NÁVOD/INSPIRACE: D24TIC - oprava turba svépomocí

Všechno o sedmách a devítkách!
  • Autor
  • Zpráva
smolda
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1140
Registrován: 11 roků 4 měsíce
Bydliště: Turnov
Vůz: 745 TIC

#1 NÁVOD/INSPIRACE: D24TIC - oprava turba svépomocí

Příspěvek od smolda »

Ahoj, po letech jsem se rozhodl vyřešit problém mého tekoucího a olej žeroucího turba a věnoval jsem tomu dost energie, tak zde nabízím mé poznatky. Lze to brát jako inspirativní návod :-)

TEORIE

Je několik možností, proč turbo plive olej. Turbo má dvě sekce a to kompresorovou a turbínovou. Kompresorová část je ta, kudy turbo saje vzduch, který stlačí a pošle do motoru. Turbínová je ta, kam vstupují výfukové plyny, které roztáčí turbo. Obě tyto sekce jsou těsněny kovovými kroužky podobné pístním kroužkům, tzn. není to těsnění v pravém slova smyslu a i při perfektní kondici těchto kroužků může skrz ně olej v jistých případech protéct ven.
demontované turbo
demontované turbo
První případ je opotřebování kroužků a celkové opotřebování vnitřních futer, to je na výměnu a tak to mám já.

Druhý případ je přiucpaný odtok: uprostřed proudí olej - nahoře je vstup a dole odtok. Olejové cesty musí být perfektně průchozí - pokud bude přicpaná přívodní trubka, tak se turbo nebude správně mazat. Pokud bude přicpaná odtoková trubka, tak se v turbu bude hromadit olej a turbo ho vytlačí ven přes těsnící kroužky. Základ je ten, že olej musí rychleji odtékat než přitékat, jinak ho turbo prostě vyplive ven. V tomto případě je naprosto nutné pravidelně měnit olej a filtr, jedině tak budou i olejové cesty čisté a plně průchozí.

Třetí možností je motorový problém - pokud motor tlakuje skrz olej, tak olej z turba nestačí odtékat neboť jej motor tlačí zpátky a tím pádem je vypliván zase ven skrz kroužky.

Já se budu věnovat problému prvnímu a to jest opotřebování vnitřních částí.



HLEDÁNÍ DÍLŮ

Je několik možností jak opravit vnitřek. Průměrně zručný volvista by si s tím měl hravě poradit. Lze zakoupit opravnou sadu obsahující drobné vnitřní díly - turbo je pak nutno celé rozdělat, díly vyměnit a zase složit. Já jsem šel cestou sehnání celého středového uzlu, budu mít vše nové a nemusím to vůbec rozdělávat. Přehodím jen ty krajové části turba.

Nejprve je však nutno nalézt správnou sadu a k tomu potřebujeme číslo našeho turba, které lze nalézt na jeho štítku. Já jej mám na kompresorové straně, velice pohodlně jej lze vyfotit telefonem aniž bych musel cokoliv demontovat. Našel jsem šikovný a velmi rozsáhlý katalog, v kterém lze najít správné turbo a jsou u něj všemožná čísla dílů.
štítek turba
štítek turba
IMG20230605133404.jpg (76.01 KiB) Zobrazeno 808 x
KATALOG na tomto odkazu

Moje turbo je Garrett TBO349, po chvíli hledání v katalogu jsem se dostal ke všem potřebným číslům a vytáhl si odtud i číslo CHRA, což je celý středový uzel. To je vlastně celý střed turba obsahující celou osu včetně lopatek a domku, takže pak už bylo jen otázkou sehnání tohoto uzlu a objednání.
Neberte toto jako reklamu, ale jako radu. Našel jsem stránky pana Římánka https://www.pmnd.cz/. Zavolal jsem mu, zeptal se ho a on po mně chtěl číslo turba. To jsem mu poslal a on mi za chvíli volal, že má celý středový uzel a bude stát 2900 Kč včetně DPH.
Takže tak.

OPRAVA OPRAVNOU SADOU
Tuto opravu dělat nakonec nebudu, ač jsem původně chtěl a z toho důvodu jsem našel tato dvě videa, kde je celý postup krásně ukázán.
První část: https://www.youtube.com/watch?v=_iNZK4jeRSI
Druhá část: https://www.youtube.com/watch?v=Y2t9g6huUL4

Z videa je vše naprosto zřejmé a pokud se rozhodnete pro celý nový uzel, tak je to ještě jednodušší :-)

Rozhodně je důležité si označit rýsovací jehlou polohy částí turba vůči sobě, protože jakmile jej povolíte, tak jde celé otáčet. Lze to samozřejmě i bez označení, ale při zpětném skládání je potřeba turbo vrazit zpátky do auta a nechat si povolené šrouby, které pak ve správné poloze utáhneme. Ovšem pak je zase nutno turbo vyndat a šrouby po celém obvodu pořádně utáhnout, takže proto je lepší mít rysky.

PŘÍPRAVNÉ A PODRUŽNÉ ČINNOSTI

Já jsem šel cestou sundání sání a svodů, neb jsem je potřeboval přetěsnit a vyčistit. Je nutné si sehnat nějaká těsnění.

1) těsnění sání - je v kuse, číslo dílu 3507033
2) těsnění pod svody - jsou to jednotlivé kusy, je jich potřeba 6 a číslo dílu je 8677056
3) těsnění na přírubu výfuku - spoj turbo-výfuk, číslo dílu 1328695
4) těsnění na odtok oleje - číslo dílu 470993
5) těsnění přívodu oleje - číslo 957175

Prý lze sundat turbo i bez demontáže svodů, já ale sundal všechno. Takže sání dolů, svody dolů, turbo ven.
motorový prostor bez turba, svodů, sání, apod.
motorový prostor bez turba, svodů, sání, apod.
Pak je více než vhodné vše vyčistit. Kromě všech trubek a hadic a sání a svodů jsem ještě vyndal intercooler a celý jej propláchl benzínem. Je důležité mít celou cestu vzduchu čistou. Intercooler by se měl čistit pravidelně.

Samozřejmostí je důkladná inspekce všech dílů. Vše by mělo být v perfektním stavu. Trochu váhám, jestli neobjednám nový hadice od BSR, nicméně teď je nepotřebuju neb staré fungují, ale asi časem objednám. Sada silikonových stojí 4500 Kč.

Pokračování příště, možná udělám i nějaký fotky a pak je doplním do textu :-)

smolda
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 2
Příspěvky: 1140
Registrován: 11 roků 4 měsíce
Bydliště: Turnov
Vůz: 745 TIC

#2 NÁVOD/INSPIRACE: D24TIC - oprava turba svépomocí

Příspěvek od smolda »

Pokračování:

VÝMĚNA STŘEDOVÉHO UZLU

Takže - nový středový uzel je doma, teď je potřeba rozdělat turbo, vyndat starý střed a dát nový a vše vyčistit.
staré turbo a vpředu nový střed
staré turbo a vpředu nový střed
Doporučuju OZNAČIT SI POZICI kompresorového a turbínového obalu vůči středu (já si nakreslil rysky označující střed díry přívodu oleje). Nejlépe rýsovací jehlou udělat fyzickou rysku, lihovku smejete při čistění...

Šrouby v kompresorové části šly rozdělat krásně, horší to bylo v turbínové části kde byly poměrně zarezlé a zapečené. Tam mi pomohlo nasadit klíč a bouchnout do něj kladivem, taková náhrada rázů od rázového utahováku. A stejně dobře/blbě šly sundat ty vnějšky - ta hliníková kompresorová část šla krásně a turbínová pěkně mizerně, musel jsem to prostříkat WDčkem a nechat působit, bylo to tam spojené zapečeným olejem, který tam léta unikal.
starý a nový střed
starý a nový střed
Pak stačí vše vyčistit dle vašich preferencí a namontovat nový střed. Doporučuju dát nové šrouby.
složeno
složeno
KONTROLA A PŘÍPADNÉ SEŘÍZENÍ AKTUÁTORU

Na turbu je ventil, který otevírá wastegate - při příliš vysokém tlaku se wastegate otevře a vypustí výfukové zplodiny přímo do výfuku. Samozřejmě ne všechny, ale stačí to pro snížení tlaku na bezpečnou hodnotu. Tuto klapku ovládá ventil, který je umístěn na turbu a je s wastegate klapkou spojen tyčkou. Tyčka se dá zkracovat či prodlužovat dle potřeby.
V běžném stavu chodu motoru je wastegate zavřen, tyčka je v zastrčeném stavu. Ventil je ovládán tlakem v turbínové části (proto je tam ta malá gumová propojovací hadička) a při dosažení hraničního tlaku ventil zatlačí tyčku ven a tím otevře wastegate.

Pro TIC je dle manuálu provozní tlak turba 0.85-0.95 Baru, otevírací tlak aktuátoru 1.10-1.30 Baru.
tabulka
tabulka
turbo.png (255.15 KiB) Zobrazeno 763 x
Doporučuju otestovat stlačeným vzduchem správnou funkci aktuátoru - POZOR na příliš vysoký tlak, já si nastavil kompresor na 1.2 Baru, vysoký tlak může vnitřek ventilu zničit. Případně je potřeba ventil nastavit či vyměnit a to dokud máte turbo na stole a ne v autě, pak se to dělá opravdu hodně blbě.

poměrně pěkné VIDEO jak nastavit aktuátor

DOKONČENÍ

Pokud máte turbo vyčistěné, složené a zkontrolovaný wastegate ventil, tak je čas to zamontovat zpátky do auta, vše zapojit. Nezapomeňte na nová těsnění a tak. :-) Měl jsem trochu problém s tím, že mi poslali středový uzel s jiným vstupem pro přívod oleje. Originál jsem měl díru s vnitřním závitem M12 pro průtokový šroub, nový střed má plošku pro nějakou přírubu a uprostřed je díra s vnitřním závitem M10. To mi vygenerovalo docela zapeklitý problém, který jsem řešil snad den a půl. Nakonec jsem sehnal průtokový šroub M10 a dvě velké podložky a namontoval tam původní hadičku. Proběhlo nějaké broušení toho banja aneb průtokového očka na hadičce a pak jsem musel přibrousit hranu té plošky pro přírubu, což ničemu nevadí a pilník to zvládl rychle. Pak už šla originální hadička použít.
jiný vstup oleje
jiný vstup oleje
hotovo
hotovo
VÝSLEDEK

Jsem teď velmi mile překvapen, jak to najednou jezdí úplně jinak. Zaprvé mi již nepíská turbo a zadruhé se auto perfektně oživilo a jde úplně jinak za plynem, je to najednou celé takové lehčí a živější :-)

Celá oprava byla průměrně náročná a zvládne ji každý zručnější autohrabal. Nevidím důvod dávat 9 tisíc za repasované turbo, v kterém někdo přinejlepším vyměnil celý středový uzel za 3000 Kč a vyčistil obal. A možná dal nový ventil za 1000 Kč...

vityjan
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Člen VK
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 881
Registrován: 12 roků 3 měsíce
Bydliště: Buštěhrad
Vůz: 945 D24TIC 94

#3 NÁVOD/INSPIRACE: D24TIC - oprava turba svépomocí

Příspěvek od vityjan »

Slusna prace, diky za navod.
_________________
945, D24TIC, rv. 1994
360 GLS, B200K, rv. 1985

FrantaB
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 1
Příspěvky: 611
Registrován: 9 roků 2 měsíce
Bydliště: Praha
Vůz: Volvo 945 D24TIC

#4 NÁVOD/INSPIRACE: D24TIC - oprava turba svépomocí

Příspěvek od FrantaB »

Moc hezký, díky za inspiraci :good:
_________________
Volvo 945 D24TIC EGR Kat MY96; Holanďan s 587k na podvozku a 247k na motoru
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „700 / 900“