Dobíjení, kostření - svolávačka

Kategorie věnovaná dvojkám
  • Autor
  • Zpráva
standa Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1763
Registrován: 20 roků 6 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od standa »

Vážení,

poslední cca rok jsem na jednom svém dvoukilu pozoroval nižší dobíjecí napětí. Kdybych neměl na palubce dobastlenej voltmetr, tak bych si ničeho nevšiml..., před rokem to ukazovalo 13,9V, v létě 13,6V a předevčírem 12,9V. Napětí celou tu dobu různě kolísalo, ale nikdy ne tak, aby mě to nějak vyburcovalo, navíc kovářova kobyla..., znáte to :D

Ovšem těch výše zmíněných 12,9V už bylo na pováženou, tak jsem vzal voltmetr a začal měřit - se zapnutými světly bylo napětí na baterce 13,1V - hmmm, mezi plusem altíku a baterkou taky 13,1V - hmmmm, mezi plusem altíku a motorem taky 13,1V - hmmmmmm, mezi plusem altíku a obalem altíku 14,0V - HA! Mezi skříní alternátoru a motorem 0,9V - a mám tě!

Zde si dovolím vysvětlit, že redbloky mají altík upevněn na motor přes malé silentbloky (na rozdíl od např. benzinových pětiválců, kde je altík "natvrdo") a galvanické propojení kostry altíku a motoru (tedy i vozu) zajišťuje nicotný kablík - v mém případě pěkně zoxidovaný. Po jeho výměně je napětí na baterce čítankové (kabel 6,0qmm, délka cca 20cm, očka 6mm a 8mm - platí pro benzinové dvoustovky).

Vedlejším efektem opravy bylo znatelné zvýšení svítivosti světel :)

Tato závada je zákeřná z několika důvodů:
- kontrolka dobíjení po nastartování poslušně zhasne
- čím menší je spotřeba proudu, tím vyšší je na baterce napětí
- zoxidovaný kablík mění svůj odpor v závislosti na teplotě, vlhkosti
- závada se projeví pomaloučku, polehoučku

Bez voltmetru na palubce bych jezdil v klidu ještě dlouho, nejméně do zničení baterky (sulfatace). Běžný motorista by takovou baterku reklamoval, třeba by dostal novou, tu by za krátký čas zase odrovnal... Pak by takový dekompenzovaný motorista mohl nabýt dojmu, že je problém ve značce baterií, které dosud kupoval, vykřikoval by ukvapený závěry...

A proto - voltmetr do každé krabice, ke každému redbloku! :green:
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

spy Ověřený
Offline
Příspěvky: 1145
Registrován: 14 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: C70 T5, V70R, C70 Cabrio T5

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od spy »

Stando dokázal bys potvrdit či vyvrátit zda podobný káblík bude i na Classic Mini SPI '95?
https://minispares.com/catalogues/classic/Classic~Mechanical~Parts~Manual~1985-2000/Electrical~and~Instruments/Alternators~and~Starter.aspx?2~20~191
Po nastartování mi svítí kontrolka dobíjení, která ale zmizí po prvním prošlápnutí plynu. Mám takový pocit že na baterce bylo něco přes 13V, už si nepamatuju kolik přesně...
Bloumal jsem čím by to mohlo být, a tohle je zajímavá myšlenka...
_________________
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K

spy Ověřený
Offline
Příspěvky: 1145
Registrován: 14 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: C70 T5, V70R, C70 Cabrio T5

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od spy »

P.S. Sorry za blbej dotaz, ale v elektrice se vůbec nevyznám :-)
_________________
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K

standa Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1763
Registrován: 20 roků 6 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Amazon, 1800ES, 240, 480, 740,760, T603
Participant x 1

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od standa »

Dobíjení, které se "chytne" až po přidání plynu je vlastností některých altíků. Pokud není toto chování novinkou, byl bych v klidu. Zajímavější je změřit napětí při běhu motoru - 13,8V je minimum. To Tvoje "něco přes 13V" neříká zhola nic... :)
_________________
121 Amazon, B20A, 1970
244 GL, 1980, B21A, Tuzex
3x 240 kombi, 1991-3, B200F, B230F, Super Polar, Eaton Diff Locker, Standheizung
Tatra 603, 1970, V8

Petr Marek Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Radní
Příspěvky: 7819
Registrován: 12 roků 9 měsíců
Bydliště: Praha a Zápraží
Vůz: V70XC & 2x 240
Participant x 2

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od Petr Marek »

No jo, kostry jsou obecně prevíti, obzvlášť u starších aut. Díky za další nasměrování kam se při údržbě Dvojky zaměřit. :good:
_________________
Petr Marek ~ GSM: 603793424 ~ 739643618 ~ mail: p_marek@email.cz ~ Rajče ~ Galerie
Seveřan ~ Volvo V70XC 2,4T AWD ~ '01 ~ +384400 km ~ ARD tuning stage 2 ~ 227,2 HP ~ 308,8 Nm
Strawberry Basket ~ Volkswagen Golf Cabrio 1,6 ~ '99 ~ 140000 km ~ druhé auto (nejen) na léto
Zyklon B ~ Volvo 240 GLE ~ '93 ~ +500000 km ~ B230F ~ M47 ~ LPG
Diplomat s klimou ~ Volvo 240 GL ~ '90 ~ 200000 km ~ B230F ~ AW71

Urvanej Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvky: 12327
Registrován: 13 roků 11 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od Urvanej »

Já měřím ještě napětí mezi + altiku a + baterky. A totéž u mínusu. Je to kolikrát numero, že by jeden blil.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

peter cz Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2144
Registrován: 15 roků 9 měsíců
Bydliště: Klatovy
Vůz: 850R; 760GLE; 940T

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od peter cz »

spy píše: 28 lis 2021 13:43 Po nastartování mi svítí kontrolka dobíjení, která ale zmizí po prvním prošlápnutí plynu. Mám takový pocit že na baterce bylo něco přes 13V, už si nepamatuju kolik přesně...
Bloumal jsem čím by to mohlo být, a tohle je zajímavá myšlenka...
U jiného auta jsem se s tím setkal a tam to byl vadný regulátor.
_________________
´96 850 R, B5234T5, AW50-42LE, Elotec E85 | ´89 760 GLE, D24TIC, ZF4HP22 Obrázek | ´97 940 Turbo, B230FK, M90, LPG Obrázek
Volvo diagnostika k dispozici.

spy Ověřený
Offline
Příspěvky: 1145
Registrován: 14 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: C70 T5, V70R, C70 Cabrio T5

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od spy »

Změřim :)
_________________
Saffron Collezione: 1997 V70R 2,0 T5 AWD (B5204T3); 1998 C70 2,3 T5 (B5234T3); 2001 C70 Cabrio 2,3 T5 (B5234T3)
Shades of Grey: 2007 Volvo C30 T5; 2005 Volvo V50 T5 AWD; 2020 Škoda Superb iV Combi L&K

Petr Marek Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Radní
Příspěvky: 7819
Registrován: 12 roků 9 měsíců
Bydliště: Praha a Zápraží
Vůz: V70XC & 2x 240
Participant x 2

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od Petr Marek »

Poslušně hlásím, že mám hotovo! 8)

1.jpg
2.jpg

Koupeno Z D E :
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Petr Marek ~ GSM: 603793424 ~ 739643618 ~ mail: p_marek@email.cz ~ Rajče ~ Galerie
Seveřan ~ Volvo V70XC 2,4T AWD ~ '01 ~ +384400 km ~ ARD tuning stage 2 ~ 227,2 HP ~ 308,8 Nm
Strawberry Basket ~ Volkswagen Golf Cabrio 1,6 ~ '99 ~ 140000 km ~ druhé auto (nejen) na léto
Zyklon B ~ Volvo 240 GLE ~ '93 ~ +500000 km ~ B230F ~ M47 ~ LPG
Diplomat s klimou ~ Volvo 240 GL ~ '90 ~ 200000 km ~ B230F ~ AW71

Petr Marek Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Radní
Příspěvky: 7819
Registrován: 12 roků 9 měsíců
Bydliště: Praha a Zápraží
Vůz: V70XC & 2x 240
Participant x 2

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od Petr Marek »

Dnešní slunečné počasí mě přemluvilo jet do práce Dvojkou, tak jsem aspoň zkontroloval aktuální stav. Ručičkový voltmetr se sice v palubní desce pěkně vyjímá, ale tento digitální je přece jenom o něco přesnější. :)

IMG_20220210_073750_1.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
_________________
Petr Marek ~ GSM: 603793424 ~ 739643618 ~ mail: p_marek@email.cz ~ Rajče ~ Galerie
Seveřan ~ Volvo V70XC 2,4T AWD ~ '01 ~ +384400 km ~ ARD tuning stage 2 ~ 227,2 HP ~ 308,8 Nm
Strawberry Basket ~ Volkswagen Golf Cabrio 1,6 ~ '99 ~ 140000 km ~ druhé auto (nejen) na léto
Zyklon B ~ Volvo 240 GLE ~ '93 ~ +500000 km ~ B230F ~ M47 ~ LPG
Diplomat s klimou ~ Volvo 240 GL ~ '90 ~ 200000 km ~ B230F ~ AW71

Sergej
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvky: 2627
Registrován: 17 roků 7 měsíců
Vůz: V960, B6304F, 1992
Bydliště: Piešťany/Praha

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od Sergej »

A pokial nechcete prist o funkciu pocitania km, tak kontrolujte aj zemniaci pasik medzi motorom a karoseriou - ide z veka ventilov na motorovu prepazku.
Premenlivy odpor spolahlivo znici obvod v rychlomeri uz pri puhom otoceni klucikom zapalovania do polohy II.
_________________
Je:V960TURBOB204FT1991V960GLEB6304F1992
Bolo:V940SEB200FT1992V760GLED24T1985
Oprava pristrojoviek 2xx/7xx/9xx

Petr Marek Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Radní
Příspěvky: 7819
Registrován: 12 roků 9 měsíců
Bydliště: Praha a Zápraží
Vůz: V70XC & 2x 240
Participant x 2

Dobíjení, kostření - svolávačka

Příspěvek od Petr Marek »

Je to tak, stalo se mi to 2x! :(
_________________
Petr Marek ~ GSM: 603793424 ~ 739643618 ~ mail: p_marek@email.cz ~ Rajče ~ Galerie
Seveřan ~ Volvo V70XC 2,4T AWD ~ '01 ~ +384400 km ~ ARD tuning stage 2 ~ 227,2 HP ~ 308,8 Nm
Strawberry Basket ~ Volkswagen Golf Cabrio 1,6 ~ '99 ~ 140000 km ~ druhé auto (nejen) na léto
Zyklon B ~ Volvo 240 GLE ~ '93 ~ +500000 km ~ B230F ~ M47 ~ LPG
Diplomat s klimou ~ Volvo 240 GL ~ '90 ~ 200000 km ~ B230F ~ AW71

Zpět na „200 - opravy“

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé