Měřák lambda sondy
Pravidla fóra
Vážení uživatelé tato sekce je určena pouze pro dotazy všeobecné které nejdou zařadit k příslušnému typu auta.
Například: Jak nalakovat plecháče a podobně. Ostatní pište podle typových řad tam kam patří.
Vážení uživatelé tato sekce je určena pouze pro dotazy všeobecné které nejdou zařadit k příslušnému typu auta.
Například: Jak nalakovat plecháče a podobně. Ostatní pište podle typových řad tam kam patří.
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Příspěvky: 63
- Registrován: 15 roků
- Bydliště: Teplice
Měřák lambda sondy
Ahoj všichni.Včera jsem na netu našel návod na výrobu měřaku lambda sondy.Tady je odkaz http://www.fordfans.cz/technics/ls-indikator.htm Tak to někdo kdyžtak skuste a dejte vědet jestli to k něčemu je.Já tomu bohužel nerozumím.
Čau Fanda
Čau Fanda
_________________
Volvo S70 T5 r.v. 97
Volvo S70 T5 r.v. 97
-
Offline
- Příspěvky: 331
- Registrován: 15 roků 9 měsíců
- Bydliště: prag
-
Offline
- Příspěvky: 206
- Registrován: 15 roků 2 měsíce
- Bydliště: Potěhy 1
měřák lamda
no složité to zapojení není avšak pro člověka který neměří každý den, postačí si v případě pochybností nebo hledání závady půčit si multimetr od souseda...
Lamda sonda totiž ústí do proudu výfukových plynů urcuje obsah O2 plynech, diky platnovym elektrodam, nízké napětí = chudá směs
= 10 až 100, bohatá směs = vyšší napětí 400 až 600mV .. Ideálem je poměr lamda = 1 což se pohybuje mezi 400 - 600mV ¨
VAROVANI zde uvedene udaje jsou z me hlavy a ze stare skoly
Volvum ZDAR
Lamda sonda totiž ústí do proudu výfukových plynů urcuje obsah O2 plynech, diky platnovym elektrodam, nízké napětí = chudá směs
= 10 až 100, bohatá směs = vyšší napětí 400 až 600mV .. Ideálem je poměr lamda = 1 což se pohybuje mezi 400 - 600mV ¨
VAROVANI zde uvedene udaje jsou z me hlavy a ze stare skoly

_________________
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 10 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
Re: měřák lamda
V principu máš pravdu, teda s těmi napětími. Akorát že ta velikost signálu od Lambda sondy (kyslíkové sondy) se mění v časech desítek až stovek milisekund a tak ti ten didgitální multimetr ukáže hausnumera. Akorát pokud by ukazoval stále stejné napětí, třeba 0,2 V, tak je zaručeně špatná. Podle mě se dá její stav a funkce posoudit jen na osciloskopu a to asi analogovém. Jak to měříte v servisech - Blacku?skapetr píše:no složité to zapojení není avšak pro člověka který neměří každý den, postačí si v případě pochybností nebo hledání závady půčit si multimetr od souseda...
Lamda sonda totiž ústí do proudu výfukových plynů urcuje obsah O2 plynech, diky platnovym elektrodam, nízké napětí = chudá směs
= 10 až 100, bohatá směs = vyšší napětí 400 až 600mV .. Ideálem je poměr lamda = 1 což se pohybuje mezi 400 - 600mV ¨
VAROVANI zde uvedene udaje jsou z me hlavy a ze stare skolyVolvum ZDAR
-
Offline
- Příspěvky: 206
- Registrován: 15 roků 2 měsíce
- Bydliště: Potěhy 1
sonda
to je pravda.. chtěl jsem pouze reagovat na článek voltmetru resp. VU metru na Forda.. 

_________________
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
-
Offline
- Příspěvky: 271
- Registrován: 16 roků 9 měsíců
- Bydliště: Praha východ
- Vůz: Volvo S70 B5234T3 1997
Re: měřák lamda
No pokud bude mít ten multimetr možnost zobrazování střední hodnoty napětí, tak ty hausnumera tak šílený nebudouJarda S40 píše: V principu máš pravdu, teda s těmi napětími. Akorát že ta velikost signálu od Lambda sondy (kyslíkové sondy) se mění v časech desítek až stovek milisekund a tak ti ten didgitální multimetr ukáže hausnumera.

_________________
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 10 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
4Ondra - pokud se mluví o multimetru, předpokládám možná nelogicky ale zvykově ten nejobyčejnější za cca 5 kilo. Ale i pokud by mi ukázal střední hodnotu napětí, nevím co mi to pomůže? Jak z toho poznám, že sonda opravdu reaguje na množství kyslíku ve výfuk. plynech a ne že třeba jen vysí na nějakém napětí? To, že je funkční poznám (alespoń já) z toho, že právě to napětí poměrně rychle kolísá mezi nějakými hodnotami. a to si troufnu posoudit jen podle průběhu změn na osciloskopu. Nicméně je možné, že máš jinou metodu, jednodušší a já se rád poučím.
-
Offline
- Příspěvky: 271
- Registrován: 16 roků 9 měsíců
- Bydliště: Praha východ
- Vůz: Volvo S70 B5234T3 1997
Já jen že existujou multimetry, který umějí zobrazit napětí kolísající +- stejně okolo určité hodnoty jako hodnotu stálou( jako jakýsi průměr - jen pro představu) Jinak je jasný že nejlepší je na tohle osciloskop. Ale ten přípravek neni špatnej, pro nějaký menší servis vyjde rozhodně levněji než osciloskop
_________________
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
-
Offline
- Příspěvky: 271
- Registrován: 16 roků 9 měsíců
- Bydliště: Praha východ
- Vůz: Volvo S70 B5234T3 1997
+ ještě doplnění - v práci mám multimetr, který má ve spodní části displeje stavovy pruh, fungující jako pásový indikátor, ten by se na to dal taky použít
_________________
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 10 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
Jo, o tom vím. I když jak říkám, pod pojmem multimetr si atd... Ale nějak nechápu, k čemu mi bude ta stálá hodnota, když já právě potřebuji vidět ty změny, čili jestli je ta sonda schopna dostatečně rychle reagovat na změny obsahu kyslíku a dávat tyto info řídící jednotce. Čili pokud uvidím, že mi dává na multimetru třeba 0,4V, nevím zda je to střední hodnota nebo zda mi to ta sonda ukazuje furt nebo zda se sice její reakce mění, ale pomalu. Pokud by se to dalo určit jednodušeji než na osciloskopu, byl bych rád. Snad by k tomu byl ten výše zmíněný přístroj vhodný, ale jenom orientačně jako první krok.Ale určitě lepší než ten běžný multimetr.Ondra Hrubý píše:Já jen že existujou multimetry, který umějí zobrazit napětí kolísající +- stejně okolo určité hodnoty jako hodnotu stálou( jako jakýsi průměr - jen pro představu)
-
Offline
- Příspěvky: 271
- Registrován: 16 roků 9 měsíců
- Bydliště: Praha východ
- Vůz: Volvo S70 B5234T3 1997
Jasně, ten měřák co mám v práci 500 asi nestál a ten pásový indikátor na něm funguje podobně jako ten výše zmíněný přípravek, asi si ho někdy z práce půjčím a zkusím nějakou lambda sondu změřit, mohl by na to základní odzkoušení stačit.
_________________
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 10 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
-
Offline
- Příspěvky: 271
- Registrován: 16 roků 9 měsíců
- Bydliště: Praha východ
- Vůz: Volvo S70 B5234T3 1997
Tak už opravdu naposledy Off topic
Teď jsem na ten měřák koukal a nový stojí okolo 4000kč, to opravdu neni zrovna málo. A kupovat takový měřák jenom pro měření lamda sondy, to už je opravdu lepší nějaký slušnější osciloskop z bazaru.
Ale tak daleko od tématu nejsme, přece se tady řeší jak měřit lamda sondu, ne?

Ale tak daleko od tématu nejsme, přece se tady řeší jak měřit lamda sondu, ne?

_________________
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 10 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
-
Offline
- Příspěvky: 271
- Registrován: 16 roků 9 měsíců
- Bydliště: Praha východ
- Vůz: Volvo S70 B5234T3 1997
No tak teď si nějak nejsem schopen vybavit, jestli a kdy jsem něco takovýhleho říkal
Jinak kleštáky na DC proudy vyšších rozsahů jsou taky skoro zadarmo, teď jsem se koukal a nejlevnější stál skoro 5000, to je sakra dost 
Total OT: dneska už končím a až do pátku jsem mimo net, takže nebudu reagovat
Mějte se tu pěkně, odjíždím k západním sousedům 


Total OT: dneska už končím a až do pátku jsem mimo net, takže nebudu reagovat


_________________
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
Je:BMW 325xi 2006
Bylo:Volvo S70, B5234T3, 1997Volvo V70, B5252S, 1998/Subaru Legacy Outback EJ25 2000/Volvo 764 D24TIC 1988/Volvo 245 D24 1985
-
Offline
- Příspěvky: 206
- Registrován: 15 roků 2 měsíce
- Bydliště: Potěhy 1
měřák
pro prioritní potvrzení správnosti funkce lamda postačí multimetr a myslím si to z toho důvodu když mi jeden technik ze servisu ukázal přístroj myslím SP300... který nedělal nic jiného než na základě napětí vyhodnocoval směs bohatá/chudá.. tzn. že na multimetru můžete pozorovat i jisté změny samozřejmě na oscilokopu i průběh což je podstatnější!.. reakční doba závisí na teplotě sondy a teplotě výfukových plynů a jejich složení.. při studené sondě bývá reakce až po sekundových a delších intervalech to běžně bývá do teploty 300-350st C kdežto u vyhřáté sondy okolo 600st C jsou reakce kolem 50ms ...
Cituji
Přístroj na zkoušení funkce lambda-sondy SP 300730
Přístroj umožňuje přezkoušet funkci lambda-sondy, což má zásadní význam u motorů s elektronickým řídícím systémem/vstřikováním. Registruje signály, které lambda-sonda vysílá do řídící jednotky.
Má 3 LED-diody: levá červená (chudá směs), střední zelená (optimální složení), pravá červená (bohatá směs). Je-li lambda-sonda v pořádku, pak při cca 3000 min-1 otáčkách motoru obě červené diody střídavě rychle blikají.
Myslel jsi tento přístroj? Ale ten nemá s multimetrem nic společného! Jarda S40
Cituji
Přístroj na zkoušení funkce lambda-sondy SP 300730
Přístroj umožňuje přezkoušet funkci lambda-sondy, což má zásadní význam u motorů s elektronickým řídícím systémem/vstřikováním. Registruje signály, které lambda-sonda vysílá do řídící jednotky.
Má 3 LED-diody: levá červená (chudá směs), střední zelená (optimální složení), pravá červená (bohatá směs). Je-li lambda-sonda v pořádku, pak při cca 3000 min-1 otáčkách motoru obě červené diody střídavě rychle blikají.
Myslel jsi tento přístroj? Ale ten nemá s multimetrem nic společného! Jarda S40
_________________
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
-
Offline
- Příspěvky: 331
- Registrován: 15 roků 9 měsíců
- Bydliště: prag
-
Offline
- Příspěvky: 206
- Registrován: 15 roků 2 měsíce
- Bydliště: Potěhy 1
sonda
mmt jestřábe, 6vývodů, panebože to se musím zítra podívat
pokud dobře pčítám tak by klasicky stačilo 3 vývody (2signál a 1vyhřívání kostra tvoří samotná sonda) a i kdyby konstra nebyla samostatná budiž vývody 4 ale stejně... no je fakt že první lamda byla použita ve vozidle Volvo typu Bosch možné je vše 


_________________
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 10 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
Cituji
Měřící přístroje:
Základním požadavkem na přístroje, kterými kontrolujeme činnost lambda sondy je malá časová konstanta, aby jsme byli schopni sledovat rychle změny napětí. Analogové (ručičkové) přístroje (multimetry) nejsou na měření dynamických hodnot, jakými je i napětí lambda sondy, použitelné. Nad frekvenci změny měřené veličiny s několika hertzy jsou schopné ukazovat už jen průměrnou (střední) hodnotu měřené veličiny. Důvodem je setrvačnost pohyblivých častí přístroje. Podobná situace je však i u většiny digitálních přístrojů. Kvůli analogově-digitálnímu převodníku ukazují v měřeném frekvenčním pásmu méně hodnověrné krajní hodnoty. Na kontrolu lambda řízení však existuje množství speciálních přístrojů. Na obrazovce měřícího přístroje se pomocí LED diod ukáže po dobu regulace i skutečná krajní hodnota řízení. To umožňuje rychlá odezva systému na změny napětí. Nejpřesnější informace o činnosti lambda sondy však poskytují osciloskopy. Z nich najvíc vvhovují přenosné, kterými můžeme měřit i v jedoucím vozidle. Některé chyby se totiž ukazují jen sporadicky nebo jen v určitých provozních stavech, Na zjištění resp. vyvolání takových poruch je třeba s vozidlem jezdit proto se používají přenosné osciloskopy.
Dále dodám, že moderní Lambda sondy podávají i informace o teplotě výfuk. plynů. To by mohlo teda odpovídat těm dalším vývodům uvedeným Blackem. Eventuelně se používalí spřažené sondy před a za katalyzátorem. Jinak k tomuto tématu končím!
Měřící přístroje:
Základním požadavkem na přístroje, kterými kontrolujeme činnost lambda sondy je malá časová konstanta, aby jsme byli schopni sledovat rychle změny napětí. Analogové (ručičkové) přístroje (multimetry) nejsou na měření dynamických hodnot, jakými je i napětí lambda sondy, použitelné. Nad frekvenci změny měřené veličiny s několika hertzy jsou schopné ukazovat už jen průměrnou (střední) hodnotu měřené veličiny. Důvodem je setrvačnost pohyblivých častí přístroje. Podobná situace je však i u většiny digitálních přístrojů. Kvůli analogově-digitálnímu převodníku ukazují v měřeném frekvenčním pásmu méně hodnověrné krajní hodnoty. Na kontrolu lambda řízení však existuje množství speciálních přístrojů. Na obrazovce měřícího přístroje se pomocí LED diod ukáže po dobu regulace i skutečná krajní hodnota řízení. To umožňuje rychlá odezva systému na změny napětí. Nejpřesnější informace o činnosti lambda sondy však poskytují osciloskopy. Z nich najvíc vvhovují přenosné, kterými můžeme měřit i v jedoucím vozidle. Některé chyby se totiž ukazují jen sporadicky nebo jen v určitých provozních stavech, Na zjištění resp. vyvolání takových poruch je třeba s vozidlem jezdit proto se používají přenosné osciloskopy.
Dále dodám, že moderní Lambda sondy podávají i informace o teplotě výfuk. plynů. To by mohlo teda odpovídat těm dalším vývodům uvedeným Blackem. Eventuelně se používalí spřažené sondy před a za katalyzátorem. Jinak k tomuto tématu končím!
-
Offline
- Příspěvky: 206
- Registrován: 15 roků 2 měsíce
- Bydliště: Potěhy 1
lamda
díky moc kluci, a opravdu jsem se ani omylem nechtěl s vámi hádat jen jsem se chtěl dozvědět něco nového, děkuji moc za vyčerpávající odpovědi 

_________________
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 10 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
-
Offline
- Příspěvky: 206
- Registrován: 15 roků 2 měsíce
- Bydliště: Potěhy 1
lamda
vždyť já vím Jardo
! jj ten článek by se udělat dal podívám se kdyžtak ještě po nějakých zajímavostech abych nasadil nějakého lamda- volvo-brouka 


_________________
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
nyní Volvo V70 / 2001 / 2,4i / 147kW / automat
je s umřetým motorem Volvo 850 / 1996 / 2,5 TDi / 103kW / manual
-
Offline
- Příspěvky: 310
- Registrován: 17 roků 3 měsíce
- Bydliště: Nedvědice
- Vůz: 964(94, B200ET OD) 760(83, B23ET OD)
- Bydliště: Nedvědice
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 10 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
A jak jsi na to prosím přišel??? Já mám elektrotechnickou průmyslovku slaboproud -automatizace a měřenícrtec píše:![]()
A to jsem si myslel, že Jarda je stavař
![]()
a on tu háže osciloskopy a středními hodnotami.... ufff


Krom toho jsem se taky stačil vyučit nějakým řemeslům.
-
Online
- Moderátor
- Příspěvky: 8002
- Registrován: 17 roků 3 měsíce
- Bydliště: Č.Budějovice
- Vůz: V70 D5, 03, man, lah. zelená