Čištění klimatizace

  • Autor
  • Zpráva
Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1897
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#26 Čištění klimatizace

Příspěvek od Munga »

Co 5% ajatin - ten také koroduje? Podle použití by měl být hodnej na materiál.

ttoommaasseekk
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 1676
Registrován: 15 roků 10 měsíců
Bydliště: Kousek za Prahou, na východ.
Vůz: Karkulka
Kontaktovat uživatele:

#27 Čištění klimatizace

Příspěvek od ttoommaasseekk »

Co ozón?
_________________
Karkulka V60 CC T5 AWD MY 2018, POLESTAR
Již jsem se rozloučil s V40 2.0T E85, Padík - V50 T5 AWD + BSR + IPD HD TCV

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12078
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#28 Čištění klimatizace

Příspěvek od Urvanej »

Hele nevim co ajatin, ale ozon je zlej.
Jinak ty přípravky výše cca 2x zrychlovaly korozi, takže asi relativně v pohodě.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

ttoommaasseekk
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 4
Příspěvky: 1676
Registrován: 15 roků 10 měsíců
Bydliště: Kousek za Prahou, na východ.
Vůz: Karkulka
Kontaktovat uživatele:

#29 Čištění klimatizace

Příspěvek od ttoommaasseekk »

Urvanej píše:Hele nevim co ajatin, ale ozon je zlej.
Jinak ty přípravky výše cca 2x zrychlovaly korozi, takže asi relativně v pohodě.
Co to znamená, že "ozón je zlej"?
_________________
Karkulka V60 CC T5 AWD MY 2018, POLESTAR
Již jsem se rozloučil s V40 2.0T E85, Padík - V50 T5 AWD + BSR + IPD HD TCV

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12078
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#30 Čištění klimatizace

Příspěvek od Urvanej »

S čímkoliv přijde do styku, to likviduje. Mechanismus štěpení a radikálová reakce O* se nechá dohledat. Prostě vysoce reaktivní a proto by měl zůstat v horních vrstvách atmosféry. Ale před prodejem auta je to ideální, pachy to odstraní dokonale.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1897
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#31 Čištění klimatizace

Příspěvek od Munga »

Ajatin by neměl být korozivní když se používá na desinfekci citlivých přístrojů ne?

Jarda.JM
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 524
Registrován: 7 roků 5 měsíců
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

#32 Čištění klimatizace

Příspěvek od Jarda.JM »

Pořídil jsem si generátor ozónu pro dezinfekci obytných prostor.

Trochu oživím toto téma, protože se v něm o dezinfekci ozónem dost mluví. Ovšem od dohadů, polopravd až po naprosté nesmysly. Podobně souvisí i s tematem Plíseň v interiéru

Nejsem ani prodejce, ani výrobce a nemám žádný osobní prospěch z propagace generátorů ozónu. Pouze chci uvést na pravou míru základní info a zároveň doufám v oživení diskuze o ozónové dezinfekci nejen klimatizací a interiéru vozidel, ale obecně vnitřních prostor.

Takže několik zásadních informací:
Ozón O3 je velice dobrou alternativou pro dezinfekci. Ozon jako nejsilnější dostupný oxidant působí na bakterie a viry mimořádně účinně. Neexistuje žádný virus či bakterie, které by odolaly ozónu. Je to mnohem účinnější metoda než použití chloru. Koncentrace ozónu od 0.4 ppm se ukázala dostatečná pro zabití všech bakterií, virů, plísní a hub.

Potřebná doba působení od 30sec do 30min u těch nejodolnějších druhů.

Lidský čich je schopen rozeznat přítomnost ozónu ve vzduchu již při velmi nízkých koncentracích a to již od 10 µg/m3
Při delším pobytu v místech se zvýšenou koncentrací ozónu (nad 350 µg/m3) se dostavuje pálení očí, v nosu a v krku, v některých případech i tlak na hrudi, kašel a bolest hlavy.
Při koncentracích ozónu vyšších než 1100 µg/m3 jsou silně drážděny oči a horní cesty dýchací, dostavují se bolesti hlavy.
Koncentrace vyšší než cca 2200 µg/m3 způsobí během několika minut silné dráždění sliznice dýchacích cest, bronchospasmatické stavy a kašel.
Koncentrace nad 21000 µg/m3 mají v závislosti na době expozice za následek bezvědomí, krvácení z plic a posléze smrt.
Vysoká koncentrace může také způsobit oxidaci citlivých materiálů.

Proto je třeba brát vážně doporučení na vytvořené koncentrace při dezinfekci. Nemá význam používat výrazně vyšších, než doporučených koncetrací, ani zbytečně natahovat dobu působení.

Komerční generátory ozónu vytvoří za hodinu množství ozónu od jednotek do desítek gramů.

Zprůměruji-li doporučení dostupná z různých návodů, tak generátor s výkonem 10g ozónu za hodinu je vhodný pro místnost cca 100m3 při době působení 1 hodina. Takže cca 1g ozónu pro 10m3. Někde se objevují hodnoty 1g na 10m2, což nejspíše vyplývá z nedůsledného opisování a nerozlišování objemu a obsahu (plochy).

Poločas rozpadu ozónu je 30 minut.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003

Munga
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 1897
Registrován: 4 roky 11 měsíců
Bydliště: Praha 12
Vůz: XC60 2014 D4 AWD D5244T17

#33 Čištění klimatizace

Příspěvek od Munga »

O ozonu se traduje že po něm degraduje interier auta - je to tedy pravda a jestli ano tak jak moc?

Jarda.JM
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 524
Registrován: 7 roků 5 měsíců
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

#34 Čištění klimatizace

Příspěvek od Jarda.JM »

hledal jsem, hledal, ale nacházím buď jen obecné informace typu:
- Jelikož je ozon silné oxidační činidlo, může při vyšší koncentraci poškozovat povrchy náchylné ke korozi, nebo urychlovat degradaci plastů a výrobků z gumy. Takové předměty z místnosti raději odneste, stejně jako předměty vyšší či umělecké hodnoty. Případně je bezpečně zakryjte.
Zde: https://www.ozonove-generatory.cz/Jak-funguje-generator-ozonu/ včetně tabulky materiálů a jejich odolnosti

nebo naopak vysoce odborné texty z kterých nejsem zrovna chytrý...

stačí napsat gůglovi: "ozón a degradace materiálů" a vypadne z něj leccos
https://www.google.com/search?q=oz%C3%B3n+a+degradace+materi%C3%A1l%C5%AF&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

Např. v Diplomové práci se na str. 20 píše:
2.2 Reakce polymerů s ozonem
Ozon velmi rychle napadá především nenasycené polymery, jako jsou zejména kaučuky či pryže, protože jejich dvojná vazba snadno reaguje s ozonem. U nenasycených polymerů, které jsou vystaveny působení ozonu, dochází ke štěpení řetězce nebo zesítění.

Poměrně pomaleji ozon reaguje s nasycenými polymery. Nasycené uhlovodíkové polymery jsou proti působení ozonu při zemské koncentraci povrchu poměrně odolné. U nasycených polymerů vyvolává ozon podobnou degradaci jako kyslík, ale s rozdílem, že degradace probíhá rychleji.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003

Urvanej
Ověřený
Offline
Uživatelský avatar
Moderátor
Příspěvků ve vlákně: 5
Příspěvky: 12078
Registrován: 13 roků 4 měsíce
Bydliště: Plzeň
Vůz: 142;745;944;945;V70II;XC90 V8

#35 Čištění klimatizace

Příspěvek od Urvanej »

Je potřeba vzít v úvahu, cos tu sám nezmínil, že "poločas rozpadu" hraje i v tvůj neprospěch u dezinfekce. Tzn. pokud generátor spustíš, tak část generovaného ozonu se rozpadne sama a spousta se ho spotřebuje "útokem" na materiály. Takže kolikrát ani nedosáhneš v autě funkční koncentrace z důvodů výše popsaných + přímá ventilace s okolím tím, jak musíš mít zaplou vnitřní cirkulaci, která podle tvaru a "stáří" systému taky netěsní na 100%.
Taky v příspěvku kombinuješ jednotky, který se těžko převádí jedna na druhou, ppm vs. g/m3. Většinou tohle lidi dělaji z důvodů nepochopení, omylem, nebo úmyslně, aby zastřeli co tím vlastně říkají.
Abych dodal kontext tvému textu, tak pro ozon ve vzduchu zhruba platí, že 0,4 ppm = 0,8 mg/m3 = 800 µm/m3.
Desinfekci klimatizace nepoužívám, protože mi nikde nezasmrádá, takže zkušenosti nemám, jen jsem chtěl dovysvětlit věci, které podle mě zůstali v jinak pěkném shrnutí, nevyřčené.
_________________
745, D24, M47, 1990, Kája; 945, B230FT, AW71, 1995, Jaruna; V70, D5, M56, 2004, Bertík; 944, B230FT, M46, 1991, Blex; XC90 V8, 2004; 142, B20A, M40, 1970 ex; S40, 1.8, m3p, 1997 :764, B280F, AW71, 1988, Tomasssovka;244, D24, M47, 1990, Blu; XC90 V8, 2005, Mastodont; V40, B4204S, M5P, 1996.

Jarda.JM
Ověřený
Offline
Příspěvků ve vlákně: 3
Příspěvky: 524
Registrován: 7 roků 5 měsíců
Bydliště: Brno - Hodonín
Vůz: XC70 D5 AWD 2003

#36 Čištění klimatizace

Příspěvek od Jarda.JM »

Prodávám jak jsem "koupil". Proto jsou informace poněkud neučesané.
Chtěl jsem pro začátek shrnout jenom základní údaje a vlastnosti, bez nějakých vědeckých rozborů na které se sám necítím.
Účelem bylo vyvolat diskuzi, najít zkušenosti i názory.

Zatím marně hledám nějaké přesnější pokyny k používání, kdy na jedné straně budou bezpečně zničené nežádoucí organismy atd. a zároveň to přežije interiér. Návod typu zapněte přístroj s výkonem 10g/hod. na 1 hodinu v prostoru 100m2 a o kus dál se píše na 100m3 mě zatím stále neuspokojuje.
_________________
XC70 D5 120kW AWD Automat 2003
Odpovědět
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na „C30 / S40 / V40 / V50“