Spínání ventilátoru sahary
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 12090
- Registrován: 13 roků 5 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#1 Spínání ventilátoru sahary
Blbej dotaz, ale potřebuju člověka s praxí a jasnou myslí.
Kam se na chladiči montuje čidlo teploty na spínání vrtule, vstup nebo výstup? "Moje logika" říká, že na výstup, protože když nestíhá chladič sám o sobě, tak mu pomůžeme vrtulí. Nicméně vím, že některá auta spínají saharu jen na základě teploty motoru a co sem našel spínače, tak jsou cca na 100°C, což mi přijde na výstup z chladiče hrozně moc.
Máte někdo nějaké logické info, proč tak a ne jinak?
Kam se na chladiči montuje čidlo teploty na spínání vrtule, vstup nebo výstup? "Moje logika" říká, že na výstup, protože když nestíhá chladič sám o sobě, tak mu pomůžeme vrtulí. Nicméně vím, že některá auta spínají saharu jen na základě teploty motoru a co sem našel spínače, tak jsou cca na 100°C, což mi přijde na výstup z chladiče hrozně moc.
Máte někdo nějaké logické info, proč tak a ne jinak?
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 13069
- Registrován: 14 roků 5 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
- x 1
#2 Spínání ventilátoru sahary
Logické vystvětlení nemám, ale taky bych to dal na výstup z chladiče.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 2914
- Registrován: 9 roků 8 měsíců
- Bydliště: Praha - Opava
- Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005
#3 Spínání ventilátoru sahary
Díval jsem se do schématka pracovních strojů u nás a je to měřené na výstupu z chladičů (hydr. olej i voda). A logické vysvětlení vidím stejně jako ty. No a důvod proč to někdo má dává jen na motor je dle mého názoru úspora, nahrazují tuto informací aproximovanou hodnotou z čidla teploty motoru.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 12090
- Registrován: 13 roků 5 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#4 Spínání ventilátoru sahary
Vapik: a nemohl bys juknout, zda to nejsou spínací čidla a při kolik spínají? Vím, že pracovní stroj je něco jinýho než auto na denní ježdění, ale tak třeba tam nějaká spojitost bude. Já bych třeba odhadoval, že vrtule by měla začít fučet někde kolem 70°C na výstupu z chladiče... Ale to je bohapustá neomalená střelba.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 1067
- Registrován: 14 roků 7 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: V70R AWD, B5234T4, '98
#5 Spínání ventilátoru sahary
U většiny aut spíná saharu řídící jednotka a ne samotné čidlo teploty. Jednotka z něj bere údaje, ale je to ona, kdo vydá ten pokyn. Čidlo typicky bývá poblíž termostatu u výstupu z motoru, protože údaj o teplotě vody v motoru je důležitý, údaj o teplotě v chladiči je nezajímavý a pro chod motoru nepodstatný. Na jaké to potřebuješ auto? Ideální teplota motoru je někde kolem 85 - 95°C.
Např. v mém případě u B5234T4 se standardní termostat otevírá při 92°C a sahara začíná spínat někde okolo 100°. Což vede k tomu, že pokud se jede jen chvíli ostře, teplota vody v motoru se hravě dostává přes 115°a to je dost špatně. Takže jsem si sehnal jiný termostat, který oevírá už při 83° a ladič mi nastavil jednotku tak, aby pouštěla saharu už při 88° a vypínala ji při poklesu teploty pod 83°. Od té doby je klid.
Např. v mém případě u B5234T4 se standardní termostat otevírá při 92°C a sahara začíná spínat někde okolo 100°. Což vede k tomu, že pokud se jede jen chvíli ostře, teplota vody v motoru se hravě dostává přes 115°a to je dost špatně. Takže jsem si sehnal jiný termostat, který oevírá už při 83° a ladič mi nastavil jednotku tak, aby pouštěla saharu už při 88° a vypínala ji při poklesu teploty pod 83°. Od té doby je klid.
_________________
V70R AWD, B5234T4, M58, 1998, Saffron metallic, Coil On Plug conversion, tuned by VastTuning
XC70 D5 AWD POLESTAR, D5244T10, TF-80SC, 2011, Oyster Grey Pearl; V60 CrossCountry AWD POLESTAR, D5244T21, TF-80SD, 2017, Rich Java
V70R AWD, B5234T4, M58, 1998, Saffron metallic, Coil On Plug conversion, tuned by VastTuning
XC70 D5 AWD POLESTAR, D5244T10, TF-80SC, 2011, Oyster Grey Pearl; V60 CrossCountry AWD POLESTAR, D5244T21, TF-80SD, 2017, Rich Java
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 3
- Příspěvky: 12090
- Registrován: 13 roků 5 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#6 Spínání ventilátoru sahary
Auto bude skládačka ze všeho možnýho od volva. Naprosto souhlasím, že pro chod motoru je teplota motoru zásadní, o tom nediskutuji. To, že standardní termostaty většinou otvírají pozdě se taky ví, protože emise...
Diskusi sem chtěl směrovat, jak má spínat sahara a kde bere údaj.
Nicméně asi máš pravdu v tom, že pokud bude spínat dle teploty motoru, tak se nic nestane. Na motecu, nebo co to bude, by neměl být problém to naprogramovat.
Chtěl jsem původně uplně obejít řj tím, že bych dal dvoustupňové relátko a vlastně bych nemusel tahat nikam daleko dráty, tvrdý plus a dvě relátka na vrtuli...
Diskusi sem chtěl směrovat, jak má spínat sahara a kde bere údaj.
Nicméně asi máš pravdu v tom, že pokud bude spínat dle teploty motoru, tak se nic nestane. Na motecu, nebo co to bude, by neměl být problém to naprogramovat.
Chtěl jsem původně uplně obejít řj tím, že bych dal dvoustupňové relátko a vlastně bych nemusel tahat nikam daleko dráty, tvrdý plus a dvě relátka na vrtuli...
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 13069
- Registrován: 14 roků 5 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
- x 1
#7 Spínání ventilátoru sahary
Myslím, že Urvanýmu jde spíše o čidlo typu On -OFF, ne o řízení větráku nějakou jednotkou. A tam bych dal čidlo (spínač) na výstup z chladiče. Neboli, když voda co jde z chladiče přesáhne určité stupně tak se větrák sepne, protože auto třeba stojí, tudíž chladič nechladí náporem vzduchu.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Sponzor fóra
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 409
- Registrován: 4 roky
- Bydliště: Olomouc
- Vůz: V70II D5 2006
- Bydliště: Olomouc
#8 Spínání ventilátoru sahary
Chlazení HYDRAULICKÉHO OLEJE u jeřábů na nákladních vozech:
Standardní jsou dva typy řízení ventilátoru 1) elektronické 2) teplotní.
Verze č. 2 je obyčejný termostat - NTC senzor, tedy sepne signál pro start ventilátor při pevně dané teplotě (např. 50°C)
Verze č. 1 je pouze teplotní snímač, který poskytuje data řídící jednotce. Ta v závislosti na teplotě upravuje rychlost ventilátoru. Standardní teplota hydraulického oleje pro sepnutí je okolo 36°C. Rychlost ventilátoru upravuje teplota viz. Obr.
Dnes se již používá "allways on" ventilátor.
Řešení č. 1 umožňuje různé stavy a také "nouzový" provoz. Pokud by byl defektní teplotní snímač (teplota -30°C) sepne se ventilátor na 100%.
Umístění je nad vstupem viz. Obr.
Výstup hydrauliky je na druhé straně ventilátoru (vlevo).
Měříme teplotu na vstupu pro reálná data o teplotě oleje v hydraulickém systému, nezajímá nás ochlazený olej proudící do nádrže. Výstup není relevantní, ledaže by jste si chtěli měřit výkon chlazení.
EDIT: jen ještě dodám, že hydraulika nemá malý velký okruh, ale žene se zpětnou větví přes chladič do nádrže, takže jediný senzor teploty je na chladiči a musí být na vstupu.
Standardní jsou dva typy řízení ventilátoru 1) elektronické 2) teplotní.
Verze č. 2 je obyčejný termostat - NTC senzor, tedy sepne signál pro start ventilátor při pevně dané teplotě (např. 50°C)
Verze č. 1 je pouze teplotní snímač, který poskytuje data řídící jednotce. Ta v závislosti na teplotě upravuje rychlost ventilátoru. Standardní teplota hydraulického oleje pro sepnutí je okolo 36°C. Rychlost ventilátoru upravuje teplota viz. Obr.
Dnes se již používá "allways on" ventilátor.
Řešení č. 1 umožňuje různé stavy a také "nouzový" provoz. Pokud by byl defektní teplotní snímač (teplota -30°C) sepne se ventilátor na 100%.
Umístění je nad vstupem viz. Obr.
Výstup hydrauliky je na druhé straně ventilátoru (vlevo).
Měříme teplotu na vstupu pro reálná data o teplotě oleje v hydraulickém systému, nezajímá nás ochlazený olej proudící do nádrže. Výstup není relevantní, ledaže by jste si chtěli měřit výkon chlazení.
EDIT: jen ještě dodám, že hydraulika nemá malý velký okruh, ale žene se zpětnou větví přes chladič do nádrže, takže jediný senzor teploty je na chladiči a musí být na vstupu.
_________________
Volvo V70II D5 136 kW 2006 manual
Volvo V70II D5 136 kW 2006 manual
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 581
- Registrován: 6 roků 6 měsíců
- Bydliště: Moravia
- Vůz: Volvo
#9 Spínání ventilátoru sahary
Na závodní 940 turbo to mám na t kusu na výstupní hadici z vodní pumpy.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 2914
- Registrován: 9 roků 8 měsíců
- Bydliště: Praha - Opava
- Vůz: Volvo XC90 V8 + LPG 2005
#10 Spínání ventilátoru sahary
Urbánek: u nás to jde vše po vanu když jsem si to prošel více máme tam čidel více, ale hlavní je to na výstupu a na základě jeho dat řj nastavuje otáčky vrtule (ta je poháněná hydromotorem). Pokud to máš na stavbu tak bych dal on/off čidlo na výstup chladiče a teplotní čidlo do motoru a z něj velkou rudou kontrolku do výhledu řidiče. To On/off čidlo bych ještě přemostil tak abych mohl natvrdo zapnout Saharu, takhle jsme to dělali na zavodacich jak pro silnici tak pro rodeocross. Teploměr je fajn, ale při kalupu se mi osvědčili jen velké jasné kontrolky.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 1067
- Registrován: 14 roků 7 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: V70R AWD, B5234T4, '98
#11 Spínání ventilátoru sahary
Tím, co jsem napsal, jsem chtěl říct to, že jestli potřebuješ chladit motor, tak potřebuješ vědět, jaká je jeho teplota a tomu podřídit to, kdy se sepne sahara. Plus jaký použiju termostat. Teplota vody v chladiči tě nemusí zajímat, a proto je podle mě nesmysl řešit to, jestli dávat čidlo před nebo za. Ona bude totiž vždy o něco menší, než je v motoru. Teplota vody v chladiči by mě zajímala až ve chvíli, kdy se nebude dařit motor uchladit a řešil bych to pak změnou jeho velikosti, případně přívodem vzduchu.
Btw, shodou okolností byla dnes u nás na dílně M4 Competition a ta má dokonce chladič vlastního chladiče motoru. A dohromady má chladičů za nárazníkem a v podbězích devět.
Btw, shodou okolností byla dnes u nás na dílně M4 Competition a ta má dokonce chladič vlastního chladiče motoru. A dohromady má chladičů za nárazníkem a v podbězích devět.
_________________
V70R AWD, B5234T4, M58, 1998, Saffron metallic, Coil On Plug conversion, tuned by VastTuning
XC70 D5 AWD POLESTAR, D5244T10, TF-80SC, 2011, Oyster Grey Pearl; V60 CrossCountry AWD POLESTAR, D5244T21, TF-80SD, 2017, Rich Java
V70R AWD, B5234T4, M58, 1998, Saffron metallic, Coil On Plug conversion, tuned by VastTuning
XC70 D5 AWD POLESTAR, D5244T10, TF-80SC, 2011, Oyster Grey Pearl; V60 CrossCountry AWD POLESTAR, D5244T21, TF-80SD, 2017, Rich Java
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 1 Odpovědi
- 294 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od jirkal1
-
- 5 Odpovědi
- 1230 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od raolsa
-
- 11 Odpovědi
- 772 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Jakub Svoboda
-
- 22 Odpovědi
- 989 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od ruta
-
- 2 Odpovědi
- 5122 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Harry