e.w.i.n.g.1 píše:Tak dnes jsem byl už potřetí v kardan servisu a mám tam zpátky to svoje staré uložení i s původním ložiskem a je po vibracích. Byl jsem tam i včera, prevazili to a stejně to moc nepomohlo.. Tak jsme se dohodli, že vyzkoušíme to moje staré uložení, jestli se to změní.. Fakt byl problém v tom jejich uložení. Nechtěli tomu věřit. Prý se jim to ještě nestalo a to tam nějaké kardany z Volva už prý párkrát dělali. Vrátili mi aspoň 3.770,-Kč. Takže mě ta sranda stála 3.800,-Kč jen za práci. Za to mám vyměněné křížky, které jsem si dodal sám..
To uložení SWAG jsem tam ani nechtěl, aby tam dávali. Volvo S90 fakt potřebuje originál. Je fakt zarážející, že podobný problém s uložením nikdy dříve neřešili. Že by to u jiných aut nevadilo..? Pán z kardan servisu říkal, že se o tom ještě pobaví s kolegy z branže, protože takový případ ještě neměli..
Jo jo,když oni v tom autorizáku jsou tak strašně drazí.
Tak mám aspoň všechny tři křížky výměněné.. Tak člověk se pořád učí.. A většinou chybama..
Každopádně uznávám, že měl Martin pravdu a doporučuji všem, kdo budou na Volvu řešit středové uložení, tak jedině originál od Volva nebo od firmy Metalastik funguje.
Mám tam zpátky uložení, které má najeto 336000 km a žádné vibrace. Jen jednomu mechanikovi se zdálo moc steřelé a měkké, tak jsem to začal řešit.. Zbytečně.. Asi tam trochu chrastily jen přední křížky.. Ale nikdo kromě mě v autě nic neslyšel..
Porovnával jsem to staré uložení s novým od SWAG (Febi) a bylo o dost měkčí.. Sice popraskané, ale funkční.. Asi existuje spousta dílů, co se dá nahradit z druhovyroby (a taky jsem s žádnou součástkou neměl nikdy problém), ale uložení kardanu je fakt hodně citlivá záležitost a v tomto případě to má výrobce opravdu přesně spočítané tak, aby to fungovalo.
e.w.i.n.g.1 píše:
Co se týká ložiska, tak je tam z prvovýroby SKF 6009-2RS1/LT10.
Po vyklepání ložiska z mého původního středového uložení potvrzuji, že origo ložisko je SKF 6009-2RS1/LT10. Nevede je každý obchod s ložisky, ale dá se sehnat. V nouzi by se po konzultaci s prodejcem, který se zdál, že ví o čem mluví, asi dalo použít úplně obyčejné 6009-2RS1. Zmíněné SKF 6009-2RS1/C3 je s větší axiální vůlí, protože je určené pro vysoké provozní teploty a fungovat asi bude. Ale větší axiální vůle nepřinese žádnou výhodu, spíše hrozí nevýhoda v tom smyslu, že by teoreticky mohlo být hlučnější.
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další
Origo uložení je na autě. Oproti předchozí druhovýrobě SWAG je to při jízdě rozdíl spíše nepatrný až žádný. Samo středové uložení je ale v dost rozdílné kvalitě, takže aspoň mám zřejmě napořád klid. Nebyl na něm uveden žádný výrobce, ale je španělské. V ruce je podstatně tužší než SWAG, který má tuhost spíše blíže origo dílu po 17 letech.
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další
Když položím ruku na řadící páku, je to nějaký rozdíl. Člověk musí být trochu magor, aby mu to přišlo jako adekvátní rozdíl za skoro 5.000 rozdílu v ceně, ale to já na druhou stranu jsem, tak nelituju. Naloženej jsem zatím nejel a asi dlouho nepojedu, ale tam to možná bude znatelnější.
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další
Nesjem v dane veci - zatim - prilis znaly, ale ze vcerejsich pokusu na mem aute me zarazi, jake zasadni vibrace dokaze zpusobovat kardan pri zmene vyskove polohy stredoveho ulozeni radove o jednotky milimetru. Mam pod nim uz z Holandska umistenou podlozku, zkousel jsem ji ze zvedavosti vyndat, nebo naopak doplnit o dalsi.
Zjevne jsou zcela zasadni jednotlive uhly v cele soustave jednotlivych pripojeni a spojeni kardanu. Predevsim nerozumim tomu, proc je tento fakt dusledne ignorovan veskerymi servisy.
Realne bude potreba naucit se dane uhly promerit a korigovat. Ony se totiz pri vymene stredoveho ulozeni, nebo treba silentbloku zmeni. Origo stredove ulozeni je jinak vysoke nez streba Swag a mozna i nez aktualne Volvem prodavane ulozeni.
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další
Ano, jeste jsem nevidel, ze by nekdo promeril jednotlive uhly a to i v pripade aut, ktera dlouhodobe delaji problemy. Jasny, asi s vyjimkou tomassse a jeho anabaze okolo 760. Z mych vcerejsich amaterskych pokusu dva milimetry nahoru nebo dolu udelaji rozdil v chovani...nebylo to mysleno ofenzivne Opravdu dost me to prekvapilo a chci tento poznatek sdilet.
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další
Uhly v krizich. Kdyz by to byly homokinetaky, tak je to asi jedno. Z toho, co jsem v rychlosti jako laik vcera pobral - v krizich dochazi ke zmene rychlosti otaceni kardanu podle toho, jak je kriz zrovna natoceny. Proto jsou dulezite ty uhly jako celek, protoze je potreba ty zmeny vyeliminovat na dalsim krizku. Proto je zasadni i pootoceni krizku vuci sobe. Pro pochopeni uplneho zakladu mne tomasss vcera poslal moc pekne skolacke video https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY , za coz mu jeste jednou dekuji. P.S.: Chce to zvuk
Muj zjisteny poznatek - kdyz jsem sel s ulozenim dolu, citil jsem vibrace nekde okolo 50 km/h pri akceleraci, kdyz moc vysoko, dalo se uz zaznamenat huceni/duneni mezi 80-100 km/h. Ale to vse zalezi na te soustave uhlu jako celku, to ze zmenim jenom neco, aniz bych vedel cokoli o celku je jenom takova detska hra. Ale zajimava ilustrace, jak moc velky efekt to dovede mit.
Zatim slychavam mluvit o vibracich kardanu jako o nejake zvlastni temne magii, ale spise je to souhra mnoha faktoru (a nevim, jestli se vsechny daji podchytit). Zatim z toho chapu jen ubohy zlomek, ale davam to jako namet k zamysleni a pro ty, kdo zoufale bojuji s vibracemi - takovych bude vzdy dost
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další
Videjko je super, ale zkazilo mi iluze. To sem si myslel, že základní fyziku mam zmáknutou.
Takže už vim po čem jít, když mi auto při trojce pocukává jako kráva.
Děkuji za informace.
Na V70 je jedno ulozeni a kardan sem nerozdelaval, mam oznacenou polohu na obou oncihc, takze by teoreticky melo bejt vse ok, krom toho, ze musim dobre trefit tu polohu ulozeni. vzhledem k tomu ze jsou tam utrzeny srouby a budu to muset odvrtavat, potes koste
HonzaA píše:Pro pochopeni uplneho zakladu mne tomasss vcera poslal moc pekne skolacke video
za coz mu jeste jednou dekuji.
Video je pekne, dokonce tak ze jsem si dneska rikal ze bych ho mohl dat sem na forum jinak potvrzuje to co rikam od zacatku, kardan musi bejt zarovnanej tak aby licovaly drzaky krizku; vyrazene sipky (carky) z fabriky jen zabranuji pootoceni dilu o 180st pri demontazi a nasledne montazi.
Sarkasmic píše:Tento fakt je důsledně ignorován?
Nerikam ze "zamerne", ale za "dusledne" si stojim kdyz jsem to resil, tak se vsema o kom jsem si myslel ze k tomu maji co rict (jak Volvo mechosu, tak firem ktery se zabyvaji jen vyvazovanim kardanu), ale o nutnosti ekvivalentnich uhlu nepadla nikdy ani nejmensi zminka, coz je pri ruznych vyskach ulozeni ruznych vyrobcu problem. Pritom uhlomer ma dneska kazdej smartphone...
To, že musí být kříže v rovině jsme se učili už na učňáku.
Ale co se týče úhlů to slyším poprvé, vždyť stačí, aby auto bylo naložené, nebo unavený péra a úhel je někde jinde. To samé, když motor zabere, taky se úhel lehce změní. Proto se tam ten kardan dává, aby právě eliminoval ty změny úhlů.
Symptom: Take-off vibrations at low speed, especially with high acceleration and/or heavy load, can occur in some cases.
Solution: Before you conclude this is the problem, make sure your engine and transmission mounts are in good shape. The level of driveshaft vibration can be reduced by changing the vertical position of the center support bearing. The support bearing is bolted to a bracket, which in turn is bolted to the underside of the car body. Adding shims or washers between the car body floor and bracket will shift the bearing down. Adding shims inside the bracket between the bracket and support bearing will shift the bearing up. Best results differ from car to car. Start with a change of 6mm (1/4") upwards. If results are not acceptable, try positions from 5mm (3/16") downwards to 12mm (1/2") upwards from the original position. Note that clearance between drive shaft and fuel lines must be at least 20mm, and between drive shaft and the fuel tank at least 16mm. Shimming upwards should not exceed 12mm (1/2") and after re-positioning the center support bearing housing should not contact the floor pan.
raolsa píše:Ale co se týče úhlů to slyším poprvé, vždyť stačí, aby auto bylo naložené, nebo unavený péra a úhel je někde jinde. To samé, když motor zabere, taky se úhel lehce změní.
Ano, to všechno hraje roli a stává se, že když se auto především s tuhou zadní nápravou hodně naloží, tak začne vibrovat. Pro začátek v případě problémů je potřeba proměřit si ty úhly na obvykle naloženém autě na rampě (nikoli vyvěšenej na zvedáku).
Bohužel, u našich krabic je celej ten systém vlastně docela složitej, když některé maji na kardanu hned tři křížky. Na moji hlavu je toho už trochu moc Pamatuju si, jak jsem asi tady na fóru četl, že nekdo vyřešil vibrace tím, že jeden z křížků vyměnil za homokineťák. V souvislosti s těmito úhly to najednou dává smysl. Eliminoval zrychlování a zpomalování otáčení kardanu, které neměl vyrovnané ostatními křížky.
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další
Urvanej píše:Videjko je super, ale zkazilo mi iluze. To sem si myslel, že základní fyziku mam zmáknutou.
Takže už vim po čem jít, když mi auto při trojce pocukává jako kráva.
Děkuji za informace.
Těším se, že se brzo budeme jezdit učit do VRZČ, jak vyladit naše kardany Mimochodem na youtube a obecně na internetu toho o měření a nastavování těch úhlů není až tak málo, protože při zvedání offů se tyhle věci také musej řešit - zase se ten systém rozhodí.
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další
tomasss píše:kdyz jsem to resil, tak se vsema o kom jsem si myslel ze k tomu maji co rict (jak Volvo mechosu, tak firem ktery se zabyvaji jen vyvazovanim kardanu), ale o nutnosti ekvivalentnich uhlu nepadla nikdy ani nejmensi zminka
To mohu na 100% potvrdit a to jsem to kdysi na jednom autě s mechaniky napříč republikou (s některými prakticky, s některými teoreticky) velmi intenzivně a velmi neúspěšně řešil. O úhlech tenkrát nepadlo ani slovo. Proto jsem to bez zlého úmyslu napsal tak, jak jsem to napsal. Nejblíže pravdě byl vlastně názor zástupce jednoho servisu: "okolo těch kardanů musí být ještě nějaký problém, který nám všem uniká"
Holt je to složitý a u osobáku netypický problém. Víc by tomu rozuměli spíše lidi, co přestavujou offroady, než ti, co opravují osobáky a budem si to asi muset nastudovat a případně pořešit sami.
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další
Dával jsem tam pokusně různý počet obyčejných cca 2 mm podložek pod matky s tím, že nějakou 5 mm podložku jsem tam měl už z Holandska (evidentně to už někdo řešil). Teď jsem už někde k maximálním 12 mm. Už tam ani není moc místa to přizvednout, ale asi už ani není potřeba. Je potřeba mít nachystané také delší šrouby. Nechám udělat pořádnou masivní podložku.
Komplexní řešení by dle mého názoru zahrnovalo také sundat kardan a změřit náklon příruby převodovky a diferáku.
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další
HonzaA psal o náklonech příruby diferenciálu a převodovky, což není úplně přesný, protože mezi převodovkou a prvním dílem hřídele je hardyspojka, která je na rozdíl od kardanových křížků homokinetická.
K dosažení plynulého otáčení mrkve diferenciálu (což je cílem vašeho snažení) je zapotřebí dodržet rovnoběžnost mrkve s prvním dílem hřídele. Jinými slovy úhly na křížcích musí být stejné.
Na dvoustovkách je zadní náprava ukotvena do kastle dvěma tzv. reakčníma vzpěrama, který se dodávají ve dvou nebo třech délkách. Změnou délky vzpěr se tedy dá měnit úhel mrkve vůči karoserii. Středové uložení kardanu nelze nastavovat, nastavuje se samo tím, že se stářím vyglajdá a shnije pružina, která středové ložisko v gumě trochu nadzvedává .
Na 700/900 je zadní náprava jištěna za diferenciál a nemám tušení, jestli to jde nějak přenastavit. Možná se mění jen výška středového uložení, čímž se dosáhne téhož (přinejmenším se může dosáhnout téhož ).
Stando, diky za zajimave postrehy. Aby to nebylo tak "jednoduchy", tak devitky maji nektery hardy spojku a spise ji vetsina nema - kardan ma tedy opravdu tri krizky...nebudu delat ramena, zatim jsem takovyto pripad se tremi krizky tak uplne nepochopil.
Treba u 960/x90 zavisi provedeni na roku a typu karoserie. Ja si vylosoval tri krizky.
_________________ 244 GLE B21E 1979 | 244 GLE B23E 1981 a další