první ročníky faceliftových P2 (V/XC70, S60, S80, XC90) - t.j. celý ročník MY 2005 a první týdny MY2006 - trpí problémem vnikání vlhkosti resp. vody do centrální jednotky CEM. To je výrobní vada, často se projevujcí. A - pokud není preventivně léčena - potká dříve či později každé auto z této série. Čím více stojí či jezdí v dešti, tím dříve jednotka CEM umře na korozi. O to dříve, když se přicpou odtokové kanály v prostoru pod stěrači.
Podle dokumentu zveřejněném na stránkách US Ministerstva dopravy (ale patrně i v různých interních bulletinech Volva) http://www-odi.nhtsa.dot.gov/acms/cs/jaxrs/download/doc/ACM16554038/INRD-PE10025-44260P.PDF se tento problém týká těchto vozů:
Structure week 200425-200545
Čísla chassis - je to posledních 6 cifer VINu:
Kód: Vybrat vše
XC90 134000-256551
V70 459000-555060
S60 425000-522407
S80 390000-435423
XC70 173000-220845
V70 459000-554206
1. pokud je (podle VIN) v uvedeném rozsahu
2. koukněte se přes mřížku pod kloubem levého (řidičova) stěrače Pokud tam uvidíte tuhle "housenku", je tam zatěsnění kabelového svazku ještě z výroby. A máte potenciální problém.
Pozor: auta s vyšším číslem chassis (kde je problém vyřešen z výroby) vypadají hodně podobně (zvlněná housenka) ale problém tam už není.
EDIT 12/4/2017: obrázek "dobré" housenky je zde: https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=54&t=50451&p=701129#p701129
V tomto bodě máte 3 možnosti:
A) ignorovat tento stav a jen čekat, až voda proteče do CEM. Auto pak začně tropit kejkle, zvláště za mokra. Později zlobí více a více, až jednoho dne přestane fungovat centrální mozek úplně. Výměna za nový vyrobí astronomickou díru do peněženky, náhrada za použitý díl je akceptovatelná, ale práce a problémy s tím prostě jsou.
B) nechat tento komponent vyměnit v servise, kterému důvěřujete - DOPORUČUJI, pokud vaše dovednosti nejsou aspoň ***
C) pustit se do toho vlastními silami
Dnes dopoledne jsem zvolil variantu C). Podpořen stručnými instrukcemi kolegy, jehož auto už před měsícem dostalo první infarkt centrální jednotky, jsem se do toho s elánem pustil. Většina obrázků je právě od něj.
Co k tomu potřebujete:
• Plenum lid, P/N 30728860 - nové víčko
• Service grommet, P/N 30775689 - novou housenku
• Cable tie, P/N P/N 983750 (2 required) - klauspásky (vyhoví i běžné za korunu kus)
Díly příjdou přibližně na tisícovku.
Dále jen běžné nářadí:
- Torx T25
- klíče 8, 10, 12 a 13
- stahovák (na stěrače)
Gynekologickou zkušenost a odhadem 2-4h času, podle stupně nešikovnosti a neinformovanosti.
Postup:
- odpojit akumulátor!
- demontovat oba stěrače (já musel stahovákem)
- demontovat plastový kryt pod stěrači - stačí vyklepnout první čtyři plastové "nýty"
- odpojit a demontovat mechanismus stěračů (2x šroub č. 10)
Pokud se v tomto bodě zjeví následující výjev: můžete oddeklovat kryt (5 plechových pérek) a pokračovat 4 šrouby č. 10 a odstrojit celý původní plastový kryt. Ten rozstříhejte kleštěmi (příjde recyklovat), stejně opatrně nožem rozpárejte i starou gumovou housenku (pozor na dráty).
Pak se zjeví 2 horní konektory na CEM = po jejich odpojení už můžete zkoumat míru koroze [pan kolega má stejně staré auto i km, už korozi a jí způsobený infarkt měl - viz foto; já však měl v autě zcela sucho a čisto (asi David Patočka i předchozí majitelé auto poctivě garážovali)]. Nahoře jsou v rozích CEM jsou ještě 2 Torx vruty T25 - nezapomenout vyšroubit.
Originál Volvo návod zřejmě záměrně zatajuje, že svazek se neskládá pouze z těchto dvou konektorů, ale je tam i několik dalších drátů, co vedou do hloubi interiéru. To lehce mění situaci a i složitost celé operace:
Nyní tedy nastává gynekologie - přesuneme se do interiéru do prostoru pod volantem:
- 2x Torx T25 sejmout kryt nad pedály
- odpojit malý modrošedý konektor, co je na spodní ploše horní části CEM (skoro není vidět)
- dále podélný konektor na svislé části CEM a také malý konektor se dvěma tlustými červenými vodiči hlavního napájení (je tam modrá plastová pojistka a pak ještě taková záprdka proti vytažení).
- nakonec je ještě zboku nacvaknutá dvojice konektorů = rozpojit a odcvaknout z CEM
- na levé straně CEM je plechová západka = po jejím odchlípení lze celou CEM naklonit směrem k sobě a hned potom vypadne z čepů směrem dolů.
HURÁ - NYNÍ JSTE SE NAUČILI DEMONTOVAT CEM VE FACELIFTOVÝCH P2.
To abyste věděli, že to není úplná sranda.
Výšezmíněný svazek se větví na několik mnoho dalších míst:
- konektor do jednotky pedálu plynu (velký šedý)
- spínač brzdového pedálu (malý modrý)
- jakési relé (černá kostka)
Tato část svazku je dvěma plastovýma záprdkama fixována k plechovým nosníkům (docela špatně se tam dostává, nakonec ale povolí)
Sledujte další tenký svazek - míří dolů pod koberec (je nutné odšroubit páčku otevírání kapoty motoru - klíč č. 10) a odplastovat ten plast vedle něj a také plast prahu. V hloubi pod sloupkem A končí tento svazek konektorem - odpojit.
Poslední - nejzapeklitější - je spínač nožní brzdy. Nikde tam konektor není a celý malý spínač je našroubován na mechanismu páky nožní brzdy (ovšem tak, že se k hlavě šroubku nedostanete). Nejprve tedy vyháčte bowden, kterým se brzda uvolňuje = potom povolte všechny tři šrouby č. 12 (!), které mechanismus pedálu drží na karoserii. Jde to špatně, ale jde to. Aspoň to tu není rezavé. Ven s tím, až kam bowdeny dovolí.
Nakonec se odhalí ten malý šroubek s hlavou č. 8 a můžete odmontovat spínač nožní brzdy.
Pokud jsem na nic nezapomněl, tak nyní lze prostorem pod stěrači opatrně vytáhnout celý svazek ven z auta.
To nejhorší je asi za námi, v této chvíli jsem sice byl zpocený, ale orosil jsem se ještě jednou: užší průměr housenky dílu č. 30775689 (průměr cca. 4cm) nedával příliš velké naděje na to, že celý tento svazek lze housenkou vůbec protáhnout. Říkal jsem si, že to prostě neprojde!
Zvolil jsem tento postup:
- všechny (3) barevné konektory jsem zbavil toho vnějšího plastu a barevné páčky.
- jako první jsem housenkou protáhnul ty největší konektory - ten hnědý do CEM, pak šedý od plynu, kostku od relé a postupně pak opatrně všechny menší konce a konektory svazků. Housenka je z poměrně velmi pružné gumy, takže tento úkol byl nakonec snazší než se zprvu zdálo.
---
No a postup montáže je opačný postup demontáže. Teď - když už vlastně víme kam co patří - už je to malina a jde to rychle:
- nezapomenout ještě svazek protáhnout i krytkou, svazky protáhnout otvorem do interiéru
- přišroubit spínač pedálu nožní parkovací brzdy a celý mechanismus zašroubit zpět, nasadit bowden táhla na uvolnění
- pozapojovat konektory plynu, spínače hlavní brzdy a toho relé, zafixovat svazky zpět těmi plastovými držáky (nebo klauspáskou, pokud jste je demontovali destruktivně)
- zapojit svazek pod koberec
- nasadit bowden páčky otevírání kapoty a docvakat plasty kolem a práh
- nasadit CEM a pozapojovat všechny konektory (dole 3 plus dvojice spojených konektorů zboku, nahoře pak ty 2 konektory).
- klauspáskou zafixovat kabeláž tak, jak byla z výroby
- nahoře nezapomenout na 2 Torx vruty
- pak tam svazky poukládat tak, aby nikde nedřely o plech nebo jinou ostrou hranu
- čtyřmi původními šrouby č. 10 i s gumovými podložkami zašroubit nové víčko
- natáhnout housenku na oba konce a dokonale zafixovat klauspáskou. Skoro hotovo, už zpět jen mechanismus stěračů (zrovna jsem všechny pohyblivé klouby prostříknul aspoň WDčkem), kryt, plastové nýty, stěrače samotné + krytky.
Možná ještě před zadeklováním CEM je dobré zapojit aku a prověřit, jestli všechno (kromě stěračů) funguje.
Otřít pot a jít si dát
Good luck.
Pavel
P.S. Pokud již auto dělá podivné "blbosti" nebo pokud jste objevili korozi v konektorech shora, je na místě nechat jednotku před montáží odborně vyčistit od soli a vlhkosti. Špetka Kontoxu nebo WDčka neuškodí.
CEM ale může už také být v tak pokročilém stádiu, že výměna za jinou stejně vás nemine.