D24TIC EGR a poslední generace vůbec-podtlakové řízení

Pro sedmy a devítky
  • Autor
  • Zpráva
FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#1 D24TIC EGR a poslední generace vůbec-podtlakové řízení

Příspěvek od FrantaB »

Shrnu tady svoje pozorování a pár experimentů, protože hadičky podtlaků má většina lidí spojených s benzínovými motory.

Na etalonu podtlaky ovládají především governor řídící přidání nafty podle tlaku který dává turbo. Možná i něco dalšího, ale dva mikroswitche na kulise plynu na pumpě a dva asi switche u levého podběhu mi svým významem a funkcí zůstávají zcela skryty, i když očekávám, že jedna z těch věcí řeší rozsvícení kontrolky "turbo".
Hadičky podtlaku jsou dvoje-tenké ohebné plastové trubičky a klasická gumová hadička.
Trubičky jsou OK, jsou odolné až běda. Asi jediný problém může být s tím, pokud motor plival olej-pak vypláchnout. A gumové "fajfky" u bloku i na koncích musí sedět a nebýt rozpraskané. Fajfky z benzínových motorů počítají s baňatějším hadičníkem, takže s těsností je to při výměně taktak.
Gumové hadičky-vyměnit všechny, vnitřek 3,5 nebo 4mm a zvenku lépe 9 než 8mm, origo spony jinak sotva drží.

Překontrolujte a vrtejte se do toho, pokud:
-motor najednou nestartuje na první otáčce a zkraje zastudena si bíle plivne, nebo chvíli bíle kouří, ale jinak to nikdy neudělá
-teď v létě se motor zahřeje na volnoběh na místě za asi 6 minut chodu vodu tak, že je teploměr klasicky v půlce
-na zvednutí otáček nezatíženého motoru při řazení potřebujete cokoliv víc než dotyk plynu. Pokud potřebujete do 3200ot a potřebujete 1/6 dráhy pedálu, je něco špatně s hadičkami
-auto nedrží rychlost při konstantním plynu když se cesta z roviny pozvolně vyhoupne do soupání do asi tak 8%
-při uvolnění plynu při konstantní rychlosti na 5 okolo 90km/h na rovině se motor ještě okamžik chová, jako že táhne a pak začne brzdit
-rozjíždíte se do kopce, zařadíte dvojku která sedne někam k 2000-2100 ot a na plný plyn za autem není vidět, dokud se otáčky nevyhoupnou přes 2,6k
-po jízdě s konstantním plynem rovina-kopec-rovina auto na horní rovině nezrychluje
-jezdíte 90-100 a spotřeba nesleze pod 7, spíš se drží nad 7,5
-máte dojem že turboetalon nikdy nejel, nejede a nepojede
-máte dojem, že se u něj musí do plynu vždycky šlapat
-Máte turboetalon se všemi serepetičkami okolo a vůbec netušíte, o čem tady ten blbec píše


Jinak malá poznámka ke gumovým hadičkám a zejména formulaci "vyměnit všechny". Je to oblíbené téma u benzíňáků, nicméně všechny poučky platí i tady. "Vyměnit všechny" znamená, že na motoru nezůstane žádná (ani jedna) hadička, která tam byla před započetím vyměňovací operace. Pro inženýry to znamená, že množina původních hadiček je prázdná. Pro programátory by to mohlo být něco jako All.[VacuHoses_(original)].dev=Null.
Pro zbylé pochybovače a zkoumače "tahle vypadá furt jako nová"-vyměň je kurva všechny!!! Stojí to asi padesát korun a vyřeší to další drbání se s tím.

:D

Proč to:
Než zabere turbo, je v sání furt trošku podtlak oproti okolí, což je do cca. 2850 ot, i když menší než u atmosféry. Takže když jde do hadiček vzduch zvenku, jsou do 2,85k ot. v governoru pumpy takové poměry, jako by turbo už něco tlačilo a řídící jehla je nastavená na větší průtok-což při tom reálně nižším znamená nižší tlak na vstřiku a velké kapky. To nese už úplně zdechlou reakci na plyn a velké, mastné saze-přilepené v turbu, v katalyzátoru... Neprospívá to.
Pod plným plynem je pak tlak v sání o málo menší, než by odpovídalo otáčkám, rozprášení paliva je sice OK, ale s chudou směsí.
Takhle jsem to vypozoroval, pokud k tomu někdo něco máte, sem s tím.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru

vityjan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Člen VK
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 878
Registrován: 12 roků 2 měsíce
Bydliště: Buštěhrad
Vůz: 945 D24TIC 94

#2 D24TIC EGR a poslední generace vůbec-podtlakové řízení

Příspěvek od vityjan »

Vypadá to jako lék na všechno :D obdivuju Tvoje pozorovací schopnosti :good:
_________________
945, D24TIC, rv. 1994
360 GLS, B200K, rv. 1985

3m3
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 2980
Registrován: 11 roků 7 měsíců
Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Vůz: 945 98’ B230FK M90

#3 D24TIC EGR a poslední generace vůbec-podtlakové řízení

Příspěvek od 3m3 »

Pro netalentovane blbce nemajici etalon ale po tomhle a vlastne prubezne o nem premyslejici...nebyly by k tomu i obrazky? :oops: :roll:
_________________
Je :945 B230FK,M90 STAGE ∞, 98';S80 B6324S ,TF-80SC, 07'
Bylo: V70 B5244T5 ,M66, 05';945 B200FT ,M90, 97';V70 D5244T2 ,M55,04'

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 1 měsíc
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#4 D24TIC EGR a poslední generace vůbec-podtlakové řízení

Příspěvek od FrantaB »

Lék na všechno to určitě není. Předpokladem je, že válce/písty/kroužky nejsou vydrbané a vstřiky nepřipomínají neforemný kus brikety.
Díky za pochvalu, jen doufám, že v tom nemám nějaký kix, na který přijdu při příští nádrži.
Ono popravdě, u takhle krásně mechanického motoru se kauzalita co-kdy-kde-proč odhaluje docela hezky. Zatímco u LH 2.x musí být člověk trochu elektronik, tady "se stačí dívat"-jako na parní lokomotivu. Tam se taky dá funkce a problémy nakoukat, ale zkuste to s Pendolinem :D

Obrázky-no, můžu nějaké udělat. Ale když se vezme informace "hadičky podtlaku", "připojeno k sání" a člověk se postaví na otevřenou haubnu s turboetalonem, tak stačí jít od sání po hadičkách a prvcích, které je rozbočují, nebo prvcích kde se jich sejde víc. Fakticky žádná extra věda.

Jo, ještě jedna věc-že byla výměna co k čemu poznáte i podle toho, že vám zase začne cvakat vývěva (rozborku a jak to vevnitř vypadá jsem tu popisoval i s obrázky), pokud není v dokonalém stavu.
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „700 / 900 - opravy“