INTERIER: topení netopí naplno
- Autor
- Zpráva
INTERIER: topení netopí naplno
Zdravím všechny milovníky severských vozů,mám S40 (1999) 1.6l 80Kw můj problém spodčívá v tom ,že mi topení nejede na plný výkon byl jsem zvyklý ze škody felic. že se při plném výkonu topení nedalo sedět v bundě po několika kilometrech ale s tímto vozem jsem schopný sedět i několik kilometrů.Voda je OK i dokonce se mi rycchle vyhoupne ručička teploty ale pořád se mi zdá že vzduch z topení není příliš horký . Můžete mi někdo říct v čem by mohl být problém? Jo a mám klimu manual nevím jestli i ona na to může mít vliv jasně že ji mám vypnutou.Dík za radu
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 6167
- Registrován: 15 roků 4 měsíce
- Bydliště: PRG
Re: toponí netopí naplno
V první řadě si doplň podpis tak jak máš - vis: http://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=10&t=9828 a pak budeme pokračovat.
Na porovnávání topení sis opravdu nemohl vybrat lepší auto - Felda je naprostý extrém, jezdil jsem s mraky aut a nějak mě moc nenapadá jiné, které by topilo tak lépe než Felda.
Takže se smiř s tím, že jako Felda to topit nikdy nebude.
Nicméně může být, že je (máš) nějaký problém (nedostatek kapaliny, přicpaný radiátor, neotvírající kohout atd.....)
Na porovnávání topení sis opravdu nemohl vybrat lepší auto - Felda je naprostý extrém, jezdil jsem s mraky aut a nějak mě moc nenapadá jiné, které by topilo tak lépe než Felda.
Takže se smiř s tím, že jako Felda to topit nikdy nebude.
Nicméně může být, že je (máš) nějaký problém (nedostatek kapaliny, přicpaný radiátor, neotvírající kohout atd.....)

_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Sluka LK-2M ___________ (Rotax 447) (39hp/6600rpm, 44Nm/6000rpm)_______ (r.v. 1995)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Sluka LK-2M ___________ (Rotax 447) (39hp/6600rpm, 44Nm/6000rpm)_______ (r.v. 1995)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 2089
- Registrován: 16 roků 8 měsíců
- Bydliště: Brno
Re: toponí netopí naplno
Lachtane, tak to jsi ještě neseděl ve dvoustovce - v ní se nedá sedět ani nahej, když vosolíš topení
A Fiat 125p, nebo Žigul taky netopí špatně..., prostě z mýho pohledu je Felda solidní průměr.

A Fiat 125p, nebo Žigul taky netopí špatně..., prostě z mýho pohledu je Felda solidní průměr.
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 6167
- Registrován: 15 roků 4 měsíce
- Bydliště: PRG
Re: toponí netopí naplno
Seděl, ale v létěstanda píše:Lachtane, tak to jsi ještě neseděl ve dvoustovce - v ní se nedá sedět ani nahej, když vosolíš topení



_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Sluka LK-2M ___________ (Rotax 447) (39hp/6600rpm, 44Nm/6000rpm)_______ (r.v. 1995)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Sluka LK-2M ___________ (Rotax 447) (39hp/6600rpm, 44Nm/6000rpm)_______ (r.v. 1995)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 27
- Registrován: 13 roků 4 měsíce
- Bydliště: Hlinsko
Re: INTERIER: topení netopí naplno
Já jsem shodou okolností přesedl do V40 z feldy, jezdil jsem taky s dost autama, ale můžu jen potvrdit, že topení feldy je z nich asi bezkonkurenční. U Volva mám s topením taky trochu problém. Jezdím většinou jen po městě pár kilometrů, ale minulý týden jsem vyrazil dál a zjistil, že mi padá teplota a to mám chladič téměř celý zakrytý. Z toho plyne moje úvaha, že mi zůstává pootevřený termostat, takže se na něj už chystám.
Nemůže taky popisovaný problém s nízkou teplotou vzduchu mít za příčinu jiné uspořádání rozvodů vzduchu u volva, než např. u Feldy? Narážím třeba na středové průduchy. Nevím jak u jiných, ale já tam mám ovladač míchání vzduchu, ale nevím jsetli to dobře chápu. Zřejmě nejde o vzduch, který jde do ostatních průduchů, ale o studený vzduch, který se míchá se vzduchem z topení, když zapnu míchání s teplým? Už jsem se s podobným systémem setkal u Fiatu Fiorino, kde středové a boční průduchy byly pouze pro přívod vzduchu venkovního a pro topení byly spodní a vrchní průduchy. Mám staženou uživatelskou příručku, ale na modely 2001, a tam tohle míchání vzduchu nikde není. Takže pokud by mi to někdo mohl vysvětlit, byl bych rád.
Nemůže taky popisovaný problém s nízkou teplotou vzduchu mít za příčinu jiné uspořádání rozvodů vzduchu u volva, než např. u Feldy? Narážím třeba na středové průduchy. Nevím jak u jiných, ale já tam mám ovladač míchání vzduchu, ale nevím jsetli to dobře chápu. Zřejmě nejde o vzduch, který jde do ostatních průduchů, ale o studený vzduch, který se míchá se vzduchem z topení, když zapnu míchání s teplým? Už jsem se s podobným systémem setkal u Fiatu Fiorino, kde středové a boční průduchy byly pouze pro přívod vzduchu venkovního a pro topení byly spodní a vrchní průduchy. Mám staženou uživatelskou příručku, ale na modely 2001, a tam tohle míchání vzduchu nikde není. Takže pokud by mi to někdo mohl vysvětlit, byl bych rád.
_________________
Volvo V40 1,8 16V 85kw B4184S r.v. 1997
Volvo V40 1,8 16V 85kw B4184S r.v. 1997
-
Offline
- Příspěvky: 2577
- Registrován: 13 roků 4 měsíce
- Vůz: Volvo S60 2.4T
- Bydliště: Opava (Oščadnica, SK)
Re: INTERIER: topení netopí naplno
ja nevim... mas tam kabinovy filtr? ja ve v40 myslim ani zadny nemam... nevim... ale v s60 mi to skoro vubec nefoukalo a topilo jen tak vlazne, pak jsem ho vymenil a ty proudy vzduchu jsou silene v porovnani s tim co to bylo predtim
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvky: 6167
- Registrován: 15 roků 4 měsíce
- Bydliště: PRG
Re: INTERIER: topení netopí naplno
Některé 40ky mají a některé ne - je to od použitého motoru. V některém topiku je to popsané.koch píše:ja nevim... mas tam kabinovy filtr? ja ve v40 myslim ani zadny nemam... nevim...

_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Sluka LK-2M ___________ (Rotax 447) (39hp/6600rpm, 44Nm/6000rpm)_______ (r.v. 1995)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)______ (r.v. 2005)
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Sluka LK-2M ___________ (Rotax 447) (39hp/6600rpm, 44Nm/6000rpm)_______ (r.v. 1995)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)______ (r.v. 2005)
-
Offline
- Příspěvky: 2577
- Registrován: 13 roků 4 měsíce
- Vůz: Volvo S60 2.4T
- Bydliště: Opava (Oščadnica, SK)
Re: INTERIER: topení netopí naplno
Lachtan píše:Některé 40ky mají a některé ne - je to od použitého motoru. V některém topiku je to popsané.koch píše:ja nevim... mas tam kabinovy filtr? ja ve v40 myslim ani zadny nemam... nevim...

-
Offline
- Příspěvky: 478
- Registrován: 14 roků 3 měsíce
- Bydliště: Hradec Králové
Re: INTERIER: topení netopí naplno
no S60 ze by extra topila mne take neprijdekoch píše:ja nevim... mas tam kabinovy filtr? ja ve v40 myslim ani zadny nemam... nevim... ale v s60 mi to skoro vubec nefoukalo a topilo jen tak vlazne, pak jsem ho vymenil a ty proudy vzduchu jsou silene v porovnani s tim co to bylo predtim

kdyz to porovnam s 440 co jsem mel predtim tak je to chladnicka

kabinovy filtr mam asi pul roku stary tak nemuze byt nekde chyba v termostatu?
_________________
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
-
Offline
- Příspěvky: 2577
- Registrován: 13 roků 4 měsíce
- Vůz: Volvo S60 2.4T
- Bydliště: Opava (Oščadnica, SK)
Re: INTERIER: topení netopí naplno
no ja nerikam ze s60 je zrovna sauna... podle mne topi tak akorat, treba me ale brat s rezervou jsem zimni typ a vedro nesnasim... ale pred vymenou toho filtru mi to nefoukalo, tudiz netopilo skoro vubec... a ze ten filtr byl zas.any kvalitne... apropos... filtr jsem koupil za 307,- a vymenil sam... tudiz usetrena spousta penez v porovnani s vymenou v aut. servisu... akorat ze nemam aktivni uhli...killer píše:no S60 ze by extra topila mne take neprijdekoch píše:ja nevim... mas tam kabinovy filtr? ja ve v40 myslim ani zadny nemam... nevim... ale v s60 mi to skoro vubec nefoukalo a topilo jen tak vlazne, pak jsem ho vymenil a ty proudy vzduchu jsou silene v porovnani s tim co to bylo predtim![]()
kdyz to porovnam s 440 co jsem mel predtim tak je to chladnicka![]()
kabinovy filtr mam asi pul roku stary tak nemuze byt nekde chyba v termostatu?
jinak jsem se brouzdanim na netu dostal k jednemu topicu kde nekdo resil cisteni nejakeho cidla v jednotce ecc... byl tam navod jak rozebrat tu jednotku a vycistit to... bylo to v anglictine a celkem jsem to ale nepobral :?:
-
Offline
- Příspěvky: 478
- Registrován: 14 roků 3 měsíce
- Bydliště: Hradec Králové
Re: INTERIER: topení netopí naplno
nemas nekde odkaz na ten topic?
aspon bych mrknul
ale je pravda ze to zas tak hrozne netopi zatim nemrznu
aspon bych mrknul

ale je pravda ze to zas tak hrozne netopi zatim nemrznu

_________________
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
-
Offline
- Příspěvky: 2577
- Registrován: 13 roků 4 měsíce
- Vůz: Volvo S60 2.4T
- Bydliště: Opava (Oščadnica, SK)
Re: INTERIER: topení netopí naplno
vecer zkouknu, mozna to jeste nekde najdu... :poc:killer píše:nemas nekde odkaz na ten topic?
aspon bych mrknul
ale je pravda ze to zas tak hrozne netopi zatim nemrznu
-
Offline
- Příspěvky: 478
- Registrován: 14 roků 3 měsíce
- Bydliště: Hradec Králové
Re: INTERIER: topení netopí naplno
ok supr
_________________
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
-
Offline
- Servisman
- Příspěvky: 4276
- Registrován: 14 roků 7 měsíců
- Vůz: S80, 2,4
- Bydliště: Zlín
Re: INTERIER: topení netopí naplno
Pokud se vrátím ještě k porovnání topení v autech, tak podle mých zkušeností nejlépe topila Audi 100/43/5S - radiátor topení, jak chladič na feldě. Co se týká benzínových motorů tak řada 2xx, 7xx a 9xx topí přímo famózně. Samozřejmě jsou rozdíly v jednotlivých vozech co se týká zateplení, výbavy ( použité topení, izotermy skla apod. ). Např moje sedma z Kanady topí jak splašená, takže dnešní ráno venku -8°C a při plném topení, při příjezdu do práce ve voze na teploměru + 39°C - tohle felda neumí ani náhodou.
U provedení s mixem vzduchu jde na střed studený vzduch mimo radiátor topení. Při přepnutí na čelní sklo jede i klimatizace a ochlazuje a vysušuje vzduch jdoucí na čelní sklo, aby se nemlžilo.
U provedení s mixem vzduchu jde na střed studený vzduch mimo radiátor topení. Při přepnutí na čelní sklo jede i klimatizace a ochlazuje a vysušuje vzduch jdoucí na čelní sklo, aby se nemlžilo.
_________________
V 740 GL r.v.88 B230F, ZF224HP , bylo V 960 B6304, 150kW s vlaječkou
V S80 , B5244S
Až vyhraju, bude S 90 Royal III
V 740 GL r.v.88 B230F, ZF224HP , bylo V 960 B6304, 150kW s vlaječkou
V S80 , B5244S
Až vyhraju, bude S 90 Royal III
-
Offline
- Příspěvky: 2577
- Registrován: 13 roků 4 měsíce
- Vůz: Volvo S60 2.4T
- Bydliště: Opava (Oščadnica, SK)
Re: INTERIER: topení netopí naplno
bohuzel jsem to uz nenasel... snad se tam jeste nekdy proklikam... myslim na tokiller píše:ok supr
-
Offline
- Příspěvky: 20
- Registrován: 13 roků 1 měsíc
- Bydliště: Brno
Re: INTERIER: topení netopí naplno
Chci se zeptat jak fouká vzduch u V40 na sklo, na vsechny polohy me fouká docela intenzivně, ale na sklo je to hodně bída zkoušel sem vyndat filtr a bez něho to fouká uplně stejně a když je vydelaný tak to valí tou dirou po něm a tam se skoro nedá udržet ruka jaký to má tlak ale když to přepnu na okno tak skoro nic a hodně dlouho se to odmlžuje nevíte někdo nejakou radu???
_________________
V40 1,9dci 85kw 2001/11
V40 1,9dci 85kw 2001/11
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 11 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
Re: INTERIER: topení netopí naplno
Pokud odmlžuješ přední okno, tak zapni klimu. Teda pokud ji nemáš automatickou. To pomáhá fest. Jinak při tom zavři prostřední výdechy na palubce.
-
Offline
- Příspěvky: 478
- Registrován: 14 roků 3 měsíce
- Bydliště: Hradec Králové
Re: INTERIER: topení netopí naplno
je pravda ze i u S60 to hur fouka na okna oproti jinym znackam
ale odmlzovani mne prijde docela rychle
ale odmlzovani mne prijde docela rychle
_________________
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
-
Offline
- Příspěvky: 20
- Registrován: 13 roků 1 měsíc
- Bydliště: Brno
Re: INTERIER: topení netopí naplno
mam automatickou zapne se sama ale ze vsech vydech to valí docela solidne ale jen na to okno to stojí zaprd i když zavřu vsechny ostatní výdech když tam dam ruku tak sotva citim že neco fouká.Jarda S40 píše:Pokud odmlžuješ přední okno, tak zapni klimu. Teda pokud ji nemáš automatickou. To pomáhá fest. Jinak při tom zavři prostřední výdechy na palubce.
_________________
V40 1,9dci 85kw 2001/11
V40 1,9dci 85kw 2001/11
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 11 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
Re: INTERIER: topení netopí naplno
Mě to taky nefuní nijak extra, ale bohatě to stačí. Takže to neřeším, asi to tak má bejt. Tobě to nestačí? pokud ne, tak je potřeba to řešit. Ale pracda je, že jinejma výdechama to funí podstatně víc. Ale ty budeš možná už mít jinou palubku a podobně.
-
Offline
- Příspěvky: 20
- Registrován: 13 roků 1 měsíc
- Bydliště: Brno
Re: INTERIER: topení netopí naplno
Tak to tak asi má byt když jezdím sám tak je to plně dostacující nic se nemlží všechno je ok ale když po fotbale v 11 večer když je -5° sedne do auta 5 vosprchovanejch lidí s mokrýma vlasama tak to už moc nestíhá musí jít okna dolů a všichni řvou. Zkusím ještě preventivně vyměnit filtr a uvidím treba to pomuže.
_________________
V40 1,9dci 85kw 2001/11
V40 1,9dci 85kw 2001/11
-
Offline
- Příspěvky: 478
- Registrován: 14 roků 3 měsíce
- Bydliště: Hradec Králové
Re: INTERIER: topení netopí naplno
no dneska mne docela dlouho trvalo nez mne odmrazilo okno 
je fakt divne ze to foukani na okna neni tak silne jako z ostatnich ventilaci
chtelo by to nejakou pridavnu turbinu

je fakt divne ze to foukani na okna neni tak silne jako z ostatnich ventilaci
chtelo by to nejakou pridavnu turbinu

_________________
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 11 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
Re: INTERIER: topení netopí naplno
Ano, také jsem si všiml. S odmlženímnemám problém, ale rozehřát zamrzlé trvá déle. Ale jelikož stojím v garáži a v zimě málo jezdím, je to jen můj názor.killer píše:no dneska mne docela dlouho trvalo nez mne odmrazilo okno
je fakt divne ze to foukani na okna neni tak silne jako z ostatnich ventilaci
chtelo by to nejakou pridavnu turbinu
-
Offline
- Příspěvky: 478
- Registrován: 14 roků 3 měsíce
- Bydliště: Hradec Králové
Re: INTERIER: topení netopí naplno
asi kupim garaz 

_________________
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
killer
Bude: Volvo ???
Provizorne: Volkswagen Golf, Das Auto :-).
Bylo: Volvo S60 2,4 103kW/140Hp + LPG Elpigaz, r.v.2001, manual, Platinum Green
Bylo: Volvo 440Turbo 1,7 88kW/120Hp, r.v. 1991, manual, zelena metaliza
-
Offline
- Příspěvky: 2878
- Registrován: 15 roků 11 měsíců
- Vůz: S40, V70-I, 850, 460 variomatik
- Bydliště: Praha 9
Re: INTERIER: topení netopí naplno
jasan, nejlepší řešení 
