PV544 B16A pokus omyl

Volva do modelové řady 100!
  • Autor
  • Zpráva
Shaebaumers
Offline
Příspěvky: 29
Registrován: 1 rok 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: 244 D6 89'

PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od Shaebaumers »

Zdravím,
tak nějak se stalo, že jsem majitelem nepojízdné PV544, motor by měl být asi B16A co jsem zatím vykoumal. Jeden karburátor, vypadá to, že by to mělo běžet na 6 voltů (na štítku topení je V=6,4). Doklady to nemá.
Auto je rezavé jak liška, kvete to kde jen může a tak jsem si řekl, že z toho udělám pokusného králika, nebo spíše pokusnou lišku a budu se na tom učit co a jak.
Tradicí se stává, že v kufru se válí kusy jiného motoru (u mé 244 se jednalo o blok, turbo a svody) v případě 544 se jedná o hlavu se sáním, karburátorem Stromberg 175 cd-2 a tašku hadiček, trubiček, matiček a jiných ...ček. Hlava i karburátor jsou, nečekaně, zrezlé a tudíž hádám nepoužitelné, hlava stejně bude B18/20 a ne 16 podle tvaru víka ventilů.
Cílem je se snažit auto postupně opravovat a dávat do stavu pohyblivého a zastavitelného.
Zatím jsem vymontoval zapalování s cívkou (jak se to rozděluje netuším?) a zkusím zda k tomu někde nevytvoří klíč. (počítám s tím, že ne, ale za zkoušku nic nedám)
Zjistil jsem, že klouby kapoty jsou zničené a bude je potřeba při nejmenším svařit.
Odšrouboval jsem kryt ventilů, byl potěšen pohledem na olejem oplývající kov a zkusil pootočit vrtulí, hýbala se, ale nevím, zda jsem mohl točit vesele dál a dál, tudíž jsem jen tak lehce pootáčel tam a zpět a zjistil, že:
-na prvním válci se hýbou obě "zdvihátka" a tudíž ventily
-na druhém a třetím se hýbe jen jedno zdvihátko
-na čtvtém se nehýbe ani jedno zdvihátko
nevím zda to je dobře nebo špatně- třeba poradí někdo z Vás, nebo jestli mám točit dál a tím odzkouším postupně všechny zdvihátka?
Nadšením a povzbuzením z internetu, že na 12voltů by to mělo fungovat taky jsem zkusil připojit 12V baterku a bez klíče toho moc nešlo. Krom zadních světel, jednoho malého "kužílku" v předu, interiéru a 2 světýlek na palubce nesvítilo, neblikalo a nefungovalo nic jiného.
Pro dnešní vstup asi vše, díky za každou radu, nápad a komentář!
_________________
Volvo 244 D6 89'

raolsa
Online
Uživatelský avatar
Sponzor fóra
Příspěvky: 11331
Registrován: 11 roků
Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
Bydliště: Semily

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od raolsa »

No zkus otočit motorem za hlavní řemenici dvakrát dokola, během tohoto cyklu by se měla hýbat všechna zdvihátka. Pokud budou tak by se to nemělo potkat, když s tím zatočíš startérem. :D
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920

standa
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2056
Registrován: 16 roků 6 měsíců
Bydliště: Brno

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od standa »

:green: ...tak nějak se stalo, že jsem majitelem...

Tím "zapalováním s cívkou" máš asi na mysli cívku a spínačku spojenou panceřovaným kabelem?

Jestli chceš auto nastartovat, tak vyměň olej a svíčky, benzin z flašky přímo do profouklýho karbecu a náhradní cívku krmenou přímo z baterky.
Zavolej, zapůjčím...
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

Shaebaumers
Offline
Příspěvky: 29
Registrován: 1 rok 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: 244 D6 89'

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od Shaebaumers »

standa píše: 02 lis 2020 22:42 Tím "zapalováním s cívkou" máš asi na mysli cívku a spínačku spojenou panceřovaným kabelem?
Přesně tak, spínačka spojená černým pevným kabelem s cívkou.
Ještě mě tak napadá, zda má smysl nechat dělat klíč ke spínačce pokud od sebe nejdou rozdělit a cívka by byla šptaná? Ale to je blbost, musí se dát vyměnit jen cívka, ne?
_________________
Volvo 244 D6 89'

imrija
Offline
Člen VK
Příspěvky: 568
Registrován: 2 roky 2 měsíce
Bydliště: Liberec
Vůz: volva

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od imrija »

Jestli je to ta červená z bazoše, tak upřímnou soustrast a hodně štěstí s dáváním do pucu :-)
_________________
945 D24TIC M90
944 B230G M47 1992
744 D24T M46
245 B230F M47 - karkulín, ex. veetec

Shaebaumers
Offline
Příspěvky: 29
Registrován: 1 rok 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: 244 D6 89'

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od Shaebaumers »

No, ne že bych na to byl uplně hrdý, ale ano je to ona, zas na druhou stranu právě proto je z ní pokusný králík :pardon:
_________________
Volvo 244 D6 89'

standa
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2056
Registrován: 16 roků 6 měsíců
Bydliště: Brno

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od standa »

Když už je pesimistický i Velký Optimista, tak to musí být teda pěknej pelech :D

ad spínačka-cívka: já bych se na investice tímto směrem zatím vykašlal a dal bych tam normální cívku... Snad až bude kastle vyvařená a nalakovaná, motor s převodovkou zrevidovanej a nápravy zgenerálkovaný, tak bych se k tomuto problému behem skládání vozu vrátil :)

Více zde: https://www.sw-em.com/ignition_switch_k ... rticle.htm
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

volvoperformance
Offline
Příspěvky: 699
Registrován: 3 roky 1 měsíc
Bydliště: Moravia
Vůz: Volvo

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od volvoperformance »

Pokud máš nadbytečného půl milionu, hromady zkušeností, hromady dobrých známých, tak jdi do toho!
Vzhledem k tomu, že to však vypadá,že nemáš základní znalosti o fungování motoru, tak bych se na to vyprdnul. Nic ve zlém.

Shaebaumers
Offline
Příspěvky: 29
Registrován: 1 rok 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: 244 D6 89'

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od Shaebaumers »

Ve zlém to neberu, názor chápu, ale proto je to pokus omyl, abych ty zkušenosti někde nabral. Dává mi to smysl více jak zkoušet operovat a kuchat moji funkční dvojku. Uvidíme co z toho vznikne..
Prozatím se po poradě s místním garážmistrem co dělá moto-veterány a Standou udělalo:
-otočení motoru kolem dokola (všechny hejblátka se hejbou, jupí!)
-rozmontování, pročištění a smontování karburátoru (uvnitř vypadal vcelku slušně)
-otočení motoru na startér s vytáhnutýma svíčkama pro "vyfouknutí" bordelu
-namontování nových svíček+ rozdělání a očištění rozdělovače (ten nevypadal moc dobře a zdravě)
zbývá před pokusem o nastartování:
-výměna oleje+filtru (bylo mi doporučeno použít olej minerální, protože syntetika by rozpouštěla usazený uhlík v motoru a mohlo by se něco ucpat)
-lahev s benzínem a hadičkou na krmení karburátoru
Prozatím vše, snad jsem nic nezapoměl, další vstup snad už s úspěšně nastartovaným motorem.
_________________
Volvo 244 D6 89'

volvoperformance
Offline
Příspěvky: 699
Registrován: 3 roky 1 měsíc
Bydliště: Moravia
Vůz: Volvo

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od volvoperformance »

Největší nepřítel je koroze!

Olda 164
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 93
Registrován: 15 roků 6 měsíců
Vůz: Volvo 164
Bydliště: Praha

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od Olda 164 »

volvoperformance píše: 07 lis 2020 23:24 Největší nepřítel je koroze!
Držím palce, dělal jsem 164 i Amazonku od šroubku. Doporučuji
- seřídit růčo předstih na rozdělovači alespoň podle žárovičky
- vyndat benz. pumpu a vyčistit, bývají slepený klapky a vevnitř hodně zadělaná, jinak ucpeš karbec
- lepší benz.filtr nový za pár korun

Jinak dobrý kamaráde, držím palce. A pošli nějaký fotky.
Olda164
_________________
Volvo 164, r.v. 1969, 175 k, B30E, automat 3 rychlosti, .

olivin
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 492
Registrován: 6 roků 5 měsíců
Bydliště: Turnov
Vůz: 245GL, 1980, B21E

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od olivin »

Rovnez drzim pesti. Co si pamutuji z fotek na bazosi, nepripada mi to jako vuz, na kterem by slo tvou metodou pokus-omyl neco zkazit.

Pripojuji se k Oldovi, dej sem nejake fotky :)
_________________
Od Volva: 944 1994 D24TIC ZF4HP22 "Ludvik", 245 GL 1980 B21E M46 "Fanousek", 245 GL 1986 D24 M47 "Hyena", 745 1989 B234F M46 M90 "Sysel", 764 1986 B230ET M46 "Zlatovlaska", 764 1988 B280F AW71 "Tomasssovka"
Dale pak: Tatra 603 model 1967, Velorex 16/350 1971, Land Rover Series III 88 2.25 petrol...........

Shaebaumers
Offline
Příspěvky: 29
Registrován: 1 rok 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: 244 D6 89'

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od Shaebaumers »

V tom případě máš výbornou paměť! :D
Pár fotek je zde, průběžně je tam budu dávat, ale moc na tom není co fotit krom rzi a děr (snad se zobrazí i neuživatelům google účtu?):
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
_________________
Volvo 244 D6 89'

Shaebaumers
Offline
Příspěvky: 29
Registrován: 1 rok 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: 244 D6 89'

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od Shaebaumers »

Sejde se Rus, Bulhar, Rumun a Švéd. Tak nezačíná vtip, ale oprava a pokus o nastartování motoru B16A. Ruský měřák, cívka z Bulharska, kondenzátor z Rumunska a auto ze Švédska, kvartet který rozezněl můj motor.
Standův výrok: "To do konce týdne musí vrčet!" se vyplnil a především díky němu (ještě jednou díky!) došlo dnes k úspěšnému startu!
Video zde (+ v předchozím odkaze doplněno pár fotek): https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Startu předcházelo:
-dodělání restů z předchozího vstupu (olej+ filtr, benzín z lahve)
-výměna kondenzátoru na rozdělovači
-očištění kontaktů na rozdělovači
-prodloužení drátku od kontaktů ven z rozdělovače pro znemožnění kostření vůči obalu rozdělovače
-nastavení předstihu na 5 stupňů (pracovní název pětka před nulou při točení motorem po směru hodinových ručiček)
Po těchto úpravách a opravách motor okamžitě naskočil, dolila se voda a začaly pokusy s karburátorem, který jsem nevyčistil tak dobře jak jsem si myslel a je tedy až překvapivé jak lehce motor naskočil. Výsledkem vykouřená garáž, běžící motor, úsměv na tváři a důležitý poznatek: tu svářečku bude potřeba dřív než jsem myslel! :D
_________________
Volvo 244 D6 89'

standa
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2056
Registrován: 16 roků 6 měsíců
Bydliště: Brno

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od standa »

Motor má krásnou kompresi, nic v něm nemlátí a tlak oleje klesá po zastavení motoru hooodně pomalu. Po nastartování jsme rozlepili spojku a bukl ujel vlastní silou po mnoha letech pár decimetrů tam a zpět! Z chladiče voda neteče, kupodivu ani z vodní pumpy...

Gratulace veliká!

Teď už jen, vlastně, prakticky, stačí vysát koberečky :D
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

Vapik
Online
Uživatelský avatar
Příspěvky: 679
Registrován: 6 roků 3 měsíce
Bydliště: Praha - Opava
Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od Vapik »

Paráda, držím palce ať to odsýpá.

Urvanej
Online
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 10624
Registrován: 10 roků
Bydliště: Plzeň
Vůz: 745;944;945;V70II;XC90 V8

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od Urvanej »

Stando ty máš hrozný štěstí, že jsi tak daleko :-D
Gratuluju k pojídnému veteránovi.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004 ex:764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

penek
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2558
Registrován: 7 roků 7 měsíců
Bydliště: Český Brod
Vůz: 240 GL 1987

Re: PV544 B16A pokus omyl

Příspěvek od penek »

Stando chybíš mi. Zavolej někdy, prosím. Ty víš, viď... :D
_________________
volvo 240 GL 1987 B230F CIHLA
citroën berlingo 2003 1.6 16V CITRUS
kia ceed sw 2020 1.6 crdi REJŽE

Keine Panik auf der Titanic!!!

Zpět na „Veterán“