Konstrukce Volv

...i nemožném! ALE JEN POKUD TO SOUVISÍ S VOLVEM!!! (potažmo evt. s jinými automobily)

VYKECAT SE MŮŽETE V LAMPÁRNĚ!!!
  • Autor
  • Zpráva
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 65
Registrován: 10 roků 7 měsíců
Bydliště: Kroměříž
Vůz: V70 III D5244T 2.4D '08'

#1 Konstrukce Volv

Příspěvek od Mildas »

Kdyby někoho zajímalo, nikdy sem to pro V70 II nemohl najít.
Přílohy
Comparison-of-material-grade-distribution-between-the-new-Volvo-V70-and-its-predecessor.png
_________________
Je: V70 III 2.4D 120kW '08', aut, stříbrná - Wolverin
Je: V40 1.9D 85kW '03', man, žlutá a stříbrná - Volvík (pracant)
Máma: S80 2.4i 125kW '99', man, stříbrná - Osmdesátka

Bylo: V70 2.4, 103kW, man., černá met. Budeš mi chybět Obrázek,
Bylo: V40 2.0, 103kW, man., tmavě modrá

imrija
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 544
Registrován: 5 roků 7 měsíců
Bydliště: Liberec
Vůz: volva

#2 Konstrukce Volv

Příspěvek od imrija »

To je informativní, díky. Kdyby se někomu chtělo, tak toto vlákno může doplnit i o další modely :-)
_________________
945 D24TIC M90
944 B230G M47 1992
744 D24T M46
245 B230F M47 - karkulín, ex. veetec

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12077
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#3 Konstrukce Volv

Příspěvek od Urvanej »

Když ono je to s tou ocelí těžký. Někdy extra pevnostní ocel může bejt i na závadu, Jindy lze z kvalitní a ušlechtilé oceli udělat špatným zpracováním bláto...
Tim chci říct, že třeba tvrdá ocel praskne a hotovo, kdežto měkčí se třeba deformuje a tim spotřebovává energii nárazu. Prostě neni to černobílý, asi jako nic na světě :-)
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

zvedavec
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1170
Registrován: 15 roků 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Volvo S 80 2,9 LPG
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#4 Konstrukce Volv

Příspěvek od zvedavec »

Hm, možná by nebylo od věci / pro nás neznalé / připojit vysvětlení co ty zkratky znamenají. Já coby strojní zámečník znám pouze třídy oceli 10-17 pak se to samozřejmě dělilo dál např. 11 423 , teda co si po těch letech ještě pamatuji. Pravda má léta učňovská probíhala ještě v období temna :-) .
_________________
za chvíli bude, už je : Volvo s80 2,9
za chvíli také bylo, tak ne zůstává semnou :Volvo 850 TDi
bylo: Renault Safrane 2,2
bylo: Opel Kadet 1,4
bylo: Škoda 120 LS
bylo: Škoda 100 L
www.royaleliquid.cz

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 3094
Registrován: 18 roků 3 měsíce
Bydliště: Teplicko
Vůz: TeslaS85D,Volvo S60 2.4T,V70 2.4,850T-5R
Bydliště: Bílina

#5 Konstrukce Volv

Příspěvek od eLzyx »

co je to konkrétně za matroš netuším, ale aspoň nějaká ta čísla
C6734D81-5D99-49D9-AD22-7B7D91B13D5C.jpeg
C6734D81-5D99-49D9-AD22-7B7D91B13D5C.jpeg (75.29 KiB) Zobrazeno 1057 x
_________________
je: Millennium Falcon Tesla model S 85D 2015, Solid White; andělíček můj strážníček S60 2.4T 147kW 2001, Maya Yellow; Strup 850 T5R 7 místné kombi 177kW 1994, Cream Yellow (schovaná pod Stone Black); Weisser Riese - bílý obr V70 2.4i 103kW 2001, Polar White; lehárošwágen VW T2b 1.6 37,5kW 1973, Kansas Beige/Pastel White
bylo: S80 se zadřenou 2.5T avtomat AWD 2004; Volvo C70 T5 (B5234T3) 1999

Offline
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 1311
Registrován: 9 roků 8 měsíců
Bydliště: Láb
Vůz: XC70 D5 09" / S60 D4 13"

#6 Konstrukce Volv

Příspěvek od Arkaz »

Vsetko je to ocel ale rozne pevnosti.
Okrem par casti z hliniku

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 399
Registrován: 8 roků 11 měsíců
Bydliště: Moravská Třebová
Vůz: V70 II 2.4T 147kW r.2001

#7 Konstrukce Volv

Příspěvek od Dopi »

Teď by bylo zajímavé vidět pro srovnání takové schéma nějakého koncernu, např. passatu nebo oktávky.
_________________
V70 2.4T 147kW MY2001

zvedavec
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1170
Registrován: 15 roků 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Volvo S 80 2,9 LPG
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#8 Konstrukce Volv

Příspěvek od zvedavec »

eLzyx píše:co je to konkrétně za matroš netuším, ale aspoň nějaká ta čísla
C6734D81-5D99-49D9-AD22-7B7D91B13D5C.jpeg
No z tohoto moc moudrej nejsem. Vypadá to že se jedná o cementované legované oceli zřejmě třídy 14 ... o různých pevnostech, dle toho shématu .
_________________
za chvíli bude, už je : Volvo s80 2,9
za chvíli také bylo, tak ne zůstává semnou :Volvo 850 TDi
bylo: Renault Safrane 2,2
bylo: Opel Kadet 1,4
bylo: Škoda 120 LS
bylo: Škoda 100 L
www.royaleliquid.cz

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 3094
Registrován: 18 roků 3 měsíce
Bydliště: Teplicko
Vůz: TeslaS85D,Volvo S60 2.4T,V70 2.4,850T-5R
Bydliště: Bílina

#9 Konstrukce Volv

Příspěvek od eLzyx »

Dopi píše:Teď by bylo zajímavé vidět pro srovnání takové schéma nějakého koncernu, např. passatu nebo oktávky.
tady máš téměř to nejlepší co VW nabízí
0119F301-44AB-45B5-9FFF-1F421C1839E6.jpeg
0119F301-44AB-45B5-9FFF-1F421C1839E6.jpeg (85.12 KiB) Zobrazeno 1006 x
_________________
je: Millennium Falcon Tesla model S 85D 2015, Solid White; andělíček můj strážníček S60 2.4T 147kW 2001, Maya Yellow; Strup 850 T5R 7 místné kombi 177kW 1994, Cream Yellow (schovaná pod Stone Black); Weisser Riese - bílý obr V70 2.4i 103kW 2001, Polar White; lehárošwágen VW T2b 1.6 37,5kW 1973, Kansas Beige/Pastel White
bylo: S80 se zadřenou 2.5T avtomat AWD 2004; Volvo C70 T5 (B5234T3) 1999

zvedavec
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1170
Registrován: 15 roků 11 měsíců
Bydliště: Brno
Vůz: Volvo S 80 2,9 LPG
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#10 Konstrukce Volv

Příspěvek od zvedavec »

hm, tak to vypadá že Audinu nechcu : hliník, konvenční ocel a vysokopevnostní ocel jen v A a B sloupcích.
_________________
za chvíli bude, už je : Volvo s80 2,9
za chvíli také bylo, tak ne zůstává semnou :Volvo 850 TDi
bylo: Renault Safrane 2,2
bylo: Opel Kadet 1,4
bylo: Škoda 120 LS
bylo: Škoda 100 L
www.royaleliquid.cz

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12077
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#11 Konstrukce Volv

Příspěvek od Urvanej »

mild, very - ultra - extra - high strength
steel
ale co to znamená v překladu do některé srozumitelné řady ocelí, to nevim a googlit se mi to nechce. :-)
Je jich fakt moc, a převádět nejdou uplně snadno.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#12 Konstrukce Volv

Příspěvek od FrantaB »

Tedy musím říct, že mne to schéma trochu zaskočilo. Žádná "přibližně" 14 xxx různě zpracovaná. Mimochodem, yield strengt je mez plasticity, ne pevnost (tensile strenght). Takže to je hranice namáhání, za kterou nastává trvalá deformace. Tahle informace tu chybí a asi ne všichni to znají.

MS-maleable steel-tahokov, doslova a do písmene nočníkovina. Pevnost 300-360 Mpa
HSS-tady high strenght steel, v "našich" ocelích by tam byly asi některé 11 5xx a spíš 12 xxx, pevnost 500-600 Mpa
VHSS-pevnost 500-800 MPa, tady už to s ekvivalenty-byť přibližnými-bude špatné. Tvářitelné za studena, svařitelné, co se ke mně dostalo tak s precipitačním vytvrzováním (šlápnutí lisem-zpevní se. Nabourá se-s pohybem trochu tvrdne. Pokus na rovnací stolici-tvrde dál. Při další bouračce praská). Pevnosti budou někde od 600 do 1100 MPa hádám, to už je fakt hodně bez třískového obrábění nebo tváření za tepla.
EHSS-ušlechtilé konstrukční oceli, rozhodně ne příbuzné cementačním. Cementovat plechový díl na auto, který se pak bude svařovat-nedovedu si představit, že by někdo postavil nebo podepsal proces, který by se staral o konzistentní kvalitu.
UHSS-úplná cvokárna z toho něco lisovat, poklona těm kdo to umí. Po tepelném zpracování svařovat aby to kolem svarů nepraskalo a tak. Z takhle pevné oceli je hlaveň pušky, dobrá gola nebo šroubovák, levný závitník...

Docela koukám
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12077
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#13 Konstrukce Volv

Příspěvek od Urvanej »

Myslels mez kluzu (yield)? Protože plasticita (elasticity limit) je ještě kousek níž.
Nicméně mez kluzu je ale nejdůležitějsí, protože se to pak už jen veze a celková síla potom už jen klesá (mění se průřez).
Precipitační a mechanické vytvrzování jsou diametrálně odlišný věci a trochu to motáš dohromady... to je asi jedno. Kdo bude chtít, něco si přečte, kdo ne, tak to jen jako info třeba stačí.
Pro hrubou představu, třeba takový skelný vlákna, by měly meze pevnosti ještě o řád vejš, a nepoužívaji se, protože jsou křehký. Proto jsem psal, že to neni černobílý.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#14 Konstrukce Volv

Příspěvek od FrantaB »

Máš pravdu, udělal jsem ze sebe pořádného blbce. Nejspíš proto, že v pár směrech je pro mne snazší mluvit/číst anglicky než česky. Občas překlad přeskočí o škatulku. Ach jo... :oops:
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12077
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#15 Konstrukce Volv

Příspěvek od Urvanej »

Já taky, neboj :-)
Elasticity limit je mez pružnosti, nikoliv mez plasticity :-D
Tam jsou takový zajimavý tři meze. Mez pružnosti, dokud se to chová jako péro, pak mez kluzu, kdy překročením síly už se to pomalu samo dál trhá a mez pevnosti, která vede k okamžitému přetržení a v podstatě se vlastně ani nepoužívá při výpočtech.
No a když do toho vleze ještě únava, což u aut je taky poměrně častý jev, tak už je to uplnej galimatiáš.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 14
Příspěvky: 121
Registrován: 11 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha 8
Vůz: S80

#16 Konstrukce Volv

Příspěvek od hauser »

Chlapi dík za krásnej popis.
Mě by zajímalo, jestli se dá, alespoň přibližně v procentech vyjádřit ta únava/degradace.
Nějaká definice jako: Nová ocel typ XXX držela 800 MPa a po 10ti letech vlivem únavy už je jen na 650 MPa? Jen se bojím že nejen ten "únavový průměr za 10 let" bude cucání z prstu. :D Nebo ho můžem pro zjednodušení škrtnout a předpokládat že 10 let stála ocel v garáži, zaměstnaná pouze vlastní vahou (auto po důchodci, zaručeně nebourané). 8) :D
_________________
Je:
S80, T6 - B6304T2, r.v. 2009, executive
Bylo: S60, 2.5T AWD - B5254T2, r.v. 2005 - ARD stage 2, Simons, DO88 | V40, 1,9 TD - D4192T4, r.v. 2003, 75kW | V40, 1,8 - B4184S2, r.v. 2001, 93kW | Ford Fiesta s 1,4 benálem z escorta

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#17 Konstrukce Volv

Příspěvek od FrantaB »

Vyjádřit se jen tak nedá, záleží na způsobu zatížení a počtu cyklů. To je příčina toho, že v Brazílii jezdí autobusy po nezpevněných cestách samá díra 6-8 let s jednou generálkou podvozku a ten samý typ z té samé fabriky měl v nasazení Letuška/Asiana/Student na cestě Praha-Brno trhliny na ramenech i rámu po 2-3 letech tak, že je museli šrotovat neb zavařit se to nedalo ani náhodou-a to je bus takřka výhradně z MS s trochou HS, na kterých se vařit dá snadno.
Trvalé cyklické namáhání jako D1 před opravou dá strašnou sodu úplně čemukoliv.

Jinak se to říká dost obtížně-MS a HSS se unaví, "vytahají". Ne z hlediska pevnosti jako takové, ale mez elasticity i kluzu jde o něco dolů a podle tvaru a zatížení součásti ne pro všechny směry stejně. Zase záleží na způsobu namáhání, mohl bych to šířeji ilustrovat z praktické zkušenosti na něčem jiném než auta, ale je to na delší psaní-kdyžtak zítra.
VHSS se poddávat nebude, EHSS a UHSS vůbec. Tam je problém s mechanickým vytvrzováním a změnami struktury (a pevnosti) okolo svarů a možná ostrých hran a to je otázka na metalurga a ještě ne lecjakého.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 119
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Vůz: V40 B4184S 1.8 1998 černa-metal.
Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm

#18 Konstrukce Volv

Příspěvek od Aubot »

V50
Přílohy
Volvo-V50.jpg
Volvo-V50.jpg (87.37 KiB) Zobrazeno 764 x
_________________
V40 1.8 85kw , 1998

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12077
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#19 Konstrukce Volv

Příspěvek od Urvanej »

Tak předně ty jejich značení co používaj je takový univerzální a schová se do něj spousta ocelí, protože tohle značení je založený jen a pouze na nějakejch gigapackalech.
Nicméně únava je svině a je založená jen an zatížení a počtu cyklů. Pokud do toho natáhneš ještě korozi, která oslabuje kov jednak úbytkem železa a druhak úbytkem uhlíku, tak to je uplný věštění. Si musim udělat kamarády u nás na zkušebně a nanosit jim tam plechy z 30 let starejch krabic, ale to mi ještě chvíli potrvá, než se "zabydlim".
Prostě se lajcky musíme spokojit s tim, že ten obrázek s rozloženim UHSS apod. je hezkej reklamní krok, ale neřiká vůbec nic, protože daleko důležitější než co to je za výchozí materiál je jeho zpracování a profilování. Viz např. uhlík. Těžko by si někdo dobrovolně nechal udělat auto z grafitu, ale karbonu se dělaji i imitace a grafén je ještě uplně někde jinde. A přitom je to všechno uhlík, jen jinak zpracovanej.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Offline
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 556
Registrován: 9 roků 3 měsíce
Bydliště: Slovensko
Vůz: Volvo S70 2,5 D
Bydliště: Vranov nad Topľou

#20 Konstrukce Volv

Příspěvek od kamov »

Tu je to aj s vysvetlivkami, V70 2008
Přílohy
Ultra-High-Strength-Steel (1).jpg
Ultra-High-Strength-Steel (1).jpg (33.82 KiB) Zobrazeno 738 x
_________________
S70 2,5 D 2000, 510 000 km
V70 Tdi 4fun, 300 000
XC90 D5, 2006 290 000 km
S60 D5 2002
ex XC90 3,2 2010 170 000 km
ex V70 D5 2004, 283 000 km

imrija
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 544
Registrován: 5 roků 7 měsíců
Bydliště: Liberec
Vůz: volva

#21 Konstrukce Volv

Příspěvek od imrija »

Únava materiálu je jeden z důvodů, proč jsem bezpečné auto nehledal jen podle crashtestů z roku výroby, ale i podle záběrů z reálných nehod, o poznání později.
_________________
945 D24TIC M90
944 B230G M47 1992
744 D24T M46
245 B230F M47 - karkulín, ex. veetec

python.p
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 4997
Registrován: 6 roků 10 měsíců
Bydliště: Blansko
Vůz: XC70
Kontaktovat uživatele:

#22 Konstrukce Volv

Příspěvek od python.p »

Kdy po té nehodě můžeš jen odhadovat jak to bylo trefené. :)
_________________
XC70 MY08 D5 AWD M/T @ 225 ořů v plné síle!
V70XC MY00 2,4T AWD A/T @ "ECM531D"
MX-5 1.6 81kW@ pokud z toho teče olej, znamená to, že to má olej...


VIDA k dispozici - Blansko, Brno, Olomouc

imrija
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 544
Registrován: 5 roků 7 měsíců
Bydliště: Liberec
Vůz: volva

#23 Konstrukce Volv

Příspěvek od imrija »

To jo, nechtěl jsem ale auto, kde mi na 70% při nárazu 30 km/h skončí motor na klíně nebo kufr za krkem. Takových je ale překvapivě hodně.
_________________
945 D24TIC M90
944 B230G M47 1992
744 D24T M46
245 B230F M47 - karkulín, ex. veetec

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 14
Příspěvky: 121
Registrován: 11 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha 8
Vůz: S80

#24 Konstrukce Volv

Příspěvek od hauser »

Přílohy
XC90-chasis.jpg
_________________
Je:
S80, T6 - B6304T2, r.v. 2009, executive
Bylo: S60, 2.5T AWD - B5254T2, r.v. 2005 - ARD stage 2, Simons, DO88 | V40, 1,9 TD - D4192T4, r.v. 2003, 75kW | V40, 1,8 - B4184S2, r.v. 2001, 93kW | Ford Fiesta s 1,4 benálem z escorta

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1136
Registrován: 6 roků 11 měsíců
Bydliště: Plzeň
Vůz: Volvo V60 D5 AWD R-Design

#25 Konstrukce Volv

Příspěvek od Tarkin »

Má někdo pro starou S80? :)
_________________
Je: Volvo V60 D5 AWD R-Design TF-80SCAWD
Bylo: Volvo S80 D5252T M56 ST1
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „o všem možném :-)“