VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

  • Autor
  • Zpráva
Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 36
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Chrudim
Vůz: V40 B4184S2 1,8 2004

#1 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od bluu »

Už když jsem auto koupil nefungoval ventilátor na 5 stupeň a občas jsem zaslechl bručení viz. video. Po čase odešla regulace ostatních stupňů. Teď jsem vyměnil tranzistory a a regulace opět funguje. Zároveň jsem chtěl vyměnit relé, které by mělo spínat při pátem stupni, jak jsem se zde dočetl. Jenomže relé (OMRON) funguje. Tedy tím to není. Napdá vás co dál zkusit hledat? Čím je způsobeno to bručení? Postupně otáčím knoflíkem 5-bručí intenzivně, 4,5 až 2-OK, 1,5-bručí, 1-bručí . Bručení vychází z ventilátoru, tedy žádné relé zběsile necvaká. Nechce se mi věřit že by ventilátor byl v háji, když na ostatní stupně běhá parádně.
Na pátém stupni by mělo relé sepnout? Tedy na jeho cívce bych měl naměřít palubní napětí? Relé nesepne a napětí na cívce se neobjeví na žádném stupni.

Video:

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 6
Příspěvky: 12090
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#2 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od Urvanej »

Rezonanční frekvence je bič. Zkoušel si na regulaci místo ventilátoru pokusně napojit jinej SS motor?
Jinak ty motory umíraji, oběhaji se uhlíky, vydře kotva a zanesou a vydřou se ložiska.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 36
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Chrudim
Vůz: V40 B4184S2 1,8 2004

#3 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od bluu »

To jsem nezkoušel. Nemám jiný ventilátor na 12V. Zkusím něco sehnat. Musí mít zkoušený ventilátor nějaký spešl parametry?

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 6
Příspěvky: 12090
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#4 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od Urvanej »

Já myslim, že to může bejt jakejkoliv motor co zvládne 12V, i když ventilátor má poměrně dost pólů, tak jakejkoliv i dvoupólovej by mohl fungovat. Nicméně na elektro prasárničky bys měl být ty, když sis měnil tranzistory...
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 36
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Chrudim
Vůz: V40 B4184S2 1,8 2004

#5 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od bluu »

Elektro prasárničky není těžké zvládnout podle návodu :) Zkusil jsem vyměnit ventilátor a problém je skutečně v něm. Díky za tip! Jinej ventilátor měl podobné příznaky na stupni 1 a 1,5 kdy je napětí okolo 3,5V. Motor ventilátoru nemá prostě sílu se točit, tak takhle bručí. Při nejvyšším stupni 5 je napětí na ventilátoru 0,5V takže bručí jak divej.

Takže problém se přesunul na relátko 5tého stupně. Proč nespíná? Vůbec se neobjeví napětí na cívce toho relátka? Nebylo by nějaké schéma? Čím je to relátko ovládané?

A ještě k ventilátoru. Po vyndání se sice točí ale né uplně lehce. Trošku ztuha. Zkusím ho o víkendu rozebrat. Ale asi začnu shánět jinej.

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 6
Příspěvky: 12090
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#6 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od Urvanej »

Tak tady ti nepomůžu, V40 neznám. :oops: Že by studeňák cestou? Hejbal si konektorama?
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 36
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Chrudim
Vůz: V40 B4184S2 1,8 2004

#7 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od bluu »

Jojo hejbal jsem vsim co se dalo. Nic zoxidovanyho nikde neni, tak tady asi problem neni.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 36
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Chrudim
Vůz: V40 B4184S2 1,8 2004

#8 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od bluu »

Ohledně 5tého stupně jsem na nic nepřišel. Ale rozebral jsem ventilátor a vypadlo na mě spoustu prachu z uhlíků. Uhlíky mají 3/4 života za sebou, ale v kotvičce jsou velké rýhy. Nechal jsem to přesoustružit, tak večer uvidím. Ložiska jsou kluzná a bez vůle. Večer nafotím a pošlu.

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 6
Příspěvky: 12090
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#9 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od Urvanej »

Ono když uhlíci už moc vylezou, tak pak se to šprajcuje a dře. Pokud bys našel způsob, jak je podepřít pri tom delšim výsuvu, uděláš dobře.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 36
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Chrudim
Vůz: V40 B4184S2 1,8 2004

#10 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od bluu »

Pár fotek rozebranýho ventilátoru. Není to nijak složité, nejhorší je stáhnout ventilátor z hřídelky rotoru. Mědi na odebrání a zarovnání plochy pro hladké klouzání uhlíků je dost. Podepřít přítlačnou pružinku uhlíků není problém, ale u mě to je asi zbytečné. Cvakání z videa přestalo, ale objevil se ještě horší randál, jako kdyby byl ventilátor nevyváženej. Nevím jak se mi to povedlo. Když jsem držel ventilátor v ruce a připojil ho na 12V tak se to nezdálo nijak hlučné. O víkendu ho zkusím ještě jednou rozhodit a pak jdu shánět jiný.
Přílohy
CAM00147.jpg
CAM00146.jpg
CAM00143.jpg
CAM00142.jpg
CAM00141.jpg
CAM00138.jpg
CAM00133.jpg
MJ802_D525.jpg

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 6
Příspěvky: 12090
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#11 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od Urvanej »

Krásná práce, ale podpírat jsem nechtěl pružiny, ale uhlíky (jakoby prodloužit nebo ke kotvě přiblížit vodítka). Teď totiž je mezi vodítkem a kotvou výrazně delší dráha a uhlík se pak ve vodítku může šprajcovat.
Motorek bych nechal vrčet na rozběhový otáčky venku pár hodin, aby si uhlíky sedly. Dělali sme to takhle u modelářskejch motorků a ty byly pak výkonnější a tišší.
Jinak krásná práce. :Bravo: Já to zkoušel jednou a skončilo to destrukcí vrtule, která odmítla nechat se z hřídelky stáhnout.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 36
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Chrudim
Vůz: V40 B4184S2 1,8 2004

#12 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od bluu »

Už chápu jak jsi to myslel s uhlíkama. Je to pravda, že se příčej, proto dělaj takovej randál. Ventilátor zatím neutichl a to má za sebou pár hodin foukání naplno.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 36
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Chrudim
Vůz: V40 B4184S2 1,8 2004

#13 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od bluu »

Stále přemýšlím proč nefunguje 5tá poloha. Proč nespíná relátko pátého stupně. Nevíte odkud je napájená cívka toho relátka? Podle schéma v odkazu by se mělo jednat o relátko 2/19. Oba fousy vedou do CCM, takže....? Babo raď.

Strana 18 a 79.

http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/S40%20V40%20V50%20Wiring%20Diagrams/TP3969202%20S40%20V40%202004%20Wiring%20Diagrams.pdf

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 6
Příspěvky: 12090
Registrován: 13 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#14 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od Urvanej »

Pokud máš automatiku jak naznačuješ (str 79), tak jedině po drátech. Pokud má relátko naplno sepnuto (odpor mezi 2 a 4 je 0), tak vyraž od relátka k motoru (zkrat mezi 2 motor a 4 relé, zkrat mezi dalšíma pinama a pojistkama dle diagramu). Pokud nejde signál do relátka, tak zase vyrazit směrem k CCM. Tohle prostě musíš vystopovat sám. :-(
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 36
Registrován: 10 roků 10 měsíců
Bydliště: Chrudim
Vůz: V40 B4184S2 1,8 2004

#15 VENTILÁTOR: V40, interiérový ventilátor bručí na 1,2 a 5

Příspěvek od bluu »

Tak abych téma zakončil....nakonec jsem sehnal jiný ventilátor a po čase se mi podařilo sehnat i použitý regulátor otáček ventilátoru. 400Kč/ks. Teď už automatika šlape jak má, bez vibrací a bručení. Problém u starého regulátoru je zřejmě opět s tranzistorem. Nefunkčnost 5tého stupně jsem nevyřešil, naučil jsem se s tím žít. Díky za rady.
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „C30 / S40 / V40 / V50 - opravy“