Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

850 a novější modely řad C/S/V/XC
  • Autor
  • Zpráva
Offline
Příspěvků ve vlákně: 39
Příspěvky: 1006
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

#601 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Já to beru pragmaticky: když dám 0W místo 5W, tak určitě nic nezkazím, ale cíleně jsem to "nezkoumal" ;-) Jo ten rozdíl mezi C3 a A5/B5 by byl zajímavý. Někdo tu dával test z SM a tam byl olej Orlenu, který jediný byl C-něco, zbytek A-něco. Upozorňovali, že C má sice nižší obsah popelnatých látek, ale o to hůře právě maže. Ani popravdě nevím, jaký je reálný přínos toho C3 oproti A5/B5 (z hlediska DPF a našeho motoru). Dost možná to A5/B5 maže i lépe. Ten Ravenol co je zde doporučován, je sice C3, ale snad by měl slušně mazat (nějaké přísady či co). Je to však v teoretické rovině, žádný relevantní test jsem neviděl :-)

Offline
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 305
Registrován: 6 roků 2 měsíce
Bydliště: praha
Vůz: xc60 D5

#602 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ivanvanata »

relativně jednoduše summary za mě -zjištění po přečtení spousty materiálů a posudků a všeho možnýho:

C3=
silnější olejový film (více než 3,5 hths) snese zatížení
méně síry a fosforu - tedy teoreticky horší mazivost (kompenzuje se přísadama kdy C3-16 má už údajně lepší hodnoty než B3)
horší TBN - nutné dřívější výměny (vhodné používat mid saps ne low saps)

A5/B5=
slabší olejový film (hths kolem 3,0) - nemá rád vysoké zatížení i když má většinou výbornou střihovou stabilitu (ale to většina 5W-30 - v porovnání s 5W-40 a víc které jsou z lehčích základových olejů)
vyšší obsah síry a fosforu tedy lepší mazivost (full saps) - ale leze do DPF kvůli tomu že ho je vyšší spotřeba než C3 kvůli "tloušťce" filmu
lepší TBN -déle vydrží "nekyselý"

proč nemám 0W -30? důvod není zima ale teplo - ta nula je prostě málo do turba...(naše D5 se většinou 130 neloudají...)
proč nemám 5W-50? protože mi do dieselu nedává smysl (není to točivé bmw M5) a studenýmu motoru vůbec nechutnal (hroznej zvuk...)

např.do amg 63 se v práci leje mobil 1 5W30 a je i po 200k OK..

já jsem na hlavu tak používám millers no :)

jo a osvědčila se mi norma 505.01, C3 s 507.00 nezněl ideálně, teď jsem relativně spokojenej (stav kdy motor po 200km jízdě 180-220km/h není slyšet a nemění zvuk)

Offline
Příspěvků ve vlákně: 39
Příspěvky: 1006
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

#603 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Díky za pěkné shrnutí :good: U mne plus minus podobné důvody a spíše jsem nynější Ravenol zkusil ze zvědavosti a zároveň věřím že i původní 0W30 je v pohodě. Vysoké zatížení u mne není problém, protože přeci jen jezdím pomaleji ;-)

Pozn.: prosím to není z mé strany moralizování, myslím, že jsi někde zmiňoval, že to jezdíš po DE :D

Offline
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 305
Registrován: 6 roků 2 měsíce
Bydliště: praha
Vůz: xc60 D5

#604 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ivanvanata »

no pochopitelně...

ale přiznávám se, že když je malej provoz občas nevidím problém jet po dálnici s autem který si udržuju v max pořádku 160-180km/h. myslím, že rychlost nezabíjí, zabíjí blbost.

já vím že to není politicky korektní, ale tvrzení že 130 je bezpečný a 160 je nebezpečný = úlet. mě před pár lety málem zabila kráva, která jela 60 ale rozhodla se že se v zatáčce otočí a foukla mi to do pruhu. spousta lidí po lobotomii je např. schopná na dálnici zastavit, nebo i couvat nebo nejsou schopní přidat plyn v připojováku .vezměte si rozdíl mezi vlastnostmi třeba fáčka a S80...limit je pro oba 30 let stejnej. něco jinýho je město tam by se mělo jezdit relativně pomaleji, je to samej dement se sluchátky a na červenou v přechodě nebo lidi čumící do mobilu a mířící pod tatru s betonem :)

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 1897
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#605 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

Jakej millers dáváš konkrétně?

Offline
Příspěvků ve vlákně: 39
Příspěvky: 1006
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

#606 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

ivanvanata píše: 07 pro 2022 20:02 no pochopitelně...

ale přiznávám se, že když je malej provoz občas nevidím problém jet po dálnici s autem který si udržuju v max pořádku 160-180km/h. myslím, že rychlost nezabíjí, zabíjí blbost.
Souhlasím, blbost zabíjí. Já sice rychlost nepřekračuju, ale nevadí mi, když na dálnici někdo jede rychleji a je rozumný. Mnohem horší je jet v úzké ulici s auty po obou stranách "povolených" 50 s tím, že když vyběhne děcko, nemám šanci ani zastavit ani uhnout, kolikrát i 30 je hodně.

Před 14 dny jsem v Ú/L na sídlištním parkingu podélně stál a přendával dětské sedačky. Naproti z kolmého stání začalo vyjíždět auto, čímž se zúžil profil. Do toho jelo auto po silnici, min. 30m měl čas přibrzdit a buď auto pustit nebo opatrně projet kolem. Ale ne, imbecil prostě jede rychle, protože má přece přednost. Projel mi tak 1/2 metru za zády, kdybych udělal krok dozadu, přejel by mne. Člověk nepochopí :D

Pardon za OT.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 305
Registrován: 6 roků 2 měsíce
Bydliště: praha
Vůz: xc60 D5

#607 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ivanvanata »

fuj to je zlej sen ty vybíhající smradi z řady aut...to neuděláš nic

millers dávám tenhle https://www.millersoils.cz/ee-performance-5w30?c=667 (mid saps s vyšší hths - C3)
ale tabulky doporučují tohle
https://www.millersoils.cz/ee-performance-eco-5w30?c=668 (full saps ale s nižší hths - A5/B5)

na tom prvním mám s jednou D5 100tis. a s druhou 80tis...(předtím jsem zkusil ten druhý a v jedné D5 i 5W40)

Offline
Příspěvků ve vlákně: 39
Příspěvky: 1006
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

#608 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Když už mluvíme o TOP olejích, nezkoušel někdo low-cost jako je Orlen, Fanfaro? Zkoušet to nechci, na tu výměnu 1x / 10 000 km, to neřeším, ale pro zajímavost.

https://motorove-oleje.heureka.cz/fanfaro-ford-volvo-5w-30-5-l/?gclid=EAIaIQobChMI3LjB3I7s-wIV1_Z3Ch1h8AFVEAQYAiABEgJMFPD_BwE#prehled/
https://motorove-oleje.heureka.cz/orlen-oil-platinum-max-expert-f-5w-30-4-l/#prehled/

Třeba je vyzkouším v sekačce ;-)

Offline
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 305
Registrován: 6 roků 2 měsíce
Bydliště: praha
Vůz: xc60 D5

#609 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ivanvanata »

já zatím nezkoušel, ale v německu se to fanfaro používá hodně (je to SCT Lubricants)a prej je to dost slušný olej, známej to měl v bmw 3 a jezdil vesele

Offline
Příspěvků ve vlákně: 39
Příspěvky: 1006
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

#610 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Děkuji za zprávu, zajímavá informace

Offline
Příspěvků ve vlákně: 39
Příspěvky: 1006
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

#611 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Možná zajímavá informace: řešilo se tu, zda A3/B3 (resp. A5/B5) nemažou díky "plnotučným" přísadám (popeloviny) lépe, než oleje se sníženým obsahem popela, jako je C3.

Nejsem fakt expert, takže jen papouškuji, ale zdá se, že spolu s novější revizí specifikace ACEA C3 (ACEA C3-10) došlo k významnému zlepšení vlastností a jestli to správně chápu, tak olej ve specifikaci C3 maže podobně jako A3. Tahle informace se tu neobjevila, proto přikládám.
image.png
image.png (41.14 KiB) Zobrazeno 481 x
image.png
image.png (136.41 KiB) Zobrazeno 481 x
image.png
image.png (131.41 KiB) Zobrazeno 481 x

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 1897
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#612 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

To je konkrétně u millers a nebo obecně u C3? Na oleji je C3 a jak zjistím jestli je to tzv lepší či horší C3?

python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 86
Příspěvky: 5004
Registrován: 6 roků 11 měsíců
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70
Kontaktovat uživatele:

#613 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

oleje.cz :)

Nicméně už to tady někde myslím padlo.
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Offline
Příspěvků ve vlákně: 39
Příspěvky: 1006
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

#614 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

ANO, oleje.cz :-)
Pokud jsem to správně pochopil, tak jakýkoli olej dle normy ACEA C3-2010. Jak to zjistit, to je otázka. Na flašce to není, v datovém listu taky moc ne, ale je rok 2023, tak předpokládám, že třeba Ravenol to plní. Až bude čas, zkusím mrknout na web.

python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 86
Příspěvky: 5004
Registrován: 6 roků 11 měsíců
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70
Kontaktovat uživatele:

#615 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Na webu to nemají, budu v pondělí volat obchoďákovi - fajn chlapík a slíbil jsem mu, že mu po pár výměnách zavolám, tak se ho rovnou na to zeptám.
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Offline
Příspěvků ve vlákně: 39
Příspěvky: 1006
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

#616 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

Děkuji, tak se budu (budeme) těšit na informaci :-)

PS: rychlovka jsem kouknul, ale nic nenašel. Pokud to bude jako v normách EN, IEC, ČSN, tak se předpokládá, že zařízení je podle aktuální platné edice. Oleje asi budou na tom podobně. Ale je fakt, že jsem někde viděl flašku a tam bylo C3-08. Netuším však, co to bylo za výrobce ...

ren
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 20
Příspěvky: 756
Registrován: 3 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 D5 AWD 158 kW MY2012

#617 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ren »

Já si myslím, že to zase není tak moc složité. V datasheetu Millers Oils píše datum revize datasheetu 08/03/21.

https://www.millersoils.co.uk/wp-content/uploads/2021/03/7877-EE-PERFORMANCE-C3-5w30-1.pdf

ACEA ve svých regulích na straně 2 uvádí do kdy a na jaké revizi mohou výrobci prohlašovat které třídě ACEA jejich oleje odpovídají. Například ACEA 2016 začala platit od prosince 2016, povinnost pro novou deklaraci byla od prosince 2017 a takto značené výrobky se smí uvádět na trh do května 2023. Podle stejného dokumentu C3 podle ACEA 2008 se směla uvádět na trh do 22. prosince 2012.

https://www.acea.auto/files/2021-ACEA-oil-sequences-light-duty-engines-rev1-2022.pdf

Offline
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 56
Registrován: 1 rok 8 měsíců
Bydliště: Liptovský Mikuláš
Vůz: XC60 D3, D5204T7, 2015

#618 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Sadam »

Ja do svojho auta používam Mobil 1 ESP 5w30, a ten má v produktovom liste napísané ACEA C2-16, C3-16. Chcelo by to porovnanie v grafe C3-10 vs 16

ren
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 20
Příspěvky: 756
Registrován: 3 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 D5 AWD 158 kW MY2012

#619 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ren »


Offline
Příspěvků ve vlákně: 39
Příspěvky: 1006
Registrován: 3 roky 6 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 2.4D AWD AT 2010

#620 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Tomas78 »

@ren: díky MOC za zajímavé informace a odkazy. Tím se to de-facto vše zcela vyjasnilo. Dneska tedy na trhu nemůže být nic staršího než ACEA 2016. Pokud si to správně interpretuji, tak C3 tedy bez problémů může být použito tam, kde A3/B3 (resp. A5/B5).

Vím, že se to nedá brát jako berná mince, a v podstatě to má nulovou vypovídací hodnotu, ale s Ravenolem 5W-30 VMP C3 mne až překvapilo, jak si ten motor ševelí, v 80-ti po jižní spojce ani nevím, že mám v autě motor :-)

Apropos, tahle informace v podstatě znamená, že jakýkoli olej dle C3 je v pohodě. Je to min. ACEA z roku 2016. Co jsem pochopil z různých info, základový olej dělá X-výrobců a aditiva dělá jen pár vybraných výrobců. Tzn. i třeba "levný" Mannol musí mít základový olej odněkud a k tomu od nějakého renomovaného výrobce aditivum.

Příklad:
https://www.mannol.de/products/motor-oils-for-cars-and-transporters/synthetic-engine-oils/mannol-energy-premium-5w-30

Pozn.: Nejsem držgrešle, ale zajímá mne to čistě technicky. Nechci tím říct, že Ravenol nemá přidanou hodnotu. Nejsem specialista olejář, netroufám si porovnat.

ren
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 20
Příspěvky: 756
Registrován: 3 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 D5 AWD 158 kW MY2012

#621 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ren »

@Tomas78, rádo se stalo. Moje žena má auto se stejným motorem jak máš v hlavičce a jen tak do něj nalít C3 místo doporučení výrobce bych si asi nedovolil. Leju tam A5/B5 a změnu v chodu (ševelení) jsem zaznamenal po výměně vytahaného rozvodového řemenu. Já bych u těch olejů spíš dal na doporučení výrobce konkrétního oleje, ale zase to je jenom můj subjektivní názor, myslím si, že u současných olejů pokud dodržím doporučení výrobce oleje a toto se nebude diametrálně na první pohled odlišovat od doporučení výrobce auta, nemůžu ničemu uškodit.
A co se týká poznámky, já teda držgrešle jsem, jsem zaměstnanec, nikdo mi nic nedá zadarmo, nic neodepíšu na daních a nikde na daních neo.ebu. Proto když cokoliv kupuji, koukám na poměr cena/kvalita a nechci platit zbytečně za značku. U těch olejů je pravda co píšeš (základ a aditiva), ale největší nebezpečí není levný olej třeba od Mannolu, ale panč od banditů v nádobách s názvy renomovaných značek. Tam kromě nich nikdo neví co uvnitř opravdu je...

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 328
Registrován: 3 roky 5 měsíců
Bydliště: Ždírec nad Doubravou
Vůz: XC70 D5 AWD AT 2008

#622 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Majkl1 »

Tvl, to jako když jsem OSVČ, tak dostávám vše zadarmo, kradu, kam se koukneš, daně neplatím, voje.ávám stát(tedy zaměstnance=poctivce) a jsem už z podstaty zloděj a zločinec? Běž někam, nemáš šajn o čem meleš! Tohle mě vždycky nadzvedne! Klidně ať to admin smaže, ale prostě jsem musel. :bad:
_________________
XC70 D5 136kw AWD AT 2008

ren
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 20
Příspěvky: 756
Registrován: 3 roky 7 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60 D5 AWD 158 kW MY2012

#623 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ren »

No hlavně když se ti ulevilo. Víš jak se to říká s těmi potrefenými husami...

Offline
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 305
Registrován: 6 roků 2 měsíce
Bydliště: praha
Vůz: xc60 D5

#624 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ivanvanata »

hele tohle je přesně důsledek mediálních zkratek, že živnostníci platěj míň na odvodech, i když to není vůbec pravda... (jsem zaměstnanec i živnostník)...

za mě je důležitý hlavně včas měnit a kupovat tam, kde trochu předpokládám, že to bude origo ...osobní zkušenost je že mám na olejích C3 v motorech D5 136kw a 165kw najeto po cca 100tis a jen ševelí... B5 bych do toho už nenalil minimálně na poslech prostě horší

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#625 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

Ravenol 5W-30 VMP C3 šlape v tichosti motoru 10 až 15tkm a měním :thumbup:
Přílohy
IMG_20201228_154605.jpg
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „850 / 60 / 70 / 80 / 90 / XC - opravy“