Tak jsem si pořídil S60
- Autor
- Zpráva
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 10
- Příspěvky: 18
- Registrován: 6 roků 2 měsíce
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 2.4i
#1 Tak jsem si pořídil S60
Ahoj všem
Tak jsem si před pár dny pořídil S60 2.4i 103kw v automatu Jelikož je to moje první Volvo tak bych vás chtěl poprosit o pár rad. Auto je z roku 2003 původem z Itálie, ale většinu času žilo ve Švýcarsku. V ČR bylo registrováno cca v půlce roku 2017. Najeto má 220tkm a až na pár estetických detailů je krásné. Bohužel auto je 15 let staré a má pár problémů ke kterým se vztahují následující otázky:
1) Jak má řadit automatická převodovka? Jde o to že ještě jezdím první BMW X5 a převodovka řadí tak, že přeřazení není skoro cítit ani pod plným plynem. Volvo řadí taky krásně ale přeci jen je daleko víc cítit jak řadí. K tomu se pojí jeden mnou zaznamenaný problém: při řazení 2. stupně (ať z 1. nebo 3.) je občas znát takové váhání či prodleva převodovky. Většinou se to děje při nízkých otáčkách (málo plynu), když třeba popojíždím v koloně tak převodovka chce z 1. stupně zařadit 2. a to probíhá následovně: převodovka vyřadí v cca 2500ot, otáčky vylítnou lehce nad 3000 a převodovka s cuknutím zařadí. Obráceně je to to samé. Když třeba dobržďuji na semaforech a skočí zelená, šlápnu na plyn a auto zařadí rovnou za 2, ale opět je znát prodleva a cuknutí. Ve vyšších otáčkách se problém neprojevuje (mé podezření je na nízký tlak čerpadla převodovky který samozřejmě v otáčkách nízký už není). Tušíte někdo čím to může být? Mám samozřejmě v plánu výměnu oleje s proplachem, ale stejně mi to vrtá hlavou.
2) Při otáčení volantem, hlavně při stání či pomalé jízdě, něco vrže jakoby od pedálů. Je to vždy ve stejné poloze volantu. Servo má dost oleje a je po výměně.
3) Kufr se dá otevírat jen klíčkem. DO ani klička nefungují. Při zmáčknutí kličky je slyšet servo ale jen tak jako unaveně. Zároveň někdo vyndal zámek nádrže takže víčko plandá Dají se někde sehnat díly na opravu nebo kolik by to tak stálo v servisu?
4) Ukazatel paliva zhruba uprostřed stupnice najednou spadne na nulu. Někdy se rozsvítí rezerva a někdy ne... Jak vyjedu nějaký benzín nebo dotankuji tak zase vše funguje. Že by vydřená dráha plováku?
5) Na co si obecně dát pozor a co nechat zkontrolovat? Mám v plánu to odvézt do servisu a udělat rozvody, oleje atd...
6) Dodělávali jste někdo elektrické sedačky a vyhřívání? Dá se to?
Děkuji předem všem za odpovědi Snad neporušuji žádná pravidla
Tak jsem si před pár dny pořídil S60 2.4i 103kw v automatu Jelikož je to moje první Volvo tak bych vás chtěl poprosit o pár rad. Auto je z roku 2003 původem z Itálie, ale většinu času žilo ve Švýcarsku. V ČR bylo registrováno cca v půlce roku 2017. Najeto má 220tkm a až na pár estetických detailů je krásné. Bohužel auto je 15 let staré a má pár problémů ke kterým se vztahují následující otázky:
1) Jak má řadit automatická převodovka? Jde o to že ještě jezdím první BMW X5 a převodovka řadí tak, že přeřazení není skoro cítit ani pod plným plynem. Volvo řadí taky krásně ale přeci jen je daleko víc cítit jak řadí. K tomu se pojí jeden mnou zaznamenaný problém: při řazení 2. stupně (ať z 1. nebo 3.) je občas znát takové váhání či prodleva převodovky. Většinou se to děje při nízkých otáčkách (málo plynu), když třeba popojíždím v koloně tak převodovka chce z 1. stupně zařadit 2. a to probíhá následovně: převodovka vyřadí v cca 2500ot, otáčky vylítnou lehce nad 3000 a převodovka s cuknutím zařadí. Obráceně je to to samé. Když třeba dobržďuji na semaforech a skočí zelená, šlápnu na plyn a auto zařadí rovnou za 2, ale opět je znát prodleva a cuknutí. Ve vyšších otáčkách se problém neprojevuje (mé podezření je na nízký tlak čerpadla převodovky který samozřejmě v otáčkách nízký už není). Tušíte někdo čím to může být? Mám samozřejmě v plánu výměnu oleje s proplachem, ale stejně mi to vrtá hlavou.
2) Při otáčení volantem, hlavně při stání či pomalé jízdě, něco vrže jakoby od pedálů. Je to vždy ve stejné poloze volantu. Servo má dost oleje a je po výměně.
3) Kufr se dá otevírat jen klíčkem. DO ani klička nefungují. Při zmáčknutí kličky je slyšet servo ale jen tak jako unaveně. Zároveň někdo vyndal zámek nádrže takže víčko plandá Dají se někde sehnat díly na opravu nebo kolik by to tak stálo v servisu?
4) Ukazatel paliva zhruba uprostřed stupnice najednou spadne na nulu. Někdy se rozsvítí rezerva a někdy ne... Jak vyjedu nějaký benzín nebo dotankuji tak zase vše funguje. Že by vydřená dráha plováku?
5) Na co si obecně dát pozor a co nechat zkontrolovat? Mám v plánu to odvézt do servisu a udělat rozvody, oleje atd...
6) Dodělávali jste někdo elektrické sedačky a vyhřívání? Dá se to?
Děkuji předem všem za odpovědi Snad neporušuji žádná pravidla
_________________
S60 2.4i 103kw 2003 automat
S60 2.4i 103kw 2003 automat
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 1201
- Registrován: 7 roků 1 měsíc
- Bydliště: Ostrava
- Vůz: Volvo XC60 D5 r.v.09 a C70II T5 r.v.08
#2 Tak jsem si pořídil S60
add 6) ano ja dodelaval vyhrivane sedacky a spolecne s D5T5 to jde...
-
Online
- Příspěvků ve vlákně: 5
- Příspěvky: 2960
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Kroměříž
- Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06
#3 Tak jsem si pořídil S60
U kufru nejspíš zlomený kabel.
Víčko plandá, protože máš urvanou pružinu na dvířkách, nová za 120Kč. Zámek dvířek se za jízdy myslím stejně nezamkne, ale nevím jistě.
Palivo asi ten plovák.
Vrzání může dělat manžeta v podlaze u tyče řízení.
Převodovka by měla řadit hned a hladce, já ani skoro nepoznám, že to řadí.
Víčko plandá, protože máš urvanou pružinu na dvířkách, nová za 120Kč. Zámek dvířek se za jízdy myslím stejně nezamkne, ale nevím jistě.
Palivo asi ten plovák.
Vrzání může dělat manžeta v podlaze u tyče řízení.
Převodovka by měla řadit hned a hladce, já ani skoro nepoznám, že to řadí.
-
Online
- Příspěvků ve vlákně: 5
- Příspěvky: 2960
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Kroměříž
- Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06
#4 Tak jsem si pořídil S60
A jak se to teď v mrazech hřeje? Bez bufíku???
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 10
- Příspěvky: 18
- Registrován: 6 roků 2 měsíce
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 2.4i
#5 Tak jsem si pořídil S60
Bez bufiku jinak mam podezreni na termostat protoze teplota do 5 minut vyleze tak do ctvrtiny a dal ani tuk. Tusite nekdo co s tou prevodovkou? A da se objednat novy kabel do vika kufru?
_________________
S60 2.4i 103kw 2003 automat
S60 2.4i 103kw 2003 automat
-
Online
- Příspěvků ve vlákně: 5
- Příspěvky: 2960
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Kroměříž
- Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06
#6 Tak jsem si pořídil S60
Převodovku propláchni a uvidíš, třeba hned neumře.
Kabel nový necelé tři tisíce. Ale nejdřív s ním zkus hýbat, zámek odemyká i pri otevřeném kufru. Nebo ho zkus proměřit.
Kabel nový necelé tři tisíce. Ale nejdřív s ním zkus hýbat, zámek odemyká i pri otevřeném kufru. Nebo ho zkus proměřit.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 10
- Příspěvky: 18
- Registrován: 6 roků 2 měsíce
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 2.4i
#7 Tak jsem si pořídil S60
a kdyz umre? Kabel promerim a uvidim. Kolik ma zil? Kdyztak vymenim za neorigo.
_________________
S60 2.4i 103kw 2003 automat
S60 2.4i 103kw 2003 automat
-
Online
- Příspěvků ve vlákně: 5
- Příspěvky: 2960
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Kroměříž
- Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06
#8 Tak jsem si pořídil S60
Když umře, tak druhou nebo tak 70 na repas.
Kabel myslím 7 žil, nevím už, ale nemůžeš tam dát nějaký obyčejný, ten se v mrazu zlomí.
Kabel myslím 7 žil, nevím už, ale nemůžeš tam dát nějaký obyčejný, ten se v mrazu zlomí.
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 10
- Příspěvky: 18
- Registrován: 6 roků 2 měsíce
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 2.4i
#9 Tak jsem si pořídil S60
to je vic nez to auto stalo...
_________________
S60 2.4i 103kw 2003 automat
S60 2.4i 103kw 2003 automat
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 1686
- Registrován: 10 roků 9 měsíců
- Bydliště: Banská Bystrica
- Vůz: S80 & S60
- Kontaktovat uživatele:
#10 Tak jsem si pořídil S60
Vymeniť termostat nie je žiadna veľká investícia, takže môžeš to vyskúšať. Tak isto môžeš skúsiť aké sú teplé hadice v okruhu vody a hneď pritom aj vymeniť chladiacu kvapalinu a zároveň to urobiť s preplachom chladiaceho okruhu.
Preplach prevodovky je základ a potom uvidíš, keď to porovnáš, či dôjde k zmene ku lepšiemu alebo musíš aj tak riešiť repas/výmenu.
Vŕzganie pri otáčaní volantu môže spôsobovať manžeta na volantovej tyči kryjúca jej prechod cez karosériu a v nej ihličkové ložisko, alebo aj kĺbik riadenia na nej to môže robiť, alebo veľa iných vecí. Možno to chce urobiť len dobrý preplach servoriadenia, potom dať nový olej a nejaký kondicionér do neho na servoriadenia. Môžeš vyskúšať zodvihnúť predok auta do vzduchu a točiť volantom, či to robí aj v tedy.
Vyhrievanie sa dá dorobiť. Ku tomu potrebuješ ohľadom HW doplniť do panelu klimatizácie tlačítka a vhodné sedadlá s vyhrievaním, alebo do stávajúcich sedadiel doplniť vyhrievacie podušky + ovládacie krabičky pod sedadlo. Potom podľa typu nových sedadiel (elektrické alebo manuálne) je potrebný dohrať SW do riadiacej jednotky, ako zmenu konfigurácie auta a SW do panelu klimatizácie. S tým ti pomôže hocijaký autorizovaný Volvo servis alebo D5T5 a zároveň si môžeš nechať čipnúť motor na 125 kW.
Kábel do kufra sa dá vymeniť za nový Volvo kábel, čo je jednoduhšie, istejšie ale drahšie alebo sa dá opraviť, čo je pracnejšie ale lacnejčie: https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=96&t=61263&start=34
Preplach prevodovky je základ a potom uvidíš, keď to porovnáš, či dôjde k zmene ku lepšiemu alebo musíš aj tak riešiť repas/výmenu.
Vŕzganie pri otáčaní volantu môže spôsobovať manžeta na volantovej tyči kryjúca jej prechod cez karosériu a v nej ihličkové ložisko, alebo aj kĺbik riadenia na nej to môže robiť, alebo veľa iných vecí. Možno to chce urobiť len dobrý preplach servoriadenia, potom dať nový olej a nejaký kondicionér do neho na servoriadenia. Môžeš vyskúšať zodvihnúť predok auta do vzduchu a točiť volantom, či to robí aj v tedy.
Vyhrievanie sa dá dorobiť. Ku tomu potrebuješ ohľadom HW doplniť do panelu klimatizácie tlačítka a vhodné sedadlá s vyhrievaním, alebo do stávajúcich sedadiel doplniť vyhrievacie podušky + ovládacie krabičky pod sedadlo. Potom podľa typu nových sedadiel (elektrické alebo manuálne) je potrebný dohrať SW do riadiacej jednotky, ako zmenu konfigurácie auta a SW do panelu klimatizácie. S tým ti pomôže hocijaký autorizovaný Volvo servis alebo D5T5 a zároveň si môžeš nechať čipnúť motor na 125 kW.
Kábel do kufra sa dá vymeniť za nový Volvo kábel, čo je jednoduhšie, istejšie ale drahšie alebo sa dá opraviť, čo je pracnejšie ale lacnejčie: https://forum.volvoklub.cz/viewtopic.php?f=96&t=61263&start=34
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 10
- Příspěvky: 18
- Registrován: 6 roků 2 měsíce
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 2.4i
#11 Tak jsem si pořídil S60
Parada! Dekuji za odpoved. Jeste otazka... jake mate volnobezne otacky a spotrebu? Ted se ptam na atmosfericky benzin. Ja mam totiz volnobeh trvale na 1000rpm a spotrebu kolem 10,5l
_________________
S60 2.4i 103kw 2003 automat
S60 2.4i 103kw 2003 automat
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 6
- Příspěvky: 13052
- Registrován: 14 roků 5 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
- x 1
#12 Tak jsem si pořídil S60
Zámek nádrže zamyká asi s 10 minutovým zpožděním, tak aby jsi neřešil závadu která neexistuje. Jinak, jak bylo psáno, na víčku vyměnit nebo opravit pant.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 10
- Příspěvky: 18
- Registrován: 6 roků 2 měsíce
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 2.4i
#13 Tak jsem si pořídil S60
Ale on tam ten zamek neni... je tam jen dira do auta
_________________
S60 2.4i 103kw 2003 automat
S60 2.4i 103kw 2003 automat
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 6
- Příspěvky: 13052
- Registrován: 14 roků 5 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
- x 1
#14 Tak jsem si pořídil S60
Aha, tak to jo. http://www.avdily.cz
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 77
- Registrován: 7 roků 5 měsíců
- Bydliště: Bad Zwischenahn
- Vůz: Volvo s60 2.4 103kw MY07 , chip na 135kw
#15 Tak jsem si pořídil S60
Moje má na voľnobehu 700rpm a spotreba 8,1l ale mám manuál... No a mne dvierka nádrže zamyká centrál nie o 10 minút neskôr ale tak do 5 sekúnd, ak nie aj súčasne s dverami. Ale po zamknutí auta mi tak o 20 sekúnd ešte niečo cvakne, to bude možno kufor.
_________________
Volvo S60 2.4 103kw 2006, MY07... chip 135kw, Simons exhaust
Volvo S60 2.4 103kw 2006, MY07... chip 135kw, Simons exhaust
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 6
- Příspěvky: 13052
- Registrován: 14 roků 5 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
- x 1
#16 Tak jsem si pořídil S60
Jj jde diagnostikou nastavit jestli bude zamykat hned nebo se zpožděním. Po 20 sekundách cvakne deadlock, neboli odpojení vnitřních klik.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Sponzor fóra
- Příspěvků ve vlákně: 1
- Příspěvky: 9887
- Registrován: 15 roků 7 měsíců
- Bydliště: Dubí
- Vůz: XC70 P3 S80 P3
#17 Tak jsem si pořídil S60
To zjišťuješ až ted´?Mike057 píše: to je vic nez to auto stalo...
_________________
XC70 D5 151kw AWD, 2011, TF-80SC, +300tis km
S80 D5 151kw, 2011, TF-80SC, +410tis km
ex. V70 D5 120kw, S60 2.4i LPG, V70 D5 136kW AWD
XC70 D5 151kw AWD, 2011, TF-80SC, +300tis km
S80 D5 151kw, 2011, TF-80SC, +410tis km
ex. V70 D5 120kw, S60 2.4i LPG, V70 D5 136kW AWD
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 10
- Příspěvky: 18
- Registrován: 6 roků 2 měsíce
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 2.4i
#18 Tak jsem si pořídil S60
No samozrejme jsem si o tom dost zjistoval nez jsem ho koupil... ale netusil jsem ze je vzdy potreba repasovat. Zajma me nazor jestli ma smysl do te repase jit nebo se na to vykaslat. Jako zatim to jezdi v pohode jen to obcas klouzne ci cukne... ale nedelam si iluze ze na to casem nedojde.
_________________
S60 2.4i 103kw 2003 automat
S60 2.4i 103kw 2003 automat
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 6
- Příspěvky: 13052
- Registrován: 14 roků 5 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
- x 1
#19 Tak jsem si pořídil S60
Ono je repase a Repase. Často pomůže výměna oleje, někdy tzv. záchrana převodovky, jak tomu říká p. Patočka.
Takže, být tebou, zajedu za ním a on ti řekne co a jak.
http://www.svedskedily.cz
Takže, být tebou, zajedu za ním a on ti řekne co a jak.
http://www.svedskedily.cz
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 4
- Příspěvky: 41
- Registrován: 8 roků 5 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 RS61S2 2.4 2003
- Bydliště: Praha
#20 Tak jsem si pořídil S60
Otáčky 750 a spotrebu mám se svou 125kw verzí 7,3. Jezdim praha, letiště-průhonice převážně...Mike057 píše:Parada! Dekuji za odpoved. Jeste otazka... jake mate volnobezne otacky a spotrebu? Ted se ptam na atmosfericky benzin. Ja mam totiz volnobeh trvale na 1000rpm a spotrebu kolem 10,5l
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 4
- Příspěvky: 41
- Registrován: 8 roků 5 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 RS61S2 2.4 2003
- Bydliště: Praha
#21 Tak jsem si pořídil S60
Jen teda pri startování mi to drzi cca pul minuty vyšší otáčky..ale jakmile zaradim a rozjedu se, hned si to sedne...warialflip píše:Otáčky 750 a spotrebu mám se svou 125kw verzí 7,3. Jezdim praha, letiště-průhonice převážně...Mike057 píše:Parada! Dekuji za odpoved. Jeste otazka... jake mate volnobezne otacky a spotrebu? Ted se ptam na atmosfericky benzin. Ja mam totiz volnobeh trvale na 1000rpm a spotrebu kolem 10,5l
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 4
- Příspěvky: 41
- Registrován: 8 roků 5 měsíců
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 RS61S2 2.4 2003
- Bydliště: Praha
#22 Tak jsem si pořídil S60
Ale teda ja mám manuál..taky rok 2003warialflip píše:Jen teda pri startování mi to drzi cca pul minuty vyšší otáčky..ale jakmile zaradim a rozjedu se, hned si to sedne...warialflip píše:Otáčky 750 a spotrebu mám se svou 125kw verzí 7,3. Jezdim praha, letiště-průhonice převážně...
-
Offline
- Příspěvků ve vlákně: 10
- Příspěvky: 18
- Registrován: 6 roků 2 měsíce
- Bydliště: Praha
- Vůz: S60 2.4i
#23 Tak jsem si pořídil S60
Tak jsem prisel na dalsi problem kdyz zamknu dalkou auto tak dvere spolujezdce zustanou odemcene (cudlik venku). A po asi 20s kdyz to cvakne znova tak se zamknou ale stale cudlik venku. Setkali jste se s tim uz nekdo?
_________________
S60 2.4i 103kw 2003 automat
S60 2.4i 103kw 2003 automat
-
Online
- Příspěvků ve vlákně: 5
- Příspěvky: 2960
- Registrován: 8 roků 9 měsíců
- Bydliště: Kroměříž
- Vůz: S80 D5244T 120kW AT MY06
#24 Tak jsem si pořídil S60
občas mi to dělá u řidičových dveří, musím odemknout a znova zamknout, prostě to hlídat
asi zámek umírá...
asi zámek umírá...
-
Offline
- Moderátor
- Příspěvků ve vlákně: 6
- Příspěvky: 13052
- Registrován: 14 roků 5 měsíců
- Bydliště: Semily
- Vůz: Volvo V70 II 2.4T 147 kw AWD LPG
- x 1
#25 Tak jsem si pořídil S60
Přesně tak, zámek k.o. Avdily budou mít.
_________________
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
Volvo V70 II 2.4T AWD 147 kw LPG '00
Citroen Xsara 1.4i 55kw LPG '01
Diagnostika k dispozici. 607827920
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 2 Odpovědi
- 731 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od mirekcafa
-
- 56 Odpovědi
- 6909 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Cronicle
-
- 1 Odpovědi
- 495 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od lkopcansky
-
- 146 Odpovědi
- 13644 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Pep
-
- 3 Odpovědi
- 279 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od flaksy