LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Vše okolo plynu.
  • Autor
  • Zpráva
Jean
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 319
Registrován: 19 roků 8 měsíců
Bydliště: Podolí u Brna
Vůz: Volvo 850 T5
Kontaktovat uživatele:

#51 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od Jean »

My na nich nic neřešili. Ve volvech jich jezdí pár. Převažují 2.0D a 1.6D. Ale jsou vyhlášené problémy s ventily při provozu na plyn. To neznamená, že je to špatný motor. Jen se s tím musí při přestavbě dopředu počítat. A převodovka s tím opravdu nesouvisí.
_________________
Volvo 960 93,95,96,97 B6304FS, S80 00 T6, 850 2,3 T5

1. eshop s volvodíly

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 18
Příspěvky: 177
Registrován: 10 roků 11 měsíců
Bydliště: Přerov
Vůz: nic
Bydliště: Morava

#52 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od VOLVOzajíc »

No, tak to je pro mne nové info. Tak mi holt nezbývá než věřit že to mám dobře nastavené+že jezdím pohodově a tak k tomu nedojde. Nějaký zdroj Tvé info bys mohl uvézt prosím? Mě se toho moc najít nedaří.

Chápu že je nejvíce ropáků. Je to vidět v bazarech, všude, napříč značnami. Sám jsem byl ropa-pozitivní, ale s přibývajícími kurvítky v novějších autech, spolu s tím jak a nač mám auto já (+ pověstná nekvalita nafty vezdejší), jsem se rozhodl vrátit k benzínu v kombinaci s LPG dříve než se mi můj předchozí povoz začne sypat.

A převodovka s tím má společného to, že když chci po dálnici jet rychleji, tak to musím točit na 5 a víc tisíc, což je nepříjemné jak kvůli hluku (už tak od těch 4k) v kabině, tak asi i motor dostává víc zabrat, než by tomu bylo na tu 6ku. A dovedu si představit že někdo kdo takto lítá více + to má hůř seřízené + nemá přímaz nebo přívstřik/nebo jede takto na tempomat, ty ventily na LPG, které jsou ve vysokých otáčkách/rychlostech/zatížení jistě více tepelně zatížené než s čím se počítalo, holt upálí.

Stejně asi musím preventivně sehnat motoráře, který tyhle motory zná a bude ochoten/schopen to moje autí trošku proklepnout, protože má za studena po startu a někdy při sundání nohy z plynu na neutrálu za jízdy, potíže s otáčkami. Jestli jde o špatný plynový pedál, nebo o nějakou tu volnoběžnou trysku či motorek na vzduchové klapce, nebo palivové čerpadlo, nevím a nedokážu určit.

P.S.: Je mi divné že téměř s železnou pravidelností když se nějaký člověk ptá jaký motor na LPG, tak odpovědi většinou nic moc až nula a jak nějaký pořídí, tak se najednou najdou informace že zrovínka ten co má není na LPG OK a nebo že je vlastně vůbec nejhorší. :shock:
Naposledy upravil(a) VOLVOzajíc dne 01 lis 2013 23:11, celkem upraveno 2 x.
_________________
Je:
nic, právě hledám
Bylo:
V50,2.4i,125kW,B5244S4, Summum, bledě modrá (umrlec), prodán na součástky
V50,1.8i,92kW,B4184S11, Momentum, 12/2006, silver blue, LPG (Lovato EF OBD) - 9.8.2014 RIP

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 48
Registrován: 13 roků
Vůz: Volvo XC90 3.2 +LPG Summum 2007
Bydliště: Prievidza, SR

#53 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od brano14 »

nemam primazavanie,tak sa mam zacat bat smrti ventilov? :o :cry:
_________________
Volvo XC90 r.v.07 175kw 3.2 +LPG, Summum(Inscription),cierna metalizaObrázek
bolo:
Volvo V50 r.v.04 100kw 2D, Momentum, strieborna metaliza

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 18
Příspěvky: 177
Registrován: 10 roků 11 měsíců
Bydliště: Přerov
Vůz: nic
Bydliště: Morava

#54 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od VOLVOzajíc »

Záleží co máš za systém a jak nastavený. Jestli máš přívstřiky tak to třeba u Tvého motoru není problém. To by měl vědět ten LPG montér co Ti to tam namontoval.
Našel jsem u PRINCe jakýsi pofidérní blacklist motorů co se nedoporučujou přestavovat Na LPG a Tvůj jsem tam neviděl. Svůj možná ano, ale asi tak napůl, protože to klidně může být míněna předchozí verze 1.8 . Není tam nic bližšího(výkon, počet ventilů) a navíc jde o hlášení zákaznické...
_________________
Je:
nic, právě hledám
Bylo:
V50,2.4i,125kW,B5244S4, Summum, bledě modrá (umrlec), prodán na součástky
V50,1.8i,92kW,B4184S11, Momentum, 12/2006, silver blue, LPG (Lovato EF OBD) - 9.8.2014 RIP

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 75
Registrován: 14 roků 5 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: XC70 II 2.4D, rv 2006, automat
Bydliště: Plzeň

#55 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od dakarcz »

XC70 II 2.5T, najeto 275000Km + davam 4tis kazdy mesic, bez primazu, na plyn najeto 85tis km, zatim ok, ale protoze na zaraky neverim, pomalu se pripravuju na zaklepane ventily - ma nekdo tuseni na kolik to vyjde ?

diky h
_________________
Volvo XC90 3.2 AWD MOMENTUM 175 kW MY2007, mocny 6val, cerna, 7mist
Volvo XC70 II 2.4 D5, MY2007, preopecovavane auto
Bylo: Volvo XC70 II 2.4T B5244 T3 147kW, rv2000, LPG od 190tis , ve 412tis novy motor, (ne kvuli LPG)
Bylo: Volvo 850 2.0i, 1995, do 371000km, asi nekde porad jezdi

michal_0077
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 10
Příspěvky: 624
Registrován: 13 roků 9 měsíců
Bydliště: Olomouc
Vůz: V70 II

#56 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od michal_0077 »

ja mam na LPG zatim jen 45 000km a auto ma najeto celkem 210 000km.

Podle toho ze 2,5T nema ani hydrostely a kdovi jak volvo setrilo na materialu ventilu a sedel, tak si nedelam iluze ze by ten motor s LPG vydrzel vic nez 150 000 km.

cena je hodne ve velkem rozsahu. Materialove ani tak narocne to neni, ventily, sedla, driky, a simerinky, kalisky na ventily... Spise prace, vymena sedel a driku potrebuje nejakou presnost a spasovani... muj odhad je 30 000kc a k tomu rozvody atd...
_________________
[s]V70 II 2,5T AT5 + LPG[/s] - porucha automatu --> ekologická likvidace
V70 II 2,5T + LPG - manuál
Saffron V70 R AWD '98 (AT4) 2.3T 20V
XC90 D5 AT6 AWD
XC60 D4 AWD R-design polestar

jm252485
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 139
Registrován: 11 roků 4 měsíce
Vůz: S40 1.8 Momentum MY09
Bydliště: Praha 4

#57 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od jm252485 »

VOLVOzajíc píše: A převodovka s tím má společného to, že když chci po dálnici jet rychleji, tak to musím točit na 5 a víc tisíc, což je nepříjemné jak kvůli hluku (už tak od těch 4k) v kabině, tak asi i motor dostává víc zabrat, než by tomu bylo na tu 6ku. A dovedu si představit že někdo kdo takto lítá více + to má hůř seřízené + nemá přímaz nebo přívstřik/nebo jede takto na tempomat, ty ventily na LPG, které jsou ve vysokých otáčkách/rychlostech/zatížení jistě více tepelně zatížené než s čím se počítalo, holt upálí.
Mám stejný motor + LPG od Jeana (elektronický přímaz). Tuto motorizaci jsem volil zcela programově (po 15 letech s LPG u jiných aut + relativně bezúdržbový Ford motor - rozvodový řetěz atd.) Někde jsem tady psal o zástavbě a prvních zkušenostech. Nyní (po roce) - najeto cca 21000 km a zcela bez problémů. Spotřeba do 10l, ale s poměrně předpisovým ježděním (na dálnici tak 130 - 140, zcela výjimečně do 160)
K převodovce - ta 6 by to neutáhla. Je třeba mít na paměti, že z hlediska kinematiky motoru (vnitřní setrvačné hmoty a odpory) je ideální pro dlouhodobý běh interval mezi 50 až 70% max. otáček (což jsou zde asi tak 3500 - 4200 otáček. Musím se vždycky snažit jet za "hrbem" na křivce max. kroutícího momentu (když mi pak spadnou otáčky, krouťák se zvětší, jsem-li na stoupající části křivky, při poklesu otáček ubývá i krouťák). Pod 3000 na 5 už to není optimální (ne, že by motor přímo trpěl, ale rázy do kliky vzhledem k celkovému zatížení, danému převodovým poměrem už nejsou to pravé). Něco by měl odchytit dvouhmotový setrvačník, ale to je taky další "kur*ítko"...
_________________
bylo: Renault Laguna 1.8 RTE, MY98, zlatá metal. , (2002-2012, najeto 180 000 s LPG)
je (17.12.2012): S40 1.8 Momentum, MY09, Passion Red, (2012 - 90 000 km při nákupu) - "Olaf" - od 1.3.2013 LPG MAGIC4
je (15.07.2020): C70 1.4i Summum, MY06, LPG LandiRenzo již z Itále

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 18
Příspěvky: 177
Registrován: 10 roků 11 měsíců
Bydliště: Přerov
Vůz: nic
Bydliště: Morava

#58 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od VOLVOzajíc »

Díky za odpověď.
Já mám auto od května a v červnu jsem je nechal oplynit. Záměr to u mne byl taky od začátku. Původně jsem přemýšlel také o Jeanovi jako místní Volví kapacitě, ale pro vzdálenost a komplikace s ní spojenými jsem volil bližšího mecha. V názvosloví těch přímazů je s prominutím dost binčus. Máš podtlak, nebo čerpadélko? Já mám podtlak s dávkovacím pavoukem. (Elektronický přímaz mi přijde jako maketingový kasožvást, protože celá elektronika spočívá v LEDce která signalizuje stav náplně. Ale jinak je to normoš podtlak.) Jakou používáš náplň? Necháváš si měřit vůle ventilů? Na Forďáckém fóru doporučují měřit co 20kkm.
Já mám najeto zatím jen cca. 8tkm na LPG s dlouhodobou spotřebu mezi 10-11l LPG + nyní cca. 1,5l benzínu (bylo to 2l). Jezdím nejvíce krátké trasy po městě a sem tam delší. Na těch delších trasách se mi daří 8-9l/100km. Ikdyž nedávno jsem jel trasu 250km a spotřeba byla 11l/100km. Navigace ukazovala 3,5+h a já byl v cíli pod 3hod. :oops: Já vím, zlobivý chlapešek, pyrát a vrach.
Za pár dní mne čeká další delší trasa a zkusím ji zase na pohodu a uvidím jak to bude. Snad to bude zase mezi 8-9l/100km. Mám to trošku poladěné. Nic zásadního. Jen lépe využitá kapacita nádrže, mírně polechtaná palivová mapa a stažené přepínání N95/LPG po startu.. Jo a jedna hadička od LPG vstřiku byla trochu spláclá v ohybu, takže bylo jen drobné narovnání a posunutí toho vstřiku.

Z tohoto pohledu jsem se na to nekoukal, coby neautař tomu tolik nehovím. Beru to jen z pohledu uživatele a taky z pohledu toho že jiná auta se stejným obsahem tu šestku mívají. Třeba známého Honda Civik 1.8 . V tom případě jsou auta s touto motorizací a převodovkou určena jako městská/příměstská posunovadla, jinak by byla asi lépe odhlučněna.
Prostě do těch 3000 je hluk v kabině celkem OK a od těch 4000 už je dost nepříjemný. A když vezmu že to auto dá 200 a už někde kolem 90, nebo i dřív jede pěkně (pohoda-styl) na 5ku... Prostě mi to tak přijde z jízdních dojmů, že na tu 6ku motor má. Ano nebylo by to na závodění, nebo strmější a delší kopce s plným autem, to by se muselo podřazovat.
_________________
Je:
nic, právě hledám
Bylo:
V50,2.4i,125kW,B5244S4, Summum, bledě modrá (umrlec), prodán na součástky
V50,1.8i,92kW,B4184S11, Momentum, 12/2006, silver blue, LPG (Lovato EF OBD) - 9.8.2014 RIP

yoby
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Radní
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 3674
Registrován: 16 roků 11 měsíců
Bydliště: České Budějovice
Participant x 1

#59 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od yoby »

VOLVOzajíc píše:Prostě mi to tak přijde z jízdních dojmů, že na tu 6ku motor má. Ano nebylo by to na závodění, nebo strmější a delší kopce s plným autem, to by se muselo podřazovat.
Jenže většina šestikvaltů mají ve finále jen hustějc naskládaný kvalty a 6tku ve stejným poměru jako u 5kvaltu 5tka :)
_________________
V70 2,4T B5244T3 AWD, r.v. 2001
V70 2,5T B5254T,r.v.12/1998
bylo: V40 1,8 B4184SM r.v.1999

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 18
Příspěvky: 177
Registrován: 10 roků 11 měsíců
Bydliště: Přerov
Vůz: nic
Bydliště: Morava

#60 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od VOLVOzajíc »

To byl opravdu, ale opravdu špatný vtip, tuto větičku bych si tedy opravdu ale opravdu nedovolil říci.
Fakt? To by pak ale (s vyjímkou marketingu) ale šestikvalt byl tak nějak na dvě věci + častější kvedlání tím klackem vpravo. :%)
_________________
Je:
nic, právě hledám
Bylo:
V50,2.4i,125kW,B5244S4, Summum, bledě modrá (umrlec), prodán na součástky
V50,1.8i,92kW,B4184S11, Momentum, 12/2006, silver blue, LPG (Lovato EF OBD) - 9.8.2014 RIP

Romulusw
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 4930
Registrován: 10 roků 3 měsíce
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

#61 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od Romulusw »

Já jsem ty převodový poměry ještě neměl čas nastudovat, ale mám stejný pocit (že je to jen hustě naskládaný). Běžně řadím nahoru jen sudý kvalty 2,4,6, jen to trochu víc vytočím. Z dodávky jsem zvyklý se rozjíždět i na rovině na dvojku (2,5D atm.), ale to tady ani náhodou (ani z mírného kopečka). To by šla spojka rychle do kopru.

jm252485
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 139
Registrován: 11 roků 4 měsíce
Vůz: S40 1.8 Momentum MY09
Bydliště: Praha 4

#62 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od jm252485 »

yoby píše:Jenže většina šestikvaltů mají ve finále jen hustějc naskládaný kvalty a 6tku ve stejným poměru jako u 5kvaltu 5tka :)
No tak pojďme do čísel:
převodovka MTX75 (pětikvalt):
od jedničky do 5: 3,42 2,14 1,48 1,11 0,85

převodovka MMT6: (šestikvalt pro naftu 2.0D)
od jedničky do 6: 3,08 1,86 1,24 0,84 0.89 0.71

převodovka M66W (šestikvalt pro T5 (2,5 litr. nízkotlaké turbo B5254T7)
od jedničky do 6: 3.39 1,91 1,27 0,95 0,78 0,65

Je jasné, že srovnávat 1.8 a T5 je nesmysl (92 a 169 kW), bližší je 1.8 benzín a 2,0D. Jenže ... i tady je to problematické - MMT6 je pro diesel a používá jiný finální převod (motor 2.0D, pro 1.6D je pětikvalt MTX75P2) a ten točí optimální točivý moment okolo 320Nm už ve 2000 ot. při výkonu cca 70kW - max je 100kW při 4000 ot., zatímco 1.8 benzín používá normální MTX75 a optimum točivého momentu je 165 Nm a to až ve 4000 ot. při výkonu 65kW - max je 92kW při cca 6100 ot.). Typické je, že charakteristika benzínu je plochá (začíná i končí na cca 140Nm), zatímco u dieselu jde prudce nahoru a velmi prudce padá (250Nm při 1500, 320Nm při 2000 a cca 130Nm při 4200 ot.)
I když rozdíl v číslech je obrovský, tak právě díky koncovému stálému převodu se to (skoro) srovná - akcelerace na 100 je u benzínu za 10, u nafty za 9.5 sec.

Jak jsem psal výše - benzín se má držet lehce nad 4000, diesel stačí lehce nad 2000. Nafta je tedy pro "lenochy", co neradi řadí, protože vrchol točivého momentu je už ve 2000 a tak si to motor za 2000 ot. snadno pobere, navíc na celé spektrum rychlosti potřebuje o cca 1/3 méně otáček, u benzínu se má tedy řadit častěji, abych byl za těmi 4000.

Resumé: Šestikvalt pro motor 1.8 kvůli výkonové charakterisitice není vhodný, a pokud by se měl nějaký "zkonstruovat", tak by to dopadlo, jak píše citovaný autor výše - stejné spektrum otáček by s jen podělilo na 6 kvaltů a 6 by byla tak akorát do Holandska

Pro samostudium lze charakteristiky motorů najít na: http://www.volvoclub.org.uk/model_info.shtml
_________________
bylo: Renault Laguna 1.8 RTE, MY98, zlatá metal. , (2002-2012, najeto 180 000 s LPG)
je (17.12.2012): S40 1.8 Momentum, MY09, Passion Red, (2012 - 90 000 km při nákupu) - "Olaf" - od 1.3.2013 LPG MAGIC4
je (15.07.2020): C70 1.4i Summum, MY06, LPG LandiRenzo již z Itále

Romulusw
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 4930
Registrován: 10 roků 3 měsíce
Bydliště: Modřany
Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify

#63 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od Romulusw »

:good:

michal_0077
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 10
Příspěvky: 624
Registrován: 13 roků 9 měsíců
Bydliště: Olomouc
Vůz: V70 II

#64 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od michal_0077 »

a jeste stalej prevod...
_________________
[s]V70 II 2,5T AT5 + LPG[/s] - porucha automatu --> ekologická likvidace
V70 II 2,5T + LPG - manuál
Saffron V70 R AWD '98 (AT4) 2.3T 20V
XC90 D5 AT6 AWD
XC60 D4 AWD R-design polestar

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 18
Příspěvky: 177
Registrován: 10 roků 11 měsíců
Bydliště: Přerov
Vůz: nic
Bydliště: Morava

#65 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od VOLVOzajíc »

2: jm252485

Díky za Tvé pojednání. Já bych tedy ještě ze svého laického pohledu přidal "dálniční" šestku s 0,69 třeba. Tedy jestli dobře chápu že jde o násobitel - koeficient otáček před a za převodovkou.
_________________
Je:
nic, právě hledám
Bylo:
V50,2.4i,125kW,B5244S4, Summum, bledě modrá (umrlec), prodán na součástky
V50,1.8i,92kW,B4184S11, Momentum, 12/2006, silver blue, LPG (Lovato EF OBD) - 9.8.2014 RIP

jm252485
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 139
Registrován: 11 roků 4 měsíce
Vůz: S40 1.8 Momentum MY09
Bydliště: Praha 4

#66 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od jm252485 »

Zajímavá úvaha - pojďme opět do čísel (ale jen trochu :-) )

Rozeberme otáčky a dosažené rychlosti:
Platí pro pneu 195/65 x 15 (obvod kola bereme cca 193 cm, třeba počítat s maličko menším poloměrem kvůli deformaci pneu na zemi) a stálý poměr v rozvodovce 4.07, zaveďme uvažovanou "šestku" s poměrem 0.69:

rychlost při otáčkách na daný stupeň:
........2000........2700........3900
4........51,3........69,2........99,9
5........67...........90,4........130,5
6........82...........111,3......160,8

Zvolené otáčky jsem dal takové, aby odpovídaly limitům rychlosti 50, 90, 130 na stávající převody.
Co z toho plyne (s přihlédnutím k charakteristice motoru a konstatováním v minulém příspěvku):
Aktuální převody jsou posazeny z hlediska charakteristiky motoru velmi dobře - ve městě se jede na 4, mám tam cca 2000 otáček (na rovince lze i na 5 a 1500 ot - ale pak trpí dvouhmoťák), venku na 5 a cca 2700 otáček, na dálnici necelé 4000 (ve 4000 je strop kroutícího momentu, rychlost je 134 - ještě v normě) - podívej se na otáčkoměr a zjistíš, že to sedí.
Doplněním šestky by na dálničních 130 stačilo jet cca 3200 otáček, což je (alespoň podle mého úsudku) málo, kvůli předjetí bych stejně musel podřazovat. Smysl by to mělo až v rychlostech okolo 160, kde by se šestka pohybovala v optimálním režimu. Jenže nejsme v Německu...
Z hlediska hluku je pravda, že ty 4000 už jsou trochu za optimem - ale mně více vadí hluk od kol a špatné silnice, než od motoru. Rádio mohu poslouchat v pohodě a manželku taky... tu ostatně ani při 6000 otáčkách nic nepřehluší...)

Zajímavým teoretickým pokusem by mohlo být spojení s DSG7 převodovkou (dvě suché spojky, sedmistupňový automat), který by problém řešil za mne a automaticky by volil optimální převod v závislosti na zatížení, ale myslím, že z hlediska otáček a ekonomiky provozu by se to pohybovalo přibližně ve stejných hodnotách jako u manuálu, akorát ve velmi vysokých rychlostech (nad 150) by byly otáčky nižší.
Pro zajímavost - služebné mám Octavii 2.0 FSI + šestikvalt, což je kombinace, která by Volvíku naší kategorie velmi slušela (110 kW, točivý moment sice vrcholí při 3500 ot./min - o 500 méně než Volvík - hodnotou 200 Nm, ale v širokém pásmu otáček (přibližně 1700 až 5700 ot./min) momentová křivka neklesá pod hodnotu 180 Nm, takže se dá na dálnici na šestku jezdit právě okolo těch 3000 ot. - ty koníky a točivý moment prostě nic nenahradí.). Jenže to je auto generačně o 8 let mladší...
_________________
bylo: Renault Laguna 1.8 RTE, MY98, zlatá metal. , (2002-2012, najeto 180 000 s LPG)
je (17.12.2012): S40 1.8 Momentum, MY09, Passion Red, (2012 - 90 000 km při nákupu) - "Olaf" - od 1.3.2013 LPG MAGIC4
je (15.07.2020): C70 1.4i Summum, MY06, LPG LandiRenzo již z Itále

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 18
Příspěvky: 177
Registrován: 10 roků 11 měsíců
Bydliště: Přerov
Vůz: nic
Bydliště: Morava

#67 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od VOLVOzajíc »

Opět pěkně rozebráno i pro mne neautaře a tedy děkuji. Přiznávám že jsem to číslíčko pro tu dálniční šestku jen střelil od oka. Ale podle toho co Ti vyšlo "su fakt dost dobrej". Takto by se mi to celkem líbilo. A ano, pro předjetí bych musel podřadit, to jsem snad i dříve psal. Koukl jsem na Tvůj odkaz a taková M66W by se mi líbila.

150 mi jako velmi vysoká rychlost u auta stavěného na 200 nepřijde. Tedy na dálnicích, ne na tankodromech typu D1. Je to 75% rychlosti dosažitelné s tímto motorem, konstrukční z hlediska podvozku a tak je asi tipuji výše. Nastavení rychlostních limitů je na jinou diskusi myslím.

Souhlasím i s tím, že by našim volvíkům obdobný motor, resp. motor obdobné charakteristiky ale po volvácku opravdu slušel.
_________________
Je:
nic, právě hledám
Bylo:
V50,2.4i,125kW,B5244S4, Summum, bledě modrá (umrlec), prodán na součástky
V50,1.8i,92kW,B4184S11, Momentum, 12/2006, silver blue, LPG (Lovato EF OBD) - 9.8.2014 RIP

schamann

#68 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od schamann »

Hezky rozepsane info i kdyz jsem osobne tem cislum a obecnym informacim nikdy nerozumel (tedy spise nikdy me nic nenutilo jejich vzajemne pomery studovat), tohle psani bylo hezke i pro me jako laika. V souvislosti s tim se chci zeptat na par informaci k spravne jizde, razeni atd...
jsem typ ridice který jezdí pomalu, nikam obvykle nespecha, dodrzuje rychlosti, k semaforu dojizdi, aby se nemusel rozjizdet atd... Takze, vzhledem k tomu, ze si PHM platim sam a najezdim mesicne cca 4-6t km tak me zajima jak jezdit "usporne". LPG byla samozrejme volba c1. Co dal, mam lehkou nohu, dlouhodobej prumer mam na svym aute pod 7,5. ovsem z vyse prectene konverzace se mi zda, ze jezdim trochu dost mimo idealni krivky :) zajima me jestli je to pro motor spatne, kdyz jedu dlouhodobe po dalnici 120km/h s mym autem (V70II 2,4/103k)? jako vim, ze bych mohl jet 160 i vic, ale proc, ma nejakej vliv na motor nebo jiny casti auta "pomalejsi" jizda, osobne myslim, ze nema, ale treba se pletu? a pak me teda zajimaji idealni otacky pro razeni jednotlivych stupnu.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 18
Příspěvky: 177
Registrován: 10 roků 11 měsíců
Bydliště: Přerov
Vůz: nic
Bydliště: Morava

#69 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od VOLVOzajíc »

To jsem zvědav co Ti kdo odpoví. Mě se ekoralye nedaří ikdyž se snažím a přiznávám že to není moc často. Já měsíčně najedu v průměru 1tkm. Ve městě sice dojížím na křižovatky, snažím se jezdit úsporně, ale stejně jsem kolem 12l. Mimo město jsem nejčastěji mezi 10-11. Jo, už jsem měl pár delších cest kde mi vyšlo 8-9l, ale netuším jak se mi to stalo. :)
_________________
Je:
nic, právě hledám
Bylo:
V50,2.4i,125kW,B5244S4, Summum, bledě modrá (umrlec), prodán na součástky
V50,1.8i,92kW,B4184S11, Momentum, 12/2006, silver blue, LPG (Lovato EF OBD) - 9.8.2014 RIP

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 218
Registrován: 10 roků 6 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: V70 III , 2,5T, LPG
Bydliště: Plzeň

#70 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od zedik »

to vazne ta 1.8 je takova zrava mrcha? bych necekal ze s 2.4i budu jezdit za min.me to za poslednich 4500km v zime vychazi mesto okolo 11l..mimo mesto dalka 7,5-8,5 (tezka noha 9 :D )..kombi jsem okolo deseti,mozna lehce pres ale to je tim ze mam vetsinu jizd mesto
_________________
V70 PIII 2,5T 147kw,2009,LPG Volvo zástavba
Bylo: VOLVO V50 2.4i LPG 12/2004
Bylo: VW Golf 1.6TD 1986, Ford Escort 1.8D 1991, Peugeot 405 1.9i 1992

jm252485
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 139
Registrován: 11 roků 4 měsíce
Vůz: S40 1.8 Momentum MY09
Bydliště: Praha 4

#71 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od jm252485 »

Schamann: otázky jsou jedoduché, ale jako vždy - odpovědi jsou složitější. Zkusme se na to podívat v obecnější poloze. Základní kinematické poměry při pohybu vozidla: PRO - výkon motoru, PROTI - odpory: valení (pneumatiky), mechanické (motor, převodovka, ložiska...) a vzduch. Tyto odpory rostou s rychostí s tím, že odpor vzduchu nikoliv lineárně, ale kvadraticky (tedy při zdvojnásobení rychlosti vzroste čtyřnásobně). Součet všech těchto odpor působí proti pohybu vozidla a pokud by se vyjádřil graficky, tak je to stoupající křivka. Tam kde se protne s výkonem, leží maximální rychlost (pokud není výkon tak veliký, že bych přesáhl max. otáčky a zasáhne omezovač)
Při znalosti dnešních konstrukcí, pak oprimální (z hlediska spotřeby) je jízda mezi 80 - 90 km/h, kdy odpory bývají vzhledem k aktuálním výkonům poměrně snadno překonatelné - a i když jsem pod pásmem opt. točivého momentu tak pětka stačí bez toho, abych motoro "trápil". Potřeba většího výkonu a toč. momentu se projeví až na dálnici (právě vliv odporu vzduchu), kde je obvykle pětka ideál a tam, kde je výkonová rezerva, se dává šestka. Nicméně množství vložené energie musí být větší a i když se zlepší účinnost (z hlediska měrné spotřeby), tak celkově dojde k mírnému nárůstu spotřeby.
Motor samotný má (jak popsáno výše) svůj vlastní ideální stav, kdy je mu "nejlépe". Je to v pásmu které ohraničují celkem tři faktory: setrvačné + mechanické odpory, maximální výkon a pásmo optimálního kroutícoho momentu. Každé má svoje: o druhém a třetím faktoru už bylo pojednáno výše, problém je u prvního - není problém "dusit" motor na 1500 otáček na 5 - on to nějak pobere, ale rázy a mechanické poměry v motoru jsou tak nepříznivé, že škody, které takto vznkají při dlouhodobém podtáčení - přetěžovaná ložiska na klice, pístech, vydírání válců, škody na dvouhmoťáku - jsou jednoznačně vyšší, než získaná úspora paliva. Obecně se má za to, že z hlediska mechanické kinematiky jsou ideální otáčky mezi 50 až 70% maxima (u moderních to může být rozsah o trochu větší, zejména na spodní hranici), kroutící moment je obvykle maličko za půlkou. (Problematika je docela složitá - vliv má počet válců, poměr vrtání/zdvih atd... z hlediska mechanické bývá jako dobrý kompromis někdy brán nízkozdvihový - podčtvercový - šetiválec)
Motor 2.4 (103 kW,140 k) je relativně pomaloběžný - max. výkon dává už při 4500 otáčkách a max. točivý moment při 3300 (je přitom zajímavé, že tento motor existuje jako "originál" LPG - BiFuel a tady je výkon (stejný!) dosahován až při 5100 otáčkách. Neplést s od 2.4 125 kW - ten točí až 6000 otáček!).Takže (neznám převodové poměry) přepokládám, že jízda okolo 2500 - 3000 otáček bude optimální. Zajímavý je nicméně údaj o výkonu pro LPG - radí totiž motor s LPG držet MALIČKO více v otáčkách. Je jasné že na dálnici nebo při klidné jízdě je to rada na nic, ale napoví při předjiždění - podřadit o chviličku dříve, než na benzínu.
Pak je to hodně o subjektivním pocitu. Pravidelně jezdím na chatu do jižních Čech (trasa Praha - Písek). Když jsem měnil Renaulta za Olafa, musel jsem si zvykat - Laguna točí o 1000 méně a já jezdil ze začátku "postaru". A měl jsem pocit, že to není tak úplně ono. Takže jsem si trochu přečetl a přizpůsobil se - řadím trochu jinak. Je zajímavé, že spotřeba je šul-nul stejná, ale jízda je trochu svižnější - ale hlavně mám pocit, že to Olafovi více svědčí. V S40 je Ford - podstatně vysokootáčkovější, než Laguna a je to prostě cítít.
Ke spotřebě 1.8 - taky mi to připadá moc, při normálním způsobu jízdy a relativním využívání výkonového potencilálu by neměla přesáhnout 9.5 litru (poměr město/venek/dálnice 50:25:25). Seřízení?
_________________
bylo: Renault Laguna 1.8 RTE, MY98, zlatá metal. , (2002-2012, najeto 180 000 s LPG)
je (17.12.2012): S40 1.8 Momentum, MY09, Passion Red, (2012 - 90 000 km při nákupu) - "Olaf" - od 1.3.2013 LPG MAGIC4
je (15.07.2020): C70 1.4i Summum, MY06, LPG LandiRenzo již z Itále

schamann

#72 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od schamann »

Diky za vystvetleni - ja jsem mel taky Lagunu a ted v podstate jezdim stejne, otacky mam vetsinou v rozmezi 2000 - 2400. mezi 2400 - 2700 mi tam neco neprijemne drnci tak i z toho duvodu v tehle otackach moc nejezdim. v servisu rikali, ze to muze delat ten spoj vyfuku z motoru na samotnou trubku vyfuku (presnej nazev si ted nepamatuju). no zkusim to vymenit, uvidim jestli to pomuze a pak zkusim jezdit ve vyssich otackach. no, na druhou stranu stejne se ani tak na dalnici pri dodrzeni 130km/h nad 2500 nedostanu, preci nema smysl jezdit na 4ku jen proto, abych tam mel 3000 up? Stejne tak, kdyz jedu mimo mesto typycky Praha - HB pres kolin, caslav, vetsinou se ve dne kuli provozu stejne neda jet rychle a na tech okreskach za kolinem jedu 90 to sou otaky kolem 2000.

jm252485
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 139
Registrován: 11 roků 4 měsíce
Vůz: S40 1.8 Momentum MY09
Bydliště: Praha 4

#73 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od jm252485 »

schamann píše:no zkusim to vymenit, uvidim jestli to pomuze a pak zkusim jezdit ve vyssich otackach. no, na druhou stranu stejne se ani tak na dalnici pri dodrzeni 130km/h nad 2500 nedostanu, preci nema smysl jezdit na 4ku jen proto, abych tam mel 3000 up? Stejne tak, kdyz jedu mimo mesto typycky Praha - HB pres kolin, caslav, vetsinou se ve dne kuli provozu stejne neda jet rychle a na tech okreskach za kolinem jedu 90 to sou otaky kolem 2000.
Jasně - a hlavně: ty máš výkonovou rezervu (103 kW je dost). Diskuze vznikla na základě nápadu "doplnit šestku" k motoru, který na to zjevně moc nemá a trápil by se. Navíc to co jsem psal je víceméně teoretický základ a v praxi stejně člověk jezdí tak, jak to sám cítí. Jde jenom o to, že mu někdy ta teorie může pomoci, když tuší, že něco není úplně OK.
_________________
bylo: Renault Laguna 1.8 RTE, MY98, zlatá metal. , (2002-2012, najeto 180 000 s LPG)
je (17.12.2012): S40 1.8 Momentum, MY09, Passion Red, (2012 - 90 000 km při nákupu) - "Olaf" - od 1.3.2013 LPG MAGIC4
je (15.07.2020): C70 1.4i Summum, MY06, LPG LandiRenzo již z Itále

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 18
Příspěvky: 177
Registrován: 10 roků 11 měsíců
Bydliště: Přerov
Vůz: nic
Bydliště: Morava

#74 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od VOLVOzajíc »

zedik píše:to vazne ta 1.8 je takova zrava mrcha? bych necekal ze s 2.4i budu jezdit za min.me to za poslednich 4500km v zime vychazi mesto okolo 11l..mimo mesto dalka 7,5-8,5 (tezka noha 9 :D )..kombi jsem okolo deseti,mozna lehce pres ale to je tim ze mam vetsinu jizd mesto
To nevím. Obecně asi ne tak jako u mne (dle spritmonitoru.de), ale u mne to bude počítám několik souběžných faktorů.
1) Jedním je terén. Je to tady v podjizeří samý kopec.
2) Pak taky chladnější podnebí a aktuální roční období. (uvidím co až se oteplí)
3) Dalším faktorem je že jezdím na počty jízd převážnou většinu krátkých tras po městě. A ikdyž nechávám motor trochu zahřát na volnoběh (1x cígo před téměř každou jízdou), tak nejčastější jízda je 2x denně cca. 5km. Kilometrově mi to vychází za rok cca. 50:50 delší cesty a město, resp. couračky do 20km "okolo komína".
4) Téměř určitě neumím jezdit optimálně. Sice jsem si to vyzkoušel na svém předchozím autě (byl to ropák), ale určitě to platí i teď.
5) Možná i něco bude s nějakým čidlem, nebo něčím.. . Za jízdy při vyřazení na volnoběh houpou otáčky (klesnou na 200, pak se zvednou na 1200, pak třeba na 400, pak na 1000 a až potom na normálních cca. 800) než se ustálí na volnoběžných. Když to zkouším vyvolat na místě jen podržením a puštěním plynu, tak se mi to nedaří. Auto musí být na houpání otáčkami v pohybu. Navíc to dělá někdy, ne vždy...
Občas to nejde za tepla nastartovat, občas to za studena po startu nechce roztočit motor na volnoběžné otáčky a musím zatůrovat... Čekám až se z občasných projevů stanou pravidelné, které se dají nějak diagnostikovat jak mi bylo z několika úst řečeno... Když jsem zkoušel ručně zjistit chyby, resp. kódy chyb (nemám diagnostiku) tak žádné nevypisovalo, totéž i na nějaké univerzální OBD diagnostice...
Pročítal jsem fórum a možných "podezřelých" je víc. (snímač plynového pedálu, motorek či snímač klapky, volnoběžný ventyl-který ale asi nemám, jiné čidlo...
6) Větší objem a výkon by možná byl pro mé ježdění na spotřebu lepší, aspoň se to říká ... jen nevím jak by vypadal rozdíl na pojistce a jestli by snad nižší spotřebu finančně nespapala vyšší pojistka při průměrném nájezdu 1000/měsíčně.
_________________
Je:
nic, právě hledám
Bylo:
V50,2.4i,125kW,B5244S4, Summum, bledě modrá (umrlec), prodán na součástky
V50,1.8i,92kW,B4184S11, Momentum, 12/2006, silver blue, LPG (Lovato EF OBD) - 9.8.2014 RIP

jm252485
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 9
Příspěvky: 139
Registrován: 11 roků 4 měsíce
Vůz: S40 1.8 Momentum MY09
Bydliště: Praha 4

#75 LPG ÚSKALÍ, PROBLÉMY

Příspěvek od jm252485 »

VOLVOzajíc píše: 1) Jedním je terén. Je to tady v podjizeří samý kopec.
Dobrý!!! On Appletown je Jablonec ? Nebo Jablonné n Orlicí? Já věřil, že to je fakt někde v UK :lol:
_________________
bylo: Renault Laguna 1.8 RTE, MY98, zlatá metal. , (2002-2012, najeto 180 000 s LPG)
je (17.12.2012): S40 1.8 Momentum, MY09, Passion Red, (2012 - 90 000 km při nákupu) - "Olaf" - od 1.3.2013 LPG MAGIC4
je (15.07.2020): C70 1.4i Summum, MY06, LPG LandiRenzo již z Itále
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „LPG + CNG + E85 a ostatní“