Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

850 a novější modely řad C/S/V/XC
  • Autor
  • Zpráva
python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 86
Příspěvky: 5004
Registrován: 6 roků 11 měsíců
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70
Kontaktovat uživatele:

#476 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Na rady k lidí jsem vzal VMO. Je to C3 a mid šála, za mě dobrý.
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

wolf
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 858
Registrován: 13 roků 2 měsíce
Bydliště: Brno
Vůz: V70 2,4 D5 151kw
Bydliště: Brno

#477 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od wolf »

hajnej píše: 07 pro 2020 12:20 Já taky pokukuju po tom 5W40 VMO. Po kolika max km je ještě bezpečné olej měnit? Mám v plánu 15tkm.
já na 5W40 jezdím 2 roky, najeto na něm mám cca 80.000, měním max po 15ti, dolejvám 1 litr za interval (vždy když mám na displeji 2 čárky) a vše ok zatím.
_________________
Je:Volvo V70 SUMMUM 2011 2,4 D5 151kw D5244T10 automat
Bylo: Volvo V70 1998 2,5 tdi 103kw D5252T automat

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#478 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

Dnes výměna motorového oleje Mobil 5w 50 za RAVENOL VMP 5W-30 +olej. filtr,vzduch filtr. :wink:

http://www.ravenol.cz/katalog/42-ravenol-vmp-5w-30 nový rok nový olej :beer:
Přílohy
IMG_20201228_154642[1].jpg
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Jakub Svoboda
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 18
Příspěvky: 5136
Registrován: 7 roků 5 měsíců
Bydliště: Rakovník
Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110

#479 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Jakub Svoboda »

Taky se na nej chystam. Ale jeste mi chybi cca 6tis km
_________________
XC70 MY2010 D5 169kW Polestar
V60 MY2018 D3 110kW

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 1898
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#480 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

Proč 5w30 a ne 0w30? v tomto rozsahu a periody výměny nebude ani 0w dřív degradovat.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#481 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

5w nevadí a 30tka léto je daleko ,měním často i 2x do 1roku. Na firmě točíme hooodně oleje není problém ...uvidím jak bude sedět tenhle-když NE půjde ven :twisted: po dnešních asi 130km mnohem tiší chod motoru ...šepot květin - ještě dodám ten Mobil 5w 50 žádný problém s DPF ,ale nová doba nové technologie je třeba testovat :beer:
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 86
Příspěvky: 5004
Registrován: 6 roků 11 měsíců
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70
Kontaktovat uživatele:

#482 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Taky mě to teď čeká, tak objednám na zimu taky 5W30. :)
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 1898
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#483 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

Já tedy nejsem zastáncem střídání olejů dle ročního období. Ideální je dávat motoru jednu specifikaci dlouhou dobu. Samozřejmě tu ideální, ale o tom je tu spousta stránek :D

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#484 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

:pardon: jako5w30 za 5w40,50 ? Ale to není raketoplán ,malinko se změní teplotní mez aneb včom problém-poděl se ,copak píší olejářimotoráři.. :shock: tabulka zhruba orientačně To, že někteří výrobci mají v nabídce oleje např u rozmezí 0W – 5W syntetické oleje a 10W už jsou polosyntetické, tak je to jen rozhodnutí konkrétního výrobce a není možné ho zobecňovat na jiné výrobce. Je to jen součástí jejich "reklamštiny"

SAE není kritériem kvality - vyjadřuje "jen" teplotní hranice/rozpětí použitelnosti oleje.
Přílohy
olej_teploty_tridy_sae.png
olej_teploty_tridy_sae.png (55.45 KiB) Zobrazeno 799 x
Naposledy upravil(a) zdenal111 dne 29 pro 2020 01:58, celkem upraveno 1 x.
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Offline
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 305
Registrován: 6 roků 2 měsíce
Bydliště: praha
Vůz: xc60 D5

#485 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od ivanvanata »

No tabulka je pěkná ale v praxi mají oleje značně rozdílné vlastnosti i když visko třídy vypadají podobně

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#486 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

tabulka zhruba orientačně, jsem psal :wink: a dole o něco chytřejší tabule o viscositě atd.

Na vysvětlenou:
Viskozita při 40-ti supních - jak rychle olej "řídne" ve fázi zahřívání motoru: nižší znamená rychleji.
Viskozita při 100 stupních - "hustota" oleje při provozní teplotě: nižší ekologičtější, vyšší lépe odolává vyšším teplotám. Provozem klesá.
TBN - hodnota alkalické rezervy: čím vyšší, tím lépe a déle olej odolává studeným startům a krátkým jízdám. U olejů ACEA Cx záměrně nižší než u Ax/Bx - nutno kvůli DPF; bohužel horší pro motor.
Viskozitní index - čím vyšší, tím bude menší změna viskozity oleje s teplotou, ovšem to znamená že při výrobě bylo použito větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují.
Viskozita při -30-ti stupních - čím nižší tím je olej v mrazu čerpatelnější (u různých SAE možno různé minusové stupně páně Celsia).
Noack volatility - odparnost oleje: nižší lepší.
Pour point - bod ztuhnutí oleje.
Flash point - bod vzplanutí.
HTHS - viskozita při 150-ti stupních. Čím vyšší, tím pevnější olejový film mezi mazanými částmi motoru.
Zde pozor :!: Důležitá hodnota oleje - ACEA A3/B3/C3 normální HTHS - použitelné vždy.
A1/B1/A5/B5/C2 snížená HTHS - použitelné JEN tam, kde výrobce motoru povoluje. Jsou to ekooleje. A k tomu ještě:
C1 - low saps, snížená HTHS
C2 - mid saps, snížená HTHS
C3 - mid saps, normální HTHS
C4 - low saps, normální HTHS
C5 - mid saps, extra snížená HTHS (0w20)
Sulfated - množství saps (sulfátový popel). Pro filtry pevných částic nutno pod 0,8 (0,5).

A SAE není kritériem kvality - vyjadřuje "jen" teplotní hranice/rozpětí použitelnosti oleje.
Přílohy
10w40 - Hárok1 (1).pdf
(135.99 KiB) Staženo 7 x
Oleje C3 5w_40 - Hárok1 (3).pdf
(120.16 KiB) Staženo 21 x
5w50 olej - Hárok1.pdf
(57.48 KiB) Staženo 14 x
0W40 - Hárok1.pdf
(101.4 KiB) Staženo 11 x
diesel 5w-30 c3 DPF - Hárok1 (2).pdf
(138.31 KiB) Staženo 45 x
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#487 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

4T moto olej
Přílohy
oleje.pdf
(36.08 KiB) Staženo 22 x
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#488 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

Co je vlastně TBN a TAN.. samo že každý znáá ale.. :wink:
Kyselost a alkalita motorových olejů - TAN a TBN
Kyselé látky nejsou v motorovém oleji žádoucí a v nejhorším případě mohou způsobit i závažnou korozi motoru. Proto každý motorový olej obsahuje alkalické sloučeniny, které neutralizují působení kyselých látek. Těmto alkalickým látkám se říká alkalická rezerva oleje, vyjadřuje se pomocí hodnoty TBN, což je zkratka anglického názvu Total Base Number, a znamená celkové číslo alkality. Čím je TBN oleje vyšší, tím déle vydrží olej neutralizovat kyselé látky.
Zdroje kyselých látek :x
Udělejme si nyní přehled, co všechno se dostává do oleje díky kondenzaci ze spalin:

kyselé produkty spalování paliva - aldehydy, ketony, kyseliny;
kyseliny vzniklé reakcí oxidů dusíku, příp. i síry, s vlhkostí ve spalinách;
kondenzace samotné vlhkosti (vody);
kondenzace nespáleného paliva.
Studené starty =@ znalci nemusí číst :twisted:
Studené starty jsou kromě problémů s mazáním i velmi problematické vzhledem k růstu kyselosti motorových olejů. Co špatného se děje s motorovým olejem při studeném startu? Představme si následující případ. Motor je vychladnutý po celonočním stání a my chceme jet ráno 5 km do zaměstnání. Za tak krátkou cestu se motor neprohřeje a po celou dobu pracuje v režimu studeného chodu. Po nastartování motoru jsou ve válci horké spaliny a studený motor se studeným olejem. To by nebyl takový problém, kdyby nedocházelo k profukování části spalin přes pístní kroužky do klikové skříně. To je normální děj, protože spalovací prostor nelze dokonale utěsnit a k pronikání určité části spalin do klikové skříně dochází vždy a za všech okolností. V chladné klikové skříni se studeným motorovým olejem jsou teď horké spaliny, které obsahují všechny kyselé látky.. :bad:
a dál..
Pokud se tyto kyselé látky dostanou do styku s chladnými stěnami olejové vany či se studeným olejem, dojde k jejich kondenzaci v oleji či na stěnách vany. Ze stěn se tyto kyselé látky později spláchnou do oleje. V chladném motorovém oleji se tak hromadí škodlivé kyselé zplodiny nedokonalého spalování paliva a kyseliny vznikající z oxidů dusíku a vodních par. Díky těmto pochodům velmi rychle roste kyselost oleje. Samozřejmě že k podobným procesům dochází i za provozní teploty motoru, ale rozsah těchto dějů je potom mnohem menší.
Pokračujme však v našem příběhu dál. Dojeli jsme 5 km do zaměstnání, zaparkujeme automobil a co se alespoň trochu ohřálo, zase vychladne. Odpoledne jedeme zase 5 km domů a všechno se opakuje, opět se studeným motorem. Doma automobil zaparkujeme a za hodinu zjistíme, že musíme ještě dojet na nákup, do čistírny, odvézt někam děti, navštívit babičku atd. Takto za jeden den můžeme najet 10 až 50 km se studeným motorem. A tohle fak nechceš :o

Kyselé látky v oleji
Nejprve se podívejme na to, proč se kyselé látky v oleji vůbec vyskytují. Základové oleje jako takové jsou vždy neutrální, ani kyselé, ani alkalické. Určité množství kyselých látek se však vyskytuje i v novém oleji. Kyselost nových motorových olejů pochází z některých aditiv (např. antioxidanty nebo mazivostní přísady), které i proto, že jsou mírně kyselé, mají ty vlastnosti, jež od přísady vyžadujeme. Další kyselé látky vznikají během provozu motorového oleje a pocházejí jednak ze spalování paliva :green: a jednak vznikají i v samotném oleji během jeho oxidační degradace :green: .
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#489 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

Kyselé látky z paliva , jen tak na pročtení se nudím :D
Palivo není ve válci nikdy spáleno naprosto dokonale. Hoření paliva je vlastně oxidační proces, i když hoří hovno je to oxidační proces kdy jsou molekuly paliva postupně, avšak velmi rychle, oxidovány až na konečné produkty spalování - vodu a oxid uhličitý. Protože spalování není nikdy úplně dokonalé, jsou ve spalinách, tj. ve výfukových plynech, přítomny v určitém množství všechny meziprodukty oxidace. A tyto oxidační produkty jsou téměř všechny kyselé s různým stupněm kyselosti :bad: .
Dalším zdrojem tvorby kyselin při spalování paliva jsou oxidy dusíku - NOx :green: . Oxidy dusíku vznikají ze vzdušného dusíku, kterého je ve vzduchu kolem 78 % (kyslíku 21 %, oxidu uhličitého a dalších plynů 1 %)
Benzinové motory :twisted:
Problematickou složkou benzinů může být i bioetanol, který je nebo v krátké době bude v zemích EU povinně přimícháván do benzinů v množství několika procent. Oxidačním produktem bioetanolu při jeho spalování je kyselina octová :green: , která může ovlivnit kvalitu a vlastnosti motorového oleje.
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#490 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

Měření TAN a TBN ---- Bohužel neexistují olej 30000km nebo 40000km výměný interval ,,jenom reklamština,, jenom v případě 1jízdy v délce 30000-40000km tak možná jo :D :D :D

Při provozu oleje dochází k nárůstu kyselosti (TAN) a současně k poklesu alkality (TBN) oleje.
Aby motorový olej správně fungoval a kromě dokonalého mazání také chránil motor před korozí, je důležité, aby hodnota TBN byla během provozu vždy vyšší než hodnota TAN. Jen tak motorový olej dokáže likvidovat neustálý přísun kyselých látek z provozu motoru
Pokročilá koroze pak zásadním způsobem snižuje životnost motoru.
Příklad průběhů TAN a TBN auta , které jezdilo převážně v městském provozu, tohoto a podobných typů provozu tak dochází k velmi rychlé degradaci motorového oleje :bad: a ponechávat olej v motoru po celou maximální doporučenou výměnnou lhůtu :evil: znamená pouze přivolávat problémy. Samozřejmě problémy nenastanou hned, ale ovlivní provoz automobilu v pozdější době, např. až po ujetí 100 tisíc km, možná později nebo také dříve.

Na obrázku znázorněn provoz auta ve městě 8)
Olej degradován již kolem 5000km :evil:
TAK TROCHU O OLEJI ,jsem to vzal velice povrchově :wink: , nicméně měním častěji než je předepsáno, jo nic nenabízím nic neprodávám... :beer:
Přílohy
kyselostgraf.jpg
kyselostgraf.jpg (37.53 KiB) Zobrazeno 740 x
Naposledy upravil(a) zdenal111 dne 30 pro 2020 11:36, celkem upraveno 1 x.
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#491 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

Munga píše: 28 pro 2020 23:01 Já tedy nejsem zastáncem střídání olejů dle ročního období. Ideální je dávat motoru jednu specifikaci dlouhou dobu. Samozřejmě tu ideální, ale o tom je tu spousta stránek :D
Ano pravda ,ale motor vyroben třeba v roce 1998 poznal už mnoho tipů zaručeně doporučovaných olejů ...nová doba nové oleje .Motory se ojetím a časem mění už nejsou ve 100% stavu a je potřeba se přispusobit dle stavu a specifikaci a volit ten,, echt ,, olej :D co mu sedí dle způsobů jízdního stilu řidiče a zátěžového provozu auta ..a nelít do motoru bezhlavě co někdo vymyslel v daném roce xx...
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 1898
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#492 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

Pěkné počtení - zvládl jsem to fakt do konce :D
Já dávám 0w30 C3 ale v pekelných teplotách co jsou v posledních letních měsících běžné mám obavy zda to rozsah 30 zvládá.
O přechodu na Ravenol už nějako dobu uvažuji - není tedy lepší dát 5w40 a mít teplotní rezervu - 5w30 tedy bezpečně zvládne chorvatskou dálnici či cukání v koloně s klimou naplno ve vedru?

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#493 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

Střihová stabilita - odolnost oleje proti mechanickému rozštěpení viskozitních přísad, které jsou převážně tvořeny vysokomolekulárními látkami s dlouhými řetězci. Tyto řetězce molekul se intenzivním mechanickým namáháním oleje rozbijí a tím ztrácejí schopnost udržet stanovenou viskozitu oleje po dlouhou dobu. Střihová stabilita je definována indexem (SSI=Shear Stability Index). Čím nižší je číslo indexu, tím má olej větší střihovou stabilitu.
Viskozitní index - vyjadřuje závislost viskozity oleje na teplotě. Oleje s vyšším viskozitním indexem mají příznivější průběh viskozitně - teplotní závislosti než oleje s nižším viskozitním indexem.
ano 5w40 C3 má teplotní rezervu ,ale olej má menší km nájezd než ta 30 /má větší střih. stabilitu/ ---to je překlad do češtiny :D ,,pokud tě v létě pustí do Chorvatska a jezdíš pilu tak OK.. 5w40 C3 :friends: počítej stím že se maličko rychleji opotřebuje ,,degraduje,, než ta 30... :wink:
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#494 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

Názvosloví --trochu překladu :%)

Alkalita oleje celková (TBN - Total Base Number) - Schopnost oleje, vyjádřená jako číslo TBN, neutralizovat kyselé zplodiny ze spalování, kyselé produkty vytvořené z vlhkosti, oxidů síry a dusíku a z halogenvodíků.

Alkylace - Chemická reakce olefinu s nízkou molekulovou hmotností s izoparafinem za tvorby kapalného produktu, alkylátu, který má vysoké oktanové číslo a je používán ke zlepšení antidetonačních vlastností benzínu. Reakce se uskutečňuje za řízené teploty a tlaku za přítomnosti silně kyselého katalyzátoru.

Anilinový bod - nejnižší teplota, při které je olej dokonale rozpustný v anilinu v objemovém poměru 1:1, je mírou obsahu aromatických uhlovodíků v oleji a charakterizuje rozpustnost základového oleje. Má souvislost s bobtnáním pryžových těsnění.

Antioxidanty - přidávají se do oleje, aby se zlepšila jeho oxidační stabilita. Nedostatečná oxidační stabilita oleje vede ke vzniku karbonových úsad, urychluje korozi a rezavění. Jako antioxidanty se nejčastěji používají přísady na bázi stíněných jednojaderných fenolů a ditiofosfátů zinečnatých, které mají multifunkční účinek.

Antirady - jsou přísady, které potlačují účinky záření a zpomalují rozklad maziva. Zabezpečují tak funkčnost maziva v radioaktivních zónách.

Antikorodanty - jsou to přísady zlepšující ochranu železných a neželezných ploch před stykem s vodou a atmosferickým kyslíkem.

HTHS (HTHSV = High Temperature High Share Viscosity) - viskozita měřená ve speciálním Ravensfieldově viskozimetru při teplotě 150 °C a vysokém smykovém spádu. Charakterizuje sílu mazacího filmu při vysokém tepelném zatížení a střihu.
Popel - v čistých základových olejích se nenacházejí popelotvorné látky. U adivtivovaných olejů vyjadřuje obsah popela množství organokovových sloučenin jako aktivních složek aditiva. Vyjadřuje se v hmotnostních procentech.

Teplota tuhnutí - nejvyšší teplota, při které olej přestává volně téct, charakterizuje schopnost oleje téct při nízkých teplotách.

Teplota vzplanutí (bod vzplanutí) - je nejnižší teplota, při které vzorek oleje za definovaných podmínek vyvine tolik par, že tyto při přiblížení zkušebního plamínku vzplanou a zhasnou. Teplota vzplanutí se vyjadřuje ve °C, její hodnota má rozhodující význam pro zařazení oleje z hlediska požárně bezpečnostní charakteristiky. Hodnota teploty vzplanutí souvisí také s odporností oleje. U použitých olejů může snížení teploty vzplanutí poukazovat na naředění oleje palivem.

Střihová stabilita - odolnost oleje proti mechanickému rozštěpení viskozitních přísad, které jsou převážně tvořeny vysokomolekulárními látkami s dlouhými řetězci. Tyto řetězce molekul se intenzivním mechanickým namáháním oleje rozbijí a tím ztrácejí schopnost udržet stanovenou viskozitu oleje po dlouhou dobu. Střihová stabilita je definována indexem (SSI=Shear Stability Index). Čím nižší je číslo indexu, tím má olej větší střihovou stabilitu.

Sulfátový popel - popel obsažený v oleji, získaný spálením organických podílů oleje a převedený působením kyseliny sírové na sulfátovou formu. Vyjadřuje se v hmotnostních procentech.

TBN (Total Base Number) - číslo celkové alkality, vyjadřuje schopnost oleje neutralizovat kyselé složky - hlavně produkty spalování a oxidace. Stanovuje se titračně a výsledek se vyjadřuje v miligramech KOH/g. Má význam hlavně u olejů pro dieselové motory.

TAN (Total Acid Number) = číslo celkové kyselosti , stanovuje obsah volných kyselých složek v čerstvém nebo upotřebeném mazivu, vyjadřuje se v mg KOH/g potřebných k jejich neutralizaci.

Viskozita - základní veličina charakterizující olej. Je mírou vnitřního tření, vyjadřuje odpor, kterým tekutina působí proti silám snažícím se posunout její nejmenší částice. Je mírou odolnosti tekutiny vůči tečení. Základní jednotka kinematické viskozity je mm2.s=1 (dříve cSt - centistokes).

Viskozitní přísady (modifikátory viskozity) - zlepšují viskozitně teplotní charakteristiku oleje, tj. omezují tendenci oleje měnit viskozitu se změnou teploty. Umožňují použití méně viskozních základových olejů, které mají výhodnější vlastnosti tečení při nízkých teplotách. Způsobují, že olej při vyšší teplotě se nestává příliš tekutým, a při nižších teplotách příliš netuhne. Hlavní druhy viskozitních přísad jsou polymetakryláty, olefinické kopolymery a styren=dienové kopolymery.

Viskozitní index - vyjadřuje závislost viskozity oleje na teplotě. Oleje s vyšším viskozitním indexem mají příznivější průběh viskozitně - teplotní závislosti než oleje s nižším viskozitním indexem.

Základový olej - čistý ropný olej s požadovanou viskozitou, získaný destilací ropy, rafinací, odparafinováním a hydrogenačním dočištěním. Polotovar, do kterého se přidávají aditiva za účelem přípravy konečné verze mazacího oleje.
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 46
Příspěvky: 1898
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#495 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Munga »

zdenal111 píše: 29 pro 2020 20:18 ano 5w40 C3 má teplotní rezervu ,ale olej má menší km nájezd než ta 30 /má větší střih. stabilitu/ ---to je překlad do češtiny :D ,,pokud tě v létě pustí do Chorvatska a jezdíš pilu tak OK.. 5w40 C3 :friends: počítej stím že se maličko rychleji opotřebuje ,,degraduje,, než ta 30... :wink:
Jezdím normálně a bez vleku - dálnice se zas tak nebojím, ale chorvatské teploty jsou často i u nás a když se stojí ve 40C v kolonách s klimkou naplno tak to musí být pro mazání a chlazení veliká zátěž.
Tohle spíš řeším zda ta 30 co dávám není málo a olej se nezačíná trhat.
Při výměnách oleje do max 10ti tis by degradace oleje hrát roli neměla ne?

python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 86
Příspěvky: 5004
Registrován: 6 roků 11 měsíců
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70
Kontaktovat uživatele:

#496 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od python.p »

Neměla, ale jiný to bude když těch 10k km najedeš 25km pocukama a nebo 500km přesunama po dálnici. :)
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#497 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

Třeba ten ravenol 30 je dobrej a má nastavený parametry vysoko .Tak to bude stíhat ,ale určitě nepřejíždět 15000km..a chorvaty dá tam i zpět 100% :wink:

Je dobrý to léto pojistit ještě výměnou chladíci kapaliny, stará hnusná žluklá gelová voda v chladiči stojí za starou bačkoru -vypláchlej chladič +nová voda je hooodně znát..a souvysí to s chlazením oleje :wink: někdo jenom dolívá nemrzku a hotovo ,po x letech sračka která neodvádí práci :bad: voda v chladiči max 3 roky.. :D

Olej kromě své základní mazací funkce plní částečně také funkci chladicí, kdy pomáhá ochlazovat komponenty motoru, kam se chladicí kapalina nedostane. Ta totiž chladí primárně blok, ale spodní strany pístů a ojnice chladí olej. Také pro turbodmychadlo je jediným chladivem olej, proto je vhodné po rychlé jízdě motor hned nevypnout, počkat třeba 30 vteřin :oops: , aby olej dochladil turbo. Ten své teplo pak předává dál buď chladicí kapalině :beer: přes blok motoru, nebo okolnímu prostředí, je-li motor vybaven chladičem oleje, což bývá případ výkonnějších motorů....blabla,,
Naposledy upravil(a) zdenal111 dne 25 pro 2021 23:21, celkem upraveno 1 x.
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

gigy
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 33
Příspěvky: 503
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Rokytnice nad Jizerou
Vůz: S60 2.4T 02'

#498 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od gigy »

Myslíte že i ty oleje 0w30 s HTHS 3,5 mají problém s mazáním při vedru ? Když se mění po 10k km?
Přece jen z výroby je tam A5/B5 s HTHS cca 3 a mění se to po 30k km a taky to musí nějak umazat minimálně do záruky, ale drtivá většina jezdí dál i na tu tovární specifikaci. A vlastní to lidi kteří asi na dobro motoru moc nemyslí.
To je taková otázka na zamyšlení, já doma peskuju mámu ať s tímhle olejem nejezdí dlouhodobě přes 170 na dálnici v zimě a přes 150 v létě. Tak jestli to už zbytečně nepřeháním, furt by ten olej měl být při zátěži odolnější než to co doporučuje výrobce (0w30 a5/b5), a vždycky bude v lepším stavu protože tam bude max. 10k km a né 30.

Proč mě to napadlo ? Dokud jsem nevěděl o tomhle fóru, nezačal řídit a o auta se víc zajímat, tak jsme s bývalou V70 D5 136kw jezdili do T6R, tam nám tvrdili že interval je 30k km a není potřeba zkracovat, lili tam 5w30 a5/b5, v létě jsme jeli 200 km/h po D v kuse, měli jsme to auto od 100 do 300k km a jediný co tak už se začaly ozývat hydroštely. Jinak motor bez problémů. Pak jsem natrefil tady na fórum a vyblbnul jsem mámu tak, že teď než aby jela s Volvem krátkou 5km trasu, tak radši jede autobusem :lol: :lol:
_________________
S60 2.4T 147 Kw AT 2002 LPG
XC70 D5 158 Kw AWD AT 2014
XC70 D4 133 Kw AWD MT 2016
Bylo:
V70 D5 136 Kw MT 2009 (100-300k km)
XC90 2.5T 154 Kw MT 2004 LPG (310-340k km)

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 42
Příspěvky: 683
Registrován: 4 roky 4 měsíce
Bydliště: Orlické hory
Vůz: XC60 AWD D5 Rdesign 158kw/215hp

#499 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od zdenal111 »

A1/B1/A5/B5/C2 snížená HTHS - použitelné JEN tam, kde výrobce motoru povoluje. Jsou to ekooleje. A k tomu ještě
HTHS - viskozita při 150-ti stupních. Čím vyšší, tím pevnější olejový film mezi mazanými částmi motoru
C1 - low saps, snížená HTHS
C2 - mid saps, snížená HTHS
C3 - mid saps, normální HTHS
C4 - low saps, normální HTHS
C5 - mid saps, extra snížená HTHS (0w20)
HTHS (HTHSV = High Temperature High Share Viscosity) - viskozita měřená ve speciálním Ravensfieldově viskozimetru při teplotě 150 °C a vysokém smykovém spádu. Charakterizuje sílu mazacího filmu při vysokém tepelném zatížení a střihu.
Střihová stabilita - odolnost oleje proti mechanickému rozštěpení viskozitních přísad, které jsou převážně tvořeny vysokomolekulárními látkami s dlouhými řetězci. Tyto řetězce molekul se intenzivním mechanickým namáháním oleje rozbijí a tím ztrácejí schopnost udržet stanovenou viskozitu oleje po dlouhou dobu.
Stability Index). Čím nižší je číslo indexu, tím má olej větší střihovou stabilitu.

Motorový olej s nízkým obsahem SAPS je tedy olej s nízkým podílem síranového popela, fosforu a síry. Tyto oleje jsou také označovány jako „s nízkým obsahem popela“ kvůli jejich nízké tendenci k tvorbě popela
Tento trend nevyhnutelně směřuje k rostoucímu používání olejů s nízkým obsahem popela a nízkým obsahem SAPS.


obsah „SAPS“?

SAPS je běžný termín používaný k popisu konkrétního poměru obsahu v evropských motorových olejích. SAPS je zkratka a znamená Síranový popel, Fosfor a Síra.

Obsah SAPS je potřebný k udržení celkového základního čísla (TBN) motorového oleje, odolnosti proti ztrátě viskozitního smyku a tepelnému poškození a také k ochraně proti oxidaci, opotřebení, korozi a tvorbě úsad; to vše je nutné pro prodloužené intervaly výměny oleje.

Síranový popel je množství kovového obsahu, které zůstává v důsledku spalování motorového oleje. Ty jsou většinou odvozeny z chemie proti opotřebení motorových olejů a přísad do detergentů.

Vzhledem k tomu, že usazeniny síranového popela jsou nehořlavé :evil: , nelze je regenerací odstranit a místo toho se hromadí v DPF =@ nebo jiném zařízení pro následnou úpravu výfukových plynů.

Příliš vysoká koncentrace síranového popela zablokuje DPF a může způsobit ztrátu výkonu a nesprávnou funkci motoru a může se tvořit usazeniny na vnitřních částech motoru, které by mohly motor poškodit.

Fosfor je přísada, která poskytuje ochranu proti opotřebení a zlepšuje odolnost proti oxidaci. Fosfor tvoří na kovových površích tenkou vrstvu :good: , která omezuje tření kovových částí, které se třou o sebe.

Síra je také přísadou, která přispívá k celkové čistotě motoru a poskytuje ochranu proti opotřebení a antioxidaci.

Přes jejich příznivé vlastnosti proti opotřebení a čistotu příliš vysoká koncentrace obsahu fosforu a síry může otrávit a poškodit katalyzátor vozidla a také vést k hromadění síranového popela v motoru a zařízení pro následnou úpravu.


Česky :D když dopřeješ lepší mozuschopnost motoru,,větší HTHS,, tak rychle ničíš DPF.....
Když ubereš HTHS na ,,C2 - mid saps,, tak prodlužuješ životnost DPF ,ale musíš dávat pozor na dodržování výměn oleje ,kratší doba mazacího filmu při vysokém tepelném zatížení a střihu :evil: ,,

Krátká 5km trasa naftě nechutná bohužel --něco malého benzin,elektrika,plyn :D
oleje 0w30 není problém ve vedru /+ dobrý stav chladícího okruhu , olej.chladič / kratší interval výměny oleje... :beer:
Naposledy upravil(a) zdenal111 dne 25 pro 2021 23:26, celkem upraveno 1 x.
_________________
Volvo xc60 Rdesign 158kw AWD 215k

Offline
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 16
Registrován: 4 roky 1 měsíc
Bydliště: Orlová
Vůz: XC60 D3 2011

#500 Proč ANO/NE olej 0W30 do diesel 5 válců s DPF

Příspěvek od Roman Milo »

Líbí se mi příspěvky na úrovni a tento je jedním z nich.
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „850 / 60 / 70 / 80 / 90 / XC - opravy“