Jiří díky za mapku, také jsem něco málo sesmolil, snad se neliším od mapky.
Naše trasa byla Praha – Hamburg a po E 45 do Dánska a dále po E 39 na trajekt v Hirtshals směr Kristisndsand Norsko. Cesta dál vedla na Stavanger, toto přístavní město je nádherné a zde se nám podařilo zaparkovat v přístavu a tudíž prohlídka přístaviště a jeho okolí proběhla bez problémů. Cestou dál na sever byl zajímavý skalní útvar, který zde zanechal ledovec, místo se jmenuje Gloppedalsura. Při naší cestě jsme nevynechali skalní převis (kazatelnu) Preikestolen, někteří z nich tomuto výšlapu neodolali, na výšlap doporučuji dobré počasí, boty, vodu na pití, suché tričko, foťák, je to náročnější turistika. Dále horský přejezd cca 40km Saudavegen – Latefossen kde je mohutný vodopád Tjornadalsfossen. Trasa dále pokračovala podél Hardangerfjordu na Bergen, cestou jsme narazili na vodopád Steinsdalsfossen, kde je možné se projít i za proudem vody (úžasné). Město Bergen stojí za prohlídku, rybí trh, Bryggen je starobylá část města.(Bohužel s časových důvodů jsme to nedali) Z Bergenu po E 39 a E 16 na Voss k vodopádu Tvindefossen kde je kemp a kde jsme nocovali. Flam – Myrdal a zpět je železnice která překonává 800 výškových metrů a je spojená se zastávkou u famózního vodopádu, spojeno s hudební produkcí, doporučuji. Laerdaltunellen je 24,5 km dlouhý tunel, který nás čekal na naší trase. Po silnici 55 přes Sognefjellet nás vedla krajem horských obrů Jotunheim po naučné automobilové cestě, do průsmyku ve Výšce 1.300 metrů kde nás čekal ještě sníh. Geiranger je Trollí cesta, která je plná jak stoupání tak klesání (je logické) a kde je plno velice prudkých zatáček až vraceček, můj dojem je, nedoporučuji jezdit s nebržděným přívěsem. Geirangerfjord je přístav kde pravidelně kotví zámořský parník, je zde možnost zakoupení jízdenky na loď, která vás zaveze k vodopádům 7 sester. Dále jsme pokračovali horskou cestou směr Atlantická cesta, je to silnice která se vine po hranici pevniny, oceánu, po ostrůvcích vede na nejvlnitější most který jsem kdy jel. Dále pak po silnici E 06 k bráně severního Norska a dále k dosažení a překročení severního polárního kruhu na Norské straně. Déle jsme pokračovali po silnici E 06 až k odbočce doprava na E 12 která vás přivede na Švédskou stranu a tudíž jsme projížděli i Švédský polární kruh. To už se tedy vracíme docela svižně domů přes Švédsko směr Umea, ale neodpustíme si losí farmu v okolí městečka Bjurholm přesněji v Älgens Hus abychom nakrmili několik losů, losic a pomazlili se s losáčaty. Cestou dolu na Stockholm, Olda našel famózní kemp v Ullricehamnu který se nacházel u jezera a tak jsme to náležitě využili, téměř k nočnímu koupáni. Ráno hurá a vracečka na silnici E 04 směr Stockholm,( kde jsem měl malou kolizi) kde proběhla návštěva muzea Vasa lodi.(Našinec né, našinec řešil kolizi). Dále pak do Goteborgu muzea Volva, no a protože jsme praštěný fandové Volva, tak jsme si to řádně užili. Po prohlídce nej muzea hurá na trajekt Helsingborg – Helsingor. Zastávka v Kodaňi byla povinnost (jen pro některé), je to nádherné město a dále pak na trajekt po E47 a E55 do Gedseru - Roztock – Berlín – Praha kde jsme vše úspěšně zakončili. Najeto cca 7.100km s karavanem Fiat Rimor seal 5. Vše budu uvádět v průměru a v přepočtu na naší měnu, spotřeba nafty cca 10-11 l / 100 km. Cena nafty po celá trase byla v přepočtu cca 40 - 45 Kč, cena kempu je v rozmezí cca 800 - 1.000 Kč pro karavan a pět osob. Trajekty, zase je to odvozeno od počtu lidí v autě a za délku vozu a ceny byli různé, nejdražší byl ten první a ten poslední, první cca 6.500 a ten zpáteční přičemž jsme platili hned oba tzn. Helsingborg – Roztock, cena byla obdobná. Malé trajekty se pohybovali cca 600 - 1.000 Kč bylo jich asi deset? Už nevím přesně, Nějaké kapesné, strava, měli jsme svoji, pivo také, docela jsem měl staženej zadek, aby nás někde nekontrolovala polis, protože piva bylo dostatek a tvrdého také. Kuřákům vřele doporučuji cigarety s sebou a raději víc. Něco proti komárům. Základní léky, připojištění. Počasí, v Dánsku pršelo a sychravo, teploty byli přes den cca 10° a v noci i 5° prostě v noci jsme si přitápěli. Počasí v Norsku bylo obdobné a čím jsme se přibližovali k severu tím bylo tepleji, tak třeba na polárním kruhu bylo krásných 22° Cestou zpět jsme se v jednom kempu ve Švédsku koupali v jezeře, bylo to fajn, voda čistá jak křišťál. V Norsku se platí některé mosty a tunely tzv. mýtné a proto jsme si ho zařizovali na AUTOPASS – NORGE.CZ je to velice jednoduché a hlavně potom bez starostí, po návratu domů vám příjde faktura. Rychlost, dálnice když je tak max. 110, jinak mimo obec běžných 70 výjimečně i 90, obec 50 ale i více. Ve Švédsku je to obdobné, navíc při vjezdu do různých států je vždy cedule co a jak. Dávejte si pozor na rychlost, kamer a foťákú je všude haba kuk, pokuty mají velice tučné, co mě udivuje, že za ujetých 7.100km jsem neviděl jedinou nehodu, prostě nikde. Co se týká všeobecného vybavení kempů a pro karavany tak všude na jedničku, i mimo kempy byla možnost dolít vodu a nebo vylít WC. Hlavně se k nám všude chovali slušně i třeba v půl dvanácté večer, když jsme chtěli kempovat. Upozorňuji na to, že je tam momentálně vidět 24 hodin denně, což je pro někoho problém někomu to nevadí.
Ještě jednou velké díky všem za bezva dovču a snad někdy příště????
Fakt jste byli bezva.