Pevnostní vs. nerez šrouby
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 1126
- Registrován: 13 roků 9 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: C70 T5, V70R, C70 Cabrio T5
#1 Pevnostní vs. nerez šrouby
Omlouvám se za stupidní otázku, ale prostě se už v tom ztrácím..
Standardů okolo šroubů je tolik, že i po několika dnech čtení internetu si fakt nejsem jistej.
Má nerez A2 DIN 912 (https://www.sroubyonline.cz/nerez-a2-din-912) stejnou nebo lepší pevnost jak ocel 12.9? (https://www.sroubyonline.cz/spojovaci-material/srouby/srouby-s-valcovou-hlavou/din-912-ocel-12-9-bez-povrchove-upravy)
Resp. když DVS doporučuje pevnost 12.9 (http://www.vivaperformance.com/content/pdf/dvs-p80-320mm-brake-conversion.pdf), tak je možné použít pouze tu ocel, nebo i nerez?
Standardů okolo šroubů je tolik, že i po několika dnech čtení internetu si fakt nejsem jistej.
Má nerez A2 DIN 912 (https://www.sroubyonline.cz/nerez-a2-din-912) stejnou nebo lepší pevnost jak ocel 12.9? (https://www.sroubyonline.cz/spojovaci-material/srouby/srouby-s-valcovou-hlavou/din-912-ocel-12-9-bez-povrchove-upravy)
Resp. když DVS doporučuje pevnost 12.9 (http://www.vivaperformance.com/content/pdf/dvs-p80-320mm-brake-conversion.pdf), tak je možné použít pouze tu ocel, nebo i nerez?
_________________
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 2167
- Registrován: 14 roků 8 měsíců
- Bydliště: Vrchoslavice
- Vůz: Volvo 340 1.6D Volvo 460 1.9TD
#2 Pevnostní vs. nerez šrouby
12.9 je top pevnost nerez je většinou bláto
_________________
V70 D5 2002 stříbrná 410tkm 460 1.9TD 1994 stříbrná 773tkm momentálně depozit V40 1.9D 85kw 2004 stříbrná 237tkm 340 1.6D 1986 oceanbluemetalic 187tkm S60 D5 2002 stříbrná 265tkm S60 D5 2002 stříbrná Volfinka od Albertuse 440 tkm
V70 D5 2002 stříbrná 410tkm 460 1.9TD 1994 stříbrná 773tkm momentálně depozit V40 1.9D 85kw 2004 stříbrná 237tkm 340 1.6D 1986 oceanbluemetalic 187tkm S60 D5 2002 stříbrná 265tkm S60 D5 2002 stříbrná Volfinka od Albertuse 440 tkm
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 2127
- Registrován: 15 roků 3 měsíce
- Bydliště: Klatovy
- Vůz: 850R; 760GLE; 940T
#3 Pevnostní vs. nerez šrouby
Nerez A2 má cca podobnou pevnost (800MPa v nejlepší variantě vs 1200MPa u 12.9) jako 8.8, takže to bych tam nedával.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 1126
- Registrován: 13 roků 9 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: C70 T5, V70R, C70 Cabrio T5
#4 Pevnostní vs. nerez šrouby
Dík, tak vezmu ocel 12.9.
Má cenu řešit pozink?
Má cenu řešit pozink?
_________________
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 2127
- Registrován: 15 roků 3 měsíce
- Bydliště: Klatovy
- Vůz: 850R; 760GLE; 940T
#5 Pevnostní vs. nerez šrouby
Nemá, před lety když jsem dával větší brzdy jsem taky dal normální černý a jsou pořád bez větších známek koroze.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 195
- Registrován: 15 roků 3 měsíce
- Bydliště: Jihozápad
- Vůz: bylo V70
#6 Pevnostní vs. nerez šrouby
bych byl s tou pevností někdy opatrný, pevný taky znamená víc křehký. U 12.9 se třeba vůbec nedefinuje hodnota vrubové houževnatosti
někdy můžu být zajímavým kompromisem třída 10.9
jo a 12.9 se kvůli nebezpečí vodíkové křehkosti nedoporučuje galvanicky zinkovat, i když se tak často děje...
někdy můžu být zajímavým kompromisem třída 10.9
jo a 12.9 se kvůli nebezpečí vodíkové křehkosti nedoporučuje galvanicky zinkovat, i když se tak často děje...
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 2947
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Kroměříž
- Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06
#7 Pevnostní vs. nerez šrouby
12 se v zinku nedělá, tedy nikdy jsem to neviděl, vždy jen černé
víc křehký? těžko říct, ale šrouby v pevnosti 8 klidně utrhnu, když si nedám pozor, u pevnosti 12 se mi to nikdy nepovedlo, to spíš smetu klíč (u imbusu)
pak taky bacha na čínu, která ani nemá označení...
víc křehký? těžko říct, ale šrouby v pevnosti 8 klidně utrhnu, když si nedám pozor, u pevnosti 12 se mi to nikdy nepovedlo, to spíš smetu klíč (u imbusu)
pak taky bacha na čínu, která ani nemá označení...
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 195
- Registrován: 15 roků 3 měsíce
- Bydliště: Jihozápad
- Vůz: bylo V70
#8 Pevnostní vs. nerez šrouby
právě že se dělá i v zinku
ale víc se doporučuje třeba Dacromet, ale číňan tam dá klidně i zinek, hlavní je cena...
ale víc se doporučuje třeba Dacromet, ale číňan tam dá klidně i zinek, hlavní je cena...
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 2947
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Kroměříž
- Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06
#9 Pevnostní vs. nerez šrouby
když omylem objednám 12 s poznámkou zinek, protože 8 bereme v zinku, tak mi volají, že v zinku se nedělají, tedy klasický imbus a šestihran, možná se něco v zinku dělá, ale nevím o tom a nikdy jsem neviděl, i katalogy vyplivnou pro pevnost 12 vždy jen bez povrchovky (černé)
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 2907
- Registrován: 9 roků 8 měsíců
- Bydliště: Praha - Opava
- Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005
#10 Pevnostní vs. nerez šrouby
Pokud se jedná o šrouby pevností třídy 12.9 a chcete nějakou formu zinkové ochrany.
Jedná s pravidla o jistou formu mikrolamelového zinkového povlaku. Klasický zinek na tuto pevnost opravdu nepatří, což ale neznamená, že ho někteří prodejci nenabízejí. Osobně si myslím, že takové šrouby jsou pevnosti 8.8 pouze s upraveným značením.
Pokud má někdo chuť, další info třeba zde:
https://www.mmspektrum.com/clanek/povrchove-upravy-sroubu.html
Jedná s pravidla o jistou formu mikrolamelového zinkového povlaku. Klasický zinek na tuto pevnost opravdu nepatří, což ale neznamená, že ho někteří prodejci nenabízejí. Osobně si myslím, že takové šrouby jsou pevnosti 8.8 pouze s upraveným značením.
Pokud má někdo chuť, další info třeba zde:
https://www.mmspektrum.com/clanek/povrchove-upravy-sroubu.html
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 195
- Registrován: 15 roků 3 měsíce
- Bydliště: Jihozápad
- Vůz: bylo V70
#11 Pevnostní vs. nerez šrouby
firmy jako WEWO, Keller-kalmbach a jiné nabízejí i jako zinkované
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 12077
- Registrován: 13 roků 4 měsíce
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#12 Pevnostní vs. nerez šrouby
Vapik: Ono to zinkování 12.9, pokud se dělá elektrolyticky, tak by to asi šlo, tam neni takovej problém s vodíkem.
Jinak k původnímu dotazu už asi všichni odpověděli. Pokud chceš, aby to dobře vypadalo, tak nerez. Pokud chceš, aby to drželo, tak 12.9. Průšvih je, že pokud dáš 12.9, a použiješ utahovací momenty na 8.8, tak se ti to může povolit. Momenty jsou většinou dimenzovaný tak, aby se šroub našponoval a fungoval jako pružina v elastický oblasti, což ale pevnější šroub neudělá, takže se to pak musí trochu lepit.
UEDIT: chyba, galvanické pokovení je u pevnostních šroubů právě chyba, žárové (ponoření do kapalnýho Zn) je lepší, ale zase přijdeš o pevnost, navíc se to předtim moří a z použitýho tavidla taky nějakej vodík pak naleze. Začarovanej kruh.
odkaz
Jinak k původnímu dotazu už asi všichni odpověděli. Pokud chceš, aby to dobře vypadalo, tak nerez. Pokud chceš, aby to drželo, tak 12.9. Průšvih je, že pokud dáš 12.9, a použiješ utahovací momenty na 8.8, tak se ti to může povolit. Momenty jsou většinou dimenzovaný tak, aby se šroub našponoval a fungoval jako pružina v elastický oblasti, což ale pevnější šroub neudělá, takže se to pak musí trochu lepit.
UEDIT: chyba, galvanické pokovení je u pevnostních šroubů právě chyba, žárové (ponoření do kapalnýho Zn) je lepší, ale zase přijdeš o pevnost, navíc se to předtim moří a z použitýho tavidla taky nějakej vodík pak naleze. Začarovanej kruh.
odkaz
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 1126
- Registrován: 13 roků 9 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: C70 T5, V70R, C70 Cabrio T5
#13 Pevnostní vs. nerez šrouby
Dík, je vidět že na volvofóru se člověk dozví vše
Sehnal jsem 12.9 ocelové šrouby ... teda krom M12x25mm se zápustnou hlavou, který jsem našel jen v 10.9, ale DVS mi potvrdilo že by to mělo být OK - hlavně to zalepit.
Kotouče už jsou nakoupené, teď ještě počkat, až přijdou třmeny a můžu se do toho pustit
Sehnal jsem 12.9 ocelové šrouby ... teda krom M12x25mm se zápustnou hlavou, který jsem našel jen v 10.9, ale DVS mi potvrdilo že by to mělo být OK - hlavně to zalepit.
Kotouče už jsou nakoupené, teď ještě počkat, až přijdou třmeny a můžu se do toho pustit
_________________
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 2598
- Registrován: 17 roků 1 měsíc
- Vůz: V960, B6304F, 1992
- Bydliště: Piešťany/Praha
- Kontaktovat uživatele:
#14 Pevnostní vs. nerez šrouby
A ja som bol v tom ze pevnostnym srobom vadi prave elektrolyticky proces. Zinkovanie za tepla napr šopovanim nevadi a aj dlhsie vydrzi - Delta-tone 9000 a pod.
Hlavne tam nepouzivaj podlozky. Pokial by si mal tuto uchylku ako nutnost, tak aspon v rovnakej tvrdosti ako skrutka. Idealne pouzit skrutky s prirubou - DIN6921.
A na skrutky pre brzdice pozor, aspon na 9xx to nie su skrutky standardneho prevedenia, aj ked sa podobaju. Na to ake su kratke maju len ciastocny zavit. Da sa to obist kupou dlhsej skrutky a jej skratenim. Nie je vsak iste ze bude sediet priemer bezzavitovej casti.
Hlavne tam nepouzivaj podlozky. Pokial by si mal tuto uchylku ako nutnost, tak aspon v rovnakej tvrdosti ako skrutka. Idealne pouzit skrutky s prirubou - DIN6921.
A na skrutky pre brzdice pozor, aspon na 9xx to nie su skrutky standardneho prevedenia, aj ked sa podobaju. Na to ake su kratke maju len ciastocny zavit. Da sa to obist kupou dlhsej skrutky a jej skratenim. Nie je vsak iste ze bude sediet priemer bezzavitovej casti.
_________________
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 332
- Registrován: 13 roků 3 měsíce
- Bydliště: Malacky
- Vůz: 945 B200FT
#15 Pevnostní vs. nerez šrouby
12.9 su malo silne v strihu, tak aj na to bacha
_________________
2x V70 TDI, V70 T5
2x V70 TDI, V70 T5
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 12077
- Registrován: 13 roků 4 měsíce
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#16 Pevnostní vs. nerez šrouby
Sergej: máš pravdu, už jsem příspěvek editoval.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 223 Odpovědi
- 42395 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Petr Marek
-
- 62 Odpovědi
- 5676 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Nosound89
-
- 12 Odpovědi
- 470 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od zvedavec
-
- 7 Odpovědi
- 322 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od kwiko
-
- 7 Odpovědi
- 765 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Dejw22