Romulusw píše: 21 říj 2021 16:45
A co se s takým letadlem stane, dyš mu fest foukne do zad?
To záleží v jaké je to situaci
Když už jsi ve vzduchu, tak na větru moc nezáleží. Hodně zjednodušeně - to, co tě drží ve vzduchu je rychlost vůči mase vzduchu. Jestli je ta ta masa vzduchu nepohyblivá (bezvětří), nebo se pohybuje (i s tebou) - (fouká vítr) je pro let samotný nepodstatný.
Podstatný je to vůči zemi. Při bezvětří je tvá rychlost vůči vzduchu totožná s rychlostí vůči zemi.
Pokud bude foukat vítr (pro zjednodušení budu používat stejné jednotky) třeba 20 km/h a ty poletíš rychlostí 100 km/h tak pokud poletíš proti větru, tak tvá rychlost (indikovaná) bude 100km/h, ale rychlost vůči zemi bude 80km/h
Pokud bude foukat vítr třeba 20 km/h a ty poletíš rychlostí 100 km/h tak pokud poletíš po větru, tak tvá rychlost (indikovaná) bude stále100km/h, ale rychlost vůči zemi bude 120 km/h
Když poletíš z bodu "A" do bodu "B" a bude vítr foukat proti tobě, tak poletíš o to déle.
Když poletíš z bodu "A" do bodu "B" a bude ti vítr foukat "do zad", tak poletíš o to rychleji.
Když ti bude foukat vítr kolmo z boku, tak musíš vylučovat snos větrem (letět čumákem vyoseně proti větru, prostě takovým traverzem) a proto ti i tak bude let trvat o dost déle, jak při bezvětří.
Zkrátka a jednoduše, s větrem (resp. jeho rychlostí a směrem) musíš počítat vždy při plánování jakékoliv trasy. jakmile fouká tak vždy poletíš déle jak při bezvětří.
Tedy pokud si nenaplánuješ jednosměrnou cestu po větru...
A také se nějak potřebuješ do toho vzduchu dostat a následně též přistát.
Obecně platí, že startovat a přistávat se má proti větru. Každé letadlo má ve své letové příručce tabulku/graf kde jsou popsané maximální přípustné limity pro vzlet a přistání
Například moje LK2M Sluka má maximální povolenou rychlost větru ve směru dráhy 10m/s a kolmo ve směru dráhy 5 m/s.
Samozřejmě se dá zvládnout i větší vítr, ale to už chce něco za tím kniplem umět a dokonale znát letadlo.
Já a kamarád jsme si kdysi dali cvičně pár okruhů kdy to foukalo +- 12m/s kolmo do boku, dali jsme to, ale už to bylo hooodně nadoraz. Sebemenší chybka a skončilo by to pěknou kraksnou... A to bylo v dobách, kdy jsme oba na tom éru nalétaly skoro 100h ročně, takže jsme jej měli sakra dobře v pazourách...
Letos mám se Slukou nalétáno pouhých cca 20h a dobrovolně bych s ní nešel ani do polovičního větru.
Takže to zkrátím - čím silnější vítr, tím menší požitek z létání
