Právě je 13 lis 2018 06:15

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Pravidla fóra


Nepište sem dotazy, budou se okamžitě bez náhrady mazat



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 24 črc 2014 21:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: leden 2012
Příspěvky: 3127
Bydliště: Pacov / Jindřichův Hradec
Vůz: V70 TDi ('98), V50 T5 ('04)
1. NĚCO MÁLO ÚVODEM
Než se v tom začnete vrtat, ujistěte se, že celé vedení vzduchu od filtrboxu, přes turbo až do motoru je těsné!
Zejména překontrolujte všechny hadice a jejich spony a též pozor na malý vývod z hliníkového kolena mezi
chladičem a sacím paroží!
Vývod nebývá pevně zalisován a viklá se = netěsní (v prvním obrázku označen modrou šipkou)!
Doporučuji pro objektivní měření vyměnit vzduchový filtr a seřídit předvstřik.
Každý se v tom vrtá na svoje vlastní triko!
Dlužno podotknout že zejména hodnoty seřízení váhy jsou převzaty od kolegů ze stránek volvopedia.de

Co budeme potřebovat:
- malý křížový a plochý šroubovák
- multimetr se špičatými hroty
- čistič brzd
- čistící a mazací sprej na potenciometry či něco podobného
- nějaký ten hadřík a starý kartáček na zuby (či něco podobného)
- 13mm oříšek na malé ráčně (gola) či 13mm klíč "esíčko"
- plochý šroubovák
- silikonový tmel
- ostrý nožík/skalpel
- něco na odmaštění
- jemný štěteček

2. DEMONTÁŽ VÁHY
- odpojíme konektor od váhy (vypnutý klíček v zapalování samozřejmostí)
- povolíme sponu hadice sání od váhy k turbu (žlutá šipka) a hadici z váhy stahneme
- povolíme a vytáhneme 3 šrouby z boku váhy (červené šipky)
- z ventilu TCV stáhneme hadičku (zelená šipka)
- nyní váhu opatrně vyjmeme z filtrboxu

Příloha:
obr 1..JPG
obr 1..JPG [ 57.31 KiB | Zobrazeno 3430 krát ]


3. ČIŠTĚNÍ
- šachtu váhy a klapku řádně prostříkáme a vyčistíme, já použil čistič brzd, starý kartáček na zuby a hadr
- klapka musí chodit volně a bez zadrhnutí, nutno dodržet maximální čistotu!!
- po řádném vyčištění utěsníme z obou stran šachtu čistými hadry nebo papírovými ubrousky
- opatrně vyloupneme malé plastové víčko u konektoru (drží jen na silikonu) a zkontrolujeme tištěný spoj. Já ho měl parádně zoxidovaný (zřejmě kombinace mytí motoru a netěsný silikon - viz. obr.2). Jemný kartáček, WD40 a vyfoukání stlačeným vzduchem pomohlo.
- z víčka odstraníme starý silikon, odmastíme styčné plochy, víčko vrátíme zpět a řádně utěsníme novým silikonem.

Příloha:
obr 2..JPG
obr 2..JPG [ 42.59 KiB | Zobrazeno 3430 krát ]


4. KONTROLA POTENCIOMETRU
- opatrně odstraníme černé plastové víko potenciometru. Drží celé jen na silikonu, ale jde to docela špatně. Lehkým páčením a ořezáváním silikonu po obvodu víčka to přeci jen jde. Staré zbytky silikonu odstraníme.
- po odejmutí víčka nyní vidíme jezdce potenciometru a tištěný spoj s jeho dráhou. Označíme si výchozí polohu jezdce na tištěném spoji např. lihovým fixem (obr. 3).

Příloha:
obr 3..JPG
obr 3..JPG [ 43.73 KiB | Zobrazeno 3430 krát ]


- tento postup je pro ty, kteří mají již vydřenou dráhu potenciometru od jezdce, ale doporučil bych i pří neporušené dráze, neb za dva měsíce může být prodřená taky:
- tištěný spoj, držící na třech šroubkách (ozn. červeně), povolíme taktéž. Pozor, povolit jdou velmi ztuha! Nemusíme šroubky vytáčet úplně, stačí povolit tak, aby se nechal tišťák posunout tak, aby nejlépe všechny tři kontakty jezdce běhaly mimo původní dráhy. Otevíráním klapky vzduchu překontolujeme zda běhá jezdec po celém rozsahu potenciometru mimo původní dráhu a šroubky utahneme. Přitom se snažíme dodržet výchozí označenou polohu jezdce a kontrolujeme zda dosedají všechny kontakty na dráhu. Kontakty se nechají přihnout, ale moc to nedoporučuji. Přílišný tlak kontaktů na dráhu potenciometru by měl za následek rychlejší vydření dráhy. Pokud to někomu dosedá opravdu málo, nechť povolí šroubek jezdce (ozn. modře), lehce přihne kontakty a vrátí zpět na již předem označenou výchozí pozici.

Příloha:
obr 4..JPG
obr 4..JPG [ 58.19 KiB | Zobrazeno 3430 krát ]


- dráhu potenciometru očistíme štětečkem, vyfoukáme a prostříknem čistícím a mazacím sprejem na potenciometry.
- zkontrolujeme i dva stříbrné kontakty vedoucí do zásuvky, zda dobře doléhají na tišťák.
NUTNO DODRŽET MAXIMÁLNÍ ČISTOTU!!!
- víko váhy vrátíme zpět na váhu ale ještě nelepíme, pouze přichytíme např. izolepou

5. ZPĚTNÁ MONTÁŽ VÁHY
- opačný postup demontáže

6. SEŘÍZENÍ
- z konektoru váhy stahneme těsnící gumovou "harmoniku"
- vypneme všechny spotřebiče v autě a zapneme klíček do polohy II (tzv. na kontrolky)
- multimetr nastavíme na měřící rozsah 2V (2000mV), zásuvku váhy neodpojujeme a hroty měřáku opatrně propíchneme bužírky kabelů na pozici 2 a 4 (jsou označeny čísly na zásuvce). Měli bychom naměřit napětí 0,2V (200mV). Pokud jsme naměřili hodnotu jinou, odstraníme víko potenciometru, povolíme šroubek jezdce (označen modrou šipkou v předchozím obrázku) a posunutím jezdce docílíme požadovaného napětí. Je to velmi citlivé, např. 0,191V je špatně!!! Šroubek utahneme a opět zkontrolujeme napětí, popř. postup opakujeme.
- po tomto základním nastavení provedeme zkušební jízdu, motor řádně prohřejeme a vyzkoušíme všechny jízdní režimy. Opět provedeme základní měření 0,2V s motorem v klidu a pokud je napětí ok, teplý motor nastartujeme a na stejných kabelech 2 a 4 by jsme měli naměřit hodnotu 1,5 - 1,6V při volnoběhu.
- pokud je hodnota jiná, seřizujeme hodnotu černým ozubeným kolečkem pod jezdcem (v podstatě seřizujeme předpětí pružiny). Označíme si výchozí pozici zajišťovacího drátku (obr.5) a odehnutím drátku a následným pootáčením kolečkem docílíme požedované hodnoty. Při 1,4V nebude motor pod 2000ot. tahnout a při větším napětí bude motor kouřit.
- po nastavení je třeba opět motor projet všemi režimy a nejlépe ho zase nechat schladnout a pak po zahřátí opět přeměřit. Tím docílíme že se pružina klapky ustaví ve své poloze (přece jen je to mechanická věc, tepelná roztažnost taky něco dovede a už má něco za sebou,že). Navíc výrobce uvádí přesnost této váhy plus minus 15%, což není zdovna málo u věci co má lví podíl na kulturu chodu a kouřivost motoru...

Příloha:
obr 5..JPG
obr 5..JPG [ 61.65 KiB | Zobrazeno 3430 krát ]


7. ZÁVĚR
- až budeme s měřením spokojeni, překontrolujeme čistotu potenciometru a dotažení veškerých šroubků, můžeme víko zasilikonovat. Hawk

_________________
V70 I. 4/98 - D5252T, MT, EGR off, FB 764
V50 T5 12/04 - B5254T3, MT, FWD


Naposledy upravil z-d-e-n-a dne 25 říj 2014 21:25, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24 črc 2014 21:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: leden 2012
Příspěvky: 3127
Bydliště: Pacov / Jindřichův Hradec
Vůz: V70 TDi ('98), V50 T5 ('04)
Jsem otevřen otázkám a podnětům :green:

_________________
V70 I. 4/98 - D5252T, MT, EGR off, FB 764
V50 T5 12/04 - B5254T3, MT, FWD


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26 črc 2014 01:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: srpen 2013
Příspěvky: 592
Bydliště: Bánovce n/B, SR // Brno
Vůz: V70 2.5TDI '97
Super, že si to takto podrobne spísal, určite sa to bude ďalším odvážlivcom hodiť. Ja sem hodím len pre pobavenie jednu informáciu. Na svojej váhe som musel to zubaté kolečko pootočiť o 180 stupňov v smere hodinových ručičiek, aby som upravil hodnotu z pôvodných 1,85 na 1,5. Takže sa toho nebojte :)

Edit: po týždni od nastavenia som hodnoty skontroloval a znovu boli mimo o cca 0,04V. Chvílu to trvá kým sa tá pružina usadí, keď sa toho nikto 17 rokov nechytal. Už mám nastavovacie ozubenie otočené o cca 195° oproti pôvodnej polohe.

_________________
Čmoud: V70 2,5TDI '97, D5252T 103kW, manuál


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 19 srp 2014 20:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: srpen 2013
Příspěvky: 592
Bydliště: Bánovce n/B, SR // Brno
Vůz: V70 2.5TDI '97
Malá pripomienka k návodu. Hodnota napätia 1,5V medzi pinom 2 a 4 na konektore váhy pri voľnobehu platí pri odpojenom a dobre tesniacom EGR ventile !!!

_________________
Čmoud: V70 2,5TDI '97, D5252T 103kW, manuál


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23 srp 2014 23:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: leden 2012
Příspěvky: 3127
Bydliště: Pacov / Jindřichův Hradec
Vůz: V70 TDi ('98), V50 T5 ('04)
Ano,velmi dobra poznamka, M4jky! Hlavne aby egr tesnil,zaslepeny byt nemusi. Pri volnobehu je,tusim,stejne zavreny (?).
A jak rikas,klidne premerit i po 14ti dnech,opravdu trva nez se pruzina usadi!

_________________
V70 I. 4/98 - D5252T, MT, EGR off, FB 764
V50 T5 12/04 - B5254T3, MT, FWD


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24 srp 2014 08:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: srpen 2013
Příspěvky: 592
Bydliště: Bánovce n/B, SR // Brno
Vůz: V70 2.5TDI '97
U mňa sa chvílu po štarte EGR otvori a namiesto 1,5V tam mám cca 0,65V.

_________________
Čmoud: V70 2,5TDI '97, D5252T 103kW, manuál


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 21 črc 2015 16:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: srpen 2013
Příspěvky: 592
Bydliště: Bánovce n/B, SR // Brno
Vůz: V70 2.5TDI '97
Poznatok po roku: nenastavujte váhu v zime. Aby ste dodržali 1,5V napružíte mechanizmus viac než je treba a v lete budete mať auto chcíple v nižších otáčkach. Ja som to teraz pri tých takmer 40° musel tak o pätinu otáčky vrátiť aby som tam mal aspoň 1,48V.

_________________
Čmoud: V70 2,5TDI '97, D5252T 103kW, manuál


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 23 črc 2015 23:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: leden 2012
Příspěvky: 3127
Bydliště: Pacov / Jindřichův Hradec
Vůz: V70 TDi ('98), V50 T5 ('04)
Heršvec,musím to taky ještě skouknout...tady je vidět v čem je plastová váha prostě lepší - v podstatě mizivá náchylnost k různým okolním teplotám...

_________________
V70 I. 4/98 - D5252T, MT, EGR off, FB 764
V50 T5 12/04 - B5254T3, MT, FWD


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24 črc 2015 08:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: srpen 2013
Příspěvky: 592
Bydliště: Bánovce n/B, SR // Brno
Vůz: V70 2.5TDI '97
To máš síce pravdu ale s týmto našim gramofónom si môžeš šahať do vecí ku, ktorým by si sa pri plastovej váhe nedostal. Vzhladom k tomu, že auto má už svoje roky a treba hľadať optimálne nastavenie mi príde táto váha úplne super. Bude to ale trochu aj tým, že ma baví sa v tom hrabať. Po poslednom nastavení v tomto teple som dosiahol to, že mi pri odstavenom aute na voľnobehu lezú z výfuku fialky. Celkom ma to prekvapilo, predtým som vždy cítil trochu nafťákový odor :D Ešte zmerám akú hodnotu tam mám vlastne teraz za studena na voľnobeh, keď som to kúsok vrátil. Viem len, že pri zohriatom aute som tam nemal v tom teple ani tých 1,5V ale chce to asi nejaký rozumný kompromis.

Edit: tak teraz tam mám po dni státia za studena 1,57V.

_________________
Čmoud: V70 2,5TDI '97, D5252T 103kW, manuál


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 27 zář 2015 19:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: leden 2012
Příspěvky: 3127
Bydliště: Pacov / Jindřichův Hradec
Vůz: V70 TDi ('98), V50 T5 ('04)
Máš recht, nedavno jsem na to zas koukal a byl jsem na 1,47V;tak jsem o zoubek povolil ten ozubený bazmek. Dostal jsem se na 1,5-1,52 a od té doby ta mrcha zase začala drobátko víc čadit...

_________________
V70 I. 4/98 - D5252T, MT, EGR off, FB 764
V50 T5 12/04 - B5254T3, MT, FWD


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 27 zář 2015 19:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: srpen 2013
Příspěvky: 592
Bydliště: Bánovce n/B, SR // Brno
Vůz: V70 2.5TDI '97
Ja som to nastavil teraz v lete tak, aby to malo rozumný ťah aj v tých skoro 40°C a už s tým asi hýbať nebudem. Chce to asi kompromis. Ja som mal to auto strašne zdechlé v tých teplách, keď som tam mal nastavených 1,5V. Tých 0,07V naviac ale bohate stačí :)

_________________
Čmoud: V70 2,5TDI '97, D5252T 103kW, manuál


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Volvoklub ČR


POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz
[ Time : 0.085s | 20 Queries | GZIP : Off ]