Kolik točit? (S40 r.v.97 1.9TD)

  • Autor
  • Zpráva
drewid
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 976
Registrován: 15 roků 1 měsíc
Bydliště: Hlučín / Widlakoffhauptstadt

Kolik točit? (S40 r.v.97 1.9TD)

Příspěvek od drewid »

Zajímalo by mě jaké jsou optimální otáčky u jednotlivých motorizací S40tek, jsou optimální otáčky ty při kterých je nejmenší spotřeba, nebo je lepší motor víc točit? A je rozdíl v točení diesela a benzínu?
Hlavně by mě zajímalo zdalipak nevadí, když ten svůj chrocht, který má maximální otáčky 4250 (alespoň to je v TP) točím běžně na 3000-3500 při průměrné rychlosti 140-150km/h a spotřebě cca 6,5l, vadí mu to, nebo ne?
_________________
Je : V70 2.0T5 166kW, 1997 "Bílej Jezdec"
Bylo: Volvo 850 T5 1995, 166kW "Rust Dragon"
Bylo : Lehce ťuklý Volvo S40 r.v.97 1.9TD "Stříbrný Sršeň" :D

Cafa
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 341
Registrován: 16 roků 4 měsíce
Vůz: 2006 S40 1.6D
Bydliště: Lovosice / Litoměřice

Příspěvek od Cafa »

K tomu bych rekl asi toto, nevytacej motor dlouhodobe do cervenyho. Jinak si myslim, ze optimalni musis poznat podle citu. Jak neni zdravy nadmerny vytaceni motoru, tak neni zdravy ani jeho podtaceni. Nejlepsi obrazek o idealnich otackach motoru si udelas z jeho charakteristiky.. Nkterej motor tahne od nizsich otacek a neni potreba ho tolik vytacet, jinej se zas musi drzet v otackach, aby podaval dostatecny vykon.. Chce to proste vypozorovat citem.

Jinak pokud mas pri 3-3500 otackach 140-150, tak mu to urcite neublizi, toho bych se nebal..
_________________
Je:
* 2006 S40 D4164T
Bylo:
* 2001 V70 XC B5244T3 Geartronic Obrázek
* 1999 V70 XC 2,4T
* 2000 S40 2.0T

Honza
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 7952
Registrován: 17 roků 1 měsíc
Vůz: V70 D5, 03, man, lah. zelená
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Honza »

Cafa píše: toho bych se nebal..
Má pravdu, předsedo.
_________________
V70II D5, 2003 / V850 2,5TDi,96, použita na orgány

Conan
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 698
Registrován: 16 roků 2 měsíce
Bydliště: Kousek od Úval u Prahy
Vůz: Jeep Cherokee Limited 3.2 V6

Příspěvek od Conan »

Kupodivu mé Volvo je prvním autem, které tolik netočím, po městě jezdím bežně v rozmezí 2.000 - 2.800 ot. / min.
Hyundai Coupe 2.0 16v 103kW naopak potřebovalo jezdit kolem 3.000 ot. /min., s R.Lagunou 1.8 66kW jsem teda tyk jszdil vnižších otáčkách, tak kolem 2.500 - 3.000 ot. / min., F.Fiesta 1.1i tak ta se taky musela točit, aby trochu jela :-D , Felda 1.6 tušim taky kolem 2.500 ot. / min. a Felda 1.3 40kW se teda točila dost, byla služební :-D

Jinak diesly se vytáčet nemusí, proč taky, když největší toč. moment mají v nízkých otáčkách.
_________________
Jeep Cherokee Limited 3.2 V6 (200kw, 2015)
Fiat Punto 1.2 2009
Bylo: Volvo XC 90 2.5T AWD, B5254T (154kW / 5000 ot.min, 320Nm / 1500-4500 ot.min), 6.st manuál, MY 2005, LPG (MAGIC III);Volvo V40 T4, B4194T (147kW / 5500 ot.min, 300Nm / 2400-3600 ot.min) (r.v. 1998)

Roger
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2559
Registrován: 15 roků
Bydliště: Holubice
Vůz: V70T6 AWD08 goldAT/V70R AWD98 silverM
Bydliště: Brno/Kyjov

Otacky

Příspěvek od Roger »

Jezdim ve meste i kolem 1700rpm, ale jen kratkodobe bez slapani na plyn...treba z kopce nebo po rovine, kdyz ma auto jeste energii.
Pak se snazim vlezt mezi 2000 az 3000 mimo mesto. Jen pri predjizdeni obcas 3500 vyjimecne az 4000rpm.
_________________
Je:V70T6 AWD 08 AT Gold SUMMUM ARD St.2 260kkm/ V70R AWD 97',184kW,B5234T4,manualM58,Šedák Silvermetal:385kkm,AWDrepas
Bylo:
S60 2.4T 01' 147kW,Man, SUMMUM Metal Modrák
V740 GLT 16valve89',111kW,B234Fman.5QoverdriveWagonBlackDemon - má brácha
V40 T4 98' man.147kW, 15.3.08 R.I.P. BitPower@chip-Václav. PRODEJ dílů

Cafa
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 341
Registrován: 16 roků 4 měsíce
Vůz: 2006 S40 1.6D
Bydliště: Lovosice / Litoměřice

Příspěvek od Cafa »

Jak S40 tak V70 berou hezky odspoda, takze se taky porad plazim kolem 2tis otacek. Vyjimecne se dostanu i vys, a to vetsinou jen z rozmaru abych protah ventily.. :)

U corolly jsem vyuzival cele spektrum otacek, jela tak od 2500 a bezne se tocila do 6000. Do 2500 to bylo mrtvy auto..
_________________
Je:
* 2006 S40 D4164T
Bylo:
* 2001 V70 XC B5244T3 Geartronic Obrázek
* 1999 V70 XC 2,4T
* 2000 S40 2.0T

kempes
Offline
Příspěvky: 36
Registrován: 14 roků 10 měsíců
Bydliště: Petřvald
Vůz: V40 T3 2015

Příspěvek od kempes »

No jak s kterým motorem. Mi připadá moje 1,8 s ventily natvrdo (bez variabilního časování) docela líná :( . Zase je fakt že nemám potřebu protáčet kola při rozjezdu. 16ka na tom bude ještě o něco hůř.
_________________
Je: V40 T3 2015
V opatrování: C30 1,6 2010 (B4164S3)
Bylo: V40 1,8 1999 (B4184S), V70 D5 AWD 2009 (D5244T4)

Jarda S40
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2878
Registrován: 15 roků 9 měsíců
Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od Jarda S40 »

Já se svojí S40-kou běžně na těch 1 600 -1 800 rpm jezdím. Ale pokud chci zrychlovat trochu svižněji, tak samozřejmě musím podřadit. A nad 3 000 rpm to má teprve správnej zátah. :badgrin:

Marek Vild
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 390
Registrován: 15 roků 5 měsíců
Bydliště: Praha 4

Příspěvek od Marek Vild »

Co máte s tím podtáčením, v čem to motoru vadí, já jezdím (ne s Volvem s tím se to nedá) i na 1800 rpm po městě na pětku. Proč by to tomu motoru mělo vadit? Necuká se ani neškytá :-k
_________________
Marek, V 850, 1996, B5202S

Cafa
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 341
Registrován: 16 roků 4 měsíce
Vůz: 2006 S40 1.6D
Bydliště: Lovosice / Litoměřice

Příspěvek od Cafa »

Myslim tim ten stav, kdy vylozene slysis, jak s tim motor zapasi... To preci neni dobre.. Navic to ani moc neusetri, kdyz zaprahnes v mestskem provozu petku na 50kmh a pak podradis na ctyrku, palubni pocitac ti ukaze ten rozdil...

Zlaty automat. Tam se nic neresi. Ale tyhle auta s pedalem navic.. :roll:
_________________
Je:
* 2006 S40 D4164T
Bylo:
* 2001 V70 XC B5244T3 Geartronic Obrázek
* 1999 V70 XC 2,4T
* 2000 S40 2.0T

Marek Vild
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 390
Registrován: 15 roků 5 měsíců
Bydliště: Praha 4

Příspěvek od Marek Vild »

[quote="Cafa"]Myslim tim ten stav, kdy vylozene slysis, jak s tim motor zapasi... To preci neni dobre.. Navic to ani moc neusetri, kdyz zaprahnes v mestskem provozu petku na 50kmh a pak podradis na ctyrku, palubni pocitac ti ukaze ten rozdil...

No právě, že mi to počítač ukáže, na pětku bere míň :-k
Volvík celkem zápasí, tam často jezdím těch 50 na trojku při 2500 rpm, a je to tak akorát, ale s druhým autem co máme, to není problém.
_________________
Marek, V 850, 1996, B5202S

Cafa
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 341
Registrován: 16 roků 4 měsíce
Vůz: 2006 S40 1.6D
Bydliště: Lovosice / Litoměřice

Příspěvek od Cafa »

No ja kdyz na stejne mirnem stoupani pojedu 60 na 4 a tempomat a pak to same na 5, tak mi to nejen rve usi, ale i to dle pocitace vic zere...
_________________
Je:
* 2006 S40 D4164T
Bylo:
* 2001 V70 XC B5244T3 Geartronic Obrázek
* 1999 V70 XC 2,4T
* 2000 S40 2.0T

Jarda S40
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2878
Registrován: 15 roků 9 měsíců
Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od Jarda S40 »

Sorry chapci, ale obecně platí držet motor v otáčkách kolem max. momentu. Při akceleraci je vhodné podřadit a točit motor někde kolem maximálního výkonu. Z toho jsou vyjímky, právě třeba moje motorizace S40 má nejmenší spotřebu kolem 1 800 rpm a jízdy na 5-ku. Totéž v podstatě platí pro motory Mitsubischi, akorát je spotřeba ještě příznivější. Je to zřejmě variabilním časováním ventilů. Jinak další zásada u atmosférických benzínů je jezdit s co nejvíc otevřenou škrtící klapkou, ta totiž hydraulicky brzdí motor a zvyšuje spotřebu. Takže pro Drewidovu otázku bude asi platit ten největší moment a to bude asi někde kolem 2 000 až 3 000 rpm, a nejvyšš otáčky trvale přípustné 4 500rpm, nejvyšší krátkodobé 4 900 rpm. Ty 4 250 budou asi otáčky max. výkonu. Údaje jsou teda pro diesel z r. 2000, ale snad je v tomto stejný.

To to nešlo takhle zodpovědět? :cry:

Marek Vild
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 390
Registrován: 15 roků 5 měsíců
Bydliště: Praha 4

Příspěvek od Marek Vild »

Jarda S40 píše:Sorry chapci, ale obecně platí držet motor v otáčkách kolem max. momentu. Při akceleraci je vhodné podřadit a točit motor někde kolem maximálního výkonu. Z toho jsou vyjímky, právě třeba moje motorizace S40 má nejmenší spotřebu kolem 1 800 rpm a jízdy na 5-ku. Totéž v podstatě platí pro motory Mitsubischi, akorát je spotřeba ještě příznivější. Je to zřejmě variabilním časováním ventilů. Jinak další zásada u atmosférických benzínů je jezdit s co nejvíc otevřenou škrtící klapkou, ta totiž hydraulicky brzdí motor a zvyšuje spotřebu. Takže pro Drewidovu otázku bude asi platit ten největší moment a to bude asi někde kolem 2 000 až 3 000 rpm, a nejvyšš otáčky trvale přípustné 4 500rpm, nejvyšší krátkodobé 4 900 rpm.

To to nešlo takhle zodpovědět? :cry:
Šlo by, ale tady jde taky o to, že Drewid má diesel, a tam jsou otáčky v poměru k maximálnímu kroutícímu moentu úplně jinde. Kdybych já chtěl jezdit v otáčkách, kde je maximální kroutící moment, tak bych tam musel mít permanentně přes 4000 rpm, což je nesmysl. Ale jak jsem doufám pochopil Drewid se ptal na rychlost po dálnici, a myslím, že v tomto případě to trochu přehání, možná by to chtělo mírně zpomalit ;)
Nikoliv kvůli předpisům, ale spíš kvůli motoru.... 8)
_________________
Marek, V 850, 1996, B5202S

Jarda S40
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2878
Registrován: 15 roků 9 měsíců
Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od Jarda S40 »

a) Drewid se ptal na diezel a ty jeho otáčky mi nepřipadaj nijak moc vysoké
b) Motory benz. Volvo mají ten maximální moment nějak nelogicky vysoko, teda atmosférické. Nechápu proč, snad je to tím variabilním časováním. Taky jsem nikde nenalezl křivku průběhu momentu u těchto motorů, možná že se při 2 500 rpm liší jen nepatrně, právě díky tomu variabilnímu časování. Ovšem obecné pravidlo říká jak jsem uvedl výše.
V těch otáčkách max. momentu bývá nejlepší spotřeba, bohužel graf specifické spotřeby v závislosti na otáčkách a úhlu otevření škrtící klapky neposkytuje snad žádný výrobce.

Honza
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 7952
Registrován: 17 roků 1 měsíc
Vůz: V70 D5, 03, man, lah. zelená
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Honza »

Tak a kolik vás kouká na otáčkoměr? Nikdo. Stejně točíte tolik aby to jelo a podle ucha.
_________________
V70II D5, 2003 / V850 2,5TDi,96, použita na orgány

Marek Vild
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 390
Registrován: 15 roků 5 měsíců
Bydliště: Praha 4

Příspěvek od Marek Vild »

Honza píše:Tak a kolik vás kouká na otáčkoměr? Nikdo. Stejně točíte tolik aby to jelo a podle ucha.
Já nevím, ale já osobně koukám na otáčkoměr skoro pořád, a málokdy to točím přes 3500 rpm. Víc není třeba. Možná je to jen moje obsese, ale nerad vytáčím motor výš než je nutné, nechci ho zbytečně zatěžovat. Občas za to ovšem vezmu jen proto, abych si poslechl ten bezva zvuk. ;)
_________________
Marek, V 850, 1996, B5202S

Marek Vild
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 390
Registrován: 15 roků 5 měsíců
Bydliště: Praha 4

Příspěvek od Marek Vild »

Jarda S40 píše:a) Drewid se ptal na diezel a ty jeho otáčky mi nepřipadaj nijak moc vysoké
b) Motory benz. Volvo mají ten maximální moment nějak nelogicky vysoko, teda atmosférické. Nechápu proč, snad je to tím variabilním časováním. Taky jsem nikde nenalezl křivku průběhu momentu u těchto motorů, možná že se při 2 500 rpm liší jen nepatrně, právě díky tomu variabilnímu časování. Ovšem obecné pravidlo říká jak jsem uvedl výše.
V těch otáčkách max. momentu bývá nejlepší spotřeba, bohužel graf specifické spotřeby v závislosti na otáčkách a úhlu otevření škrtící klapky neposkytuje snad žádný výrobce.
No nevím, ale 3000 - 3500 otáček mi na diesel přijde docela dost.

Benzíny mají obecně maximální kroutící moment docela vysoko, je to právě kolem těch 4000 rpm (pokud to není turbo). Myslím tedy "rozumné" objemy, tj. kolem 2-2,5 litru. Pětilitr je samozřejmě jiná pohádka.
_________________
Marek, V 850, 1996, B5202S

Jarda S40
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2878
Registrován: 15 roků 9 měsíců
Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od Jarda S40 »

4Marek - 3000-3500 rpm na dnešní diesel není moc, viz údaje o maximálních provozních otáčkách.
-točivý moment teda jeho maximum bývá , nebo aspoň ještě před 10 lety bylo někde mezi 2000- 3000rpm. Jeho posunutí do vyšších otáček sice zvýší maximální výkon, ale současně je potřeba motor více točit. To sice až tak nevadí, ale potom se dostáváš s běžnou jízdou mimo tuto oblast momentu a při potřebě zrychlit musíš podřadit. Taková stará Volha nebo Žuk jela na trojku a všude. Naopak ideální je elektromotor, který má největší moment při 0 otáčkách. Proto si zde také někteří jedinci pochvalují turbomotory. Já teda běžně jedu na 5-ku těch 1800 i 1600 rpm, ale pokud potřebuju prudce předjet, musím podřadit a točit motor na těch cca 4000 rpm. Kdybych měl ten max. moment posazenej na 2000 rpm, bylo by to jiné.

beza
Offline
Příspěvky: 7
Registrován: 12 roků 11 měsíců
Bydliště: Sadská

Re: Kolik točit?

Příspěvek od beza »

podle frafu výkon spotřeba jsou nejlepší otačky u 90%aut ať nafta tak benzín od 2200až 3200ot a mám to vyskoušeno
:palec:
_________________
V40 1.9d 75kw r.v.04

jogin3
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 910
Registrován: 13 roků 1 měsíc
Vůz: V50 D5, 2008, 132KW, 360Nm
Bydliště: Hradec Kralove

Re: Kolik točit?

Příspěvek od jogin3 »

Jinak, motor sem tam potrebuje trochu vytocit, nejlepe na svuj max. vykon u meho to je pri 5100otacek, tam se potom vypali ty usazeni atd. ktere prave radi vznikaji pri podtocenem motoru, kor u benzinu tipu benzinka na venkove atd. Ja teda tankuju jedine shell, Po meste je nejlepsi jet tech 60Km pokud je povoleno na 4 stupen to me zere auto nejmene. Dlouhodobe zatizeni ve vysokych otackach neni dobry, a vytaceni do cervenyho je az nesmyslny, pac auto (lisi se to motorizaci) ma svuj max. vykon dany v urcitych otackach, ja mam jak sem psal 5100otacek 118Kw, T4ka ma myslim u 5500otackach 147Kw, takze nad tyto otacky, uz nic neziskate akorat to rve a trapi se to.
_________________
Byla V50 D5, 2008, Momentum 132KW (D5244T8), nádherný auto.
Byla S60 2.3 T5 , R5 20V ,(B5234T3) 184Kw, vyborna vybava a luxus.
Byla V40 2.0T rk.v. 1999 (B4204T) , kuze, vyhrev, aut.klima
GALERIE

vcar
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1773
Registrován: 14 roků 3 měsíce
Bydliště: Č.Krumlov

Re: Kolik točit?

Příspěvek od vcar »

Kdesi kdysi jsem někde slyšel, že podtáčením motorů dochází k podpalování ventilů. Jinak pokud jedu po městě, tak na 4 a když jedu do stoupání, tak na 3. Mimo osadu jsem tak nějak vykoukal, že optimální na spotřebu a výkon jsou otáčky kolem 3000. Pokud ale pojedu na spotřebu, budu držet lehkou nohu a točit kolem 2000 - 2200. Aspoň u mýho švédíka. :D
Myslím ale, že se to změní, až mu někdo seřídí motor.
_________________
S80 D5 120kW 2003 manual silver
V40 1.8i 92kW B4184SM 6/99 blackmetal

weetush
Offline
Příspěvky: 19
Registrován: 13 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha, Usti pod Labem

Re:

Příspěvek od weetush »

Jarda S40 píše:Jinak další zásada u atmosférických benzínů je jezdit s co nejvíc otevřenou škrtící klapkou, ta totiž hydraulicky brzdí motor a zvyšuje spotřebu.
muze mi nekdo osvetlit co tim chtel basnik rici ? resp. jak tocit ? :kuch:
_________________
Oct II 1.6 MPI (je)
Seat Ibiza 1.4TDI (bylo)
S60 2.4 (bylo)
XC70 P2 D5

moby
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 143
Registrován: 13 roků 1 měsíc
Bydliště: teraz dočasne BRUSSEL
Vůz: Volvo V50 2,0D 100kW MY05
Bydliště: Trenčín SLOWAKIA

Re:

Příspěvek od moby »

Honza píše:Tak a kolik vás kouká na otáčkoměr? Nikdo. Stejně točíte tolik aby to jelo a podle ucha.
no ja musím povedať, že sem tam som sa už pre istotu naň mrkol...teda hlavne keď som potreboval tak trošku temperamentnejšie predbiehať...ono ladený výfuk spraví svoje a ako náhle sa dostanú otáčky cez 4000 tak to reve jak krava a ťažko sa dá zistiť podľa ucha či už náhodou nemá dosť :lol: ...no a nerád by som ho pretočil :roll:
_________________
V50 2,0 D4204T 100kW, M6 ´05
V40 1,8 B4184S 85 kW, man. ´98
VW Golf 17 CK 1,6D ...bolo..a bolo dooost dobreee auti

karelvolvo
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2818
Registrován: 11 roků 4 měsíce
Vůz: Volvo 340 1.6D Volvo 460 1.9TD
Bydliště: Vrchoslavice

Re: Kolik točit? (S40 r.v.97 1.9TD)

Příspěvek od karelvolvo »

Mám 460TD a myslím že je to stejné motor začíná tahat tak od 1800 otáček na plný plyn klidně šlápnu když tam mám 2000 ot. takže každý kvalt točím tak 2400-3000 ot. a jednou za měsíc nebo když si zrovna vzpomenu tak na trojku plný plyn až motor odstaví to je asi kolem 4800ot. nechám ho tam tak dvě tři vteřiny dám rovnou pět a pohoda. V tu chvíli je za mnou tma! Ale motor potom jede líp. Když zastavuji tak je jasné že už chvíli před tím tomu nedávám na frak takže se dá říct že nic nedochlazuji ale stejně turbo ve 460-ce je i vodou chlazené a prý je nesmrtelné
_________________
V70 D5 2002 stříbrná 362tkm 460 1.9TD 1994 stříbrná 678tkm V40 1.9D 85kw 2004 stříbrná 209tkm 340 1.6D 1986 oceanbluemetalic 185tkm

Zpět na „C30 / S40 / V40 / V50“