D5 136kW M66 turbo overboost

Nejdříve se podívejte SEM - Již vyřešené problémy
Pravidla fóra
Nepište sem dotazy, budou se okamžitě bez náhrady mazat
  • Autor
  • Zpráva
Offline
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 9
Registrován: 8 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60, 2009, D5244T4, M66

#1 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od ps603 »

Zdravím, mám problém s tím, že se rozchází skutečný tlak z MAP senzoru a požadovaný tlak (Boost pressure desired), hází to chybu: ECM-P023484 Turbo/Super Charger Overboost condition - Bus signal / Message Failures - Signal bellow allowable range.

MAP senzor nevypadal zle:
DSC_7827.JPG
DSC_7829.JPG
Vzhledem k ceně a možné únavě jsem ho vyměnil: https://ceskedily.cz/snimac-teplota-nasavaneho-vzduchu-bosch-0-261-230-295

Ani výměna MAP senzoru nepomohla, stále čte vyšší skut. tlak než je požadovaný, desired. Při volnoběhu se to neprojeví (oba tlaky cca 100kPa), ale při vyšší zátěži už jo, např. táhlé stoupání tunelem Blanka do kopce v 70 km/h na fotce. Ve větším zatížení je skutečný vždy cca o 20 až 30% vyšší než desired tlak (1930 hPa = 193 kPa, člověk se procvičí v převodech, aby se nenudil). Situaci úplně neulehčuje VIDA 2014D tím, že manifold absolute pressure neumožní pod ECM diagnostikou přidat do čtených hodnot - asi na ní zapomněli - přidám jen desired tlak v turbu, načtu ho pouze v řešení DTC chyby níže, tam to tlaky ukazuje oba jako cifry co vteřinu aktualizované, ale nemůžu je spojit do křivek v klasickém měření :crazy:
tunel blanka do kopce.png
tunel blanka do kopce.png (123.38 KiB) Zobrazeno 1700 x

Předesílám, že regulátor turba Garrett 6NW009543 G-27 je už v pořádku, je původní, pokud ho někdo na autě tajně nevyměnil (bylo trochu opotřebované ozubené "čtvrtkolo", ale vyměněna celá převodovka se šnekem, pan Blecha z Pardubic, JB elektronik). Uprostřed ozubeného kola vidíte, že chybí půlky každého zubu, auto má 150 tisíc km, fotka je před opravou blbě zaostřená, stav asi nic hrozného, ale asi už by repas asi stejně potřeboval, jenže ani to problém s overboost stavem nevyřešilo.
DSC_7918.JPG
Za zájmu jsem ho testoval po repasu opět vyndaný z auta v kuchyni tímto PWM generátorem signálu v ceně 97 Kč :D
https://dratek.cz/arduino/3169-pwm-generator-signalu-s-lcd-displejem-nastavitelny.html
nastavím na této "hračce" frekvenci 300 Hz a reaguje spolehlivě v rozmezí střídy 5-95% skáče vždy o krok, při velkém skoku posune celkem rychle, když mu při nastavené hodnotě pootočíte rameno na druhou stranu, tak tento pohyb očividně vyrovnává na druhou stranu, takže čte svoji polohu a stále se ji snaží na dané pozici držet, ale pokud mu člověk pošle cokoli nad pokyn 95%, tj už 96%, tak se resetuje, to se projeví tak, že sjede na nulovou pozici 0%. Patrně je to ale vlastnost spíš než, že je v nepořádku. Píše to i tento experimentátor z Finska :)
https://www.muffu.fi/controlling-a-hella-vnt-actuator-with-pwm/ na konci článku: As seen on the video, the actuator works just fine. It seems that this kind of actuator doesn’t like under 5% or over 95% duty cycle, and will possibly wind itself to start position if those limits are exceeded. Tak to potvrzuju, to opravdu regulátor rád nemá =@

První divná věc je, že regulátor nejde moc přinutit, aby po opravě proběhla aktivace ve VIDě (ECM -> Activation -> Boost pressure Actuator se to myslím jmenuje). Zatuhne to a nedělá to vůbec nic. Povedlo se vám to někomu někdy spustit? (je to EURO4 motor...nemá wastegate) , adaptace boost pressure actuatoru spustit jde, ale nepomůže...

Při zatížení motoru, tj cokoli víc než volnoběh a nějaký ten tah na motor, dostane od jednotky "ceres" v podobě pokynu vyšším než 95% a začně "blbnout" Boost pressure actuator, PWM. Upřímně celkem se divím, že když regulátor nesnáší hodnotu pokynu nad 95%, tak to do něj ECM přesto "pere"...takže začně po pokynu PWM vyšším než 95% od ECM kmitat na hodnotu 100% (fialová linka s horními "zuby" ve výši 100% PWM signálu). Do té doby, než ho ECM "rozhodí" tak si hezky jede (drží se v normálních 55%-65 a víc až do 95% a jde spolu se záteží motoru, ale pak se to zvrtne, jak se ho asi snaží ECM resetem "srovnat" do normálu či co.
zlom 2.png
Při jízdě je tenhle rozhozený stav provázen zvuky "vžum" "vžum" při vyřazení rychlosti (mám manuál) a přechodu do neutrálu. čím větší zápřah motoru, např jízda do kopce a pak vyřazení, např. před blížíce kolonou, tak je ten zvuk (evidentně z turba) větší.

Když mám regulátor turba vyndaný, tak ramínko na turbu jde hezky volně, turbo se patrně nepřidírá, ale samozřejmě při zahřátí by to mohlo být jinak, špatně se za motor strkají ruce, když je rozpálený :twisted: Drátové spojení od ECM k regulátoru se zdá v pohodě, připojil jsem na něj "lehký" osciloskop a zdá se, že PWM pokyn se k němu v pořádku dostává.

Tlak jsem zatím v sání neměřil - tlakoměrem a nesrovnával s hodnotami čteného MAP tlaku. Hodila by se starší verze VIDY než 2014D, nemůžu najít odkaz na stažení, všechny jsou už neplatné, každý má nejnovější 2014D. Nemáte ji někdo?

Změřil jsem levným manometrem, zda podtlak doputuje k EGR regulátoru (obr níže) a podtlak přímo na hadičce od vakuové pumpy cca 0,8 kPa, na hadičce za tímhle regulačním ventilem cca 0,3-0,4 kPa. Hádám správně, že, kdyby EGR ventil nedovíral, tak by mohl zvýšený tlak v sání být způsobený taky tím???? Napadá vás něco??? Cokoli...
egr kody.png
Přílohy
zlom.png
Naposledy upravil(a) ps603 dne 13 říj 2023 23:29, celkem upraveno 2 x.

raolsa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 13050
Registrován: 14 roků 5 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
Participant x 1

#2 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od raolsa »

No a zkoušel jsi udělat to první co se udělat má a to je leak test sání? Často bývá prasklý intercooler, nebo nějaká hadice.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920

Offline
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 9
Registrován: 8 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60, 2009, D5244T4, M66

#3 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od ps603 »

Natlakování sací soustavy jsem zatím nedělal, je na to drahý vercajk (zátky s ventilkem) a nechci kompresorem fouknout někam, kde něco přefouknu...třeba ovětrávání, nějaká videa jsem viděl...

python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 5004
Registrován: 6 roků 11 měsíců
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70
Kontaktovat uživatele:

#4 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od python.p »

Já ten regulační nesmysl, nechal opravit rovnou s celým turbem, tam kde dělají turba. A bylo po problémů.

A na natlakování sání není třeba foukat několik atmosfér kompresorem....
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

raolsa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 13050
Registrován: 14 roků 5 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
Participant x 1

#5 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od raolsa »

Do sání foukám tak max 0,6 bar. To bohatě stačí na zjištění úniků. Zátku do hadice od váhy vzduchu ti vytočí kdejaký soustružník za pár korun. Možná by stačila i plastová zátka na odpady, pokud by jsi našel vhodný průměr.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920

Zajsoft
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Administrátor
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 2217
Registrován: 10 roků 4 měsíce
Bydliště: Deutschböhmen
Vůz: S80 T6,S80 V8,V70II R,C70 2.4T,244 D24
Participant x 3
Kontaktovat uživatele:

#6 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od Zajsoft »

A nebo taky proste strcit do sani hadici a utesnit treba gumovou rukavici + izolepa, ano zverstvo, ale... :-D
_________________
Je: S80 2.8 T6 '99, Stage 2 - 320k/425Nm, AT, LPG | S80 II V8 '07, cca 322k/434Nm, AT, AWD, LPG | C70 2.4T Convertible '04, 240k/350Nm, MT, Heico | BLÚ 244 D24, 58kW, '90, MT | Black V70 T5 '98, 309k/388Nm, AT, LPG | GREY XC90 V8 '06, AT, AWD | Bastard PV 544 B20E '62, 124k/167Nm, MT+OD | Kulihrášek 121 Amazon B20A '61, 81k/157Nm, MT, LPG | "Modrý" S70 T5 '97, MT
Audi TT 1.8T MY 00, 6st 4x4, APR Stage 1 263hp 362Nm | Na prodej: Opel Tigra C20LET(Calibra) 280k/350Nm(odhad) '97, MT
Originální Volvo diagnostika...
Bylo: Trabant 601; Škoda 120L LPG '88; 2x Chrysler Daytona 2.2 Turbo '88 (US); Hyundai Sonata AT 2.4 '01; MB 124 230TE '88 AT LPG; Audi V8 3.6 '93; 2x Opel Omega MV6 '96 AT; Fiat 125p LPG; Nissan 300ZX '88; Chevrolet Lumina APV 3.8 '92 AT (US); Renault 25 Baccara 2.9 V6 AT LPG; BMW 320i (E36) '96; V70 II, MY01, 2.4T, AT, LPG; V70R '04, 360k, AT

python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 5004
Registrován: 6 roků 11 měsíců
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70
Kontaktovat uživatele:

#7 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od python.p »

Já vzal zavařovačku, dal jsem tam vatu, glycerol, omotal odporovým drátem. Z toho jsem vytáhl 2 hadice. Jednu do rukavice tu do sání. Připojit na baterii a foukat do druhé hadice.

Hotovo, vyřešeno prostředky.

Jojo, je to hovadsky, ale účel světy prostředky.
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

Offline
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 9
Registrován: 8 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60, 2009, D5244T4, M66

#8 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od ps603 »

Chápu, dokud nevyloučím, že je díra v sacím okruhu, tak se nepohnu dál. Už jsem doma pohledal nějaké ty zátky (75mm záslepka HT roury a 62mm víčko od spreje :D ). Takže do toho.

Odkud kam ale foukat? Uvažuju nahlas: sundal jsem airbox filtr a sem dám zátku s ventilkem a do ní budu foukat, trubka sání jde nad motorem, ale pozor, zde odbočka hadice přes gumovou odbočku (12) přes průchodku do hadice,
obrazek.png
obrazek.png (49.36 KiB) Zobrazeno 1594 x
co vede crankcase ventilation , D5244T4
obrazek.png
obrazek.png (38.33 KiB) Zobrazeno 1594 x
do takové té olejové nádobky před motorem. Jsem zvědav, jestli to nebude přes tu gumovou odbočku, která je tam jen nasazená profukovat. Měnil jsem jí před 3 lety, takže není úplně ztvrdlá...Test foukání pokračuje přes rezonátor do turba, projde turbem a běží pod motorem do intercooleru, projde jím a pokračuje ke škrtící klapce, kam ale nedojde, protože místo klapky to tady zaslepím zátkou. Co odbočka z turba do EGR ventilu? Nebude to unikat přes něj? A pokud ano, tak to prověří uzavírací ventil v EGR ventilu, že se správně nedovírá?

Takhle se tlakuje D5244T4 okruh? Zkušenost s tím nemám, tak se ptám.

Zajsoft
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Administrátor
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 2217
Registrován: 10 roků 4 měsíce
Bydliště: Deutschböhmen
Vůz: S80 T6,S80 V8,V70II R,C70 2.4T,244 D24
Participant x 3
Kontaktovat uživatele:

#9 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od Zajsoft »

Uprime, nebavime furt premejslet za ostatni(kor dneska, tezkej splin...), ani uz otvirat VIDA... Takze k tomu jen dodam, ze celkem logicky to muzes 100% natlakovat tam kde ten tlak normalne je, takze od turba dal(resp. uz skrz turbo)...

Na benzinu, to davam misto vahy vzduchu, ale blatozrouty nevedu, takze nevim. Hledej smudlo :-)

A jeste k predchozimu dodam, ze benziny klidne tlakuju na az 1bar(uz od vahy), akorat to pak chce drzet/pripaskovat merku oleje, pacz v cca 0,75bar se z ni stane rachejtle/olejoprsk (ano samozrejme vlastni mastna zkusenost :-D ).
_________________
Je: S80 2.8 T6 '99, Stage 2 - 320k/425Nm, AT, LPG | S80 II V8 '07, cca 322k/434Nm, AT, AWD, LPG | C70 2.4T Convertible '04, 240k/350Nm, MT, Heico | BLÚ 244 D24, 58kW, '90, MT | Black V70 T5 '98, 309k/388Nm, AT, LPG | GREY XC90 V8 '06, AT, AWD | Bastard PV 544 B20E '62, 124k/167Nm, MT+OD | Kulihrášek 121 Amazon B20A '61, 81k/157Nm, MT, LPG | "Modrý" S70 T5 '97, MT
Audi TT 1.8T MY 00, 6st 4x4, APR Stage 1 263hp 362Nm | Na prodej: Opel Tigra C20LET(Calibra) 280k/350Nm(odhad) '97, MT
Originální Volvo diagnostika...
Bylo: Trabant 601; Škoda 120L LPG '88; 2x Chrysler Daytona 2.2 Turbo '88 (US); Hyundai Sonata AT 2.4 '01; MB 124 230TE '88 AT LPG; Audi V8 3.6 '93; 2x Opel Omega MV6 '96 AT; Fiat 125p LPG; Nissan 300ZX '88; Chevrolet Lumina APV 3.8 '92 AT (US); Renault 25 Baccara 2.9 V6 AT LPG; BMW 320i (E36) '96; V70 II, MY01, 2.4T, AT, LPG; V70R '04, 360k, AT

raolsa
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 13050
Registrován: 14 roků 5 měsíců
Bydliště: Semily
Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
Participant x 1

#10 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od raolsa »

Všechny motory tlakuju tak, že sundám hadici z váhy vzduchu, do ní dám zátku s rychlospojkou a do ní foukám vzduch.
Ano, měrka je kritický bod. :D
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 65
Registrován: 6 roků 8 měsíců
Bydliště: Zvolen
Vůz: S60 D5 136 kw
Bydliště: SK - Zvolen

#11 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od norbi3 »

Ahoj.Ja som prezmenu sací trakt netlakoval ale postupoval som opačným spôsobom a to že som odpojil hadicu z intercoolera do motora a pri nastartovanom motore upchali prívod vzduchu. Ak motor zhasol diel tesnil a bol o.k.
Keď bol pripojený len intercooler a hadica ku skrtiacej klapke motor bežal naďalej aj po upchati prívodu vzduchu vedel som že je deravý
Naposledy upravil(a) norbi3 dne 07 dub 2024 17:16, celkem upraveno 1 x.
_________________
Volvo S60 D5 136 kw 5244T4 - Olaf
Volvo S80 D3 100 kw 5204T7 - Ragnar

Zajsoft
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Administrátor
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 2217
Registrován: 10 roků 4 měsíce
Bydliště: Deutschböhmen
Vůz: S80 T6,S80 V8,V70II R,C70 2.4T,244 D24
Participant x 3
Kontaktovat uživatele:

#12 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od Zajsoft »

To je taky sice moznost, ale tim zjitis spis uz docela velkou diru, plus ne vzdy je to dira, kolikrat uz muzes mit unaveny/ztvrdly/etc nejaky tesneni, nebo o-krouzky, ze do nejakeho tlaku to drzi a az pak to podfukuje.
Ale jinak ano, uplne nejlepsi je to zkusit jak tlakem, tak podtlakem, pacz obcas to jesni v jednom a druhem ne, viz. treba brzdove hadice, kde se zacne hadice "drolit" zevnitr a stane se z ni jednocesnej ventil :D
_________________
Je: S80 2.8 T6 '99, Stage 2 - 320k/425Nm, AT, LPG | S80 II V8 '07, cca 322k/434Nm, AT, AWD, LPG | C70 2.4T Convertible '04, 240k/350Nm, MT, Heico | BLÚ 244 D24, 58kW, '90, MT | Black V70 T5 '98, 309k/388Nm, AT, LPG | GREY XC90 V8 '06, AT, AWD | Bastard PV 544 B20E '62, 124k/167Nm, MT+OD | Kulihrášek 121 Amazon B20A '61, 81k/157Nm, MT, LPG | "Modrý" S70 T5 '97, MT
Audi TT 1.8T MY 00, 6st 4x4, APR Stage 1 263hp 362Nm | Na prodej: Opel Tigra C20LET(Calibra) 280k/350Nm(odhad) '97, MT
Originální Volvo diagnostika...
Bylo: Trabant 601; Škoda 120L LPG '88; 2x Chrysler Daytona 2.2 Turbo '88 (US); Hyundai Sonata AT 2.4 '01; MB 124 230TE '88 AT LPG; Audi V8 3.6 '93; 2x Opel Omega MV6 '96 AT; Fiat 125p LPG; Nissan 300ZX '88; Chevrolet Lumina APV 3.8 '92 AT (US); Renault 25 Baccara 2.9 V6 AT LPG; BMW 320i (E36) '96; V70 II, MY01, 2.4T, AT, LPG; V70R '04, 360k, AT

Offline
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 9
Registrován: 8 měsíců
Bydliště: Praha
Vůz: XC60, 2009, D5244T4, M66

#13 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od ps603 »

Tlakování zatím závadu neodhalilo, ale zkoušel jsem tlakovat zatím v rychlosti... jediné místo, kde to syčelo, tak bylo pod víkem v místě táhla vířivých klapek, ale odhaduju, že tudy to utíká vždy, protože táhlo tam je prostě na volno, aby se klapky hýbaly...

Zato jsem sundal víko motoru, abych se podíval, jak jsou na tom vířivé klapky. Ty se celkem lehce otáčely, takže jsem čekal, že je jen vyčistím, ale našel jsem tam už jenom 4, pátá "odešla" do motoru. Myslíte, že se tam mohla nějak hodně zapéct? Mohla být příčinou overboostu?

Offline
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 18
Registrován: 5 měsíců
Bydliště: Nemecko/Niedersachsen
Vůz: Volvo V70 P3 D5 D5244T4 AWTF-80 SC +chip

#14 D5 136kW M66 turbo overboost

Příspěvek od Amaterska_udiaren »

:roll:
_________________
Volvo v70 iii D5 136kw AWTF-80 SC
ST2 + EGR OFF 160kw, 480nm
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „FAQ - Jak na to“