Bikerbob píše:... jenže si myslím, že sice 120Kw je méně oproti 154Kw, ale co tak krouťák?? ten také přece hraje roli...
Chlapci, co jste všichni posedlí krouťákem? Vraťte se, prosím, do fyziky 7. nebo 8. třída.
Pokud potřebujete hmotné těleso rozpohybovat (zrychlit), je třeba vykonat nějakou práci.
Práce /
čas =
výkon. Do výsledku pak ještě nepřímo vstupuje
hmotnost. Když pro naši úvahu zanedbáme všechny odpory (valivé, tření, vzduchu, atp.), tak na výsledné zrychlení (např. z 100km/h na 160km/h) mají vliv pouze dvě základní veličiny:
hmotnost a výkon: 2x těžší auto bude potřebovat při stejném výkonu 2x delší čas pro stejnou změnu rychlosti.
Předpokládáme, že motor dodává maximální výkon po celou dobu zrychlování, t.j. že kvaltem řadíme
pouze v okolí otáček, kde je výkon maximální.
Nebo naopak - hádanka: budou závodit dvě jinak identická auta
1. 120kW/340Nm
2. 154kW/320Nm
Které (za předpokladu využití zóny max. výkonu) vyhraje?
Odpověď najdete zde:
https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=9&t=37133
Kroutivý moment je veličina, která sice s výkonem souvisí, ale vstupuje tam navíc ještě úhlová rychlost = ve výsledku převodový poměr + průměr kol.
Motor s krouťákem 340Nm sice možná v daném okamžiku "kroutí" více, ale bude to v takových otáčkách, kdy zdaleka nedodává onen špičkový výkon 120kW.
T.j. nezrychluje těleso tak rychle, jak by mohl...
P.S. Moc pěkně popsané zde:
http://dfens-cz.com/kroutak-vykon-a-spol/
P.