Klima a zima ?
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 43
- Registrován: 14 roků 4 měsíce
- Bydliště: Teplice
- Vůz: Volvo V70 TDI automat, bílá barva - bylo
- Bydliště: Teplice
#26 Klima a zima ?
Když máš automatické ovládání klimatizace, tak to zároven ovládá i automatiku topení v závislosti na funkci Auto a nastavení vnitřní teploty na ovládacím panelu. Určitě se ti nerozeběhne kompresor při teplotě okolo 0 stupnů celsia. To je moje zkušenost i z předchozích aut A6, Passat B5, BMW 525.
_________________
Volvo V70 TDI, 1997, 103 KW, automat, bílá - bylo 6 let
Volvo XC 90 D5, 120 KW, 2005, automat, stříbrná
VW Touran 1.6 TDI 2013
Volvo V70 TDI, 1997, 103 KW, automat, bílá - bylo 6 let
Volvo XC 90 D5, 120 KW, 2005, automat, stříbrná
VW Touran 1.6 TDI 2013
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 100
- Registrován: 6 roků 2 měsíce
- Bydliště: Trutnov
- Vůz: S70 2.4T
#27 Klima a zima ?
Čau, s dovolením to tady opráším.
Nějak totiž přesně nechápu princip vysoušení v zimě. A já to chci chápat. Já mám pořád za to, že klima vysouší vzduch jdoucí do kabiny tím, že proudí skrze studený výparník. Na něm se vysráží vzdušná vlhkost a ta odkape pod auto. A do interiéru pak fouká studený vzduch zbavený vlhkosti.
To je princip, jak se odvlhčuje vzduch, co funí dovnitř? Nebo jsem úplně mimo?
Jestli to mám ale správně, tak přeci na odmlžování skla musí dovnitř z principu funět studený vzduch, páč se ochladí přes ten studený výparník, ne?
No ale v zimě nám do auta proudí teplý vzduch i při zaplé klimě. A jak může být teplý vzduch zbavený vlhkosti? To se přeci vůbec nerýmuje se studeným výparníkem, který tu "suchost" vyrábí..?
Snad jsem to napsal nějak srozumitelně.
Samozřejmě, že mluvím o teplotách nad 0 stupňů. Pod nulou se klima nezapíná, píšou to v manuálu. ( čudlík AC se rozsvítí, ale kompresor se nerozjede )
Díky za reakce. Co chápu špatně?
Nějak totiž přesně nechápu princip vysoušení v zimě. A já to chci chápat. Já mám pořád za to, že klima vysouší vzduch jdoucí do kabiny tím, že proudí skrze studený výparník. Na něm se vysráží vzdušná vlhkost a ta odkape pod auto. A do interiéru pak fouká studený vzduch zbavený vlhkosti.
To je princip, jak se odvlhčuje vzduch, co funí dovnitř? Nebo jsem úplně mimo?
Jestli to mám ale správně, tak přeci na odmlžování skla musí dovnitř z principu funět studený vzduch, páč se ochladí přes ten studený výparník, ne?
No ale v zimě nám do auta proudí teplý vzduch i při zaplé klimě. A jak může být teplý vzduch zbavený vlhkosti? To se přeci vůbec nerýmuje se studeným výparníkem, který tu "suchost" vyrábí..?
Snad jsem to napsal nějak srozumitelně.
Samozřejmě, že mluvím o teplotách nad 0 stupňů. Pod nulou se klima nezapíná, píšou to v manuálu. ( čudlík AC se rozsvítí, ale kompresor se nerozjede )
Díky za reakce. Co chápu špatně?
_________________
odesláno z počítače pomocí drátové klávesnice a obyčejné myši
odesláno z počítače pomocí drátové klávesnice a obyčejné myši
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 4980
- Registrován: 10 roků 4 měsíce
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
#28 Klima a zima ?
Já jsem to teda nikdy do hloubky nezkoumal, ale logicky mi vychází, že když je uvnitř vlhko a fouká to na rozmražování předního skla, tak se klapky zavřou na oběh pouze vnitřního vzduchu (možná ne na 100%) a běžíto přes chladící klimatizaci jež to zbaví vlhkosti a pak přes topení, které to zase ohřeje. Sražený a namražený kondenzát pak odteče ven.
Ale možná je to úplně jinak
Ale možná je to úplně jinak
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 950
- Registrován: 17 roků 8 měsíců
- Bydliště: Praha západ
- Vůz: V60 2018 T3
- Bydliště: Praha západ
#29 Klima a zima ?
Ohřátím vzduchu se ti v něm nevyrobí voda. Čím je chladnější vzduch, tím míň udrží vody. Když ho ochladis, zbavis ho nějaké vody, pokud ho pak ohrejes, tak na hmotnost má stejně vody jako měl ten studený, ale relativně má menší vlhkost (relativní říká, kolik procent vody, z toho, co takhle teplý vzduch maximálně unese, má už v sobě). Takže venku je mlha, 100% vlhkost, 10 stupňů. Ochladíš ho, tak třeba půlku vody ztratí a má při 3stupnich 100pt relativní vlhkost. Ale při původních deseti je to 50pt relativní a když ho ohrejes na 25st, má třeba 30pt relativní vlhkost. To znamená, že je suchý a lačný po vodě. Když na ni na skle narazí, tak ji vezme s sebou.Carl-Gustaf Sudhoven píše: ↑21 led 2023 01:51 No ale v zimě nám do auta proudí teplý vzduch i při zaplé klimě. A jak může být teplý vzduch zbavený vlhkosti? To se přeci vůbec nerýmuje se studeným výparníkem, který tu "suchost" vyrábí..?
Ta čísla jsem si vymyslel, ale když si vyhledáš rosný bod v závislosti na teplotě, dostaneš správná čísla.
_________________
V60 MY18 112kW man, V70I 1999 2.5TDI 103kW man
V60 MY18 112kW man, V70I 1999 2.5TDI 103kW man
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 8
- Příspěvky: 12094
- Registrován: 13 roků 5 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#30 Klima a zima ?
Vygoogli si Mollierův diagram, kde tě zajímá levá svislá osa s teplotou a ty modrý ohnutý čáry s vlhkostí. Je to hrozná zběsilost plná čar, ale když se do toho zakoukáš, tak se to pochopit nechá. Přesně jak popisuje ms231.
Na výparníku se vzduch ochladí na cca 3-10°C, podle rychlosti větráku a pokud vzduch předtím obsahoval víc vody, než je 100% relativní vlhkosti při jeho výstupní teplotě z toho výparníku, tak ta odkape.
Následně vzduch projde přes výměník topení, kde se ohřeje a i když je auto uplně studený, tak se ohřeje alespoň na tu původní venkovní teplotu, ale už obsahuje méně vody a tak je schopen vodu ze zamlženého okna zase přijmout.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mollier%C5%AFv_diagram#/media/Soubor:Feuchte_Luft_h-x-Dia.jpg
Na výparníku se vzduch ochladí na cca 3-10°C, podle rychlosti větráku a pokud vzduch předtím obsahoval víc vody, než je 100% relativní vlhkosti při jeho výstupní teplotě z toho výparníku, tak ta odkape.
Následně vzduch projde přes výměník topení, kde se ohřeje a i když je auto uplně studený, tak se ohřeje alespoň na tu původní venkovní teplotu, ale už obsahuje méně vody a tak je schopen vodu ze zamlženého okna zase přijmout.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mollier%C5%AFv_diagram#/media/Soubor:Feuchte_Luft_h-x-Dia.jpg
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 100
- Registrován: 6 roků 2 měsíce
- Bydliště: Trutnov
- Vůz: S70 2.4T
#31 Klima a zima ?
Takže vzduch jde nejdřív přes výparník a pak ještě přes výměník? A až pak jde do kabiny?
Jestli to je takhle, tak už to chápu. Já měl za to, že jde buď přes jedno, nebo přes druhý.
díky
Jestli to je takhle, tak už to chápu. Já měl za to, že jde buď přes jedno, nebo přes druhý.
díky
_________________
odesláno z počítače pomocí drátové klávesnice a obyčejné myši
odesláno z počítače pomocí drátové klávesnice a obyčejné myši
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 8
- Příspěvky: 12094
- Registrován: 13 roků 5 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#32 Klima a zima ?
Tyjo, teď si mě dostal, ale podle mě jde přes výparník vždy a přes topení jen, když má topit.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 4980
- Registrován: 10 roků 4 měsíce
- Bydliště: Modřany
- Vůz: XC 90 2,5T LPG 2005 man. AWD modify
#33 Klima a zima ?
Nebo to jde přes obojí a řídi se to průtokem teplé vody radiátorem.
Ale to by se zase blbě reguloval rozdíl mezi pravou a levou stranou.
Takže to asi né
Ale to by se zase blbě reguloval rozdíl mezi pravou a levou stranou.
Takže to asi né
-
Online
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 2
- Příspěvky: 13134
- Registrován: 14 roků 5 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
- x 1
#34 Klima a zima ?
Co vím, tak regulace teploty průtokem vody byla snad naposledy u Formana, jinak jde do radiátoru voda furt a reguluje se cesta vzduchu.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 690
- Registrován: 3 roky 10 měsíců
- Bydliště: Pardubice
- Vůz: V70 II D5 136kw
#35 Klima a zima ?
Nektery auta maj regulovanou cestu vzduchu a k tomu jeste kohout na topeni, aby v lete vubec neslo teplo do interieru
_________________
V70 P2 D5 136kw MY2007 - Pet valcu staci kdyz ti turbo tlaci
V70 P2 D5 136kw MY2007 - Pet valcu staci kdyz ti turbo tlaci
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 8
- Příspěvky: 12094
- Registrován: 13 roků 5 měsíců
- Bydliště: Plzeň
- Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8
#36 Klima a zima ?
Jojo, regulace na straně vody je špatná, protože to dělá teplotní rázy na výměník topení, kterej výrazně dřív odchází. Daleko lepší je, když se ohřejvá pomalu s teplotou vody, jak běží motor. Pak do toho začali brát ekologický hlediska, takže nevim, jak je to dneska. Každopádně už krabice 7/9 měly podtlakový ventil na vodní straně, a klapku obtoku výměníku v HVACU.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 5147
- Registrován: 7 roků 6 měsíců
- Bydliště: Rakovník
- Vůz: XC70 III D5 AWD 169kW, V60 MY2018 D3 110
#37 Klima a zima ?
U P3 jde pres topeni voda furt
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 8 Odpovědi
- 964 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od volvoperformance
-
- 31 Odpovědi
- 1154 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od djmirente
-
- 1 Odpovědi
- 771 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od ok2ucx
-
- 1 Odpovědi
- 321 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od raolsa
-
- 54 Odpovědi
- 3031 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od spy