Pevnostní vs. nerez šrouby

jak si doma vyladit motor apod.
  • Autor
  • Zpráva
spy
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1126
Registrován: 13 roků 9 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: C70 T5, V70R, C70 Cabrio T5

#1 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od spy »

Omlouvám se za stupidní otázku, ale prostě se už v tom ztrácím..
Standardů okolo šroubů je tolik, že i po několika dnech čtení internetu si fakt nejsem jistej.
Má nerez A2 DIN 912 (https://www.sroubyonline.cz/nerez-a2-din-912) stejnou nebo lepší pevnost jak ocel 12.9? (https://www.sroubyonline.cz/spojovaci-material/srouby/srouby-s-valcovou-hlavou/din-912-ocel-12-9-bez-povrchove-upravy)

Resp. když DVS doporučuje pevnost 12.9 (http://www.vivaperformance.com/content/pdf/dvs-p80-320mm-brake-conversion.pdf), tak je možné použít pouze tu ocel, nebo i nerez?
_________________
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K

karelvolvo
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 2167
Registrován: 14 roků 8 měsíců
Bydliště: Vrchoslavice
Vůz: Volvo 340 1.6D Volvo 460 1.9TD

#2 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od karelvolvo »

12.9 je top pevnost nerez je většinou bláto
_________________
V70 D5 2002 stříbrná 410tkm 460 1.9TD 1994 stříbrná 773tkm momentálně depozit V40 1.9D 85kw 2004 stříbrná 237tkm 340 1.6D 1986 oceanbluemetalic 187tkm S60 D5 2002 stříbrná 265tkm S60 D5 2002 stříbrná Volfinka od Albertuse 440 tkm

peter cz
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 2127
Registrován: 15 roků 3 měsíce
Bydliště: Klatovy
Vůz: 850R; 760GLE; 940T

#3 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od peter cz »

Nerez A2 má cca podobnou pevnost (800MPa v nejlepší variantě vs 1200MPa u 12.9) jako 8.8, takže to bych tam nedával.
_________________
´96 850 R, B5234T5, AW50-42LE, Elotec E85 | ´89 760 GLE, D24TIC, ZF4HP22 Obrázek | ´97 940 Turbo, B230FK, M90, LPG Obrázek
Volvo diagnostika k dispozici.

spy
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1126
Registrován: 13 roků 9 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: C70 T5, V70R, C70 Cabrio T5

#4 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od spy »

Dík, tak vezmu ocel 12.9.
Má cenu řešit pozink?
_________________
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K

peter cz
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 2127
Registrován: 15 roků 3 měsíce
Bydliště: Klatovy
Vůz: 850R; 760GLE; 940T

#5 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od peter cz »

Nemá, před lety když jsem dával větší brzdy jsem taky dal normální černý a jsou pořád bez větších známek koroze.
_________________
´96 850 R, B5234T5, AW50-42LE, Elotec E85 | ´89 760 GLE, D24TIC, ZF4HP22 Obrázek | ´97 940 Turbo, B230FK, M90, LPG Obrázek
Volvo diagnostika k dispozici.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 195
Registrován: 15 roků 3 měsíce
Bydliště: Jihozápad
Vůz: bylo V70

#6 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od outdoor »

bych byl s tou pevností někdy opatrný, pevný taky znamená víc křehký. U 12.9 se třeba vůbec nedefinuje hodnota vrubové houževnatosti

někdy můžu být zajímavým kompromisem třída 10.9

jo a 12.9 se kvůli nebezpečí vodíkové křehkosti nedoporučuje galvanicky zinkovat, i když se tak často děje...

Tod2
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 2947
Registrován: 8 roků 9 měsíců
Bydliště: Kroměříž
Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06

#7 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od Tod2 »

12 se v zinku nedělá, tedy nikdy jsem to neviděl, vždy jen černé
víc křehký? těžko říct, ale šrouby v pevnosti 8 klidně utrhnu, když si nedám pozor, u pevnosti 12 se mi to nikdy nepovedlo, to spíš smetu klíč (u imbusu)
pak taky bacha na čínu, která ani nemá označení...
_________________
D5T5 ST2, egr off + dongle
Obrázek VIN YV1TS796961433633

Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 195
Registrován: 15 roků 3 měsíce
Bydliště: Jihozápad
Vůz: bylo V70

#8 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od outdoor »

právě že se dělá i v zinku

ale víc se doporučuje třeba Dacromet, ale číňan tam dá klidně i zinek, hlavní je cena...

Tod2
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 2947
Registrován: 8 roků 9 měsíců
Bydliště: Kroměříž
Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06

#9 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od Tod2 »

když omylem objednám 12 s poznámkou zinek, protože 8 bereme v zinku, tak mi volají, že v zinku se nedělají, tedy klasický imbus a šestihran, možná se něco v zinku dělá, ale nevím o tom a nikdy jsem neviděl, i katalogy vyplivnou pro pevnost 12 vždy jen bez povrchovky (černé)
_________________
D5T5 ST2, egr off + dongle
Obrázek VIN YV1TS796961433633

Vapik
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 2907
Registrován: 9 roků 8 měsíců
Bydliště: Praha - Opava
Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005

#10 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od Vapik »

Pokud se jedná o šrouby pevností třídy 12.9 a chcete nějakou formu zinkové ochrany.
Jedná s pravidla o jistou formu mikrolamelového zinkového povlaku. Klasický zinek na tuto pevnost opravdu nepatří, což ale neznamená, že ho někteří prodejci nenabízejí. Osobně si myslím, že takové šrouby jsou pevnosti 8.8 pouze s upraveným značením.
Pokud má někdo chuť, další info třeba zde:
https://www.mmspektrum.com/clanek/povrchove-upravy-sroubu.html

Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 195
Registrován: 15 roků 3 měsíce
Bydliště: Jihozápad
Vůz: bylo V70

#11 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od outdoor »

firmy jako WEWO, Keller-kalmbach a jiné nabízejí i jako zinkované

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 12077
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#12 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od Urvanej »

Vapik: Ono to zinkování 12.9, pokud se dělá elektrolyticky, tak by to asi šlo, tam neni takovej problém s vodíkem.
Jinak k původnímu dotazu už asi všichni odpověděli. Pokud chceš, aby to dobře vypadalo, tak nerez. Pokud chceš, aby to drželo, tak 12.9. Průšvih je, že pokud dáš 12.9, a použiješ utahovací momenty na 8.8, tak se ti to může povolit. Momenty jsou většinou dimenzovaný tak, aby se šroub našponoval a fungoval jako pružina v elastický oblasti, což ale pevnější šroub neudělá, takže se to pak musí trochu lepit.

UEDIT: chyba, galvanické pokovení je u pevnostních šroubů právě chyba, žárové (ponoření do kapalnýho Zn) je lepší, ale zase přijdeš o pevnost, navíc se to předtim moří a z použitýho tavidla taky nějakej vodík pak naleze. Začarovanej kruh.
odkaz
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

spy
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1126
Registrován: 13 roků 9 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: C70 T5, V70R, C70 Cabrio T5

#13 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od spy »

Dík, je vidět že na volvofóru se člověk dozví vše :-)
Sehnal jsem 12.9 ocelové šrouby ... teda krom M12x25mm se zápustnou hlavou, který jsem našel jen v 10.9, ale DVS mi potvrdilo že by to mělo být OK - hlavně to zalepit.
Kotouče už jsou nakoupené, teď ještě počkat, až přijdou třmeny a můžu se do toho pustit :) :Yahoo!:
Přílohy
shopping.jpg
_________________
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 2598
Registrován: 17 roků 1 měsíc
Vůz: V960, B6304F, 1992
Bydliště: Piešťany/Praha
Kontaktovat uživatele:

#14 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od Sergej »

A ja som bol v tom ze pevnostnym srobom vadi prave elektrolyticky proces. Zinkovanie za tepla napr šopovanim nevadi a aj dlhsie vydrzi - Delta-tone 9000 a pod.
Hlavne tam nepouzivaj podlozky. Pokial by si mal tuto uchylku ako nutnost, tak aspon v rovnakej tvrdosti ako skrutka. Idealne pouzit skrutky s prirubou - DIN6921.
A na skrutky pre brzdice pozor, aspon na 9xx to nie su skrutky standardneho prevedenia, aj ked sa podobaju. Na to ake su kratke maju len ciastocny zavit. Da sa to obist kupou dlhsej skrutky a jej skratenim. Nie je vsak iste ze bude sediet priemer bezzavitovej casti.
_________________
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx

danki
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 332
Registrován: 13 roků 3 měsíce
Bydliště: Malacky
Vůz: 945 B200FT

#15 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od danki »

12.9 su malo silne v strihu, tak aj na to bacha
_________________
2x V70 TDI, V70 T5

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 12077
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#16 Pevnostní vs. nerez šrouby

Příspěvek od Urvanej »

Sergej: máš pravdu, už jsem příspěvek editoval.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „Jak co vyladit???“