
Jedná se o malý letištní tahač (letadel/letištní techniky/bagážových vozíků a pod.)který se mi po nějakém to úsilí podařilo reinkarnovat víceméně z vraku do současného (téměř) "bojeschopného" stavu.
To "téměř" je v závorkách naprosto záměrně, neb stále je na něm ještě co dodělávat a vylepšovat - a to asi bude tak trošku nekonečný příběh o který se v případě Vašeho zájmu mohu podělit a pravděpodobně průběžně otravovat o radu/nápad, případně díly.

A proč je to zde na Volvofóru? Na to je odpověď jednoduchá, neb oproti původnímu fabrickému stavu došlo v průběhu času k různým modifikacím a úpravám a nyní je to už z hodně velké části poskládané z Volvo komponentů

Začnu asi pár technickými daty:
výrobce: FMW Engineering LTD (Dorset, GB) - opravdu čistokrevné "čajové" kopyto s volantem na blbé straně

délka: 2,7m
šířka: 1,2m
výška: 2,0m (bez majáku)
hmotnost: původní neznámá, asi 2.400kg; v současnosti aktuální 2,660kg
rok výroby: 1985
pohonná jednotka: původní si nepamatuji přesně, ale nějaký starý karburátorový 4-válec Ford, objem buď 1.4 nebo 1.6
převodovka: manuální 4q
A něco z jeho životopisu (alespoň co mě je známo):
Od roku výroby až do roku 1992 nemám žádné informace, snad jenom že neopustil své rodné ostrovy.
Na podzim roku 1992 byl zakoupený coby "řádná" ojetina (současně s další technikou) nově vzniklou handlingovou společností Czech Airhandling s.r.o. působící na pražském letišti Ruzyně, tam pár let tahal vozíky s bagáží, přistavoval GPU a přetahoval "malá" letadla velikosti L-410; Be-1900 a pod. ze Starého letiště na Nové a zpět.
V té době ještě s původním jasně žlutým nátěrem, který se v průběhu let 1993-4 měnil na šedivý poté co původní společnost fůzovala s Ogden Aviation na Czech-Ogden Airhandling.
(z tohoto období žádné foto nemám, ale pokusím se je získat)
V roce 1995-6 mi zmizel z očí, neb jsem v této firmě skončil svojí činnost a následuje díra až do roku 2005 (??? cca.) kdy se k mé velké radosti objevil ve vlastnictví mého známého, který se živil servisem letištní techniky.
jak a kdy přesně k němu přišel netuším, neb jsem se na to nikdy nezeptal, ale faktem je, že jej měl na dílně coby nepojízdný kus šrotu, protože s původní mechanickou převodovkou byly neustále problémy (zůstávaly "zaseknuté" kvalty).
Z toho důvodu se tehdejší majitel rozhodl pro výměnu převodovky za automatickou. Byl jsem tehdy požádán o pomoc se sehnáním automatické převodovky ze Sierry, neb to mělo stejnou přírubu, což se ale ukázalo jako neřešitelný oříšek, protože těchto převodovek bylo obecně v tomto státě málo a když už byly na prodej, tak v neznámém stavu spolehlivosti a ještě za ní chtěli ranec...
Takže jsem tenkrát prosadil (díky tehdejšímu nakažení Volvovirem


A zanedlouho v tahači vrčel poctivý RedBlok s automatem

Samozřejmě se to neobešlo bez problémů - nárůst výkonu a krouťáku oproti původnímu Forďáckému "chcípáčkovi" byl sakra znát. projevovalo se to tak, že po sešlápnutí plynu "na podlahu" se tahač doslova a do písmene stavěl na zadní jako správný dragster


Takže před přední nápravu přišlo ještě 100kg olova coby zátěž a pak se Démon začal chovat "mravně"

(trošku odbočím - přezdívku "Démon" má tento vehikl od roku cca 1994, kdy mu kdosi nalepil tento nápis na boční okénko - a má jej tam nalepený doposavad

V té době tahač zároveň prošel poměrně velkým repasem, včetně nového laku.
(pár fotek z tohoto období rozpracovanosti)
Nicméně pak nastalo pro "Démona" období temna, a nedodělán byl zavřen do depozitáře z důvodů jiných aktivit/priorit...
Takže na něj usedal prach a jeho možnosti/schopnosti zůstaly nevyužity...
Zaskladěn haraburdím tiše chátral...
A to až do jara loňského roku kdy jsem jej v nějakém pominutí mysli koupil (patrně v tom sehrálo svojí roli má citová vazba která vznikla už okamžikem jeho příjezdu na Ruzyňské letiště - prostě holt jsem takový a bylo mi jej líto, raději by jsem jej viděl pracovat na nějakém letišti

A protože jsem pro něj neměl v ten okamžik žádné jiné využití a do paneláku na balkon se mi opravdu nevešel, tak jsem jej pronajal na Slovensko s dohodou, že jej dodělají do plně funkčního stavu a pošlou zpět tvořit hodnoty na nějaké letiště.
Vcelku veselá historka bylo samotné nakládání tahače na kamion - žádná rampa - prostě jsem najel na vidle vysokozdvihu, nechal se zdvihnout na úroveň kamionu a zajel jsem dovnitř

Bohužel ani Slovensko nezafungovalo, tahač zůstal nedodělám a tak jsem se letos v létě rozhodl jej vzít zpět a dát mu novou šanci na produktivní život na Příbramském letišti.
Po dlouhém handrkování přijel zpět do Prahy (patrně někteří z vás zaregistrovali mojí poptávku po rampě kde bych jej složil - Fílo ještě jednou díky

a byl jsem zklamán a znechucen - Démon byl snad ještě v horším stavu než když odjížděl na Slovensko...
Za prvé nedodělán, a za druhé chybělo spousta věcí...
Na tahači kromě namontování dveří nebylo uděláno vůbec nic a navíc se mi nevrátilo topení, stěrače, kliky, kryty klik a nebyla udělaná elektrika - ani jedno světlo, prostě nic...
Takže jsem se pustil do dodělání všech chybějících věcí, honěným časem, neb jsem už v té době měl kupce, který by jej využil...
Tímto bych chtěl zároveň ještě jednou speciálně poděkovat Marrovi za azyl a podporu a Krtkovi za veškerou výpomoc s obnovením a uvedením Démona do provozu, protože bez nich bych to nedokázal.

Namontovali se světla (alespoň tak abych to mohl předat novému majiteli), daly se boční okna a hromada dalších blbostí + spousta kontrol stavu a úprav.
I tak peklo pekelné aby se to časově zvládlo, neb termín předání byl daný příletem nového letadla majitele.
Aby toho Volva nebylo málo, tak na veškerou kabeláž byly použité komponenty z kabeláže z Volva V70 včetně svorkovnic a pojistkovnic - jak jsem psal již na začátku - patrně je to již vice Volvo než cokoliv jiného co tam tehdy konstruktéři naplánovali

No nakonec se to s "vyplazeným jazykem" zvládlo a nyní Démon už má za sebou první premiéru tahání letadla a obstál k naprosté spokojenosti - mám radost, že Démon ještě stále nepatří do šrotu a stále bez problémů dělá to k čemu byl určen

Dnešní aktuální stav:
Na Démonovi stále pracuji - dneska už zase vypadá jinak než na posledních fotkách, byť jsem je dělal dneska (nově jsou udělané popisky k veškerým vypínačům, nainstalované motohodiny a vyrobený špunt nádrže který někdo ukradl (jak jinak - je to upravené víčko od oleje z volváckého motoru

A do budoucna bude vypadat ještě jinak a věřím, že i lépe

A i když jsem Démona prodal, tak stále zůstává se mnou, neb mu budu do budoucna dělat veškerou údržbu i servis

(Akorát jsem zvědavý jak to zvládnu, neb servis letištní techniky jsem profesionálně dělal naposled před 15-ti lety, od té doby se věnuji výhradně letadlům - ale asi není nic co by letecký mechanik (s pomocí přátel na volvofóru




