Jelikož mi poslední dobou Jarunka tak trochu pokašlávala při startu a nikdy nebylo na baterce víc jak 13V, tak nastal čas s tím neco dělat.
Základ je, najít si, co to mam vlastně za alternátor. Už jsem ho jednou vyndaval s tím, že se na něj podívám. Poté co jsem shodil zadní kryt jsem ho zase v klidu zavřel a vrátil, byl totiž totálně vyběhaný snímací kroužek, který jen tak snadno neopravíte.
V mém případě Bosch 0 123 500 005. Podle toho jsem zakoupil u Janoty za 220Kč snímací kroužek, uhlíky do regulátoru (80Kč) a 60Kč pošta. V pátek jsem to objednal, v pondělí bylo doma.
Altík jsem tedy vyndal a začal rozebírat. Horní dekl drží na třech šroubech a třech západkách, krásná prace, šup a byl dole.
Příště až to budu dělat, tak si povolim řemenici ještě na nasazenym altíku v autě, protože jinak se to dělá saaakra blbě a kdyby nebyla v okolí rázovka, taxem ho kvůli tomu musel montovat zpátky.
Sundáme regulátor, je to ta bílá potvora s černou čepičkou Při sundavání pozorujeme, jak nám vyjíždí uhlíky. Pokud vyjedou dostatečně (o 5mm a víc), tak je nemusíme měnit, pokud ne, tak nás výměna nemine. Uhlíky stojí pár korun, ale práce je to otravná, pokud k nim je špatnej přístup a chce to výkonnou pájku a dát pozor, abychom si nenacínovali moc drátku, který by pak nepružil. Na většinu alternátorů se vyplatí koupit celej novej regulátor za pár stovek. Bohužel na tento bosch stojí regulace 1500, což jsem odmítl investovat a zakoupil uhlíky samostatně. Jak se ovšem ukázalo, uhlíky byly v pořádku, vyjely asi o 8mm, takže jsem je jen přebrousil mosaznym dráťákem a vykašlal se na ně.
Než začneme půlit, označíme si pozici půlek proti sobě, abychom to pak správně složili a nemuseli pak páchat násilí proti drátum v autě. Pohromadě drží altík 4 šroubky na 10tku. Potom se oddělí půlky od sebe, vypadne nám vložka zadního ložiska (bílý plastový prstýnek).
Nyní se můžeme pokochat snímacím kroužkem, který je totálně kaput. (Jeden měděnej prstýnek je skoro celej prodřenej.)
Ložisko ač totálně zablitý prachem, tak v pohodě fungovalo. Nicméně dle hesla když už tak už, šlo nový. Ložisko jsem stahováku nemaje pomalu vysouval šroubovákama proti sobě a vofafrně abych nezmršil vrtuli pod tim. Otevřel se nám pohled na celej snímací kroužek, kterej musíme dostat dolu. Dole u vrtule jsou dva kontakty, je třeba je odseknout tak(je to do sebe slisovaný), aby se nám neurval drát, ale oddělil se od kontaktu na kroužku. Dráty pak nějak vymotáme, případně odlámeme kroužek tak, aby nám dráty neponičil při sundavání. Kroužek jsem pak sundal opět šroubovákama proti sobě a pomalu nahoru.
No už to skoro máme rozebraný, teď ještě vyndat rotor a samotný ložisko řemenice. Rotor mi šel ven sakra blbě, ale nakonec neodolal. Ložisko je zevnitř krytý plechem na 4ks šroubků 4x18 se zápustnou hlavou, který při povolování určitě vočešete. Já to měl půl napůl. Čili jsem dva musel odvrtat, celkem pohoda.
Třetina za náma:
Všechno opíglovat kartáčkem na zuby nebo čimkoliv co máte rádi. Ředidla moc nebrat, je tam spousta drátů izolovanejch jen vrstvou laku, kterej ředidla rozpustí a pak může bejt veselo...
Volný drátky na rotoru do kroužku si pocínujeme, ušetří nám to potom trápení. Opatrně naklepnout novej kroužek (pozor na pozici, musí jít zoubek na něm na zoubek ve větráku). Při naklepávání opatrně na konci, abychom si správně zavedli drátky do kroužku. Dorazíme a drátky přiletujeme. (Já to samozřejmě pocínovaný neměl, to bylo sprostejch slov.)
No a pak už nasadit ložiska, a v podstatě stejně jako sem, půjdeme zpátky. Jelikož jsem si nic neznačil a hlava nic nepamatuje, tak jsem při montáži páchal značné násilí na skupině drátů, která se nechtěla smířit s novou pozicí zadní půlky altíku proti úchytum.
Po namontování jen ověřit, že při otočení klíčkem svítí kontrolka dobíjení, a po nastartování leze správné napětí. Vřele doporučuji baterii před vloženim repasovaného alternátoru řádně nabít externí nabíječkou, aby se altík zabíhal na malý výkon a nedělaly se hnedka pecky na uhlíkách. Zajetí ložisek a uhlíků doporučuju tak 10 minut na volnoběh a pak to šetřit jak výkonově (nezapínat víc spotřebičů než je nutný) tak otáčkově. Během toho běhu na volnoběh poslouchat ložiska a vůbec všechno, zda se to chová správně a nehučí.
Potřebný materiál, který se může lišit u každého soudruha, ale pokud je cena přiměřená, nemá smysl laborovat:
ložiska 1x 6303 a 1x 6203 oboje 2RS(krytí gumou), je třeba přesnost C3 (vělké vůle) kvůli teplotním změnám, kdy normální ložiska by po zahřátí vůli ztratily uplně a upekly, zadřely by se. Je třeba mít na paměti, že altík je podle pozice vystaven teplotám -20 - 150°C. Nelekněte se, že se nová ložiska točí hůř než stará, je to tim, že guma těsní a natvrdo dolejhá, musí se chvíli oběhat.(cena SKF Explorer celkem 400Kč) Tady se dá nejvíc ušetřit, když tam prdnete ložiska za 50Kč kus, ale to je podle mě kravina. Taky se nechaji vyčistit v benzínu a znovu namazat, ALE nemám s tim dobré zkušenosti, protože odkrytovat to pořádně nejde a při čištění si zanesete dovnitř bordel, kterej byl původně na povrchu. Takže buď na ně vůbec nesahat a vrátit zpět, nebo nový!
snímací kroužek
uhlíky
4ks šroubky M4x20 se zápustnou hlavou (25 Kč, zloději v OBI)
Celkem 800 Kč.
Odhadovaný čas práce, cca 3h, podruhý bych to za hodinu měl
Myslim, že většina alternátorů bude dost podobná. Odchylky decentní, ale u ložisek asi budou každý jiný. Dá se na nettu dohledat, kterej altík má jaký. Nutno dodržet třídu C3. Neřikám, že by to na normální neběželo, ale proč si zadělávat na problém.
Pokud po odkrytí (kryt tam taky nemusí vůbec být) uvidíte, že je kroužek v pořádku a ložiska taky nehučí, tak stačí jen vyměnit regulátor, nebo jen uhlíky v něm.
Fotky z mobilu nejsou nic moc, spíš nic než moc, ale funkci trochu plní.
Mnoho zdaru.
EDIT: pro vyhledávání, páč tuten topik najít je hrozný a to vim, že existuje: repase alternátoru, altík rozborka, domácí oprava altíku.
Alternátor, generálka samodomo
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 12089
- Registrován: 13 roků 4 měsíce
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#1 Alternátor, generálka samodomo
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 13060
- Registrován: 14 roků 5 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
- x 1
#2 Alternátor, generálka samodomo
Pěkný návod. Buď rád, že jsi neměl špatný diodový můstek a nebo prasklá víka altíku. To se to pak ani nevyplatí spravovat.
Apropo pokud je kroužek projetý jenom trochu tak se dá stočit na soustruhu. A ušetřit nějaká ta stovka.
Apropo pokud je kroužek projetý jenom trochu tak se dá stočit na soustruhu. A ušetřit nějaká ta stovka.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 134
- Registrován: 16 roků 1 měsíc
- Vůz: 760
- Bydliště: Petřvald u Karviné
#3 Alternátor, generálka samodomo
Na jakou adresu se mají altíky posílat k opravě?
_________________
Je:V70 2,0T r.2000 132kw
760 D24Tic r.88 85kw
Bylo V40 2,0 r.98 103kw
S40 1,8 r.97 85kw
960 2,5 r.95 125kw
Je:V70 2,0T r.2000 132kw
760 D24Tic r.88 85kw
Bylo V40 2,0 r.98 103kw
S40 1,8 r.97 85kw
960 2,5 r.95 125kw
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 2597
- Registrován: 17 roků 1 měsíc
- Vůz: V960, B6304F, 1992
- Bydliště: Piešťany/Praha
- Kontaktovat uživatele:
#4 Alternátor, generálka samodomo
U miestneho autoelektrikara ma hore popisane prace aj s materialom stoja 30Eur, aj s kompletnym vycistenim altiku (z vnutra, zvonka na to kasle). Je vsak pravda ze loziska dava nie SKF ale ZVL. Po zmontovani ho odskusa a zabehne na stolici.
Stacat sa daju kruzky na starych altikoch - priemer kruzku 2cm a viac. Na tychto novych to moc nejde - nie je z coho.
Stacat sa daju kruzky na starych altikoch - priemer kruzku 2cm a viac. Na tychto novych to moc nejde - nie je z coho.
_________________
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek