B27E - PRV

všeobecné dotazy na domácí opravy...
Pravidla fóra
Vážení uživatelé tato sekce je určena pouze pro dotazy všeobecné, které nejdou zařadit k příslušnému typu auta.
Například: Jak nalakovat plecháče a podobně. Ostatní pište podle typových řad tam kam patří.
  • Autor
  • Zpráva
jojo
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 2128
Registrován: 19 roků 6 měsíců
Bydliště: Nižbor

#1 B27E - PRV

Příspěvek od jojo »

Obracím se tady na fachmany co mají zkušenosti se šestiválci. Původně tenhle motor jezdil v podstatě pouze vlažný, málokdy se zahřál, natož haby i třeba topil. Vyměnil jsem vadný termostat a došlo k dramatické změně. Ručička teploměru šla krásně nahoru, do interiéru to pěkně topí. Jenže! IMHO se mi teď zase zdá, že teplota ve čtyřech pětinách stupnice je trochu příliš. Ne že by to šlo do červeného pole, ale na základě zkušeností s redbloky bych si představoval, že ukazovat to bude tak nějak v polovině plus mínus maličko a ne takhle vysoko. Termostat pořízený ze saabtuningu má udávanou pracovní teplotu 88 stupňů. Na stránkách skandixu jsem objevil ještě dva. Jeden na teplotu 82 a druhý na 92 stupňů.
Subjektivně když otevřu haubnu, tak na mě dýchne výrazně vyšší teplota než jsem si zvyknul u čtyřválců. Při povolení víčka expanzky to jen slabě sykne, což mi přijde v pořádku, ale když hmátnu na hadici z motoru do chladiče, je to teplejší než bych si představoval. Otázky tedy zní takto:
1. jakou by vlastně měl mít motor B27E pracovní teplotu? (vím, že je to dané právě tím termostatem, ale co když se tam dávaly ty na 82 stupňů?)
2. můžou třeba motory s hliníkovým blokem pracovat za vyšších teplot než ty s litinovým?
3. nemáte někdo zjištěno na jaké teploty se tam původně z výroby dávaly termostaty?
4. nejsem náhodou paranoidní?
_________________
Bylo: 240 Classic, r.v. 92, B230F, 5q Scharnhorst
264GLE, r.v. 80, B27E, aut.3q Bismarck
Je: 264TE, r.v. 79, B27E, aut.3q Tirpitz
244GL, r.v .80, B21A, 4q+OD Gneisenau
244GL, r.v. 80, B21E, 4q+OD Lützow

Honza
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Člen VK
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 5111
Registrován: 20 roků 6 měsíců
Bydliště: České Budějovice
Vůz: V70 D5, 03, man, lah. zelená

#2 B27E - PRV

Příspěvek od Honza »

Což teploměrem změřit teplotu přímo na hadici.
_________________
V70II D5, 2003 / V850 2,5TDi, '96, použita na orgány

raolsa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 13040
Registrován: 14 roků 4 měsíce
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
Participant x 1

#3 B27E - PRV

Příspěvek od raolsa »

Jj jak píše Honza změřit teplotu důvěryhodným způsobem. Jestli bude zvýšená tak by jsi mohl mít přiucpaný chladič, který to nestíhá vychladit.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920

pekelnik
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1488
Registrován: 18 roků 3 měsíce
Bydliště: Brno
Vůz: Volvo 264 a S80
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#4 B27E - PRV

Příspěvek od pekelnik »

když jsem měl svou první 244 tak jsem měl úplně stejný problém. Bylo to pořád studené. tak jsem vyměnil termostat a rafika lezla dost vysoko. nikdy ovšem do červeného nedorazila a jelikož se tam pořád točí vrtule a motor chladí, neřešil jsem to.
Od té doby jsem také více paranoidní, navíc když vím, že i PRV motory mají mít ručičku teploty uprostřed stejně jako čtyřválce. Zkusil bych ještě ten druhý termostat. Vzhledem k motoru a vozidlu do kterého to jde bych možná koupil termostat přímo ve volvu a máš klid a jistotu že je to ten správný. No, jistotu.... :twisted:
_________________
264TE - 1977, B27E / S80 - 2007, D5
bylo: 244-1983, 760-1990, S90-1997, 960-1991, 244-1979, 945-1996, 264-1978, C70-2000, 262C-1980, 264-1975, S80-2006, 262C-1979, 264-1980, S80-1999, 265-1979, 240-1988

Drtic
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1067
Registrován: 17 roků 5 měsíců
Bydliště: Bangkok
Vůz: XC70 B5244T3 '02

#5 B27E - PRV

Příspěvek od Drtic »

Ja mam na B280 termostat taky na 88C a rucicku mam presne v pulce. Zkusil bych odpojit chladic a proplachnout, pripadne taky proplachnout hadici zvenku, jestli neni ucpanej mouchama a prachem - to nam zpusobovalo kdysi prehrivani na 740 a nekolik Volvo servisu na to nekolik mesicu nemohlo prijit...Ale v techhle teplotach je to min pravdepodobne.
Nejdriv proste zmer tu teplotu, taky muze spatne ukazovat cidlo pro teplomer na palubce. To je kdesi z boku na bloku, presne misto si ted nepamatuju..
_________________
Volvo XC70, B5244T3, AW50/51, 170kW(ard), 2002 Obrázek
Volvo 964, B280E, AW71, 125kW, 1991, diplomat, jeste vetsi plna palba Obrázek
Volvo 744, B200E, M47, 85kW, 1991, diplomat - Bushovka, plna palba
Volvo 244, B19A, 1983 - v renovaci

jojo
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 2128
Registrován: 19 roků 6 měsíců
Bydliště: Nižbor

#6 B27E - PRV

Příspěvek od jojo »

V souvislosti s řešením druhého problému s ukazateli stavu paliva a teploty vody v motoru se problém poněkud akceleruje. Ručičky obou ukazatelů prvních cca pěti minut jízdy ukazovaly nějaké hodnoty (těžko říci jestli správné) a pak obě současně spadly na zhruba čtvrtinové hodnoty a pak kolísaly poněkud chaoticky. Vyřešil (doufám) jsem to výměnou tišťáku sdruženého přístroje. Moc jsem s tím prozatím nenajel, ale zdá se, že teď ukazují stabilně. Nicméně teplota vody je stále velmi vysoko a zdá se, že při i kratším stání s běžícím motorem, teplota ještě roste. Připustíme-li, že tentokrát přístroj ukazuje správně je to prapodivná věc. Trochu jsem doufal, že po výměně tišťáku, bude ručička teploty ukazovat zhruba v polovině stupnice.
Otázky:
1. může být vadné čidlo teploty v bloku, a kde ho mám hledat?
2. existuje způsob jak změřit teplotu teploměrem a kde tedy měřit?
3. proč při tak (prý) vysoké teplotě nesepne viskospojka vrtule?

Zajímavost: při odpojování bowdenu náhonu tachometru od sdruženého přístroje jsem musel strhnout plombu od výrobce. Po dvaatřiceti letech provozu!!! :fool: Nevěřil jsem vlastní očím. :shock:
_________________
Bylo: 240 Classic, r.v. 92, B230F, 5q Scharnhorst
264GLE, r.v. 80, B27E, aut.3q Bismarck
Je: 264TE, r.v. 79, B27E, aut.3q Tirpitz
244GL, r.v .80, B21A, 4q+OD Gneisenau
244GL, r.v. 80, B21E, 4q+OD Lützow

pekelnik
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1488
Registrován: 18 roků 3 měsíce
Bydliště: Brno
Vůz: Volvo 264 a S80
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#7 B27E - PRV

Příspěvek od pekelnik »

OT: ta plomba je ale svině svinutá, co? Než jsem ji na zlaťákovi dostal dolů, tak jsem to nechal raději na Standovi.
_________________
264TE - 1977, B27E / S80 - 2007, D5
bylo: 244-1983, 760-1990, S90-1997, 960-1991, 244-1979, 945-1996, 264-1978, C70-2000, 262C-1980, 264-1975, S80-2006, 262C-1979, 264-1980, S80-1999, 265-1979, 240-1988

Drtic
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1067
Registrován: 17 roků 5 měsíců
Bydliště: Bangkok
Vůz: XC70 B5244T3 '02

#8 B27E - PRV

Příspěvek od Drtic »

Sensor je stejneho typu, jako na redbloku..
Zmer hodnoty.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstruments.html#TemperatureGaugeFluctuates
Umisteni si ted fakt nepamatuju..mam tuseni ze pri generalce jsem ho nesundaval, takze nejspis je ze spodni strany nektere z hlav.
_________________
Volvo XC70, B5244T3, AW50/51, 170kW(ard), 2002 Obrázek
Volvo 964, B280E, AW71, 125kW, 1991, diplomat, jeste vetsi plna palba Obrázek
Volvo 744, B200E, M47, 85kW, 1991, diplomat - Bushovka, plna palba
Volvo 244, B19A, 1983 - v renovaci

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 2164
Registrován: 16 roků
Bydliště: Sydney - AUS
Vůz: Mitsubishi Challenger

#9 B27E - PRV

Příspěvek od tomasss »

jojo píše:může být vadné čidlo teploty v bloku, a kde ho mám hledat?
Vadne muze byt cokoliv co se muze pokazit :) a je to na zadni strane bloku na ridicove strane, dvoudratovej sedej konektor.
jojo píše:proč při tak (prý) vysoké teplotě nesepne viskospojka vrtule?
Ono to nespina systemem ON-OFF, je to visko takze to postupne spojuje vic a vic. Nicmene pri takovyhle teplote by to uz melo hucet jak blazen. Je mozny ze ti nefunguje...
_________________
Je: Mitsubishi Challenger 2002 3.0 V6 aut
Bylo: V40 D2 6q 88kW MY2017, 760GLE B280F AW71 108kW, 960II B6304S3 AW30-43 150kW, 2x 740TURBO B204GT M90 147kW, S70R B5234T3 AW50-42 176kW

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 2598
Registrován: 17 roků 1 měsíc
Vůz: V960, B6304F, 1992
Bydliště: Piešťany/Praha
Kontaktovat uživatele:

#10 B27E - PRV

Příspěvek od Sergej »

tomasss píše:systemem ON-OFF, je to visko takze to postupne spojuje vic a vic. Nicmene pri takovyhle teplote by to uz melo hucet jak blazen. Je mozny ze ti nefunguje...
Dovolim si nesuhlasit, mal som to raz rozobrane a tvarilo sa to tak, ze ten slimak v strede je bimetal a ako sa teplom roztiahne, tak jeho koniec vo vnutri viskospojky zapadne do vybratia a natvrdo spoji hnanu a hnaciu cast. Bohuzial sa mi tuto funkciu nepodarilo nasimulovat ani horkovzduskou.
A na redblokoch som si vsimol, ze po starte ma vrtula vyssie otacky ako po cca 30s behu - olej vo viskospojke sa ohrial a znizil svoju viskozitu a tym aj otacky vrtule.
_________________
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 12078
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#11 B27E - PRV

Příspěvek od Urvanej »

Jen maličká poznámka, aby viskospojka sepnula, musí se ohřát, ale ohřejvá se směrem od chladiče, nikoliv od motoru. Takže pokud teplej vzduch od chladiče neni dostatečnej, tak nemá spojka čím se ohřívat a proto nesepne.
Pokud by se hlasovalo, tomasss má dle mého pravdu. Bimetal zvenku bude pomalu zhoršovat prokluz. Ale rozebraný jsem to neměl.

Vypozoroval jsem totéž co Sergej ale nejen na redbloku, i na D24. Po nastartování jde rotace velmi ztuha a po pár sekundách povolí. Neni to ale způsobeno teplotou, ale rozhejbánim čehosi uvnitř. Mam obě (B230F, D24TIC) spojky vyndaný a pokud je necháš usadit, tak to jde neuvěřitelně ztěžka, ale po chvíli (30s) rotování v ruce to povolí a maji pak i na ruční roztočení dlouhej doběh (kolem 10s).

Měření teploty lze i bezkontaktně, v každé modelářské prodejně budou mít bezkontaktní teploměry (cca 500Kč). Používají se na ladění nitro motorů v modelech. To si ji pak můžeš změřit na čem se ti bude chtít. Přesnost neni veliká, ale v tomto ohledu 2-5% nehraje roli.

A ještě mě napadlo, co takhle vodní pumpa, nemůže bejt s ní něco špatně?
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

jojo
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 2128
Registrován: 19 roků 6 měsíců
Bydliště: Nižbor

#12 B27E - PRV

Příspěvek od jojo »

Včera jsem se stavěl u Máry na kus řeči a při té příležitosti jsme s Krtkem vydrbali čidlo z jinýho PRV a dali ho do toho mýho. Ukazuje naprosto stejně. Takže čidlo je taky v pořádku. :(
Takže když si to shrneme co bylo měněno: termostat, čidlo a tišťák sdruž.přístroje s budíkem.
Dle mínění několika zkušených se prý motor ve skutečnosti nepřehřívá a pouze informace jdoucí prostřednictvím ukazetele je zkreslená. Zaměřím se teď tedy na zjištění skutečné teploty motoru. Bez toho se asi nepohnu dál. Navíc se dost sype zteřelá izolace drátů, ale tam bych čekal, že by se v důsledku toho spíš kablík někde ukostřil a budík by rázem vyběhl až nahoru a tam zůstal, což se neděje.
Hadice vody vedoucí do chladiče je teplejší než ta vedoucí ven, ale uměl bych si představit, že by to bylo víc. Tak jen na omak, laicky mi ten rozdíl nepřijde příliš velký.
Čidlo je opravdu umístěno vzadu na hlavě směrem k řidiči. Vede k němu ale pouze jeden kablík. Dle Sorela je u vrtule výraz viskospojka zavádějící, bo je tam bimetal, kterej spíná ON/OFF, nic víc.
_________________
Bylo: 240 Classic, r.v. 92, B230F, 5q Scharnhorst
264GLE, r.v. 80, B27E, aut.3q Bismarck
Je: 264TE, r.v. 79, B27E, aut.3q Tirpitz
244GL, r.v .80, B21A, 4q+OD Gneisenau
244GL, r.v. 80, B21E, 4q+OD Lützow

standa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 1739
Registrován: 19 roků 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

#13 B27E - PRV

Příspěvek od standa »

Sedan s B21A mě ukazuje teplotu vody asi půl desáté už šestnáctej rok. Když zahřívám motor, jde rafička až na desátou, ale hned spadne na půl. Ostatní dvoustovky vylezou na devátou atam se drží...

Pokud po ostřejší jízdě nevaří voda a zapnutím/vypnutím topení se rafička nepohybuje, tak bych byl v klidu...
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

jojo
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 2128
Registrován: 19 roků 6 měsíců
Bydliště: Nižbor

#14 B27E - PRV

Příspěvek od jojo »

Ostřejší jízda? S tříkvaltovým automatem? Neznám... Co to je? :shock:
Při delším stání s běžícím motorem to trochu vyběhne, ale do červené to nejde.
Topení, pokud jsem si mohl všimnout, to neovlivní.
_________________
Bylo: 240 Classic, r.v. 92, B230F, 5q Scharnhorst
264GLE, r.v. 80, B27E, aut.3q Bismarck
Je: 264TE, r.v. 79, B27E, aut.3q Tirpitz
244GL, r.v .80, B21A, 4q+OD Gneisenau
244GL, r.v. 80, B21E, 4q+OD Lützow

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 2598
Registrován: 17 roků 1 měsíc
Vůz: V960, B6304F, 1992
Bydliště: Piešťany/Praha
Kontaktovat uživatele:

#15 B27E - PRV

Příspěvek od Sergej »

Jen maličká poznámka, aby viskospojka sepnula, musí se ohřát, ale ohřejvá se směrem od chladiče, nikoliv od motoru. To som ani nepovazoval za nutne zdoraznovat, napovedaju tomu rozmerne chladiace rebra na viskospojke zo strany chladica Takže pokud teplej vzduch od chladiče neni dostatečnej, tak nemá spojka čím se ohřívat a proto nesepne.
Pokud by se hlasovalo, tomasss má dle mého pravdu. Bimetal zvenku bude pomalu zhoršovat prokluz. Ale rozebraný jsem to neměl.
:) Takto nejak to vypada v parlamente: uznavam ze tvoje argumenty su spravne, neviem o tom nic, ale pravdu ma aj tak ten druhy :ROFL:
Aby bimetal mohol pomaly zhorsovat preklz, snad by tam musela byt nejaka trecia spojka, aby ktora by plynule spajala hnanu a hnaciu cast. A ver, ze tam ziadna nie je.
Vypozoroval jsem totéž co Sergej ale nejen na redbloku, i na D24. Po nastartování jde rotace velmi ztuha a po pár sekundách povolí. Neni to ale způsobeno teplotou, Je to sposobene AJ teplotou, pricom sa mysli teplota ziskana vlastnim trenim pracovnej kvapaliny menica, nie externy ohrevale rozhejbánim čehosi uvnitřHydrodynamicky menic a vnutorne trenie kvapaliny, znizenie viskozity s teplotou, ale hlavne rovnomerne rozdistrubuovanie oleja po celom obvode viskospojky - ked spojka stoji olej natecie na spodnu stranu . Mam obě (B230F, D24TIC) spojky vyndaný a pokud je necháš usadit, tak to jde neuvěřitelně ztěžka, ale po chvíli (30s) rotování v ruce to povolí a maji pak i na ruční roztočení dlouhej doběh (kolem 10s).
_________________
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx

jojo
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 2128
Registrován: 19 roků 6 měsíců
Bydliště: Nižbor

#16 B27E - PRV

Příspěvek od jojo »

Tak jsme měřili infrateploměrem teplotu na několika místech motoru a chladiče a nikde jsem nenaměřili víc než 75 stupňů. Kromě svodů pochopitelně. Chápu, že na povrchu nelze naměřit teplotu vody, ale teď fakt nevím co si myslet. :unknown:
_________________
Bylo: 240 Classic, r.v. 92, B230F, 5q Scharnhorst
264GLE, r.v. 80, B27E, aut.3q Bismarck
Je: 264TE, r.v. 79, B27E, aut.3q Tirpitz
244GL, r.v .80, B21A, 4q+OD Gneisenau
244GL, r.v. 80, B21E, 4q+OD Lützow

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 2598
Registrován: 17 roků 1 měsíc
Vůz: V960, B6304F, 1992
Bydliště: Piešťany/Praha
Kontaktovat uživatele:

#17 B27E - PRV

Příspěvek od Sergej »

jojo píše:Tak jsme měřili infrateploměrem teplotu na několika místech motoru a chladiče a nikde jsem nenaměřili víc než 75 stupňů. Kromě svodů pochopitelně. Chápu, že na povrchu nelze naměřit teplotu vody, ale teď fakt nevím co si myslet. :unknown:
Mali ste miesto merania natrete na cierno ? Lebo hlinik ma emisivitu rozdielnu od 0,95 (na tu su kalibrovane bezne meraky)
_________________
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx

raolsa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 13040
Registrován: 14 roků 4 měsíce
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
Participant x 1

#18 B27E - PRV

Příspěvek od raolsa »

jojo píše:Tak jsme měřili infrateploměrem teplotu na několika místech motoru a chladiče a nikde jsem nenaměřili víc než 75 stupňů. Kromě svodů pochopitelně. Chápu, že na povrchu nelze naměřit teplotu vody, ale teď fakt nevím co si myslet. :unknown:
V tom případě bych to neřešil, asi blbě ukazuje teploměr. Může být někde po cestě nějaký přechoďák a ukazuje to prostě vyšší teplotu než "vysílá" čidlo. :jaj:
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „Jak co opravit???“