Jak správně chladit turbo?

jak si doma vyladit motor apod.
  • Autor
  • Zpráva
ttoommaasseekk
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1676
Registrován: 15 roků 10 měsíců
Bydliště: Kousek za Prahou, na východ.
Vůz: Karkulka
Kontaktovat uživatele:

#1 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od ttoommaasseekk »

Pratele,
chtel bych svemu Volvikovi davat tu nejlepsi moznou peci, aby me dlohu a dobre vozil bez vetsich nemoci.
Jak dlouho chladit turbo?
Po delsi ceste po dalnici, kdy vykon turba je opravdu potreba jej nechavam na volnobeh bezet docela dlouho, neboli nez dojdu "s piskem" a umyji celni sklo na benzince, pak teprve vypinam motor ci pokracuji dal. Cas tedy muze cinit cca 3 minuty.
Pri jizde po meste, kdy otacky motoru nejsou tak vysoke a casto jedu i bez turba jej nechavam po zaparkovani bezet na volnobeh cca 1 minutu.
Existuje nejaky teplomer, ktery by dokazal merit teplotu turba, aby jej clovek spravne uchladil, nez vypne motor?
Osobne si myslim, ze mnou zvoleny postup je spravny a casy odpovidajici zatezi, navic jsem si nevsiml podobneho blazna, ktery bu takhle turbo chladil.
Co vy na to?
Jake jsou vase zkusenosti ci casy chlazeni?
_________________
Karkulka V60 CC T5 AWD MY 2018, POLESTAR
Již jsem se rozloučil s V40 2.0T E85, Padík - V50 T5 AWD + BSR + IPD HD TCV

GDPR_user

#2 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od GDPR_user »

ttoommaasseekk píše:Pratele,
chtel bych svemu Volvikovi davat tu nejlepsi moznou peci, aby me dlohu a dobre vozil bez vetsich nemoci.
Jak dlouho chladit turbo?
Po delsi ceste po dalnici, kdy vykon turba je opravdu potreba jej nechavam na volnobeh bezet docela dlouho, neboli nez dojdu "s piskem" a umyji celni sklo na benzince, pak teprve vypinam motor ci pokracuji dal. Cas tedy muze cinit cca 3 minuty.
Pri jizde po meste, kdy otacky motoru nejsou tak vysoke a casto jedu i bez turba jej nechavam po zaparkovani bezet na volnobeh cca 1 minutu.
Existuje nejaky teplomer, ktery by dokazal merit teplotu turba, aby jej clovek spravne uchladil, nez vypne motor?
Osobne si myslim, ze mnou zvoleny postup je spravny a casy odpovidajici zatezi, navic jsem si nevsiml podobneho blazna, ktery bu takhle turbo chladil.
Co vy na to?
Jake jsou vase zkusenosti ci casy chlazeni?
turbo je třeba chladit pokud mu dáváš delší dobu pohulit,při normálním pohodovém ježdění není třebas turbo chladit.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 74
Registrován: 19 roků 3 měsíce
Bydliště: Pardubice

#3 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od aphex »

Já ho nechávám maximálně jen dotočit, když tomu trošku dávám. Asi tak minutku.
_________________
Bylo: Volvo V70 TDI, 1998 (D5252T)
Bylo: Volvo 240 GL 1983 (B230A)
Bylo: Volvo 760 turbo intercooler 1990 (B204FT)

koch
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1549
Registrován: 16 roků 7 měsíců
Bydliště: Opava (Oščadnica, SK)
Vůz: Volvo S60 2.4T

#4 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od koch »

pokud nemusim tak motor nevypinam...
kdyz zastavim nekde u cesty na cigo, nevypinam... kdyz dorazim domu po delsi trase, dam cigo, vybalim a motor bezi... kdyz specham, davam mu 20-30 vterin, tj doba za kteru uvedu auto do stavu zpusobileho nekde parkovat (uklid vseho třpytiveho z dohledu)...
taky po nastartovani davam autu zhruba 20 vterin na premazani
mozna to co delam neni zapotrebi, zadne auto me ale s timto pristupem jeste neposlalo do haje...

GDPR_user

#5 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od GDPR_user »

koch píše:pokud nemusim tak motor nevypinam...
kdyz zastavim nekde u cesty na cigo, nevypinam... kdyz dorazim domu po delsi trase, dam cigo, vybalim a motor bezi... kdyz specham, davam mu 20-30 vterin, tj doba za kteru uvedu auto do stavu zpusobileho nekde parkovat (uklid vseho třpytiveho z dohledu)...
taky po nastartovani davam autu zhruba 20 vterin na premazani
mozna to co delam neni zapotrebi, zadne auto me ale s timto pristupem jeste neposlalo do haje...
20 vteřin je na zchlazení sakra málo.Když jsme s Lubošem vezli auto na vozíku a docela jsme mu dávali za uši,tak po 5ti minutách turbo teprve začalo ztrácet barvu.
Na zahřátí je 20 vteřin taky sakra málo,spíše to vidím tak okolo 5ti minut.

koch
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1549
Registrován: 16 roků 7 měsíců
Bydliště: Opava (Oščadnica, SK)
Vůz: Volvo S60 2.4T

#6 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od koch »

to je mi jasne ze nezchladis cervene turbo za 20 vterin... ja nejezdim jak blazen...

a taky to 20 vterin nezahrivam... necham to po nastartovani v klidu premazat na volnobehu... pres 2500 netocim az kym neni motor zahraty na provozni teplotu...

cti a nevytrhavej z kontextu...

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 3094
Registrován: 18 roků 4 měsíce
Bydliště: Teplicko
Vůz: TeslaS85D,Volvo S60 2.4T,V70 2.4,850T-5R
Bydliště: Bílina

#7 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od eLzyx »

já naštěstí jezdím trasu, kde můžu jet dlouhou dobu před cílovým místem bez plynu, se zařazenou pětkou. Stejně ale pak dávám motoru 20-30 vteřin na dochlazení.
_________________
je: Millennium Falcon Tesla model S 85D 2015, Solid White; andělíček můj strážníček S60 2.4T 147kW 2001, Maya Yellow; Strup 850 T5R 7 místné kombi 177kW 1994, Cream Yellow (schovaná pod Stone Black); Weisser Riese - bílý obr V70 2.4i 103kW 2001, Polar White; lehárošwágen VW T2b 1.6 37,5kW 1973, Kansas Beige/Pastel White
bylo: S80 se zadřenou 2.5T avtomat AWD 2004; Volvo C70 T5 (B5234T3) 1999

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 99
Registrován: 16 roků 1 měsíc
Vůz: Volvo 760GL, TD
Bydliště: Praha

#8 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od Esis »

Důležité je vedět proč který ten nebo ten z úkonů dělat..

Po nastartování, hlavně v případě že motor delší dobu stál a to jak v případě benzínového turba i TDI je dobré motor nechat běžet na volnoběh 20-30s. Po dobu co motor stál stekl olej z turba i z ostatních motorových prostor a po výše uvedenou dobu se do všech jeho součástí olej opět dostane.

Především po delších cestách kdy bylo turbo v zatěži nebo je rozpálené do ruda je důležité motor nechat běžet aby olej turbem protékal a ochlazoval ho. Ve chvíli kdy motor vypnete olej již nekoluje motorem a v takto rozpáleném turbu se olej zapéká a vytváří brusné mikročástečky které poté mohou postupně poškozovat ložisko turba apod.
_________________
Volvo 244GL ,r.v.80, bílá kůže, Volvo 760, TD GL, 82 kW
Bylo: Volvo S40 T4, Opel Combo r.v.06, Ford Escort Xr3i, r.v.89, Volvo 340DL..past

Offline
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 1283
Registrován: 15 roků 11 měsíců
Bydliště: Tábor
Vůz: V60

#9 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od Dural8 »

Hlavně ale není nejlepší přiletět a myslet si, že to nechám chrochtat na volnoběh byť 3 minuty a ono se to dochladí. Taky tam na ten volnoběh není moc tlaku a tak je nejlepší zvolnit ještě před příjezdem cca 1 - 2 km před cílem.

To samé zahřívání -> to že je voda ohřátá na provozní teplotu vůbec neznamená, že je zahřátý olej a že je turbo mazáno jak má. Volvo bohužel do aut ( u ledniček mi to může unikat, nijak jsem se o to nezajímal ), každopádně u nových nemontuje ani tlakoměr oleje, ani teploměr. Podle těchto dvou zařízení lze zjistit kdy jde turbo začít naplno využívat.
_________________
V60 D4

ttoommaasseekk
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1676
Registrován: 15 roků 10 měsíců
Bydliště: Kousek za Prahou, na východ.
Vůz: Karkulka
Kontaktovat uživatele:

#10 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od ttoommaasseekk »

Volvo bohužel do aut ( u ledniček mi to může unikat, nijak jsem se o to nezajímal ), každopádně u nových nemontuje ani tlakoměr oleje, ani teploměr. Podle těchto dvou zařízení lze zjistit kdy jde turbo začít naplno využívat.

Lze teplomer oleje ci tlakomer doinstalovat?

V drtive vetsine pripadu samozrejme dojizdim s klidnou nohou a turbo nechavam odpocinout, ale nekdy holt to nejde a radeji bych nechal turbo chladit na miste.
_________________
Karkulka V60 CC T5 AWD MY 2018, POLESTAR
Již jsem se rozloučil s V40 2.0T E85, Padík - V50 T5 AWD + BSR + IPD HD TCV

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#11 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od Lachtan »

ttoommaasseekk píše:Lze teplomer oleje ci tlakomer doinstalovat?
Lze (do "A" sloupku) 8)
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 111
Registrován: 16 roků 6 měsíců
Bydliště: Blučina, Havlickova 106
Kontaktovat uživatele:

#12 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od Zbynek »

Jenze to co jsi napsal je uplna blbost trosku uvazuj proc se turbo musi chladit treba na to prijdes ??? ale kvuli mazani to rozhodne neni !!!
_________________
Mercedes E320 lorin.Volvo V40 1.6 16V

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 147
Registrován: 16 roků 5 měsíců
Bydliště: Ostrov nad Oslavou
Vůz: Nissan E.110/35

#13 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od CouDy »

480 má tlakoměr i teploměr oleje... proč by to potom nemělo jít... ale osobně bych doporučoval budíčky místo kastliku, v A sloupku podle mě zavazí ve výhledu...
_________________
1.480 - .........
2.480 - B18FT (regál)
3.V40 - B4204T
4.TMracing EN450Fes 05´
S3->Nissan Cabstar - BD30Ti

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 147
Registrován: 16 roků 5 měsíců
Bydliště: Ostrov nad Oslavou
Vůz: Nissan E.110/35

#14 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od CouDy »

Zbynek píše:Jenze to co jsi napsal je uplna blbost trosku uvazuj proc se turbo musi chladit treba na to prijdes ??? ale kvuli mazani to rozhodne neni !!!
páč mezi hřídelkou a ložiskem je určitá vůle, jenže když turbo přehřeju tak pouzdra sevřou hřídelku a kousnu ho, trefil jsem se?? páč i když budu mazat tak se tohle při vysoké teplotě stane

Páč jsem teďka na horizontce (WD160CNC) dělal nový pouzdra na klikový lis(nějakej německej mrzák), kde se tohle přesně stalo, hold i konstruktér se občas utne :D
_________________
1.480 - .........
2.480 - B18FT (regál)
3.V40 - B4204T
4.TMracing EN450Fes 05´
S3->Nissan Cabstar - BD30Ti

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 111
Registrován: 16 roků 6 měsíců
Bydliště: Blučina, Havlickova 106
Kontaktovat uživatele:

#15 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od Zbynek »

CouDy píše:
Zbynek píše:Jenze to co jsi napsal je uplna blbost trosku uvazuj proc se turbo musi chladit treba na to prijdes ??? ale kvuli mazani to rozhodne neni !!!
páč mezi hřídelkou a ložiskem je určitá vůle, jenže když turbo přehřeju tak pouzdra sevřou hřídelku a kousnu ho, trefil jsem se?? páč i když budu mazat tak se tohle při vysoké teplotě stane

Páč jsem teďka na horizontce (WD160CNC) dělal nový pouzdra na klikový lis(nějakej německej mrzák), kde se tohle přesně stalo, hold i konstruktér se občas utne :D
Spatne!!! mezi hrideli se to zadre pouze kdyz neni olej a nebo je spatny a nebo nevyvazena hridel,proc se musi cekat az turbo trosku zchladne?? kdyz je turbo do bela tak ma asi 800-900 stupnu a lopatky se pri takove teplote zkrouti a tim se zmeni vyvazenost hridele!!! a pak se turbo zakousne .tak to je asi tak vsechno.
_________________
Mercedes E320 lorin.Volvo V40 1.6 16V

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 147
Registrován: 16 roků 5 měsíců
Bydliště: Ostrov nad Oslavou
Vůz: Nissan E.110/35

#16 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od CouDy »

:? joj, to mě trochu nenapadlo, ale souhlasim, ale když u toho turba počítají s určitou maximální teplotou, tak z toho i odvozují vůli na ložisko, když tu teplotu překročím, tak by se to taky stalo, i v případě že tam olej bude... to přesně se právěže stalo u toho lisu. Debaty mám rád, zase se přiučim něčemu novýmu... :lol:
_________________
1.480 - .........
2.480 - B18FT (regál)
3.V40 - B4204T
4.TMracing EN450Fes 05´
S3->Nissan Cabstar - BD30Ti

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#17 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od Lachtan »

CouDy píše:... ale osobně bych doporučoval budíčky místo kastliku, v A sloupku podle mě zavazí ve výhledu...
Ani bych neřekl
Přílohy
DSC00063.JPG
DSC00063.JPG (51.64 KiB) Zobrazeno 4975 x
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Deshi
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 3617
Registrován: 18 roků 5 měsíců
Bydliště: Dolní Roveň
Vůz: V40 1.9D 75kW

#18 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od Deshi »

Lachtan píše:Ani bych neřekl
Sice nepřekáží, ale vypadá to hrozně :roll:
_________________
Volvo S80 01/2007, 3,2 175kW AWD automat, Summum
Volvo XC70 10/2007, 2,4 D5 136kW AWD manuál, Summum
Volvo XC90 08/2008, 2,4 D5 136kW AWD manuál, Summum

bylo:
Volvo V40 07/2002, 1,9D 75kW manuál, Sport

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#19 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od Lachtan »

Deshi píše:
Lachtan píše:Ani bych neřekl
Sice nepřekáží, ale vypadá to hrozně :roll:
A to jsem si s tím tak hrál, aby to vypadalo nenápadně a hezky :roll: :D :D
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

Deshi
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 3617
Registrován: 18 roků 5 měsíců
Bydliště: Dolní Roveň
Vůz: V40 1.9D 75kW

#20 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od Deshi »

Lachtan píše:
Deshi píše:Sice nepřekáží, ale vypadá to hrozně :roll:
A to jsem si s tím tak hrál, aby to vypadalo nenápadně a hezky :roll: :D :D
To je fakt tvoje?? :shock:
_________________
Volvo S80 01/2007, 3,2 175kW AWD automat, Summum
Volvo XC70 10/2007, 2,4 D5 136kW AWD manuál, Summum
Volvo XC90 08/2008, 2,4 D5 136kW AWD manuál, Summum

bylo:
Volvo V40 07/2002, 1,9D 75kW manuál, Sport

Lachtan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 5099
Registrován: 18 roků 7 měsíců
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:

#21 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od Lachtan »

Deshi píše:To je fakt tvoje?? :shock:
JJ - když jsem tenkrát kupoval nové turbo, tak jsem si rovnou pořídil i boostmeter budík (kvůlivá seřízení) a aby mu nebylo smutno tak jsem mu ještě přikoupil oilpress kamaráda. :D
No a vzhledem k tomu že Vóólvikovi chci zachovat origo dvouDinové rádio, tak jiná možnost umístění budíků než na "A" sloupek prostě nebyla ;-)
Akorát jsem se snažil, aby to tam bylo co možná nejméně nápadné (stejná šedá jako interiér)
Po víc jak měsíci ježdění konstatuji, že opravdu nepřekáží ve výhledu - ta fotka opravdu není nic moc, udělám lepší a ze správného úhlu 8)
_________________
Bestie V70XC-2.5T 20V___ (B5254T) (193hp/5100rpm, 270Nm/1800-5000rpm)__ (r.v. 1998, mod.99)
Modrej V70-2.5 20V _____ (B5254S) (170hp/6100rpm, 220Nm/4700rpm) ______ (r.v. 1997, mod.98)
Zenair CH-701D ___________ (zatím bez motoru, ve stádiu rekonstrukce)_______ (r.v. 2004)
Oliver CPI Oliver City____ (50ccm 2T) (3,2hp/7250rpm, 4,0Nm/5400rpm)_______ (r.v. 2005)

mates
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 364
Registrován: 16 roků 11 měsíců
Bydliště: Brno / Dolní Kounice
Vůz: Lynk & Co 01

#22 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od mates »

Mě se to líbí, je to fakt decentní a stylové :palec: Rozhodně lepší než Tescotuningchromové budíky našroubované na samořezky na horní straně uprostřed palubky... (chybí tady zvracející smajlík).
_________________
je: Lynk & Co 01 r.v.2022, PHEV - čínské Volvo XC40
bylo: XC90 V8 r.v.2005
bylo: V70 R AWD r. v. 1998
bylo: V480 ES 1,7 r. v. 1988

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1618
Registrován: 16 roků 5 měsíců
Vůz: S60, 2.4T
Bydliště: Praha 5

#23 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od lucki »

Ked uz sa rozprava o turbe, kedy sa viac setri? Ked je uplne na dne, cize v podtlaku, alebo v strede, cize ani, ani?
_________________
teraz: S60, 2,4T '01, 147kw, svetlo modra, 210K km, spotreba 8,8 l/100 km
bolo: S70, 2,4l '98, 125kw, modra metla, 219K km, spotreba 9,89 l/100 km
480_S, 2.0i '94, cerna metaliza, 224K km, spotreba 8.2 l/100 km
440 turbo, 1.7 '89, modra

GDPR_user

#24 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od GDPR_user »

lucki píše:Ked uz sa rozprava o turbe, kedy sa viac setri? Ked je uplne na dne, cize v podtlaku, alebo v strede, cize ani, ani?
Když se k němu chováš tak jak máš.

Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1618
Registrován: 16 roků 5 měsíců
Vůz: S60, 2.4T
Bydliště: Praha 5

#25 Jak správně chladit turbo?

Příspěvek od lucki »

martinopel píše:
lucki píše:Ked uz sa rozprava o turbe, kedy sa viac setri? Ked je uplne na dne, cize v podtlaku, alebo v strede, cize ani, ani?
Když se k němu chováš tak jak máš.
no to je mi jasne :D ide mi skor o to, ze ked idem dlhsiu trasu a nedusim to, ci je lepsie mat ho v podtlaku, alebo nie, alebo ze co :D
_________________
teraz: S60, 2,4T '01, 147kw, svetlo modra, 210K km, spotreba 8,8 l/100 km
bolo: S70, 2,4l '98, 125kw, modra metla, 219K km, spotreba 9,89 l/100 km
480_S, 2.0i '94, cerna metaliza, 224K km, spotreba 8.2 l/100 km
440 turbo, 1.7 '89, modra
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „Jak co vyladit???“