nárůstu plochy.
Mk. IX nejenže má oproti Mk. VIII zase drobně jiná kormidla, ale má znovu přepracovanou vnitřní konstrukci celé části kolem ocasek a částečně i od kabiny dozadu. Podle motoru a křídla (s obloukem, useknuté, prodloužený oblouk výškové verze) jsou v produkci dokonce dvě verze zadní části, navzájem vůči křídlu při zachování vlastností neprohoditelné. U griffonových modelů jsou ty zadky tuším dokonce tři plus Seafire verze s hákem. Kýlovka a směrovka v rámci motoru zůstávaly, měnila se výškovka.
Spit byl nakonec strašně modulární letadlo. A dělalo se to proto, že bylo nutno udržet celkovou hmotnost s minimálním nárůstem a podle motoru/výšek/rychlostí řiditelnost a pevnost.
Zatímco Hurr byl bytelný tahoun schopný vydržet kdeco, Spit byl závodní kobyla na hranici přešlechtěnosti. Něco jako porovnání Land Rover a McLaren F1. Chceš něco hodně upravit, třeba nárazník? U toho prvního no problem, svářečka a šrouby. U toho druhého to znamená předělat půlku auta i vevnitř...


Edit @ nebel:
To není až takový problém. Pouštní verze měly zvětšené chladiče i objemy okruhů, ale v JV Asii létaly ve standardu a tak zásadní omezení nebyly. Problém vidím spíš v souběhu teploty a nízké vlhkosti vzduchu (v posledním týdnu mimo po dešti je každou chvíli pod 30%). Tepelná kapacita vzduchu je pak opravdu výrazně nižší a schopnost pobrat teplo z chladiče hodně redukovaná. V mokřejším vzduchu by ten problém nebyl vůbec, nebo menší. A btw, takhle suchý vzduch má taky menší hustotu při dané teplotě a ne úplně o málo), takže míň nese.

Letěl hodně hranu a je možné, že se to nasčítalo. Co šlo v relativně vlhčím vzduchu okolo Točné na Vltavou a Berounkou (dnes cca. 50% vlhkosti) už nešlo tak dobře v suchém vzduchu kousek od hranice severočeského srážkového stínu a to při stejné IAS...
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

gigy
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 10
Příspěvky: 503
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Rokytnice nad Jizerou
Vůz: S60 2.4T 02'

#147 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od gigy »

Včera jsem se byl kouknout na velký ptáky :D
IMG-20220829-WA0009.jpg
IMG-20220829-WA0010.jpg
IMG-20220829-WA0070.jpg
IMG-20220829-WA0070.jpg (100.55 KiB) Zobrazeno 1086 x
A na závěr jedna hádanka
Přílohy
IMG-20220829-WA0030.jpg
_________________
S60 2.4T 147 Kw AT 2002 LPG
XC70 D5 158 Kw AWD AT 2014
XC70 D4 133 Kw AWD MT 2016
Bylo:
V70 D5 136 Kw MT 2009 (100-300k km)
XC90 2.5T 154 Kw MT 2004 LPG (310-340k km)

Jakub Svoboda
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 13
Příspěvky: 5138
Registrován: 7 roků 5 měsíců
Bydliště: Rakovník
Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110

#148 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Jakub Svoboda »

To vim naprosto presne, pac vlevo jsou zasobniky ropy u Kralup. Takze v povzdali Horinsky plavebni kanal a na foto konkretne Nelahozeves.
_________________
XC70 MY2010 D5 169kW Polestar
V60 MY2018 D3 110kW

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 13
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#149 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od FrantaB »

Počkej počkej, Hořínský kanál je tam jen tušit a jen pro hodně znalého :D stejně jako most na D8 ve Vepřeku.
Nelahozeves a zámek, stejně jako zásobníky Kaučuku jsou jasné. Na řece pak odpředu Marína Nelahozeves, potrubní lávka Kaučuku, překladiště Hleďsebe, pak jez, plavební komora a elektrárna Miřejovice s umělým kanálem Veltrusy (ty jsou na pravém okraji fotky s částí zámeckého parku), most na silnicici 608 a ten oblouk je potrubní lávka mezi zásobníky Kaučuku a ropovodem. V pozadí elektrárna Mělník.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 10
Příspěvky: 12090
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#150 Volvisté a jejich letadla/létání :-)

Příspěvek od Urvanej »

Jako pochopim, že člověk pravidleně létající se časem zorientuje tak, že pak snadno pozná fotku shora. Ale běžnej smrtelník, kterej nelétá sám a je schopen si všechny tyhle snímky z ptačí perspektivy poskládat z map nebo žabích perspektiv... klobouk dolu. :shock:
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „o všem možném :-)“