700/900 oprava zámku gloveboxu-How to

Pro sedmy a devítky
  • Autor
  • Zpráva
FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#1 700/900 oprava zámku gloveboxu-How to

Příspěvek od FrantaB »

Chcete do kastlíku před spolujezdcem, otočíte caplem okolo zámku, v prstech ucítíte že uprostřed pohybu se zmenšil odpor a glovebox zůstane zavřený. Můžete machrovat se zámkem po libosti a nic.
Krabicáři se zřejmě dělí na ty kteří už to zažili a ty kteří to teprve zažijí.

Návod na otevření je docela prostý-olepit nad zámkem hrany palubky a dvířek kastlíku silnou malířskou maskovací páskou a použít pružný nůž, tenkou ocelovou nebo plastovou planžetu anebo nejlépe drát kolem 1,5mm tloušťky, na konci na asi 2cm ohnutý do pravého úhlu na stlačení jazýčku, který glovebox uzamyká. Až se povede dvířka otevřít, vyletí na vás uzamykací jazýček a pružinka, která jej tlačí do záběru-počítejte s tím, pružinka by se nahrazovala docela špatně.

Pak přichází ke slovu např. tenhle pěkně rozepsaný a popsaný návod (THX Solniak):
http://www.stepbystepvolvo.com/glove%20box%20lock.htm
ke kterému je v dalším textu pár poznámek. Zejména v tom smyslu, který vám ušetří shánění nového ovládací vložky-se kterou budete dříve či později řešit znovu tentýž problém.

Musím říct, že ovládací vložka zámku ("middle cylinder") je zatím jediný (ovšem zcela bezkonkurenčně) chujový díl, který jsem na krabici za čtyři roky soužití našel. Je dělaný zřejmě přesným litím do kokily (možná že i práškovou metalurgií) a následně třískově obroben skoro všude, krom drážek a výstupků na kterých je nacvaknutý plastový ovládací prstenec (no problem) a vnitřního kouta toho excentrického "nosu", který stahuje zamykací zobáček. Zvenku to obrobené je, s tepelným zpracováním se evidentně nikdo nezdržoval, takže se v koutě s vlastně neexistujícím rádiusem u báze ovládacího nosu od výroby nakoncentrovalo napětí jaxviň a otázka je jen kdy, nikoliv jestli to praskne.

Zámek máte venku na stole, podle návodu vyklepnete dovnitř aretační čep (vrtáček 1,8mm upnutý napevno ve sklíčidle funguje docela dobře). Pak vezmete klíč, strčíte ho do zámku, dáte do polohy "odemčeno" a vložku zámku i s klíčem vyndáte. Odpadne tak nutnost řešit, jestli se vnitřnosti zámku rozletí po místnosti nebo ne- tedy pokud po celou dobu další práce necháte klíč ve vložce. Vyklepnutý aretační kolíček schovejte.

Ovládací vložku ("middle cylinder") zbavte uzamykacího jazyka (plech s dvěma výřezy, který vypadne z výřezu na čele), za plastový prstenec položte na díru skoro v čemkoliv o průměru 25,5-26,5 a pak poklepem na kus kulatiny 15 s rovným čelem z něj vložku vyražte.
Její čelo s ovládacím "nosem" vypadalo původně nějak jako na náčrtku dole.
Podívejte se, jestli je na čele něco podle čeho srovnat polohu ovládacího nos a pokud ne, vyznačte si polohu jeho hran podle zlomu.


Na čele je masivní upínací zápich, takže podle něj vložku vystřeďte ve sklíčidle (čtyřčelisťovém), nebo ve svěráku pod vrtačkou a provrtejte durch díru průměr 8. Tím zmizí i to menší osazení, které při práci na soustruhu před vrtáním stáhněte nožem do roviny s tím větším osazením (druhý obrázek).
Připravte si kus mosazi nebo pevného duralu (já použil 6061 T6 protože zrovna mám kus po ruce) v průměru, který půjde do díry narazit s přesahem tak 0,05. Na kvalitu povrchu se moc nehraje, podrápaný bude spíš plus. Potřebujete kousek 8-10mm dlouhý, díru i váleček odmastíte, opatříte něčím jako Loctite 648 a nalisujete do sebe (technicky kladivem, nebo inženýrsky třeba ve svěráku) tak, aby byl váleček na plocho s dnem vnitřní dutiny vložky. Přesah na průměru je důležitý, nesnažte se volně suvný váleček zalepit, protože díra je na to příliš krátká a i L648 by mohl povolit-což bude znamenat, že váš výtvor bude zcela blokovat možnost stlačení uzamykacího zobáčku a budete muset dvířka gloveboxu nebo palubku úplně rozbít.

Pak z něj vytvoříte nový ovládací nos i s malým osazením-buď frézou, nebo jako já v záchvatu lenosti něco štelovat pilkou na železo a jehlovým pilníčkem. Základ viz třetí obrázek, finále na zpraseném posledním obrázku.

Vyzkoušejte samotnou ovládací vložku do vnějšího pouzdra, pokud drhne vůči ní nebo vůči uzamykacímu jazýčku, použijte na svůj výtvor jemné jehlové pilníčky na úpravu rádiusu (průměru) i délky ovládacího nosu. Na setiny se tady nehraje, takže se to dá zvládnout i bez zkoušky z pilování. Až to půjde nasadit bez odporu a i při zatlačení v ose nebude uzamykací jazýček při stlačení prstem drhnout, udělejte smirkem třeba 1000 vnějšímu povrchu a hranám trochu finiš.

Všechno očistěte od pilin, staré vazelíny, namažte, složte, nezapomeňte na vratnou pružinku, naklepněte aretační kolíček tak, aby asi 0,5mm zůstal nad zámkem, kápněte Loctite 648, doklepněte těsně pod rovinu, otřete zbytek a můžete instalovat do auta.
Návod odkazovaný Solniakem cudně zamlčuje, že nastartovat pružný aretační kroužek (který celý zámek ve dvířkách drží) do patřičné drážky je na prášky, pokud vás zděděná genetická dispozice nevybavila vyšším počtem funkčních rukou než je obvyklé. Budete si muset pomoci plochým šroubovákem a začněte vlevo vzadu na 11h, tu větší sílu na 5h snáz ovládnete a usměrníte, protože na to uvidíte.
Sborka zbytku plastíků-a hotovo.
Přílohy
Orientační náčrtek jak čelo ovládací vložky původně vypadalo, uvedeny jen nejdůležitější míry.
Orientační náčrtek jak čelo ovládací vložky původně vypadalo, uvedeny jen nejdůležitější míry.
Zarovnané čelo, zbývá jen velké osazení. Teď už jen díru průměr 8.
Zarovnané čelo, zbývá jen velké osazení. Teď už jen díru průměr 8.
Začátek tvorby ovládacího nosu. Hrubá zámečničina.
Začátek tvorby ovládacího nosu. Hrubá zámečničina.
Skoro hotovo
Skoro hotovo
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

Solniak
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 535
Registrován: 9 roků 6 měsíců
Bydliště: Prdel u Roudnice nad Labem

#2 700/900 oprava zámku gloveboxu-How to

Příspěvek od Solniak »

Moc pekny.
Jen nevim kolik lidi ma doma soustruh. Ale dovedl jsi to k dokonalosti!
_________________
Bylo: V70 D5 136kw, My2007, AT / Volvo 944; Ludvík, D24tic 90kw, my1995 , AT; BLÚ Volvo 244 D24, M47, 58kw, my1990, manuál

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#3 700/900 oprava zámku gloveboxu-How to

Příspěvek od FrantaB »

Dá se to docela dobře udělat i bez soustruhu:

Vrtačka s trochu slušným svěrákem a za zápich přes hrot vystředit pod sklíčidlo.
Vyvrtat díru kolem 7,6-7,7.
Zbytek z toho milimetr vysokého osazení strhnout pilníkem.
Dovrtat vrtákem 7,9.
Vyndat ze svěráku.
Pokud je k dispozici stavitelný výstružník, trochu díru protáhnout na míň trojúhelníkovitou s nejmenším rozměrem okolo 7,93.
Nový nos udělat z klasické tažené tyče 8, která má obvykle 7,98 a pokud by ji tam nešlo narvat, tak ji upnout do sklíčidla a lehce pojednat jemným pilníkem-v duralu to jde hodně snadno a až moc rychle. Tenhle způsob přijde na řadu i tehdy, když je k dispozici jen vrták a žádný stavitelný výstružník.

Jasně, vystružovat nevyhrubovanou díru je čuńárna, ale s ostrým vrtákem a malým posuvem se dá vrtat docela přesně a kulatě...
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „700 / 900 - opravy“